از انفجار تورمی تا اختلال در زنجیره تامین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کارشناسان معتقدند هر چند در طول سال‌های گذشته افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیکی جزئی جدایی‌ناپذیر از مناسبات در نقاط مختلف جهان بوده، اما با این وجود سرمایه‌گذاران و کارآفرینان همچنان به فعالیت‌های خود بدون توجه به دورنمای خاصی نسبت به کاهش این ریسک‌ها ادامه می‌دادند؛ اما اکنون به نظر می‌رسد که فصل جدیدی در مناسبات جهانی ایجاد شده که این امر می‌تواند علاوه بر تورم، سرمایه‌گذاری و تولید به ساختارهای زنجیره تامین تولید نیز آسیب برساند؛ چرا که اکنون تامین‌کنندگان اصلی زنجیره تامین جهانی از همه سو به واسطه تحریم‌های صورت گرفته محکوم به انزوا شده‌اند.

در این راستا، همان‌طور که شاهد هستیم حمله روسیه به اوکراین بازارهای مالی را غافلگیر کرده و تاثیر شدیدی نیز بر انرژی، حمل و نقل، لجستیک، سهام و دارایی‌ها گذاشته است. در واقع از آنجا که قیمت نفت یکی از متغیرهای کلیدی در بحث تولید و تجارت جهانی محسوب می‌شود، با بالا رفتن بهای هر بشکه نفت به بالای صد دلار‌، این موضوع منبع اصلی ریسک تورمی خواهد بود و از آنجا که به نظر می‌رسد تحریم روسیه قیمت نفت و گاز را افزایش دهد، طی هفته‌های آتی ما شاهد افزایش قیمت‌ها و فشار فزاینده تورمی خواهیم بود.

جان دنتون دبیرکل اتاق بازرگانی بین‌المللی در این خصوص گفته است: حمله روسیه به اوکراین بدون شک پیامدهای مهمی برای زنجیره‌های تامین جهانی در هفته‌ها و ماه‌های آینده خواهد داشت. این امر ابتدا در بازارهای انرژی و مواد غذایی خود را نشان داده و سپس به صورت عمیق‌تر اختلال در سطح جهانی تولید را در طیف‌های گسترده‌تری ایجاد می‌کند.

مخاطرات خودروسازان و تولیدکنندگان غذایی

اوکراین و روسیه هر دو به عنوان سبد نان اروپا در نظر گرفته می‌شوند. به همین دلیل است که کارشناسان معتقدند حمله روسیه به اوکراین و تداوم آن هزینه اقلام غذایی را روزانه بالاتر برده و تاثیر قابل ملاحظه‌ای در مناطقی مانند اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد داشت؛ به طوری که حتی ممکن است به دو برابر شدن هزینه تولید و قیمت جهانی گندم منجر شود. از طرف دیگر از آنجا که صنعت خودرو در طول همه‌گیری کرونا با کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی و مشکلات در زنجیره تامین روبه‌رو شده است، تحریم روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های فلزات مصرفی در صنعت خودروسازی، مشکلات را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

در این رابطه تولیدکنندگان خودرو ناچار هستند به دنبال منابع جایگزین باشند و از آنجا که تقاضا افزایش می‌یابد، در نتیجه شاهد بالا رفتن قیمت خودروها خواهیم بود. از سوی دیگر شرکت‌هایی مانند استلانتیس، فولکس‌واگن و تویوتا هم که در روسیه به تولید خودرو می‌پردازند با تحریم روسیه دچار مشکل شده و به طور بالقوه تولید و عرضه خودروهای آنها کاهش خواهد یافت. علاوه بر این از آنجا که حدود ۹۰ درصد نئون که برای لیتوگرافی تراشه‌های نیمه‌هادی استفاده می‌شود از روسیه تامین شده و ۶۰ درصد آن نیز توسط یک شرکت در اودسا تصفیه می‌شود، خودروسازان امروز برای یافتن منابع جایگزین نه تنها دچار محدودیت هستند، بلکه ناچار به افزایش سرمایه‌گذاری و صرف نقدینگی بیشتر نیز خواهند بود.

شوک جدید بعد از کرونا

به گفته تحلیلگران همان‌طور که پیامدهای همه‌گیری کرونا نشان داده، یک وقفه جزئی در یک منطقه خاص می‌تواند به ایجاد اختلالات بزرگ‌تر در مناطق دیگر منجر شود. به همین دلیل است که کمبودهای کنونی و افزایش قیمت‌ها برای جهانی که درگیر رهایی از همه‌گیری کرونا است با جنگ اوکراین اکنون به یک گلوله برفی تشبیه شده که دائما در حال بزرگ‌تر شدن است و می‌تواند به یک بهمن تمام‌عیار ختم شود. در این رابطه یک اقتصاددان ارشد به نیویورک‌تایمز توضیح داده است: ما اکنون باید در انتظار پیامدهای ثانویه این جنگ باشیم؛ پیامدهایی که می‌تواند به تورم بالا، زنجیره تامین متشنج و ابهام در تصمیم‌گیری بانک‌ها دامن زده و منجر به افزایش بیشتر قیمت‌ها شود. در واقع از آنجا که نوسانات سیاسی بر فعالیت‌های اقتصادی تاثیری مستقیم دارد، نخستین تبعات جنگ کنونی اثری دوگانه و توامان به جا خواهد گذاشت؛ اثری که تحلیلگران آن را کند شدن فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی و نیز افزایش انفجاری تورم ارزیابی می‌کنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 250160
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا