باقری به وین برگشت؛ مذاکرات از سر گرفته می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز: آن‌طور که نورنیوز، یعنی رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی گزارش کرده، شورای امنیت ملی در آخرین جلسه خود با بررسی روند و نتایجی که تاکنون از مذاکرات وین حاصل شده بر ضرورت تحقق مطالبات قانونی و منطقی ایران که در محدوده خطوط قرمز کشورمان قرار دارد تاکید کرده است.

در جلسه شورای عالی امنیت ملی بر ضرورت حل سریع مسائل باقی مانده که مذاکرات را در «مرز توافق یا بن‌بست» قرار داده، تاکید و پذیرش هرگونه توافق منوط به تعیین‌تکلیف این موضوعات شده است. البته از نظر ایران هیچ‌گونه قید زمانی نمی‌تواند مانع ادامه مذاکرات تا حصول نتیجه و دستیابی به توافق خوب شود و فضاسازی‌های رسانه‌ای در مورد به پایان رسیدن زمان مذاکرات و… نباید مورد اعتنا قرار بگیرد.

جلسه غیرعلنی مجلس

علی باقری گفت‌وگوها در وین را در حالی از سر می‌گیرد که یک همصدایی درباره اهمیت و لزوم تداوم و پیگیری مذاکرات ایجاد شده است. شاهدش همین جلسه غیرعلنی دیروز در مجلس. آن‌طور که احمدعلیرضا بیگی نماینده تبریز به رسانه‌ها گفته در این جلسه محمدباقر قالیباف گفته که دیگر این سوال که در مذاکرات بمانیم یا نمانیم مطرح نیست، ما باید در مذاکرات بمانیم و آن را پیش ببریم.

نماینده تبریز ادامه داده: رییس مجلس گفت این موضوع مطرح است که ما باید چگونه مذاکرات را پیش ببریم تا برای ما انتفاع اقتصادی داشته باشد، البته در این انتفاع اقتصادی حفظ ساختار هسته‌ای ایران بر هر چیز دیگری تقدم دارد یعنی این‌طور نیست که ما بگوییم سود اقتصادی ببریم و از سوی دیگر ساختار هسته‌ایمان را از بین ببریم.

علیرضابیگی اضافه کرده: آقای قالیباف اظهار کرد که در مذاکرات بخشی از خواسته‌های ما برآورده شده اما هنوز موضوعات حل‌نشده‌ای وجود دارد که بیشتر به تضمین‌ها باز می‌گردد، ما هم متوجه هستیم که این موضوع مستلزم زمان است و ما هم خودمان را ملزم می‌دانیم که تعهدات‌مان پایاپای و متعادل انجام شود.

نماینده تبریز همچنین گفته: رییس مجلس در پایان عنوان کرد که مذاکرات هنوز نهایی نشده و نتیجه مذاکرات باید مراحل تصویب و تایید را در ساختارهای نظام جمهوری اسلامی ایران طی کند.

سیدنظام‌الیدن موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس نیز در تشریح جزئیاتی از جلسه غیرعلنی دیروز گفت که جلسه غیرعلنی نمایندگان با رییس مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای برگزار شد و تاکید بر این است که آمریکایی‌ها باید ضمانت بدهند.

وی افزود: در مذاکرات هسته‌ای در درجه اول باید قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس در نظر گرفته شود. چارچوب مذاکرات باید در همین مسیر باشد، مجلس بر این موضوع نظارت می‌کند و ما از مذاکره‌کنندگان در چارچوب منافع ملی حمایت می‌کنیم.

سخنگوی هیات رییسه مجلس در ادامه افزود: ما با تحریم‌های ظالمانه آمریکا مواجه هستیم، اگر جایی تعهد یا تضمینی می‌دهیم، باید تعهد متقابل هم وجود داشته باشد که رفع تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی باشد. آمریکا باید در مقابل تعهداتش ضمانت بدهد؛ ضمانت‌ها مختلف است، مثلا ضمانت ذاتی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی که اگر این ضمانت‌ها وجود نداشته باشد تعهدات ما بی‌معنی خواهد بود؛ تعهد همراه با ضمانت است.

امیرعبداللهیان به مجلس می‌رود

ناگفته نماند که نمایندگان مجلس امروز هم جلسه‌ای با امیرعبداللهیان وزیر خارجه دارند تا در کم و کیف مذاکرات اطلاعات دقیق‌تری بگیرند. آن‌طور که نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته‌، این کمیسیون امروز یک جلسه فوق‌العاده با حضور امیرعبداللهیان وزیر خارجه دارد و می‌خواهد به بررسی آخرین تحولات صورت گرفته در مذاکرات وین بپردازد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 249940
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *