فقر درِ خانه خورشید را تخته کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در صفحه این موسسه اینطور نوشته شده است: «روزگاری دور، با امیدی اندک و آرزوهایی بزرگ، در کوچه پس‌کوچه‌های تاریک و محروم مانده شهرمان، موسسه زنان سرزمین خورشید را با هدف کمک به کاهش آسیب اعتیاد در میان زنان و کودکان، در خانه‌ای قدیمی و کوچک افتتاح کردیم. در این سال‌ها، آنچه دیدیم، شنیدیم و تجربه کردیم، در گفتار نمی‌گنجد. در ابتدا، راه بس دشوار و مقصد دست نیافتنی می‌نمود، اما آنچه ما را به پیش می‌برد تنها توان و اراده ما نبود، در این سال‌های بسیار سخت، آمدند یارانی که باورمان کردند و همچون فرشتگانی بی‌پروبال، ما را زیر چتر حمایت خود گرفتند.

در کنار ما ماندند تا با هم، امید به زندگی را به خانه‌های سرد، تهی و غم گرفته زنان و کودکان آسیب‌دیده از اعتیاد،HIV و… بازگردانیم. حامیان خانه خورشید، همچون خورشید که بی‌پرس‌وجو گرمابخش همگان است، محبت‌های بی‌دریغ خود را با گشاده‌دستی و پایداری، بر یکایک مددجویان عرضه می‌کردند. حامیان هرگز ما را تنها و ناامید رها نکردند و تا امروز هم با هر ندایی از سوی ما، اعلام حضور می‌کنند و ما را به ادامه تلاش وامیدارند. از دیگر حامیان ما گروه داوطلبان هستند که در این سفر سخت، همواره از دل و جان همراهمان بوده و هستند. عزیزانی پرانرژی، خلاق، با اراده و پایدار، که در غم و شادی ما و مددجویان چون عضوی مهربان از خانواده با ما همراه بوده و هستند.

ما با دلگرمی و پشتیبانی این دو گروه ارزنده،حامیان و داوطلبان، با تلاشی فراتر از باور خود، آنچه در توان داشتیم را در خانه خورشیدمان به کار بستیم و امروز سرافرازیم که توانستیم در میان مددجویان، توانمندی‌ها و استعدادهای بسیاری را بیابیم و پرورش دهیم و زنان و مادرانی توانا و کارآمد را برای زندگی سالم به جامعه بازگردانیم. اینک پس از سال‌ها مبارزه، باور داریم که وقت آن رسیده که مشعل برافروخته تجربه و تلاش این سال‌ها را در دستان توانای داوطلبان خلاق، علاقه‌مند و متعهد قرار دهیم تا آنها نیز به نوبه خود با انرژی و انگیزه‌هایی بیشتر در راه بهبود شرایط آسیب‌دیدگان اجتماعی قدم بردارند و مرهمی باشند بر آلام آنان. از همه شما که سال‌ها، همدل، همراه و یاور بی‌بدیل ما بودید سپاسگزاریم و برایتان تندرستی، شادکامی و بی‌نیازی آرزو داریم.» سرور منشی‌زاده یکی دیگر از موسسین خانه خورشید نیز با اعلام پایان فعالیتش در خانه خورشید در صفحه اینستاگرام این مرکز نوشت: «وقت آن رسیده که مشعل بر افروخته‌ تجربه و تلاش این سال‌ها را در دستان توانای داوطلبان خلاق، علاقه‌مند و متعهد قرار دهیم تا آنها نیز به نوبه خود با انرژی و انگیزه‌هایی بیشتر در راه بهبود شرایط آسیب‌دیدگان اجتماعی قدم بردارند.»

فقر خانه خورشید را بست

در همین حال لیلا ارشد، بنیانگذار و موسس خانه به «جهان‌صنعت» گفت: متاسفانه از سال ۹۷ تاکنون فقر خیلی ما را اذیت کرد. از سوی دیگر به دلیل افزایش مهاجرت اتباع بیگانه افراد بیشتر به نیاز‌های اولیه محتاج بودند تا توانمندسازی. زنان قشر ضعیف به قدری درگیر نیازهای اولیه‌اند که اصلا به توانمندی فکر نمی‌کنند. چه‌بسا خانه خورشید موسسه خیریه‌ای نیست که جای خواب و غذای گرم برای آنها فراهم کند. البته اینکه بگوییم افراد و گروهی بر تعطیلی خانه خورشید فشار نمی‌آوردند درست نیست اما تمام این موارد دست به دست هم داد. در هر صورت وقتی تغییر را آنگونه که شایسته است در گروه هدف نمی‌بینیم، به نوعی دلسرد می‌شویم. از طرفی به تازگی نهادهای جدیدی در محله مشغول شدند که عملا ما را از اهدافمان دور کردند. اخیرا محدودیت‌های ما هر روز بیشتر می‌شود. تصمیم‌گیری در حوزه آسیب‌ها بسیار متفاوت شده و می‌خواهند کارهای اجتماعی را به نهادهای بزرگ بسپارند و دیگر سمن‌ها مانند گذشته فعالیت نکنند.

ما هم از اهداف‌مان فاصله گرفته بودیم. هدف ما توانمندی زنان اقشار ضعیف است نه برآورد نیاز‌های اولیه آنها. وی افزود: بنابراین محدودیت‌هایی که در این سال‌ها برای ما اضافه شد، خوشایند نبود اما به طور مستقیم کسی به ما دستور تعطیلی خانه خورشید را نداده بود. البته دورانی زمزمه تعطیلی خانه خورشید از سوی برخی افراد بود ولی آن زمان در برابر آنها ایستادگی کردیم. چه‌بسا آنها نیز می‌دانستند که توانمندی زنان کار خوبی است. اما در حال حاضر به دلیل مداخلات برخی نهادهای نوظهور و فقر از ادامه فعالیت باز ماندیم. برخی به ما گفتند این آسیب‌دیده‌ها را رها کن. اینها بالاخره می‌میرند. اما آخر اینها که نمی‌میرند. سازمان‌های مربوطه که وظیفه‌ای در این زمینه داشتند، چقدر در ایجاد چنین وضعیتی برای این افراد نقش داشتند؟ یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که ما پیشگیری سطح یک و ۲ نداریم، پیشگیری‌ ما سطح سه است؛ یعنی پس از وقوع حادثه و رخداد آسیب، وارد عمل می‌شویم. می‌گویند برویم دره فرحزاد، منطقه خلازیر، آزادگان، دروازه غار و… و به معتادان کمک کنیم.

آنجا چه کمکی می‌توان به معتادان کرد جز اینکه به آنها غذا و لباس داد؟ هدف ما از ابتدای تاسیس خانه خورشید توانمندی زنان است نه اینکه به عنوان خیریه غذای گرم و لباس به آنها اهدا کنیم.لیلا ارشد در پاسخ به اینکه در نبود خانه خورشید، گروه‌های آسیب‌دیده به کجا بروند؟ گفت: متاسفانه این روزها بر تعداد زنان آسیب‌پذیر اضافه می‌شود. این روزها کارتن‌خواب‌ها افرادی‌اند که در منطقه ۹ صاحب خانه بودند اما به دلیل فقر توانایی پرداخت پیش و اجاره خانه را نداشتند و به مرور کارتن‌خواب شدند. بنابراین اخیرا افراد زیادی با مشکلات جدیدی که فقر برای آنها به وجود آورده حاشیه‌نشین شده‌اند. با این حال بنده به عنوان مددکار اجتماعی و فردی که مسوولیت اجتماعی دارد همچنان در کنار برخی زن‌های نیازمند هستیم. چه‌بسا در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۶۰ تن را حمایت‌هایی از جمله تهیه مسکن، مشاوره و درمان می‌کنیم. اما این حمایت‌ها در قالب خانه خورشید نیست. البته تا پایان اسفند به خدمات‌رسانی ادامه می‌دهیم، اما از سال جدید، دیگر خانه خورشیدی در کار نیست. در محله دروازه غار نیز، پزشکان بدون مرز فعال هستند و خدمات پزشکی و درمانی ارائه می‌دهند. در آنجا سمن‌هایی برای تحصیل کودکان هم فعالیت می‌کنند. ارشد اظهار کرد: با این حساب طی ۱۷ سال گذشته، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش این موسسه بوده‌اند که ۶۰۰ نفر از آنها بهبود یافته‌اند. اما مشکلات اقتصادی به خانه خورشید و زنان مورد حمایت آن آسیب رساند. با این حال هنوز برای بازگویی برخی مسائل زود است.

اخبار برگزیده
شناسه : 250154
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا