ترانزیت ریلی کالا از چین به اروپا منهدم شد/فرصت تقویت ترانزیت کشور
به گزارش جهان صنعت نیوز: این کریدور که همان جاده باستانی ابریشم میباشد میتواند کالاهای ترانزیتی چین و آسیای میانه در شرق و شمالشرقی را از طریق قلمرو ایران به حوزههای قفقاز، آسیای غربی، حوزه دریای مدیترانه منتقل کرده و متقابلا کالاهای تولیدی دراین نواحی را نیز به بازارهای آسیای میانه و چین ترانزیت کند.
یک کارشناس حملونقل در خصوص اثرات جنگ در حال انجام میان روسیه و اوکراین بر این کریدور ترانزیتی گفت: توقف عبور قطارهای ترانزیتی بین روسیه و اوکراین از ابتدای جنگ بین دو طرف و انهدام اتصال ریلی دو طرف توسط اوکراین برای مقابله با انتقال نیرو و تجهیزات نظامی، گویای آن است که اوکراین در میانمدت نقش خود را در کریدور شرق-غرب از دست میدهد.
علی ضیائی اظهار داشت: تنشهای ریشهدار بین روسیه و اوکراین سرانجام منجر به شعله ور شدن آتش جنگ بین دو کشور شد، روسیه با اعزام نیروهای نظامی خود شروع به پیشروی در خاک اوکراین کرد و ارتش اوکراین نیز در حال مقاومت در برابر نیروهای روسیه است.
این کارشناس اقتصاد حملونقل ادامه داد: کشور روسیه اصلیترین رکن کریدور ریلی شرق-غرب بین چین و اروپاست، این کریدور از طریق روسیه و قزاقستان، چین را به اروپا متصل کرده و سالانه میلیونها تن کالا را میان این دو منطقه از جهان ترانزیت میکند.
او افزود: مسیر اصلی این کریدور شامل قزاقستان، روسیه، بلاروس و لهستان است اما درصد محدودی از بار این مسیر از طریق اوکراین به اروپا ترانزیت میشد، اوکراین همچنین یکی از کشورهای مورد علاقه چین جهت سرمایهگذاری در قالب طرح «کمربند-جاده» به حساب میآمد و این قدرت اقتصادی نوظهور برنامههایی را برای توسعه زیرساختهای این کشور تدارک دیده بود.
ضیائی گفت: در شرایطی که اوکراین میرفت تا نقش خود را در کریدور شرق- غرب پررنگتر کند، درگیری نظامی میان این کشور و روسیه، چشماندازهای اقتصادی آن را تحت تاثیر جدی قرار داده است، این اتفاق در کنار دیگر تاثیرات خود، بر نقش ترانزیت بین قارهای اوکراین نیز اثر گذاشته و از بدو شروع جنگ، عبور قطارهای ترانزیتی میان روسیه و اوکراین متوقف شده است. اگرچه اوکراین اعلام کرده است که تبادل ریلی کالاها میان اوکراین و اروپا برقرار است، اما ترانزیت میان چین و اروپا از این کشور متوقف شده است.
این کارشناس اقتصاد حملونقل اظهار داشت: تحولات ترانزیتی روزهای اخیر اوکراین به همین مقدار ختم نشده و طبق جدیدترین اخبار، ارتش اوکراین مقاطع اتصال ریلی این کشور با روسیه را منهدم کرده است، این اقدام ارتش اوکراین برای جلوگیری از انتقال نیرو و تجهیزات نظامی روسی با استفاده از راهآهن به داخل خاک اوکراین انجام شده است، وقایع مذکور گویای آن است که اوکراین در میانمدت نقش خود را در کریدور شرق- غرب از دست خواهد داد.
او تصریح کرد: با اینکه تا پیش از جنگ فقط دو درصد از حجم ترانزیت ریلی شرق- غرب از اوکراین عبور میکرد، اما تقابل اعضای سابق بلوکهای شرق و غرب در اوکراین میتواند بسیاری از مناسبات اقتصادی کنونی را دچار تغییر کند، بخشی از این مناسبات مربوط به لجستیک جهانی کالا و ترانزیت محمولههای تجاری بینقارهای است.
ضیائی افزود: فشار متمرکز غرب بر روسیه و متحدان آن مانند بلاروس که مستقیما در حمله نظامی به اوکراین مشارکت داشتند میتواند ترانزیت کالا از این کشورها را نیز تحت تاثیر قرار دهد، در چنین شرایطی مسیرهای جایگزین که مهمترین آنها ایران و ترکیه است، میتوانند رشد چشمگیری داشته و جایگاه خود را به عنوان کریدورهای مطرح ترانزیت شرق-غرب تثبیت کنند.
این کارشناس اقتصاد حملونقل در گفتوگو با فارس تاکید کرد: مسیر راه ابریشم گذرنده از ایران در حالت کلی بهینهترین مسیر ترانزیت میان شرق و غرب است، اما به دلیل برخی خلاءهای زیرساختی موجود، در حال حاضر مسیر قزاقستان-روسیه مسافت کمتری نسبت به مسیر گذرنده از ایران دارد.
او اضافه کرد: با شروع تغییرات کنونی در نظم جهانی، ایران باید رویههای داخلی و مناسبات خارجی خود را برای میزبانی کریدورهای مهم ترانزیتی جهان و احصای منافع اقتصادی و راهبردی از موقعیت ژئوپلیتیکی خود مهیا کند.
ضیائی تصریح کرد: اتفاقات حال و آینده میتواند تقاضای جهانی بیشتری برای مشارکت ایران در اقتصاد بینالملل ایجاد کند، در صورت هوشیاری و استفاده از این فرصتها، ایران به مراحل جدیدی از ترقی وارد میشود، اما در صورت ادامه غفلتهای پیشین، این پنجرههای فرصت برای همیشه رو به ایران باز نخواهد بود.
لینک کوتاه :