ذات جنگ‌طلب اقتصاد نا‌آزاد و داستان اوکراین

به گزارش جهان صنعت نیوز: تجربه نشان داده است «آزادی» شریف‌ترین و کارسازترین مقوله‌ای است که وفاداری به الزام‌های آن جامعه‌های انسانی را به سوی خوشبختی مادی نسبی و عدالت نزدیک می‌کند. به گفته میلتون فریدمن، اقتصاددان نامدار آمریکایی و برنده جایزه نوبل، «آزادی اقتصادی» ما در همه انواع دیگر آزادی است. تجربه پس از جنگ دوم جهانی نشان می‌دهد که آزادی تجارت می‌تواند راه بر جنگ و آدم‌کشی را باریک‌تر کند.

در درخشندگی نور آزادی است که اکنون سامسونگ کره‌جنوبی می‌تواند اپل آمریکایی را تهدید کند و هیوندایی این کشور به همراه تویوتای ژاپن بازار خودرو ایالات متحده آمریکا و اروپا را تسخیر کنند و کالاهای ساخت مشرق آسیا در خانه اکثریت آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها جای بگیرد. در همه سال‌های پس از جنگ جهانی در سال ۱۹۴۷ همین تجارت آزاد و خیر رساندن کشورهای اروپایی به یکدیگر بوده و هست که جنگ را از این قاره دور کرده است. در همه سال‌های پس از پایان جنگ دوم جهانی اما اتحاد جماهیر سوسیالیستی با سدگذاری و گذاشتن صخره‌های بزرگ پیش روی آزادی شهروندان این کشور و نیز شرق اروپا را از دنیای آزاد جدا کرد.

در این دوره بود که رشد اقتصادی اروپا و آمریکا به طور مرتب ادامه داشت و تجارت آزاد این کشورها را از فروپاشی سیستماتیک و بنیادین دور نگه داشت. شوروی سابق اما فروپاشید و به جای اینکه اقتصاد آن آزاد شود به دست باندهای مافیایی افتاد که ولادیمیر پوتین را به مثابه رهبر روی صحنه انتخاب و اقتصاد این کشور را از آزادی محروم کرده‌اند. این وضعیت راه نیرومند شدن اقتصاد ناآزاد روسیه که هر بخش مهم آن در اختیار رهبران باندهای نزدیک به پوتین بوده و هست را بست.

از سوی دیگر چین نیز که در سایه بخشندگی اقتصاد آزاد تجارت خود را گسترش داد و حالا به قدرت دوم جهان تبدیل شده اما اقتصاد آن همچنان از سوی حزب کمونیست به اسارت گرفته شده است، به همراه روسیه دو قطب تهدید‌کننده جهان شده‌اند. یورش روسیه به اوکراین و احتمال حمله چین به کشور مستقل هنگ‌کنگ بیش از هر چیز ریشه در اقتصاد غیررقابتی این کشورها دارد. همان‌طور که کره‌شمالی به دلیل اینکه به هیچ کشوری خیر نمی‌رساند و رهبری این کشور راه خیررسانی سایر کشورها به کره‌شمالی را بسته است تهدیدکننده  ژاپن  و کره‌شمالی شده است. جنگ‌طلبی در ذات اقتصاد ناآزاد به هر شکل آن است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 249863
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا