چهارمین روز جنگ در اوکراین/ غرب برسر قطع دسترسی روسیه به سوئیفت توافق کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دیپلمات‌ها می گویند؛ این نشست به درخواست آمریکا و آلبانی برگزار خواهد شد تا در پی وتوی قطعنامه پیشنهادی قبلی این دو کشور از سوی روسیه، بحران اوکراین و محکومیت اقدام نظامی مسکو را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری کنند.

نشست روز یکشنبه شورای امنیت، چهارمین نشست اضطراری این شورا در طول هفت روز اخیر خواهد بود که برای رأی‌گیری درباره پیش نویس قطعنامه‌ای است که درخواست نشست ویژه و فوری در مجمع عمومی سازمان ملل را در خصوص بحران اوکراین دارد.

irna.ir/xjHF6d

 

به گزارش ایرنا، به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد سومین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه “عملیات نظامی ویژه” علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.

روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند. 

اخبار لحظه به لحظه از مهم‌ترین تحولات “چهارمین روز جنگ در اوکراین” را در این گزارش خبری دنبال کنید.

 

غرب بر سر قطع دسترسی روسیه به سوئیفت توافق کرد

کمیسیون اروپا بامداد یکشنبه پس از کشمکش های فراوان اعلام کرد؛ متحدان غربی توافق کردند که برخی بانک های روسیه را از سیستم سوئیفت خارج کنند.

در همین حال، کاخ سفید نیز شامگاه شنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد که در هماهنگی با کمیسیون اروپا و کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و کانادا، از اخراج  “برخی بانک‌های روسیه” از شبکه مالی سوئیفت حمایت می کند.

در این بیانیه آمده است که آمریکا و کمیسیون اروپا متعهد به تلاش برای تبدیل جنگ اوکراین به یک شکست راهبردی برای روسیه هستند.

irna.ir/xjHF۵M

irna.ir/xjHF۵T

 

سازمان ملل: ۶۴ غیر نظامی در اوکراین کشته شدند

سازمان ملل متحد دست کم کشته شدن ۶۴ غیرنظامی به همراه ۲۴۰ زخمی از شهروندان اوکراین را در درگیری‌های اخیر این کشور تأیید کرد.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، آمار دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد که روش‌های دقیق و راستی‌آزمایی در مورد تلفات ناشی از درگیری دارد را بازنشر می کند.

این بخش از سازمان ملل همچنین اعلام کرده که آسیب به زیرساخت های غیرنظامی، صدها هزار نفر را از دسترسی به برق یا آب محروم کرده و نقشه ای از “اوضاع بشردوستانه” در این کشور – بیشتر در شمال، شرق و جنوب اوکراین- تهیه کرده است.

irna.ir/xjHF۶s

 

ترامپ: اگر رییس جمهوری بودم هیچ‌گاه فاجعه اوکراین رخ نمی‌داد

دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا مدعی شد که اگر وی اکنون سمت ریاست جمهوری ایالات متحده را بر عهده داشت، هیچ‌گاه فاجعه هولناک در اوکراین رخ نمی‌داد.

وی گفت که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه از «ضعیف بودن» جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات برای حمله به اوکراین استفاده کرد.

irna.ir/xjHF۶h

 

پاپ با زلنسکی تلفنی گفت وگو کرد

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در بحبوحه عملیات نظامی روسیه در اوکراین با ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری این کشور تلفنی گفت وگو کرد.

سفارت اوکراین در واتیکان در صفحه رسمی توئیتر خود ضمن اعلام برقراری تماس تلفنی پاپ با زلنسکی در روز شنبه، افزود که پاپ برای حادثه مصیبت بار در اوکراین عمیقاً ابراز تأسف کرد.

irna.ir/xjHF۵j

 

قدردانی زلنسکی از اروپا و آمریکا برای قطع دسترسی برخی بانک‌های روسیه به سوئیفت

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در پیامی ویدئویی از تصمیم کمیسیون اروپا و آمریکا برای قطع دسترسی برخی بانک های روسیه به سوئیفت قدردادنی کرد.

به گزارش ایرنا، وی در این پیام ویدئویی که برخی رسانه‌ها آن را منتشر کردند، گفت: این اقدام، میلیاردها دلار ضرر مالی به روسیه تحمیل خواهد کرد.

irna.ir/xjHF۶c

 

سی‌ان ‌ان: حمله روسیه با مقاومت سخت اوکراین مواجه شده است

شبکه خبری سی ان ان به نقل از مقامات آگاه آمریکایی گزارش داد: حمله روسیه با مقاومت سخت تر از انتظار از سوی ارتش اوکراین مواجه شده و مشکلات در تامین نیروها نیز بر حمله مسکو تاثیر گذاشته است.

 شبکه خبری تلویزیونی سی ان ان آمریکا شنبه شب به وقت محلی در گزارشی افزود در میدان نبرد، روسیه بیش از حد انتظار متحمل تلفات سنگین‌ در نیروها، تجهیزات زرهی و هواپیما می‌شود.

irna.ir/xjHF۶b

 

شیخ الازهر: روسیه و اوکراین به صدای عقل گوش فرا دهند

احمد الطیب شیخ الازهر شنبه شب در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین، از دو کشور خواست به صدای عقل گوش فرا دهند.

به گزارش ایرنا از رسانه‌های مصری، الطیب در بیانیه‌ای که به زبان عربی و انگلیسی منتشر شد، تأکید کرد که کشمکش‌ها تنها با گفت وگو حل می شود و جنگ‌ها فقط ویرانی بیشتری به بار خواهند آورد.

irna.ir/xjHF۶۲

 

وزیر خارجه آمریکا: متحد با اوکراین می‌ایستیم

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با چهارمین روز جنگ در اوکراین اعلام کرد متحد با اوکراین می‌ایستیم.

وزیر خارجه آمریکا به مناسبت سالگرد الحاق کریمه به روسیه اعلام کرد که کریمه مثال اولیه از بی توجهی روسیه به حاکمیت و تمامیت اوکراین است.

irna.ir/xjHF۶۸

 

دبیرکل سازمان ملل سفر خود به ژنو را به دلیل جنگ در اوکراین لغو کرد

 آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به دلیل جنگ در اوکراین سفر خود به ژنو را لغو کرد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز شنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد که سفر دبیرکل سازمان ملل به ژنو به دلیل وخامت اوضاع در اوکراین لغو شده است.

irna.ir/xjHF۵H

 

حماس در واکنش به جنگ روسیه و اوکراین: دوران تک‌قطبی بودن جهان رو به پایان است

عضو ارشد جنبش حماس شنبه شب در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین می گوید که این جنگ نشان داد که دوران توهم رهبری آمریکا و تک‌قطبی بودن جهان رو به پایان است.

 ابومرزوق در صفحه خود در توئیتر به ناتوانی آمریکا برای تصمیم گیری در مورد جنگ برای رویارویی با روسیه اشاره کرد و نوشت: کسی که تصمیم برای جنگ نمی‌گیرد، دیگر تصمیم گیر سیاست بین‌الملل نخواهد بود.

irna.ir/xjHF۵N

 

اتحادیه اروپا ارسال کمک نظامی به اوکراین را تسهیل می کند

شارل میشل رییس شورای اروپا اعلام کرد که ارسال کمک نظامی از اتحادیه اروپا به اوکراین تسهیل خواهد شد.

میشل در صفحه رسمی توئیتر خود ضمن تاکید بر حمایت از اوکراین و حفظ نظام دموکراتیک در این کشور، نوشت که ارسال کمک نظامی از اتحادیه اروپا به اوکراین تسهیل خواهد شد.

اعلام مواضع رییس شورای اروپا در حالی است که جوسپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این از برگزاری یک نشست مجازی با حضور وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز یکشنبه خبر داد. بورل، نشست مجازی عصر یکشنبه را برای اقدامات بیشتر به منظور حمایت از اوکراین و علیه تهاجم روسیه عنوان کرد.  

وی گفت که بسته ای از کمک های اضطراری را برای نیروهای مسلح اوکراین پیشنهاد خواهد کرد تا از آنها در نبرد قهرمانانه شان حمایت شود.

irna.ir/xjHF۵m

 

پنتاگون استفاده از پهپاد برای کمک به ارتش اوکراین را تکذیب کرد

پنتاگون اظهارات روسیه مبنی بر استفاده احتمالی از پهپادهای آمریکایی برای کمک به نیروی دریایی اوکراین در هدف قرار دادن کشتی های روسی را تکذیب کرد.

به گزارش سی ان ان، سرلشکر ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز شنبه گفت: در شامگاه ۲۵ فوریه، هنگام تخلیه ۸۲ نظامی اوکراینی در جزیره زمئینی (مار) که داوطلبانه تسلیم شده بودند، ۱۶ قایق نیروی دریایی اوکراین با استفاده از “تاکتیک ازدحام” سعی کردند به کشتی های ناوگان دریای سیاه روسیه حمله کنند. در جریان حمله قایق‌های اوکراینی در منطقه، پهپادهای راهبردی آمریکا از جمله آر کیو-۴ گلوبال هاک و ام کی-۹ ریپر، مشغول پرواز بودند.

irna.ir/xjHF۵v

 

گفت وگوی لوکاشنکو و مکرون درباره اوکراین/ رد احتمال استقرار سلاح اتمی در بلاروس

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس روز شنبه با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه تلفنی درباره اوضاع اوکراین و تکذیب احتمال استقرار سلاح اتمی در بلاروس گفت وگو کرد.

رئیس جمهوری بلاروس همچنین در مورد موضع کشورش در وضعیت اوکراین و موضوع دخالت بلاروس در این مساله باتوجه به عملیات نظامی روسیه در اوکراین توضیح داد.

وی روز شنبه اعلام کرد که کشورش آماده فراهم کردن زمینه مذاکرات بین مسکو و کی‌یف برای به پایان رساندن بحران اوکراین است.

irna.ir/xjHF۵h

تلاش علی‌اف برای میانجی‌گری میان پوتین و زلنسکی

رسانه‌های روسیه از گفت وگوهای تلفنی الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین خبر دادند که حاکی از تلاش علی‌اف برای میانجی‌گری بین مسکو و کی‌یف است

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین عصر شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: پوتین و علی اف درخصوص سیر اوضاع در اوکراین باتوجه به اجرای عملیات نظامی روسیه در این کشور گفت وگو کردند.

در ادامه بیانیه به گفت وگوی رؤسای جمهوری روسیه و آذربایجان در مورد برخی مسائل منطقه ای نیز اشاره شد.       

به گزارش ریانووستی، زلنسکی نیز در فیلمی که عصر شنبه در فضای مجازی منتشر شد به گفت وگوی تلفنی خود با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان اشاره کرد.  

به گفته زلنسکی، علی اف با وی درخصوص صادرات فرآورده های نفتی به اوکراین با توجه به کمبود شدید نفت در کشورش گفت وگو کرد و در این مورد قول مساعد داد. 

irna.ir/xjHF۴Y

اوکراین مدعی کشته و زخمی شدن ۳ هزار و ۵۰۰ سرباز روسیه شد

الکسی آرستویچ مشاور رییس جمهوری اوکراین مدعی شد که تا کنون سه هزار و ۵۰۰ سرباز روسیه در درگیری نظامی بین مسکو و کی یف کشته و زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آرستویچ مشاور ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین روز شنبه گفت که پیشروی در حمله روسیه به کی یف وجود ندارد و اینکه حدود ۳ هزار و ۵۰۰ سرباز روس تا کنون کشته یا زخمی شدند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 249670
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا