ظرفیت توسعه تجارت ایران و ارمنستان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وزیر صنعت، معدن و تجارت که در ادامه سفرهای خارجی خود برای تسهیل و تقویت مراودات تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای همسایه، در راس هیاتی تجاری به ارمنستان سفر کرده است، در دیدار با- سورن پاپیکیان- معاون نخست‌‌وزیر ارمنستان با بیان اینکه ایران بدون نفت حدود ۸۰ میلیارد دلار مبادلات خارجی دارد که این حجم از مبادلات با روش‌های مختلفی در حال انجام است، گفت: امسال نیز ۴۰ درصد بیش از سال گذشته صادرات داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا سطح روابط اقتصادی دو کشور را به سطح روابط فرهنگی و تاریخی بسیار خوب دو کشور ایران و ارمنستان برسانیم، گفت: در این جلسه به نتایج و توافقات خوبی دست یافتیم، این نتایج مثبت در حوزه‌هایی از جمله ترانزیت و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بوده است و باید در چند ماه آینده به صورت عملیاتی کارهای مشترک را انجام دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: هرچند در یک سال گذشته روابط اقتصادی دو کشور افزایش داشته، اما همچنان ناکافی است و میزان روابط باید با عملیاتی کردن ظرفیت‌های مشترک، ارتقا یابد.

بیش از ۹۰۰ مورد تهاتر انجام داده‌ایم

فاطمی‌امین با اشاره به حضور فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی ایران در این سفر ادامه داد: اگر ارتباط میان کسب‌وکارهای ایرانی و ارمنی شکل بگیرد به موفقیت‌های خوبی در خصوص افزایش مراودات میان دو کشور دست خواهیم یافت.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی دو کشور می‌تواند فراتر از مبادله کالا باشد، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های مشترک یکی از ظرفیت‌های دو کشور برای ارتقای مراودات خواهد بود، صنایع‌غذایی و لوازم‌خانگی از جمله حوزه‌های تحقق این سرمایه‌گذاری‌های مشترک است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تبادلات مالی را یکی از زیرساخت‌های مهم برای فعالیت کسب‌وکارهای دو طرف دانست و افزود: ایران بدون نفت حدود ۸۰ میلیارد دلار مبادلات خارجی دارد که این حجم از مبادلات با روش‌های مختلفی از جمله تهاتر در حال انجام است و امسال نیز ۴۰ درصد بیش از سال گذشته صادرات داشتیم.

فاطمی‌امین با بیان اینکه در سه ماه گذشته بیش از ۹۰۰ مورد تهاتر انجام داده‌ایم، توضیح داد: اگر سازوکارهای نقل‌وانتقالات پولی و مالی به خوبی شکل بگیرد حجم تجارت دو کشور در مدت کوتاهی دو برابر خواهد شد.
تمرکز ارمنستان بر تامین منافع ایران در اوراسیا

معاون نخست‌‌وزیر ارمنستان نیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت فعال‌تر شدن پتانسیل‌های مورد نیاز برای ارتقای روابط تجاری و اقتصادی ایران و ارمنستان اظهار کرد: ارمنستان پتانسیل و دروازه‌ای برای ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

سورن پاپیکیان در دیدار با سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت ایران گفت: سطح روابط فرهنگی و تاریخی دو کشور بسیار بالاست و روابط اقتصادی نیز همپای این روابط ظرفیت ارتقا دارد.وی با تاکید بر ضرورت فعال‌تر شدن پتانسیل‌های مورد نیاز برای ارتقای روابط تجاری و اقتصادی ادامه داد: هر چند خود ارمنستان بازار کوچکی محسوب می‌شود، اما امروزه ارمنستان پتانسیل و دروازه‌ای برای ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیاست.معاون نخست‌وزیر ارمنستان با بیان اینکه تمرکز خود را روی تامین منافع ایران در اوراسیا معطوف کرده‌ایم، گفت: تمرکز روی بازار اوراسیا البته می‌تواند مشوق ارتقای روابط دوجانبه نیز باشد و سبب فعال‌تر شدن سرمایه‌گذاری‌های دو‌جانبه می‌شود.پاپیکیان، توسعه مناطق آزاد را از اولویت‌های ارمنستان دانست و اظهار کرد: این منطقه آزاد در واقع بازاری برای ورود به اتحادیه اوراسیا است و باید برای افزایش حجم مراودات تجاری این موضوع در دستور کار ایران نیز قرار بگیرد.وی با تاکید بر تداوم هم‌گرایی سیستم‌های انرژی دو کشور، گفت: باید از ظرفیت‌های موجود به نحو احسنت بهره‌برداری و استفاده شود.

نزدیک شدن تجارت خارجی ایران به ۱۰۰ میلیارد دلار

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در ادامه گفت: امسال تجارت خارجی ایران به ۱۰۰ میلیارد دلار نزدیک شد که ۸۰ میلیارد دلار آن بدون نفت بود.فاطمی‌امین در دیدار با واهان کروبیان وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان در شهر ایروان افزود: ایران و ارمنستان از نظر سیاسی و فرهنگی همکاری‌های زیادی با هم داشتند، اما متاسفانه روابط اقتصادی ما خیلی عقب‌تر از روابط سیاسی و فرهنگی بین دو کشور بوده و امروز این وظیفه ماست تا روابط اقتصادی را تقویت کنیم.

وی گفت: ما ظرفیت‌هایی داریم که می‌توانند مکمل هم باشند، اما اکنون نقل و انتقالات مالی یکی از موانع اصلی برای رشد روابط اقتصادی است، البته ما از روش‌هایی نظیر تهاتر استفاده می‌کنیم که بسیار موثر بوده است.

وزیر صمت عنوان کرد: می‌توانیم در دو سطح مبادلات را پیگیری کنیم: اول مبادلات کالا، که کالاهای ایرانی به ارمنستان وارد شود و کالاهای ارمنستانی هم به ایران و سطح دوم سرمایه‌گذاری در کشورهاست تا سرمایه‌گذاران ارمنستانی وارد ایران شوند و در مقابل سرمایه‌گذاران ما هم بتوانند در ارمنستان فعالیت کنند.

کاهش تعرفه ورود کامیون‌های ایرانی به ارمنستان

گفته می‌شود در پی توافق وزیر صنعت ایران و وزیر اقتصاد ارمنستان، قرار شد هزینه دریافتی ترانزیت کالا به ارمنستان کاهش یابد. در این خصوص معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت صادرات حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلاری به ارمنستان خبر داد و افزود: می‌توان در حوزه پوشاک، لوازم خانگی و خدمات فنی مهندسی این حجم از صادرات را افزایش داد.

علیرضا پیمان‌پاک گفت: همکاری و مشارکت ایران و ارمنستان می‌تواند سهمی از بازار چهار میلیارد دلاری واردات ارمنستان را برای ایران فراهم کند. پیمان‌پاک با اشاره به اینکه ارمنستان دروازه ورود به اوراسیاست گفت: همکاری با این کشور می‌تواند دسترسی سریع‌تر ایران به بازار ۳۰۰ میلیارد دلاری اوراسیار را هموار کند.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: در جلسه با وزیر اقتصاد ارمنستان در خصوص احداث شهرک صنعتی مشترک، در حوزه تولید لوازم خانگی، تولید دارو و تجهیزات پزشکی، ساخت جاده و سد و ارائه خدمات فنی مهندسی به ارمنستان توافق‌های اولیه حاصل شد.
وی با بیان اینکه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تمایل دارند از فضای ترانزیتی ایران برای انتقال کالا به کشورهای اوراسیا استفاده کنند، تصریح کرد: برای کریدور شمال به جنوب از سال ۱۳۷۴ برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده بود، اما عملا استفاده چندانی از آن نشد و تلاش داریم از فرصت‌های ترانزیتی کشور بیش از پیش استفاده کنیم.

گِله تولیدکنندگان از تعرفه بالای واردات مواد اولیه

همچنین در جریان این دیدارها، تجار ایرانی در ارمنستان با بیان اینکه متاسفانه دولت ارمنستان حمایتی در کاهش تعرفه‌ها و حتی معافیت‌ها نمی‌کند، می‌گویند: این مشکل باعث شده تا قیمت مواد اولیه ما افزایش پیدا کند و در نهایت قیمت تمام محصولات ما بالا باشد. بر همین اساس فاطمی‌امین وزیر صنعت در دیدار با تجار ایرانی در ارمنستان بر لزوم رفع موانع پیش‌روی تجار تاکید کرد. در این جلسه تجار ایرانی از دغدغه‌های مختلف خود در روند کسب وکار مطالبی را عنوان کردند.

یکی از تولیدکنندگان شمش فولاد از سرمایه‌گذاری ۵/۲ میلیون دلاری خود در ارمنستان برای افتتاح یک خط تولید شمش فولادی مطالبی را عنوان کرد و گفت: ما در منطقه ارس مشغول فعالیت هستیم و برای اینکه ضایعات را از ارمنستان به منطقه ارس ارسال کنیم مجبور به سرمایه‌گذاری محلی در کشور ارمنستان شده‌ایم.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از پروژه خط تولید شمش فولادی در ارمنستان انجام شده است، افزود: امیدواریم با هماهنگی‌های انجام شده طی دو ماه آینده این واحد تولیدی به بهره‌برداری برسد.

این تولیدکننده تصریح کرد: می‌توانیم از قراضه ۱۲۰ دلاری به شمش ۶۰۰ دلاری برسیم حتی به کلاف هزار دلاری هم می‌توانیم دست پیدا کنیم، اما برای تسریع در فعالیت خود نیازمند حمایت ارمنستان و ایران هستیم.

تولیدکننده دیگری که در بخش تولید محصولات سلولزی در ارمنستان اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است در این جلسه می‌گوید: برای ورود مواد اولیه به ارمنستان باید ۲۰ درصد ارزش‌افزوده و ۱۲ درصد ورودی گمرکی پرداخت کنیم که این موضوع مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت ارمنستان حمایتی در کاهش تعرفه‌ها و حتی معافیت‌ها نمی‌کند، گفت: این مشکل باعث شده تا قیمت مواد اولیه ما افزایش پیدا کند و در نهایت قیمت تمام محصولات ما بالا باشد.

یک تولیدکننده دیگر که در بخش تولید دستگاه‌های ایکس‌‌ری فعالیت می‌کند از برخوردهای سلیقه‌ای در نصب این دستگاه‌ها در گمرکات کشور انتقاد کرده و خواستار حمایت از تولیدکنندگان این بخش شد، چراکه با وجود سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیاری در نصب دستگاه‌های ایکس‌‌ری در شش نقطه از گمرکات کشور به بهانه‌های مختلف اجازه بهره‌برداری از این دستگاه‌ها را در گمرک شهید رجایی نمی‌دهند.

عدم اجرای قرارداد ترجیحی

یک تولیدکننده دیگر که در حوزه محصولات لبنی فعالیت می‌کند از عدم اجرای قرارداد ترجیحی ایران و ارمنستان گله‌مند بود و با بیان اینکه قزاقستان و روسیه چارچوب قراردادهای ترجیحی را رعایت می‌کنند اما ارمنستان نه، گفت: ما هنوز در افتتاح حساب مشکل داریم حتی برای واردات مواد اولیه به ارمنستان هم چالش زیادی وجود دارد و باید مجوزهای خاص را دریافت کنیم.

وی تصریح کرد: مشکل اساسی‌تر اینجاست که دولت برای محصول نهایی و مواد اولیه تعرفه یکسانی را دریافت می‌کند که این موضوع باید اصلاح شود. ما در ایران با کمبود خودرو برای حمل محصولات لبنی روبه‌رو هستیم و از دولت می‌خواهیم اجازه واردات خودروهای کارکرده را صادر کند.

این تولید‌کننده محصولات لبنی به دغدغه خود در حمل‌و‌نقل کالاها اشاره کرد و افزود: تعدادی خودروی مجهز در اختیار داریم اما چهار سال است که درگیر آزمون بین‌المللی برای صدور مجوز استفاده از خودروها در مسیرهای بین‌المللی هستیم. عدم صدور مجوز‌ها باعث شده تا ما برای نقل‌وانتقال کالاهای خود از خودروهای خارجی‌ها استفاده کنیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 250668
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا