زنگ خطر مرگ‌های خودخواسته

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر همین اساس گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال انتخاب مرگ خودخواسته زهره فکورصبور به وجود آمده است. البته ماموران پلیس از ادامه تحقیقات و تحویل پیکر این بازیگر به پزشکی‌قانونی خبر داده‌اند. زهره فکور‌صبور در مجموعه‌های تلویزیونی مختلفی از جمله دلنوازان، مسافری از هند، روزگار جوانی، دردسرهای عظیم، دنگ‌وفنگ، پایتخت ۳ و کامیون ایفای نقش کرده بود. او این روزها مشغول ایفای نقش در سریال تلویزیونی «بی‌همگان» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی مهران مهام بود. این بازیگر در آخرین پست اینستاگرامی خود که شب گذشته پست کرده است نوشته: «بسیار روز خوبی داشتم بعد از سال‌ها در کنار عزیزان اصفهان و گروه خووووووب برنامه زنده رود، الهی همیشه خدا هوای دل تک‌تک دوستان رو داشته باشه.»

موضوعی که واکنش همگان را برانگیخته این است که مرحوم زهره فکور‌صبور دومین بازیگری است که بر اثر مصرف بیش از اندازه قرص آرام‌بخش فوت می‌کند. هفتم فروردین سال گذشته پیکر بی‌جان آزاده نامداری یکی از مجریان سابق صدا و سیما در منطقه سعادت‌آباد در غرب تهران کشف شده بود. براساس تحقیقات مشخص شد ایشان نیز به دلیل مصرف بیش از اندازه قرص آرام‌بخش فوت کرده است ولی اینکه مرگ خودخواسته را انتخاب کرده یا نه رسانه‌ای نشد!

در هر صورت اخیرا روانشناس‌ها از افزایش مرگ‌های خودخواسته هشدار می‌دهند، آنها بر این عقیده‌اند که میزان افسردگی در جامعه ایرانی به شدت زیاد شده است. به عقیده جامعه‌شناس‌ها در هر جامعه‌ای که سرمایه اجتماعی، همبستگی اجتماعی پایین‌تر باشد، ظهور و بروز مرگ‌های خودخواسته بیشتر است. طبق آمار هر روز ۱۵ نفر در مرگ خودخواسته موفق می‌شوند و با توجه به عدم وجود سیستم ثبت فراگیر می‌توان تعداد اقدام به مرگ خودخواسته را ۱۰ تا ۲۰ برابر این رقم دانست. همچنین ایران در میانه میانگین آمار مرگ خودخواسته جهان قرار دارد اما با وجود این، در دهه۹۰ با افزایش ۱۹ درصدی مرگ‌های خودخواسته روبه‌رو شده، روندی صعودی که آژیر خطر را به‌صدا درآورده است. براساس گزارش پزشکی‌قانونی نیز آمار مرگ‌های خودخواسته منجر به فوت به ‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲/۶ نفر است. این آمار در دهه قبل ۲/۵ بوده است. اینها درحالی است که میانگین کشورهای دنیا در مرگ‌های خودخواسته منجر به فوت ۱۲ تا ۱۴ است. با توجه به آمار ۲/۶ ارائه‌شده خودکشی در ایران، آمار کشور ما نصف میانگین جهانی است. البته باید توجه کرد هر کشوری که نظام ثبت دقیق‌تر و جامع‌تری دارد، آمار دقیق‌تری را ارائه می‌کند، آمار در مرگ‌های خودخواسته منجر به فوت به‌دلیل آنکه هر فوت مشکوک به مرگ‌های خودخواسته را باید پزشکی‌قانونی نظر بدهد، تقریبا واقعی است. اما در زمینه اقدام به مرگ‌های خودخواسته با یک نظام ثبت جامع و فراگیر روبه‌رو نیستیم، چراکه همه کسانی که اقدام می‌کنند ممکن است به مراکز تحت نظر درمانی تحت پوشش وزارت بهداشت نروند، مطب‌های خصوصی ملزم به ارائه گزارش نیستند و شاید برخی به دلایل دیگر مثل حفظ آبروی خانواده و پایگاه اجتماعی، حاضر نباشند علت واقعی را بیان کنند. بنابراین بهزیستی، مراکز مشاوره ناجا و وزارت بهداشت هرکدام آماری می‌دهند گرچه همین آمار پراکنده که منعکس می‌شود نشان می‌دهد اقدام به مرگ‌های خودخواسته رشد داشته و بیشتر آنها منجر به فوت است.

دلایل افسردگی

در همین رابطه دکتر نصرالله منصوری روان‌شناس به «جهان‌صنعت» گفت: برخلاف نظر برخی افراد بحث افسردگی معنای عام دارد و به اشخاص معروف و مشهور خلاصه نمی‌شود. البته برخی افراد معروف اشتباهاتی را انجام می‌دهند که زودتر به انتهای مسیر می‌رسند. در علم روانشناسی ۳۴ دلیل برای افسردگی وجود دارد، در دلیل ۲۰ آن آمده مرگ خودخواسته یا تلاش برای آن! اما اینکه انسان چگونه به این مرحله می‌رسد نیز قابل بررسی است. یکی از دلایلی که افراد به این نقطه می‌رسند، پوچ‌گرایی است. براساس تجربیات در این موضوع چه فرد مشهور باشد چه غیرمشهور دچار پوچ‌گرایی می‌شود. به نظرم یک سری باورها و اعتقادات می‌تواند از مرگ‌های خودخواسته جلوگیری کند.

وی افزود: اگرچه به نظرم هر فردی که می‌خواهد در مقوله‌ای صاحب نام و شهرت شود باید حتما درونش ایجاد ظرفیت کند. چه‌بسا اگر آب اضافه‌ای درون لیوان بریزیم آب از آن سرازیر می‌شود. بنابراین ابتدای هر کاری باید ظرفیت درونی‌مان را افزایش دهیم، چراکه متاسفانه انتخاب مرگ خودخواسته در افراد مشهور منجر به آموزش غلط در بین افراد جامعه می‌شود، زیرا میزان مرگ‌های خودخواسته به درجه‌ای از هشدار رسیده که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد.

این دکتر روانشناس اظهار کرد: برخی افراد دلیل افزایش مرگ‌های خودخواسته را به تورم و گرانی گره می‌زنند در حالی که به نظرم این قضیه در لایه‌های مختلف جامعه و به شکل‌های گوناگون اتفاق می‌افتد. علت مرگ‌های خودخواسته می‌تواند برای هر کسی متفاوت با دیگری باشد اما مسلما مجموعه‌ای از عوامل وجود دارند که در بسترسازی چنین تصمیمی موثرند. با این حال مرگ‌های خودخواسته یکی از حوزه‌هایی است که جوامع در همه ‌جای دنیا با آن مواجه هستند، شدت و گستردگی پیچیدگی آن در کشورهای مختلف با توجه به فرهنگ و شرایط اجتماعی موجود در آن محیط متفاوت است و با توجه به دینی ‌بودن جامعه ما حساسیت این پدیده در ایران بیشتر است. عواملی نظیر شرایط اجتماعی، اقتصادی، ترس از آینده و… در این امر موثر است، اما مرگ خودخواسته مانند دیگر پدیده‌های اجتماعی تک‌عاملی نیست. بنابراین زنگ خطر مرگ‌های خودخواسته به صدا در آمده است.

مصرف داروهای آرام‌بخش

دکتر علیرضا شریفی‌یزدی آسیب‌شناس اجتماعی به «جهان‌صنعت» می‌گوید: مرگ مرحومه فکور از دو جهت قابل بررسی است. یکی اینکه در بین برخی از مردم مسائل خوددرمانی باب است، زیرا طی سال‌های گذشته دسترسی مردم به داروهای گیاهی بسیار آسان بوده، همین امر به داروهای شیمیایی تسریع پیدا کرده است. امروزه در دوره معاصر افرادی هستند که براساس تجربیات حداقلی و جست‌وجوی ناقص در فضای مجازی به صورت سر خود داروهای زیادی مصرف می‌کنند که همین امر منجر به مسمومیت دارویی در افراد می‌شود. از طرفی وقتی افراد دچار اختلالات روانی می‌شوند، بدون مراجعه به پزشک مصرف داروهای آرام‌بخش را شروع می‌کنند. چون مصرف این‌گونه داروها زیر نظر متخصص نیست، افراد از پیامدهای جسمی و روانی مصرف بیش از اندازه این داروها اطلاعی ندارند.

وی افزود: این روزها تنها مرگ افراد معروف در پی مصرف بیش از حد داروی آرام‌بخش رسانه‌ای می‌شود، این در حالی است که تعداد کثیری از مردم عادی از همین طریق دچار مشکل می‌شوند و مرگ ناخواسته یا خودخواسته پیدا می‌کنند. اما کسی از وضعیت آنها خبردار نمی‌شود، چه‌بسا به عنوان مسمومیت دارویی از آن یاد می‌شود.

این آسیب‌شناس اجتماعی درخصوص اینکه چرا برخی افراد تعداد زیادی داروهای آرام‌بخش مصرف می‌کنند، بیان کرد: مهم‌ترین عامل مصرف بیش از حد داروهای آرام‌بخش افسردگی فرد است. البته فشار محیط و تلاش برای کاهش برانگیخته‌های محیطی یا درونی نیز می‌تواند عامل مصرف بیش از اندازه این داروها باشد. در هر صورت به نظرم فرهنگ مصرف دارو در ایران بسیار ضعیف است. با این تفاسیر یکی از عوامل مهم استفاده بیش از حد داروی آرام‌بخش افسردگی است. افسردگی‌ها اشکال گوناگونی از جمله افسردگی مسهل، افسردگی حاد و افسردگی واکنشی دارد که در تمام این موارد اگر فرد به موقع درمان شود، معمولا از مرگ‌های خودخواسته پیشگیری می‌شود، اما اگر این افسردگی درون فرد ماندگار و به افسردگی مزمن یا حاد تبدیل شود، بیمار به مرور زمان رفتارهای خطرناکی از خود نشان می‌دهد که در نهایت منجر به مرگ خودخواسته می‌شود.

او با اشاره به راهکار جلوگیری از مرگ‌های خودخواسته گفت: اولین راهکار برای جلوگیری از مرگ‌های خودخواسته شناخت علائم ۱۵ گانه افسردگی است. اگر فردی این علائم را در خود یا اطرافیانش دید باید زنگ خطر را به صدا در بیاورد و برای درمان به روانشناس مورد اعتماد رجوع کنیم. همچنین درخصوص مصرف بیش از اندازه و بدون تجویز دکتر داروهای آرام‌بخش، والدین باید بدانند که این امور را باید از کودکی و نوجوانی به افراد آموزش دهند. همگان باید بدانند مصرف هر دارویی بدون تجویز پزشک اشتباه است. در نتیجه فرهنگ‌سازی مصرف دارو باید از درون خانواده آغاز شود.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 250484
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا