ساژین چه می‌گوید؟ اولیانوف چه می‌گفت؟

محمد بهشتی‌وند *

هیچ آدم سیاسی در ایران و حتی در روسیه و سایر کشورها نیست که قبول کند فردی به اسم ولادیمیر ساژین خاورشناس مطرح روس وجود دارد که هر چندگاه قلم در دست می‌گیرد و در خبرگزاری روسی اسپوتنیک درباره ایران و به ویژه مساله هسته‌ای ایران مطلب می‌نویسد، آدم مستقلی است و زبان گویای حکومت خودکامه روسیه نیست. این خاورشناس و مهره روسی البته دیر به دیر می‌نویسد و به تازگی چیزهایی می‌نویسد که ایران را بترساند و یا میان نیروهای اصولگرا که حالا همه قدرت را در دست دارند، اختلاف ایجاد کند و نیز راه‌های بازشده برای صلح هسته‌ای را با ارائه خبرهایی که احتمالا از اولیانوف می‌گیرد، دوباره مسدود کند.

وی در همین روزها دست به کارشده و در یک نوشته مشروح، ایران را می‌ترساند و به ایرانیان می‌گوید شما نیاز به نیروی برق به دست آمده از انرژی هسته‌ای ندارید. این روزها که مساله صلح هسته‌ای ایران به دلیل تهاجم روسیه به کشور مستقل اوکراین زیر سایه قرار گرفته است، برخی صاحب‌نظران بدبین به رفتار مرموز روس‌ها در جریان گفت‌وگوهای وین می‌گویند روسیه شاید بخواهد در مذاکرات مربوط به اوکراین از مساله هسته‌ای ایران به مثابه برگ برنده استفاده کند. آنها می‌گویند یکی از راه‌های به بن‌بست کشاندن گفت‌وگوهای وین، افشاگری درباره مفاد قرارداد احتمالی به زیان ایران است که حالا خاورشناس مطرح روس در مقاله اختصاصی برای خبرگزاری اسپوتنیک این افشاگری را کرده و تاکید می‌کند قرار نیست تحریم‌های ایران حتی در اندازه برداشتن تحریم نفت اجرایی شود.

این مقام روسی با صراحت و برخلاف نظر مقام‌های مذاکره‌کننده ایران، می‌نویسد: «مساله هسته‌ای ایران یکی از معدود محل‌های دیپلماتیکی است که مواضع مسکو و غرب در آن به هم نزدیک یا همسو شده است.» او سپس برای اختلاف‌افکنی و افشاگری درباره اینکه مقام‌های فعلی مذاکره‌کننده ایران دستاوردی ندارند می‌نویسد: «شرایط معامله اصلی باید در دو مرحله انجام شود. اول اینکه ایران غنی‌سازی اورانیوم بالای پنج درصد را متوقف می‌کند و آمریکا هفت میلیارد دلار بلوکه شده در بانک‌های کره‌جنوبی را به دلیل تحریم‌های آمریکایی آزاد می‌کند. اقدامات متقابل دیگری نیز پیش‌بینی شده است. پس از تایید اقدامات انجام شده، فاز اصلی آغاز خواهد شد… در پیش‌نویس توافقنامه لغو کامل تحریم‌ها پیش‌بینی نشده است، بلکه تنها معافیت‌های موقت بخش نفتی ایران از تحریم‌ها با اعتبار ۹۰ تا ۱۲۰‌روزه است که با تصمیم رییس‌جمهور آمریکا تمدید می‌شود… برای ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران، مهم است که بازگشت تهران به توافق، مانند یک پیروزی بدون قید و شرط و سازش‌ناپذیر برای مذاکره‌کنندگان ایرانی محسوب شده توسط رییسی باشد. علاوه بر این، عوامل عینی دیگری نیز وجود دارد. به گفته کارشناسان، معادن اورانیوم ایران نمی‌توانند سوخت خام نیروگاه‌های هسته‌ای ایران را به طور کامل تامین کنند. اورانیوم در ایران در عمق ۳۵۰ متری زمین قرار دارد و یک کیلوگرم «کیک زرد» که از سنگ معدن استخراج شده در شرایط سخت معادن ایران ساخته می‌شود، پنج تا شش برابر قیمت جهانی خواهد داشت. بر این اساس، اورانیوم غنی‌شده و پیل‌های سوختی و انرژی نیروگاه‌های هسته‌ای برای ایران بسیار گران و از نظر اقتصادی زیان‌آور خواهد بود.»

حالا باید دید آیا توئیت‌هایی که اولیانوف درباره رسیدن به توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا با محوریت برنده شدن ایران در منازعه با آمریکا ارسال می‌کرد، بیهوده و برپایه دروغ بوده است یا اینکه این آقای خاورشناس دروغ می‌گوید و جوری می‌نویسد که مقام‌های آمریکایی می‌نویسند و می‌گویند؟

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 249598
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا