معافیت‌های جعلی فرزندان خلبان‌ها و کادر پرواز باطل شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از سوی دیگر یک حقوقدان نیز با تاکید بر اینکه حقوق واجدان شرایطی که تاکنون از این مصوبه بهره‌مند نشده‌اند طبق قانون محفوظ است اظهار داشت: معافیت‌های صادر شده با اسناد جعلی نیز باید باطل شوند و با متخلفین نیز طبق قانون برخورد شود.

گفتنی است به تازگی روزنامه «جهان‌صنعت» با دستیابی به اسناد و مدارکی، ضمن انتشار گزارشی از تخلفات محرز صورت گرفته در صدور کارت‌های معافیت فرزندان برخی خلبان‌ها و کادر پروازی پرده برداشته بود.

در جریان تحقیقات، چندی قبل در خصوص اعطای معافیت به فرزندان برخی از کادر پرواز دو شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و آسمان که توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا و اداره نیروی انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح انجام شد، مشخص شد که در این میان تعدادی از اعضای کادر پرواز با ارائه مدارک جعلی و سوء‌استفاده از اسناد اقدام به دریافت کارت معافیت از خدمت سربازی برای فرزندانشان کرده‌اند.

با نگاهی به فهرست اسامی این افراد، نام ۲۸ خلبان ایران‌ایر و آسمان و یکی از کارمندان وقت ایران‌ایر به چشم می‌خورد. البته منابع آگاه از وجود تعداد بیشتری متخلف در این پرونده خبر می‌دهند که نیازمند بررسی‌های تخصصی است. نکته دیگر اینکه چند تن از دریافت‌کنندگان این کارت‌های معافیت هم‌اکنون به عنوان خلبان، استاد خلبان و سرخلبان مشغول فعالیت در خطوط هوایی کشور هستند. برخی از این خلبان‌ها نیز دارای گذرنامه‌های ویژه هستند.

روی دیگر سکه جعل صورت‌گرفته در خصوص معرفی افراد غیرواجد شرایط برای معافیت از خدمت سربازی به سازمان وظیفه عمومی توسط هواپیمایی هما، عدم معرفی افراد ذیصلاح است. تعدادی از این افراد در بی اطلاعی از این مصوبه به مسوولان مربوطه مراجعه کرده ولی با جواب منفی مواجه شده و نتوانسته‌اند نامه لازم را برای ارائه به سازمان وظیفه عمومی اخذ کنند. به نظر می‌رسد مسوولان هما از تخلفات انجام‌شده اطلاع داشته‌اند.این در حالی است که افکار عمومی در رابطه با این موضوع حساس شده و خواستار شفاف‌سازی این مساله هستند.

سوء‌استفاده از مصوبه رهبری

مهر سال ۱۳۸۰ سیدحسن شفتی مدیرعامل وقت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با استناد به قوانین پرواز غیرنظامی در شرایط جنگی و حمایت رییس‌جمهور وقت موفق به دریافت معافیت از خدمت سربازی برای تعدادی از کادر پرواز شد. این معافیت توسط فرماندهی کل نیروهای مسلح در قالب ابلاغیه شماره ۲۰۱/۱۴/۲۳/م/۴/ ن به تاریخ ۳۰/‏۰۷/‏۱۳۸۰ صادر شد و در پی آن کادر پرواز شامل سرخلبانان، خلبانان، سرمهماندار و مهمانداران که در طول جنگ تحمیلی پرواز عملیاتی انجام داده، مجروحان و جانبازان را جابه‌جا کرده و یا به مناطق جنگی خدمت رسانده و جان‌های بسیاری را نجات داده بودند، همتراز خدمتگزاران در جبهه محسوب شده و یکی از فرزندان پسر آنان از خدمت وظیفه سربازی معاف شدند.

در این رابطه، مستندات موجود از ارسال چندین فهرست و حتی فهرست تک‌نفره (جهت معرفی تنها یک نفر به سازمان وظیفه عمومی ناجا) از جانب هما به سازمان وظیفه عمومی حکایت می‌کنند؛ فهرست‌هایی که تا چند سال بعد و در زمان مدیران عامل بعدی هما نظیر سعید حسامی و فرهاد پرورش نیز ارسال شد. در خصوص وقوع تخلف، جعل مدارک و سوء‌استفاده از این مصوبه ماجرا از این قرار است که ۲۸ خلبان به استناد مصوبه سال ٨٠ ستاد کل نیروهای مسلح که به کادر پرواز مسافری که در دوران جنگ ایران و عراق بیش از دو هزار ساعت پرواز در مناطق جنگی داشته‌اند اجازه داده است تا یکی از فرزندان‌شان از معافیت سربازی برخوردار شوند استناد کرده و نه تنها کارت معافیت برای فرزندانشان گرفته‌اند بلکه حداقل هشت تن از فرزندان این خلبانان متخلف، اکنون در جایگاه سرخلبان، خلبان و حتی استاد خلبان در ناوگان هوایی کشور مشغول به کار هستند و بیم خروج آنان از کشور در هر سفر، وجود دارد و تاکنون هیچ نامه‌ای مبنی بر ممنوع‌الخروج بودن آنان به نهادهای مسوول صادر نشده است.

واجدان شرایطی که محروم ماندند و معافیت‌هایی که به ناحق داده شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد معاونان وقت عملیاتی دو شرکت هواپیمایی هما و آسمان مرتکب تخلفات آشکار و بزرگ شده‌اند و ۲۸ خلبان با جعل اسناد و مدارک برای فرزندان خود کارت معافیت از سربازی گرفته‌اند. این در حالی است که تعدادی از کادر پرواز شامل یک خلبان و چندین مهماندار به حق قانونی خود نرسیدند. خبرها حاکی از آن است که این افراد برای پیگیری و مطالبه حق خود به مسوولان وقت ایران‌ایر مراجعه کرده ولی با عدم همکاری آنان در این زمینه رو‌به‌رو شده‌اند. مسوولان هما در این خصوص به متقاضیان واجد شرایط گفته بودند: سازمان نظام وظیفه از بروز تخلفات آگاه شده و دیگر هیچ نامه و فهرست اسامی در خصوص معافیت را از جانب ایران‌ایر قبول نمی‌کند. لذا لازم است برای این دسته واجدان شرایط که حقشان ضایع شده تدبیری اندیشیده و به مراجع ذیصلاح هدایت شوند.

لازم به ذکر است متخلفان بدون توجه به زمان رسمی آغاز و پایان دوران جنگ تحمیلی چند تن از استخدام‌شدگان سال آخر جنگ و حتی پس از آن را مستحق بهره‌مندی از مصوبه معافیت یک فرزند، معرفی کرده‌اند. نکته دیگر اینکه منشی وقت حوزه مدیرعامل یکی از شرکت‌ها نیز با آگاهی از موضوع تخلفات صورت‌گرفته و به عنوان حق‌السکوت فرزندش را نیز با سندسازی در یکی از فهرست‌ها قرار داده و موفق به دریافت کارت معافیت شده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که او با جعل پرونده یک سرمهماندار موفق به این کار شده است.

موضوعی با این درجه از اهمیت قطعا باید از سوی دستگاه‌های امنیتی و قضایی کشور جهت شناسایی افرادی که مباشرت و یا معاونت در شکل‌گیری این انحراف داشته‌اند، تعقیب و پیگیری شود و با مسوولان وقت این شرکت هواپیمایی و همچنین فرد یا سایر افرادی که بدون بررسی‌های لازم کارت معافیت برای این افراد صادر کرده‌اند برخورد شود. از آنجا که در چند هفته گذشته شاهد رسانه‌ای شدن و برخورد مقامات با موارد مشابه نظیر پرونده معافیت چند فوتبالیست لیگ برتری بودیم، انتظار می‌رود که دستگاه قضا و ستاد کل نیروهای مسلح با توجه به حساسیت موضوع به این پرونده ورود کرده و ضمن اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق با متخلفان نیز برخوردهای قانونی لازم را انجام دهد. چرا که محرومان از حقوق حقه انتظار دارند عکس‌العمل شایسته صورت گرفته، متخلفین به جزا و واجدان شرایطی که از این مصوبه محروم مانده‌اند به حق خود برسند. فارغ از هر مساله‌ای، این افراد حق ملت را ضایع کرده‌اند و افکار عمومی انتظار پیگیری دارند.

حق واجدان شرایطی که هنوز معاف نشده‌اند محفوظ است

نعمت احمدی-حقوقدان- در ارتباط با پرونده تخلف شرکت‌ها هواپیمایی هما و آسمان در خصوص معافیت‌های جعلی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: واجدان شرایطی که به علت عدم آگاهی و همچنین عدم همکاری مسوولان هما موفق به استفاده از دستور رهبری نشده‌اند، هنوز هم می‌توانند مشمول این قانون شوند. احمدی ادامه داد: چرا که دستور رهبری تبدیل به یک قانون شده است. این دستورالعملی بوده که لازم‌الاجراست. اینکه هواپیمایی هما از ارسال فهرست اسامی این افراد به سازمان نظام وظیفه خودداری کرده است، تضییع حقوق آنها محسوب می‌شود.

وکیل دادگستری افزود: کسی که مانع شده و بهانه‌تراشی کرده است، باید معرفی شود و حقی که برای این افراد به وجود آمده است نیز محفوظ است.

او خاطرنشان کرد: رهبری برای این مصوبه زمان تعیین نکرده‌اند. در این خصوص باید به دستورالعمل رهبری توجه کرد. آیا ایشان گفته‌اند تنها تا این تاریخ و این زمان واجدان شرایط می‌توانند معاف شوند؟ یا به عنوان مثال تنها تعداد ده نفر یا صد نفر مشمول این قانون می‌شوند؟

احمدی ادامه داد: این قانون شامل یکی از فرزندان پسر تمامی کادر پروازی که در زمان جنگ تحمیلی به مدت معین خدمت کرده‌اند می‌شود. بدون توجه به زمان اقدام برای اخذ معافیت.

معافیت‌های جعلی فاقد اعتبار قانونی هستند

این حقوقدان تصریح کرد: در خصوص جعل اسناد و مدارک توسط آن عده خاص نیز باید گفت طبیعتا خروجی هر جعلی، ابطال آثار آن جعل است. هر گاه موضوعی با عمل متقلبانه‌ای صورت بگیرد، حتی با ارائه یک گزارش خلاف به عنوان جعلی که مادی نیست، آثار آن جعل بلااثر تلقی می‌شود. احمدی ادامه داد: کما اینکه در این پرونده جعل مادی صورت گرفته است. در پرونده معافیت‌های جعلی شرکت‌های هواپیمایی، جعل اوراق صورت گرفته و فهرست‌های اسامی غلط به سازمان نظام وظیفه ارسال شده است. تمام این معافیت‌ها به لحاظ اینکه جعل صورت گرفته، از نظر حقوقی بلااثر محسوب شده و فاقد اعتبار قانونی هستند.

لزوم برخورد با جاعلین

این وکیل دادگستری همچنین بیان کرد: در این خصوص لازم است تا فهرست اسامی، مدارک و مستندات جعلی معدوم شوند. قانونگذار برای مقام قضایی تعیین تکلیف کرده است که در پی هر جعل باید تکلیف سند جعلی نیز روشن شود. به این صورت که چنانچه تمام مدارک جعلی است، همه آن و اگر بخشی از آن جعلی و فاقد اعتبار است، همان بخش معدوم شود. او در ادامه خاطر نشان کرد: موضوع مهم دیگر در این رابطه جاعلین هستند. آنها باید مورد تعقیب کیفری قرار گرفته و آنچه که این افراد از راه جعل به دست آورده‌اند، باطل محسوب می‌شوند.

احمدی در پایان اضافه کرد: پست و مقامی که این افراد با تکیه بر جعل به دست آورده‌اند، باطل و بلااثر است. چرا که بنیان و اساس این قضیه باطل و فاقد اعتبار است. چنانچه این افراد تاکنون دریافتی نیز داشته‌اند، لازم است تا تمام مبالغ دریافتی را به آن سازمان یا نهاد پرداخت‌کننده، بازگردانند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 250598
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا