ترور هسته‌ای

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر اساس گزارش‌ها حملات و گلوله‌باران علیه شهرهای ماریوپل، چرنیهف و خارکف همچنان ادامه دارند. گفته می‌شود در پایتخت اوکراین انفجاری قوی به وقوع پیوست که صدای آن در بسیاری از مناطق شنیده شد. بر اساس این گزارش این انفجار قوی در نزدیکی ایستگاه مترو موسوم به ایستگاه «دوستی مردم» و در منطقه گلوسیفسکی شنیده شد. با این حال در آستانه این انفجار، هشدار حمله هوایی در این شهر اعلام نشد. از سوی دیگر نبردهای سنگین در حومه شهر بندری استراتژیک ماریوپل در ساحل دریای آزوف هم ادامه دارد.

در حالی که مقام‌های اوکراینی از تصرف زاپروژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا در اوکراین به دست نیروهای روسی خبر می‌دهند چین دو طرف درگیر را به خویشتنداری و تضمین امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای دعوت کرده است. این نیروگاه که بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپاست واقع در حاشیه رود دنیپر و در فاصله حدود ۵۵۰ کیلومتری جنوب‌شرقی کی‌یف قرار دارد. ظرفیت تولید برق این نیروگاه نزدیک به شش هزار مگاوات است که برای تامین برق حدود چهار میلیون خانه کافی است.

در این میان، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو دیروز بمباران نیروگاه زاپوریژیا در جنوب اوکراین به دست نیروهای روسی را محکوم کرد و با غیرمسوولانه خواندن این حمله، خواستار پایان جنگ شد. استولتنبرگ در سخنان کوتاهی که در کنار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده قبل از نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل ایراد کرد، گفت: حمله به یک نیروگاه هسته‌ای ماهیت غیرمسوولانه این جنگ و لزوم پایان دادن به آن را نشان می‌دهد.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، بامداد دیروز در پی گزارش‌ها مبنی بر آتش گرفتن نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بر اثر بمباران روس‌ها، مسکو را متهم کرد که به ترور هسته‌ای متوسل شده و قصد دارد فاجعه چرنوبیل را تکرار کند. زلنسکی در یک پیام ویدئویی گفت: روسیه تنها کشوری است که واحدهای یک نیروگاه هسته‌ای را به آتش می‌کشد. این اولین بار در تاریخ ما و در تاریخ بشریت است که چنین چیزی رخ می‌دهد.

از طرفی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد دیروز از نیروهای روسیه خواست که حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در جنوب اوکراین را متوقف کنند و نسبت به خطر شدید در صورت تخریب رآکتورها هشدار داد. این نهاد اعلام کرد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین و مقامات اتمی این کشور درباره شرایط خطیر نیروگاه زاپروژیا صحبت کرده و خواستار توقف درگیری شده و نسبت به خطر شدید در صورت تخریب رآکتورها هشدار داده است. این در حالی است که ارتش روسیه اعلام کرده شهر «خرسون» را در کنترل گرفته و مقامات محلی اوکراین نیز تایید کرده‌اند که نیروهای روسی مقر دولت محلی در این شهر بندری واقع در ساحل دریای سیاه را تصرف کرده‌اند. به این ترتیب خرسون اولین شهر بزرگ اوکراین است که از زمان شروع جنگ در این کشور به دست نیروهای روسیه سقوط می‌کند.

در همین حال، یکی از اعضای هیات اوکراینی اعزام شده برای مذاکرات با روس‌ها گفت که هر دو طرف توافق کرده‌اند کریدورهایی برای غیرنظامیان ایجاد کنند تا در امنیت از مناطق جنگی خارج شوند. میخائیلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین گفت که مسیر این کریدورها مشمول آتش‌بس خواهد بود.

فاجعه انسانی در ماریوپل

نبردهای سنگین در حالی در حومه شهر ماریوپل در ساحل دریای آزوف ادامه دارد که فرماندار این شهر روز پنجشنبه گفت که تامین برق، آب، گرمایش و غذا در این شهر قطع شده است.

همچنین گلوله‌باران‌های بیشتری در شهر چرنیهیف در شمال گزارش شد. مقامات این شهر گفتند در بمباران یک منطقه مسکونی توسط روسیه در این شهر حداقل ۳۳ غیرنظامی کشته و ۱۸ نفر زخمی شدند و گروه‌های امدادرسان به جهت وقوع گلوله‌باران مجدد، مجبور به معلق کردن عملیات جست‌وجوی خود در آوارها شدند.

خبرنگاران آسوشیتدپرس از شنیده شدن صدای انفجارهای شبانه در شهر کی‌یف خبر دادند در حالی که بر اساس اعلام شهردار این شهر سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین در این شهر چند موشک را سرنگون کردند. کاروان خودروهای ارتش روسیه به طول ۶۴ کیلومتر در خارج از شهر کی‌یف به بن‌بست خورده است در حالی که کی‌یف همچنان هدف گلوله‌باران قرار دارد. نیروهای روسیه همچنین به بمباران شهر خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین ادامه می‌دهند. یکی از دستیاران زلنسکی از اوکراینی‌ها خواسته است تا از تاکتیک‌های چریکی علیه نیروهای روسی استفاده کنند، درختان را قطع کنند و ستون‌های عقب سربازان روسی را نابود کنند.

پوتین: روسیه به اهداف خود در اوکراین می‌رسد

این در حالی است که کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه تاکید کرده است، کشورش به اهداف عملیات نظامی خود در اوکراین، صرف نظر از هر اتفاقی که بیفتد، دست خواهد یافت. کرملین در بیانیه‌ای پس از گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون، روسای‌جمهور فرانسه و روسیه، به تصریح اهداف عملیات نظامی روسیه در اوکراین از جمله غیرنظامی کردن و بی‌طرف ساختن این کشور پرداخت.

در این بیانیه آمده است: هرگونه تلاش کی‌یف برای به تاخیر انداختن مذاکرات بین مقامات روسیه و اوکراین منجر به این خواهد شد که مسکو موارد بیشتری را به فهرست خواسته‌هایی که قبلا ارائه کرده است اضافه کند. این بیانیه تاکید کرد: ولادیمیر پوتین به صورت دقیق به شرح رویکردها و شرایط اساسی در پس‌زمینه مذاکرات با نمایندگان کی‌یف پرداخت. در این گفت‌وگو تایید شد که اول از همه، موضوع صحبت ما غیرنظامی‌سازی و وضعیت بی‌طرف اوکراین است به نحوی که دیگر تهدیدی از سمت قلمروی این کشورعلیه فدراسیون روسیه مطرح نشود. در ادامه این بیانیه آمده است: در این گفت‌وگو تاکید شد که ماموریت‌های این عملیات ویژه نظامی در هر صورت انجام خواهند شد و تلاش‌ها برای به دست آوردن زمان با طول دادن مذاکرات تنها منجر به طرح درخواست‌های اضافی در موضع ما در مذاکرات از کی‌یف خواهد شد. در این بیانیه آمده است که عملیات ویژه روسیه در اوکراین طبق برنامه پیش می‌رود. این بیانیه عنوان کرد، گزارش‌ها مبنی بر بمباران کی‌یف توسط نیروهای روسی بخشی از یک کمپین اشاعه اطلاعات دروغ علیه روسیه است و نیروهای روسی تمام تلاش خود را برای محافظت از غیرنظامیان انجام می‌دهند. رییس‌جمهور روسیه همچنین در اظهاراتی اوکراین را متهم کرد به این که به اتباع خارجی اجازه خروج از این کشور را نمی‌دهد. ولادیمیر پوتین در نشست شورای امنیت روسیه در مسکو گفت: سیر تقابل حاکی از آن است که روسیه دارد علیه «نئونازی‌ها» می‌جنگد. پوتین مقامات اوکراینی را به گروگان گرفتن خارجی‌ها، تیراندازی به دانشجویان چینی در شهر خارکف و حبس کردن بیش از ۱۰۰۰ شهروند هندی در یک ایستگاه راه‌آهن متهم کرد.

او بیان کرد: تشکل‌های ملی‌گرا و نئونازی که مزدورانی خارجی از جمله از سمت خاورمیانه در میانشان هستند، در پشت غیرنظامیان با هدف استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی پنهان می‌شوند. او تاکید کرد که ملی‌گرایان اوکراینی غیرنظامیان را در طبقات بالای ساختمان‌های مسکونی حبس کردند و سلاح و تجهیزات نظامی را در طبقات همکف نصب کردند، زیرا می‌دانستند که ارتش روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی حمله نمی‌کند. او گفت: آنها به جای عمل به وعده خود برای حذف این تجهیزات از ساختمان‌های مسکونی، مهدکودک‌ها و بیمارستان‌ها، به عکس، تانک‌ها، توپخانه‌ها و خمپاره‌ها را مثل فاشیست‌ها در آنجا قرار دادند.

زلنسکی خطاب به پوتین: از چی می‌ترسی؟ گاز نمی‌گیرم!

در این میان، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین از ولادیمیر پوتین خواسته است تا با وی دیدار و درباره پایان دادن به تهاجم روسیه به کشورش مذاکره کند. زلنسکی در این سخنان با لحنی تمسخرآمیز ضمن دعوت برای مذاکره دونفره، خطاب به پوتین گفت: من گاز نمی‌گیرم. وی خاطرنشان کرد که نیازی ندارد پشت میز طویلی باشد که آنها را ۳۰ متر از هم جدا کند. زلنسکی گفت: ما به روسیه حمله نمی‌کنیم، برنامه‌ای برای حمله به آنجا نداریم. چه تضمینی وجود دارد؟ در مورد ناتو چطور؟ ما اعضای ناتو نیستیم، ما سلاح هسته‌ای نداریم. وی خطاب به پوتین افزود: لطفا سرزمین ما را ترک کنید، اگر نمی‌خواهید همین الان بروید. زلنسکی پوتین را به گفت‌و‌گوی مستقیم با خود دعوت کرد و گفت: «پشت میز مذاکره بنشین. من آزادم. می‌نشینم، اما نه مثل ماکرون و شولتز در فاصله ۳۰ متری. من همسایه شما هستم. لازم نیست ۳۰ متر فاصله داشته باشید.»

تحریم الیگارش‌های روسی توسط بریتانیا

همزمان، دولت بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد تحریم‌هایی را علیه دو الیگارش سرشناس روس شامل علیشیر عثمانوف، تاجر میلیاردر و سرمایه‌گذار تیم باشگاهی اورتون و همچنین ایگور شووالوف، معاون اول نخست‌وزیر سابق روسیه، اعمال می‌کند. بنابر اعلام دولت بوریس جانسون، این تصمیم به عنوان بخشی از اقدامات تنبیهی علیه مسکو در پاسخ به تهاجم روسیه به اوکراین اتخاذ شده است. وزارت خارجه بریتانیا نیز میزان دارایی‌های این دو الیگارش روس را مجموعا ۱۹ میلیارد دلار (۱۴ میلیارد پوند) برآورد کرده و گفته است که هر دو نفر از منافع قابل توجهی در بریتانیا برخوردارند و با کرملین نیز روابط نزدیکی دارند و تحریم آنها با هدف اثرگذاری فوری صورت گرفته است. در همین زمینه، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در توئیتی نوشت: تا وقتی پوتین به حمله وحشیانه خود به اوکراینی‌های بی‌گناه ادامه دهد، ما تمام توان خود را برای تحمیل حداکثر درد اقتصادی به پوتین و ماشین جنگی‌اش به کار خواهیم گرفت.

تحریم بیش از ۵۰ تاجر روسی توسط بایدن

جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که واشنگتن برای بیش از ۵۰ تاجر روسی ممنوعیت سفر اعمال کرده است. بایدن گفت که کشورش می‌خواهد بیشترین تاثیر ممکن را در تاریخ بر رییس‌جمهور روسیه و حلقه اطرافش بگذارد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌ها شامل برخی تجار برجسته روسی از جمله بوریس روتنبرگ و اعضای خانواده‌اش، علاوه بر آرکادی روتنبرگ و اعضای خانواده‌اش، ایگور شووالوف، رییس «فنش بانک» روسیه، همسر، پسر، دختر و پنج شرکت وی می‌شود. همچنین دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رییس‌جمهور پوتین، سرگئی چمزوف، تاجر روسی، همسر، پسر و دخترش و نیکولای توکارف، رییس شرکت روسی ترانس نفت می‌شود.

پیشتر روزنامه واشنگتن‌پست و خبرگزاری رویترز گزارش دادند که مقام‌های آمریکایی درصدد گسترش لیست تحریم‌ها علیه الیگارش‌های روس هستند تا فشار به روسیه را بابت حمله به اوکراین افزایش دهند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 250613
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا