عصر طلایی کامودیتی‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:   در این میان همچنین کشورهای اروپایی و آمریکا تحریم‌های متنوعی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند، تحریم‌هایی که بسیار فراتر از تصورات قبلی تحلیلگران سیاسی و اقتصادی بوده و اگرچه اقتصاد روسیه را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد اما تحریم‌کنندگان نیز از آسیب‌های آتی احتمالی آن مصون نخواهند بود. بر همین اساس طی هفته گذشته انتظار سهامداران از سودسازی شرکت‌ها به شدت کاهش یافته است، به ویژه آنکه اغلب شرکت‌های پربازده آمریکایی و اروپایی در حمایت از اوکراین اقدام به تحریم روسیه کرده و در نتیجه آن بازار ۱۴۴ میلیون نفری این کشور را از دست داده‌اند. با افزایش انتظارات تورمی و دورنمای مبهم از سوددهی شرکت‌ها، بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا هم با وجود رشد روز گذشته، افت هفتگی را تجربه کرده است. در این میان بازارهای سهام در این کشور و منطقه آسیا نیز سرخپوش بوده‌اند.

در آمریکا نرخ تورم سالانه در سقف ۴۰ ساله خود قرار گرفته و شبح رکود تورمی، اقتصاد این کشور را تهدید می‌کند. در بحبوحه رخدادهای اخیر در میدان جنگ نیز احتمال موج جدیدی از تورم را افزایش داده است. به ویژه آنکه این روند تورمی به سرعت در برخی کالاهای اساسی نمایان شده است. گفته می‌شود موج تورمی تازه، اقتصادهای بزرگ جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بر همین اساس تحلیلگران اقتصادی نسبت به وقوع بحرانی تازه در سطح جهانی هشدار داده‌اند. در همین حال ارقام جدید منتشر شده در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که تورم منطقه یورو در ماه فوریه به بالاترین حد خود رسیده است؛ افزایش قیمت انرژی که باعث تشدید معضل سیاستی برای بانک مرکزی اروپا (ECB) شده است از اصلی‌ترین دلایل رشد تورم بوده است. گفتنی است روسیه حدود ۴۰ درصد از واردات گاز طبیعی اروپا را به خود اختصاص داده است و بر همین اساس بحران اخیر میان روسیه و اروپا منجر به رشد نفسگیر نرخ انرژی در این قاره شده است. این چهارمین ماه متوالی است که در آن نرخ تورم به بالاترین حد خود رسیده است. این در حالی است که تحلیلگران گفته‌اند افزایش قیمت‌های انرژی ترس از «رکود تورمی» را تشدید می‌کند. سوزانا استریتر تحلیلگر ارشد سرمایه‌گذاری و بازار گفته است نگرانی در بازارهای مالی جهانی با ترس از رکود تورمی موج می‌زند. زیرا درگیری اوکراین فشارهای تورمی را افزایش می‌دهد و این تهدید را مطرح می‌کند که رشد اقتصاد جهانی را از مسیر و ریل اصلی خارج کند. با این حال اما با وجود تمامی سیگنال‌های تورمی و تهدیدهای اقتصادی طی هفته اخیر، دلار آمریکا تقویت شده است. این در حالی است که نرخ طلا نیز افزایشی بوده و همزمانی رشد این دو شاخص تقریبا بی‌سابقه تلقی می‌شود. در همین حال با وجود تهدید اقتصاد جهانی و بخش‌های تولیدی و صنعتی، ین ژاپن نیز در بازار ارزها تقویت شده و روند مناسبی را طی می‌کند. گفته می‌شود در بحبوحه جنگ‌ها، این ارز جزو سرمایه‌گذاری‌های امن ارزیابی می‌شود.

رشد قیمت انرژی

طلای سیاه که بر اساس محاسبات و تحلیل‌های تکنیکالی در مدار صعودی قرار داشت با شعله‌ور شدن آتش جنگ میان روسیه و اوکراین سقف هفت ساله خود را درنوردیده است. بر این اساس روز گذشته نفت سطح ۱۱۱ دلار را نیز لمس کرد. در این میان اگر چه کانادا واردات نفت از روسیه را ممنوع اعلام کرده و غول انرژی بریتیش‌پترولیوم نیز ۲۰ درصد از سهام خود در شرکت نفتی روس نفت روسیه را به دلیل جنگ روسیه با اوکراین واگذار کرده است اما کشورهای اروپایی و آمریکا همچنان از تحریم بخش نفت و انرژی روسیه پرهیز کرده‌اند. سرمایه‌گذاران این بازار روز گذشته در انتظار تصمیمات اوپک- که روسیه نیز بخشی از آن است (اوپک‌پلاس)- بودند تا آینده بازار نفت و روند نرخ طلای سیاه را تعیین کند. با این حال اما اوپک‌پلاس تنها بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت توافق کرده است. در همین حال، گاز طبیعی (NG=F) هم دیروز سومین روز افزایش شدید خود را ثبت کرد و تا نیمه‌های روز گذشته ۹/۳ درصد افزایش داشته است.

جهش نرخ کالاهای اساسی

به گزارش کامودیتی، بر اساس شاخص قیمت ۲۳ کامودیتی رایج دنیا که توسط بلومبرگ رشد می‌کند و منتشر می‌شود، در نخستین روز از ماه مارس، این شاخص ۱/۴ درصد رشد را تجربه کرده که بالاترین سطح تاریخی بوده است. در همین حال، شاخص جهانی مس روز گذشته در بازار فلزات لندن صعود را تجربه کرد و به سطح تاریخی نزدیک شد. آلومینیوم نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، ۳۶/۵ درصد رشد را تجربه کرده است. در این میان، روی نیز روز سه‌شنبه به بالاترین سطح ۱۶ساله رسیده بود! بیشتر کامودیتی‌ها طی هفته گذشته روند رو به صعودی را تجربه کرده‌اند و با توجه به اینکه بخش بزرگی از این بازار از تولیدات دو کشور درگیر جنگ تامین می‌شود به نظر می‌رسد در صورت تداوم درگیری‌ها همچنان افزایشی باشند. در همین حال غلات و مواد غذایی نیز طی هفته اخیر رشدهای فزاینده‌ای را تجربه کرده‌اند. نگرانی‌هایی وجود دارد که این بحران پس از جهش گندم به بالاترین سطح ۱۴‌ساله، قیمت مواد غذایی را افزایش دهد. فعال‌ترین قرارداد معامله‌شده گندم در شیکاگو (ZW=F) به ۲۳/۱۰ دلار در هر بوشل رسیده که بالاترین سطح از مارس ۲۰۰۸ است. قیمت غلات در ماه گذشته تقریبا یک‌سوم افزایش یافت و هزینه تمامی مواد خوراکی مرتبط از نان گرفته تا بیسکویت و رشته فرنگی را بالا برده است. گفتنی است قیمت ذرت نیز به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۳ رسیده است. طلا هم طی هفته اخیر به آسانی از مرز ۱۹۰۰ دلار گذشته است. روز گذشته این کالای گرانبها به هزار و ۹۳۰ دلار هم رسید. اگرچه نرخ طلا در برخی مقاطع نوسانی بوده است اما این نوسانات همچنان در سطوح بالای هزار و ۱۹۰۰ دلار قرار دارد.

سردرگمی بازارهای سهام

بحران روسیه و اوکراین باعث شده تا وال‌استریت انتظارات خود را از اقدام فدرال رزرو کاهش دهد. گلدمن ساکس می‌گوید خریداران سهام در حال خرید در قیمت‌های پایین هستند. با این حال اما پس از آنکه جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد حریم هوایی آمریکا را روی روسیه خواهد بست و از افزایش فشار بر این کشور سخن گفت، بازارهای سهام در اروپا افزایش یافت. بر این اساس بازارهای سهام در قاره سبز، روز گذشته و تا لحظه تنظیم این گزارش عموما سبزپوش بوده‌اند، به نحوی که دکس آلمان رشد ۱۸/۰ درصدی را تجربه کرد و فوتسی بریتانیا هم ۷۱/۰ درصد بالا رفت. در همین حال کک فرانسه ۱۵/۰ درصد رشد کرد و استاکس ۶۰۰ اروپا هم ۲۴/۰ درصد صعود کرد. با این حال اما روند معاملات در بازارهای آسیایی اندکی متفاوت بود. به نحوی که نیک‌کی ژاپن ۶۸/۱ درصد افت را تجربه کرد و شانگهای چین نیز ۱۳/۰ درصد عقب‌نشینی داشت. در همین حال ‌هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ هم ۸۴/۱ درصد ریزش را تجربه کرد. در این میان اما کاسپی کره‌جنوبی ۱۶/۰ درصد بالا رفت. گفتنی است سهام ایالات متحده نیز سه‌شنبه را با روند ریزشی به پایان رسانده بودند. داوجونز ۷۶/۱ درصد افت را تجربه کرد و S&P500 معادل ۵۵/۱ درصد ریزش را ثبت کرد. نزدک نیز ۵۹/۱ درصد افت کرده بود.

نوسان در اوراق قرضه

اگرچه بازدهی اوراق قرضه ۱۰‌ساله آمریکا روز گذشته مثبت بود اما در نمایی کلی‌تر و در بازه زمانی یک‌هفته‌ای، این اوراق با افت چشمگیری مواجه شده‌اند. تحلیلگران بر این باورند که اوراق قرضه می‌تواند به عنوان محرکی برای رشد سهام عمل کند، اما به دلیل افزایش انتظارات تورمی در سایه جنگ روسیه و اوکراین، این اوراق خود نیز دچار افت شده بودند و به تبع آن، سهام شرکت‌های آمریکایی نیز تحت تاثیر قرار گرفتند. گفتنی است پس از اظهارات جروم پاول رییس فدرال رزرو در کنگره بود که بازدهی خزانه‌داری آمریکا صبح روز گذشته مجددا افزایش یافت. این در حالی بود که بازدهی اوراق ۱۰‌ساله خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه به ۶۸/۱ درصد کاهش یافته و سرمایه‌گذاران را به سمت سرمایه‌گذاری‌های امن سوق داده بود. روز گذشته اوراق ۱۰‌ساله آلمان هم مثبت بود، اما اوراق ۱۰‌ساله ژاپن افت را تجربه کرده بود. در بریتانیا و فرانسه هم اوراق ۱۰‌ساله روندی رو به رشد را پیش گرفته بودند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 250463
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا