شایعات و واقعیت‌های کرونایی

دکتر بهاران فرخنده‌مهر * 

جهان با بیماری‌های واگیردار زیادی سروکار داشته است، هراس از شیوع بیماری‌هایی چون جنون گاوی، آنفلوآنزای مرغی و خوکی و سارس و اِبولا وزیکا هنوز باقی بود که کرونا، همه توجه‌ها را به خود معطوف کرد. کرونا اولین مورد تهدید سلامت جهان نیست و آخرین مورد نیز نخواهد بود، اما بسیار بی‌رحم است. طاعون بین سال‌های ۱۳۵۱-۱۳۴۷ میلادی، یکی از مرگبارترین بیماری‌هایی بود که حدود یک‌سوم قاره اروپا را به کام مرگ کشاند. در زمان شیوع آنفلوآنزای H1N1 در سال ۲۰۰۹ میلادی و ابولا بین سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۳ وزیکا، جهان و سازمان بهداشت جهانی در برابر یک بحران بزرگ قرار گرفتند.

شایعه وقتی ایجاد می‌شود که ناآگاهی یا فقدان اطلاع‌رسانی وجود داشته باشد و همیشه در مورد مسائل حساس است و کرونا به علت حساسیتش، در این مدت، شایعات زیادی را به خود اختصاص داده است.

کرونا نوعی ویروس است که ماده ژنتیکی آن RNA است. آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌های ویروسی هیچ‌گاه کمک‌کننده نیستند چون مانع رشد و تکثیر باکتری‌ها به طرق مختلف می‌شوند که بعضی‌ها بر ماده‌ ژنتیکی باکتری‌ها (DNA) اثرگذار هستند. پس از آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌های ویروسی، مگر در شرایط خاص و با اضافه شدن علل باکتریایی، استفاده نمی‌شود. امروزه به غلط از بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها مانند آزیترومایسین و سفالکسین و لووفلوکساسین(تاوانکس) در درمان این بیماری استفاده می‌شود که کاملا غلط است و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در پیشگیری و درمان این بیماری تاثیری ندارد و فقط باعث ایجاد مقاومت دارویی می‌شود.

واکسن کرونا که در انواع مختلف موجود است هرکدام با مکانیسمی مشخص جلوی ورود و تکثیر و تکامل ویروس را می‌گیرند و نمی‌توانند باعث بیماری شوند. بسیاری از افراد ناقل ویروس هستند و پس از واکسیناسیون دچار علائم مرتبط با ویروس می‌شوند و آن را به ناکارآمد بودن واکسن نسبت می‌دهند. واکسن‌ها برای تقویت سیستم ایمنی و حفاظت بدن انسان‌ها در برابر کرونا طراحی شده‌اند و مانند داروها، کمک‌کننده هستند. پس بروز عوارض بعد از واکسیناسیون، دلیلی بر عدم تزریق واکسن نیست. پس واکسن بزنیم.

واکسن پنوموکوک (عامل بیماری عفونت ریوی و گوش‌ها) و واکسن آنفلوآنزا نمی‌توانند مانع ابتلا به کروناویروس شوند. پس باید علاوه بر این واکسن، واکسن کرونا را هم طبق پروتکل دریافت کنیم.

شست‌وشوی مداوم بینی و دهان با محلول آب و نمک به از بین بردن عوامل کلونیزه‌شده در این سطوح مخاطی کمک می‌کند ولی نمی‌تواند مانع ابتلا به ویروس کرونا شود.

اسپری کردن الکل یا سایر مواد ضدعفونی‌کننده روی لباس‌ها و پوست بدن، نمی‌تواند ویروس کلونیزه‌شده در داخل بدن را نابود کند و مانع از ایجاد بیماری شود.

مصرف لبنیات به عنوان یکی از منابع غذایی روزانه هیچ تداخلی با درمان بیماری کووید ندارد. دریافت انرژی مناسب روزانه برای بدن ضروری است، اگر دریافت انرژی از حد مجاز کمتر شود یعنی کمتر از ۱۷۰۰-۱۶۰۰ کالری در روز باشد احتمال تضعیف سیستم ایمنی وجود دارد. پس دریافت انرژی مورد نیاز روزانه به ویژه مصرف پروتئین فراوان در رژیم غذایی به ویژه لبنیات، برای تکمیل درمان کرونا کاملا ضروری و واجب است.

بسیاری از کسانی که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، مبتلا به بیماری کرونا می‌شوند! واکسیناسیون مانع ابتلا به نوع شدید و کشنده بیماری و مرگ‌و‌میر می‌شود، پس نباید به اشتباه تصور شود که چرا کسانی که واکسن را دریافت کرده‌اند، مبتلا به بیماری شده‌اند! واکسیناسیون با کاهش گردش ویروس در جامعه، میزان شیوع و گسترش بیماری را کاهش می‌دهد و مانع مرگ‌و‌میر و نه ابتلا می‌شود.

افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند یا در انتظار دریافت واکسن هستند، ممکن است بیماری‌های زمینه‌ای مختلفی داشته باشند که لزوم مصرف داروهای خاصی را ایجاب کند، فقط پس از مشورت کردن با پزشک خود می‌توانند تغییر یا تعدیل در داروهای مصرفی داشته باشند. مصرف مکمل‌های ویتامینی هیچ تداخلی با تزریق واکسن ندارد و اگر مانعی برای استفاده از آنها وجود داشته باشد، فقط باید پزشک مربوطه آن را تایید کند.

ماسک زدن، حتی در ساعات طولانی باعث ایجاد یا تشدید تنگی نفس و بالا رفتن CO2 (دی‌اکسید‌کربن) و کاهش O2 (اکسیژن) خون نمی‌شود! سیستم تنفسی بدن و نحوه تولید ماسک‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که مانع ورود عوامل بیماری‌زا به بدن شوند و هیچ‌گونه کاهش اکسیژن‌رسانی و بیماری تنفسی مانند تنگی نفس را ایجاد نمی‌کنند!

تغییرات شدید آب و هوا باعث از بین رفتن ویروس نمی‌شود. قرار گرفتن در آب و هوای بسیار گرم و یا بسیار سرد، نمی‌تواند مانع از ورود و ابتلا به ویروس شود. چنانچه ما شاهد هستیم که این ویروس در همه جای دنیا پراکنده است (پاندمیک) و کشور یا منطقه‌ای خاص به دلیل داشتن آب و هوای خاصی، مصون باقی نمانده است.

 استفاده از داروهای گیاهی (روغن‌ها و جوشانده‎ها و پمادها و…) در درمان کرونا تاثیری ندارند. برای بهبودی از یک بیماری با واژه‌های گوناگونی روبه‌رو هستیم که شامل cure (درمان قطعی)، trentment (درمان علامتی)، palliation (درمان حمایتی) هستند. داروهای گیاهی می‌توانند باعث ایجاد درمان‌های حمایتی و در نهایت علامتی شوند ولی هیچ‌گاه باعث cure (درمان قطعی) نمی‌شوند! مبادا به بهانه مصرف انواع داروهای گیاهی، تشخیص و درمان این بیماری را به تعویق بیندازیم! بیماری‌ای که بدون توجه به سن، نژاد، موقعیت اجتماعی و اقتصادی و… به راحتی انسان‌ها را از بین می‌برد.

استفاده از تمامی گروه‌های هرم غذایی که روزانه برای بدن انسان مورد نیاز هستند، در بیماری کرونا اهمیت دارد. بعضی مواد غذایی خاص با توجه به خاصیت ذاتی خود می‌توانند تغییراتی را در بدن به وجود بیاورند که باعث بدتر شدن علائم ابتلا به ویروس شوند، که برای هر فردی، پزشک مربوطه، آنها را با توجه به شرایط زمینه‌ای، محدود یا منع می‌کند، ولی به بهانه این ویروس نباید کورکورانه یک ماده غذایی اعم از آب میوه یا جوشانده یا پخته‌شده‌ای خاص را بیشتر از حد معمول استفاده کنیم و این مورد کاملا غلط است!

شایعه نتیجه ترس و ناآگاهی است. از زمان ظهور ویروس کرونا تاکنون شایعات مختلفی شکل گرفته‌اند که هیچ‌کدام پایه و اساس علمی ندارند. شایعاتی در مورد ویروس کرونا تا راهکارهای پیشگیری از آن مثل ماسک زدن، شستن دست‌ها و واکسن زدن و درمان آن! هم‌اکنون فرانسه در بین کشورهای اروپایی و براساس نظرسنجی جزو کشورهایی است که بیشترین شایعات و افراد ضدواکسن در آن وجود دارند! و در هر موج کرونا هم بیشترین مبتلایان را به خود اختصاص می‌دهد. ما در سال ۲۰۲۲ میلادی نباید اجازه بدهیم که شایعات قرون وسطایی برای زندگی ما و دیگران تصمیم‌گیری کنند و انسان‌ها را به کام مرگ بکشانند. این ویروس، تغییرپذیر و جهش‌زاست و در هر لحظه می‌تواند ما را با تغییراتش شگفت‌زده کند، پس مهم‌ترین راه ابتلا به آن پیشگیری است. پیشگیری به کمک شست‌وشوی مکرر و صحیح دست‌ها، ماسک زدن صحیح روی بینی و دهان، رعایت فاصله اجتماعی، قرنطینه کردن در زمان بروز علائم، فاصله گرفتن از شایعات و واکسن زدن است.

واکسیناسیون را جدی بگیریم تا شاهد مرگ هم‌نوعان نباشیم!

* متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 250565
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا