بورس بر سر دوراهی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طی روزهای اخیر ارزش معاملات خرد بازار نیز مجددا در سطح دو هزار میلیارد تومان قرار گرفته و دادوستدها در فضایی کم رونق صورت می‌گیرد. در این میان حتی گروه‌های بانکی، خودرویی، حمل‌و‌نقل و شیمیایی که جزو خوش‌بین‌ترین صنایع بازار نسبت به توافق برجام محسوب می‌شوند نیز شاهد خروج پول حقیقی بوده‌اند. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران مجددا درباره نتیجه مثبت مذاکرات دچار تردید شده‌اند و ماندن در سهام این گروه‌ها را از استراتژی معاملاتی خود خارج کرده‌اند.

اگرچه بورس به طور سنتی در ماه پایانی سال با افت و خیز مواجه است اما امسال دو ابهام مهم بودجه و مذاکرات وین این افت و خیزها را به وضعیتی رکودی با ارزش معاملات بسیار پایین تبدیل کرده است. در این میان با وجود آنکه برخی بندهای بودجه‌ای مرتبط با بازار سرمایه در مجلس به تصویب رسیده اما همچنان روند کشدار بررسی و تصویب نهایی قانون بودجه کل کشور برای سال ۱۴۰۱، بورس را تحت فشار روانی قرار داده و معامله‌گران را به نظاره این وضعیت بدون ورود به داد و ستدها واداشته است. در کنار کندی مجلس نشینان در تصویب بودجه و ابهامات در سیاست‌های ارزی دولت در سال آینده، امسال مذاکرات وین هم به ریسک‌های بورس اضافه شده تا پایان سال رکودی و کم‌جانی را برای معاملات بازار سرمایه رقم بزند. اگرچه تا هفته گذشته گفته می‌شد مذاکرات در مسیری امیدبخش و رو به توافق نهایی پیش می‌رود اما چند روزی است اخبار ضد و نقیضی از وین به گوش می‌رسد. بر این اساس مشخص نیست در نهایت این مذاکرات به توافق ختم خواهد شد یا خیر؟ و حتی در صورت خوش‌بینانه و نقش بستن امضای طرف‌ها پای برجام، این توافق جدید چه دستاوردهایی برای ایران و چه امتیازاتی برای طرف‌های مقابل خواهد داشت. در همین حال بالا گرفتن آتش جنگ در اوکراین نیز به دیگر متغیرهای اثرگذار بر معاملات بورس تبدیل شده و دورنمای مبهمی از مسیر برخی صنایع مهم صادرات‌محور بازار را ترسیم کرده است. بر این اساس گفته می‌شود مذاکرات وین در سایه جنگ اوکراین از مهم‌ترین ریسک‌ها و ابهامات کنونی بازار سرمایه ایران به شمار می‌رود که آن را در رکودی عمیق قرار داده است.

نوسان و خروج پول در گروه‌های برجامی

گروه خودرویی به عنوان یکی از صنایع خوش‌بین بازار نسبت به توافق وین، طی روزهای گذشته خروج پول را تجربه کرده است. اگرچه نمادهای لیدر این گروه عموما سبز بوده و با رشد خفیف قیمت مواجه شده‌اند اما به طور کلی این گروه طی یک هفته اخیر شاهد خروج پول حقیقی بوده است. گفتنی است این گروه همچنین در یک نمای کلی، طی یک ماه اخیر تنها در چهار روز شاهد ورود پول اندک بوده و سهامداران حقیقی در دیگر ایام سرمایه خود را از سهام خودرویی خارج کرده‌اند. اگرچه این روند در برخی نمادهای گروه خودرویی به ویژه لیدرها، متفاوت طی شده است. گفتنی است شاخص گروه خودرویی که در آغاز انتشار اخبار خوش از مذاکرات وین رو به صعود داشت، طی روزهای اخیر و با افزایش تردیدها نسبت به نتیجه گفت‌و‌گوهای برجامی در مسیر نزولی قرار گرفته بود. با این حال اما شاخص این گروه در نهایت توانست پیش از تعطیلات روز گذشته مجددا مسیر صعودی را پی بگیرد.
بانک‌ها و موسسات اعتباری هم روندی نظیر خودرویی‌ها را طی کرده‌اند. این در حالی است که این گروه حتی از خودرویی‌ها هم نسبت به توافق برجام خوش‌بین‌تر بوده و گفته می‌شود در صورت رفع تحریم‌های بانکی منافع بیشتری را کسب خواهد کرد. با این حال اما گروه بانکی هم طی یک هفته اخیر به طور عمومی خروج پول حقیقی را تجربه کرده است. با این حال اما در نمای یک ماهه، این گروه در هفت روز توانسته است ورود پول حقیقی را تجربه کند. معاملات سهام نمادهای بانکی هم روندهای متفاوتی را طی کرده‌اند و در حالی که برخی با رشد اندک قیمت روبه‌رو شده‌اند، برخی دیگر روند منفی را از سر گذرانده‌اند. در همین حال شاخص گروه بانکی که طی یک ماه گذشته روندی صعودی را طی می‌کرد از چهارم اسفندماه بدین سو در مدار نزولی قرار گرفته و با کاهش مواجه شده است. گروه شیمیایی دیگر گروه صنعتی بازار است که برخی تحلیلگران نسبت به اثرپذیری مثبت آن از توافق برجام اظهار امیدواری کرده‌اند. این گروه هم مانند دیگر گروه‌های خوش‌بین بازار نسبت به توافق وین، طی روزهای اخیر و با افزایش ابهامات دچار سردرگمی شده و خروج پول حقیقی را تجربه کرده است. در این میان همچنان این نکته قابل توجه است که برخی نمادهای گروه که به ویژه از ارزندگی بیشتری برخوردار هستند توانسته‌اند رشد قیمتی سهم را تجربه کنند و خروج پول از این گروه به صورت کلی برآورد شده است. در نمای یک‌ماهه هم این گروه تنها در پنج روز معاملاتی ورود پول حقیقی را ثبت کرده است. گفتنی است شاخص گروه شیمیایی نشان از روندی رو به رشد طی روزهای اخیر دارد و توانسته مسیر امیدوارکننده‌ای برای سهامداران ترسیم کند.

بهبود شرایط گروه حمل‌و‌نقل

گروه حمل‌و‌نقل اما به عنوان دیگر گروه خوش‌بین به توافق روند بهتری در جذب پول حقیقی‌ها را طی روزهای گذشته سپری کرده و توانسته موفق‌تر از رقبا عمل کند. در حالی که طی یک هفته گذشته و با افزایش ابهامات در مذاکرات وین سه گروه رقیب یعنی شیمیایی، بانکی و خودرویی شاهد خروج پول حقیقی بوده‌اند، گروه حمل‌و‌نقل تنها در یک روز این روند منفی را تجربه کرده و در دیگر روزها توانسته است پول جذب کند. در نگاه کلی و در نمای یک ماهه نیز این گروه موفق‌تر از دو گروه دیگر ظاهر شده و طی ۱۰ روز ورود پول حقیقی را تجربه کرده است. در این میان اما نمادهای این گروه هم بسته به استقبال معامله‌گران و ارزندگی سهم‌ها، روندهای متفاوت قیمتی را تجربه کرده و در حالی که برخی نمادها سبزپوش شده‌اند، برخی دیگر با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند. گفتنی است شاخص گروه حمل‌و‌نقل هم که اخیرا مدار صعودی را برای ادامه مسیر انتخاب کرده بود از چهارم اسفندماه بدین سو در مدار نزولی قرار گرفته بود؛ با این حال اما این شاخص طی دو روز قبل از تعطیلات، روز گذشته توانست مجددا مسیر صعودی را بازیابد.
اکنون مشخص نیست بازار سرمایه قرار است در کدام راه به مسیر خود ادامه دهد. از یک سو مذاکرات برجام ابهامات را افزایش داده است و از سوی دیگر نزدیک شدن به پایان سال مالی کارگزاری‌ها و برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، روند بازار را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان بودجه هنوز به ایستگاه پایانی نرسیده و آتش جنگ نیز در اوکراین شعله‌ور است. بر این اساس تحلیلگران بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند بورس تا پایان سال تغییرات ملموسی را تجربه نخواهد کرد و بر این اساس روندی در بازار شکل نمی‌گیرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 250168
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا