زیان ۵۲ هزار میلیارد تومانی رکود گردشگری به اقتصاد ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  برای اطلاع از وضعیت صنعت گردشگری ایران پای صحبت‌های میلاد نائینیان راهنمای گردشگری کشورمان نشستیم. وی که به عنوان راهنمای تور با گردشگران ورودی به کشورمان دائما در تماس است، وجود محدودیت‌ها برای گردشگران ورودی و ضعف تبلیغاتی و رسانه‌ای در زمینه معرفی فرهنگ و تاریخ ایران را بزرگ‌ترین نقاط ضعف گردشگری کشور می‌داند.

نائینیان معتقد است اگر سایه رکود از صنعت گردشگری ایران برداشته شود و همچون سال ۱۳۹۵ شاهد حضور گردشگران در کشور باشیم درآمدی ۵۲هزار میلیارد تومانی برای کشور ایجاد می‌شود. مشروح مصاحبه «جهان‌صنعت» با این فعال حوزه گردشگری کشور در پی می‌آید.

– در کشور ما مردم کمتر برای دریافت خدمات گردشگری هزینه می‌کنند یعنی اگر مسافرت بروند معمولا به خانه بستگانشان می‌روند و کمتر به اقامتگاه‌های گردشگری می‌روند، همچنین استفاده از خدمات گردشگری همچون راهنمایان تور بسیار کم است. فکر می‌کنید علت این امر چیست؟ برای حل این مشکل چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

در مرحله اول این موضوع به رسانه‌هایی که خوراک فکری به مردم می‌دهند برمی‌گردد؛ یعنی باید در رسانه‌ها کاری کنیم که فرهنگ بومی و تاریخ خودمان برای مردممان ارزشمند شود. رسانه‌های ما ‌باید غنای فرهنگی ما و تاثیری که فرهنگمان بر جوامع جهانی داشته و دارد را به مردم نشان دهند. یکی از ضرورت‌های حفظ یک کشور و قدرتمند نگه داشتن آن این است که کاری صورت گیرد که مردم احساس تعلق به میهن خود داشته باشند. برای این منظور ‌باید تاریخ، فرهنگ و پیشینه و صنایع‌دستی آن کشور را به آن مردم بشناسانید.

امروز در شبکه‌های اجتماعی از محتوای مرتبط با تاریخ و فرهنگ ما آن‌گونه که باید استقبال نمی‌شود چراکه بخش عظیمی از جامعه ما با تاریخ و فرهنگ خود آشنایی ندارد.

همچنین به دلیل دغدغه‌های اقتصادی که خود استرس‌زا نیز هست مردم مطالعات و توجه‌شان در خصوص مسائل فرهنگی و تاریخی کم می‌شود و تمایل و علاقه کمتری به تاریخ و فرهنگ کشور نشان می‌دهند. از سوی دیگر رسانه‌های ما نیز خیلی به تاریخ و فرهنگ کشورمان نمی‌پردازند.

توجه داشته باشید ما سه هزار سال تاریخ مدون و نوشته‌شده در ایران داریم و پیشینه تاریخی و یکجانشینی ما حدود ۱۰هزار است و از این حیث شاید در کل جهان چهار یا پنج کشور با ایران برابری کنند.

با وجود این قدمت تاریخی از آنجایی که برای شناساندن این موارد اقدام موثری انجام نداده‌ایم، در نتیجه در داخل و خارج جایگاه گردشگری ما مطلوب نیست.

– وضعیت و آمار گردشگران ورودی به کشور چگونه است؟ آیا توانسته‌ایم در رقابت با همسایگانمان در زمینه جذب گردشگران ورودی موفق عمل کنیم؟

پیش از کرونا دو میلیون گردشگر از تاجیکستان بازدید کرده‌اند اما کشور ایران که بسیار وسیعتر بوده و تاریخ آن نیز در ردیف قدیمی‌ترین کشورهای جهان قرار می‌گیرد در بهترین شرایط دو میلیون تا سه میلیون گردشگر ورودی داشته است. یعنی نهایتا برابر با تاجیکستان بوده‌ایم (کشوری) که شاید اندازه استان تهران باشد.

از سوی دیگر در همسایگی ما کشور ازبکستان نیز خیز بلندی در صنعت گردشگری برداشته و موفق هم عمل کرده است و الان به یکی از مقاصد مهم گردشگری در آسیا تبدیل شده است. ازبکستان معماری غنی خود را که از معماری ایرانی متاثر شده و صنایع‌دستی کشور خود را برجسته کرده و الان تبدیل به یک مقصد گردشگری شده است.

توجه داشته باشید شروطی که دشمنان ما برای ورود به ایران می‌گذارند و اعلام می‌کنند در صورت ورود به ایران، امکان ورود بدون ویزا به آمریکا وجود نخواهد داشت باعث می‌شود که ورود گردشگر به کشورمان محدود شود. از سوی دیگر ما نیز پاسدار تاریخ و فرهنگ خودمان نیستیم.

– آیا عدد و رقمی وجود دارد که بتواند میزان تقریبی ضرر و زیان ایجاد شده بر اثر رکود صنعت گردشگری کشورمان را نشان دهد؟

در سال ۱۳۹۵ که نقطه اوج گردشگری قبل از انقلاب بوده چیزی حدود ۸ میلیون تا ۹ میلیون گردشگر به ایران آمد. اگر هر گردشگر(ورودی) بخواهد با احتساب هزینه خورد و خوراک، اقامت و هزینه‌هایی که برای خرید سوغات دارد در بدبینانه‌ترین حالت فقط ۲۰۰دلار هزینه کند باید گفت سالیانه چیزی حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان در اثر عدم ورود گردشگرانی که می‌توانند وارد کشورمان شوند اما چون شرایط برای ورود آنها مهیا نیست زیان می‌بینیم. در نظر بگیرید که ورود این مبلغ چه تاثیری می‌تواند بر فروش صنایع‌دستی داشته باشد و چقدر صنعت ما می‌تواند از آن منتفع شود و محرومیت‌زدایی‌ در استان‌های محروم صورت گیرد.

– فکر می‌کنید چرا کشورهای منطقه در زمینه گردشگری در رقابت با کشورمان موفق‌تر عمل می‌کنند؟

یک‌سری محدودیت‌هایی که ما برای گردشگران قرار می‌دهیم، کشورهای همسایه برای گردشگران نمی‌گذارند و این واقعیتی است که خواسته یا ناخواسته باید بپذیریم. اروپایی‌ها مردمی هستند که به شدت نسبت به حریم شخصی و آزادی فردی خود حساس هستند لذا وقتی محدودیت‌های اجباری برای آنها قرار داده می‌شود آنها این مساله را توهین به حریم شخصی خود تلقی می‌کنند و خیلی راحت ما را با یک مقصد گردشگری دیگر همچون ترکیه، ازبکستان یا امارات جایگزین می‌کنند.

مجموعه مشکلات موجود باعث شده علی‌رغم آنکه داشته‌های فرهنگی ما برجسته بوده و با وجود اینکه دهمین کشور به لحاظ تعداد آثار ثبت شده در یونسکو هستیم‌، جایگاهمان به لحاظ جذب گردشگر بین ۹۰ تا ۱۰۰ باشد. با وجود مشکلات پیش آمده بر اثر کرونا شاید جایگاه امروز ما باز هم تنزل پیدا کرده باشد اما آخرین آمار رسمی اعلام شده بین ۹۰ و ۱۰۰ است که در شأن کشور ما نیست.

در نظر داشته باشید اینکه در اروپا نمی‌توانند ایران را در نقشه تشخیص دهند و یا ایران و عراق را با هم اشتباه می‌گیرند و فکر می‌کنند در ایران جنگ است، نشان می‌دهد در زمینه جذب گردشگر خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم و ضعف تبلیغاتی داریم.

افزون بر این خودمان نیز با برخی محدودیت‌ها ورود گردشگران خارجی به کشورمان را سخت کرده‌ایم.

– باتوجه به اینکه در کشور ما بخش بزرگی از مردم سه دوز واکسن زده‌اند و میزان شیوع و مرگ‌و‌میر بر اثر کرونا کاهش پیدا کرده است آیا شرایط در عرصه ورود گردشگر به نسبت سال گذشته وضعیت بهبود پیدا کرده است؟

یک‌سری رزروهایی برای سال آینده شده است چون فصل گردشگری ایران از بهار شروع شده و تا اواخر آبان ادامه دارد؛ یعنی گردشگری در کشورمان بیشتر محدود به دوره‌ای است که کشورمان سرسبزتر است. در زمینه گردشگری زمستانه ما خیلی مانور نداده‌ایم، اگرچه در این زمینه هم ظرفیت لازم وجود دارد و جاهایی همچون چهارمحال‌و‌بختیاری و اردبیل را در کشور داریم که می‌توانند برای ورزش‌های زمستانی جذاب باشند، اما تا الان روی این مساله کاری نکرده‌ایم.

در حال حاضر ورود گردشگران خیلی به ندرت و آن هم از طرف گردشگرانی که خیلی علاقه‌مند به فرهنگ ایران هستند اتفاق می‌افتد و بیشترین میزان گردشگران ورودی نیز در حال حاضر از آلمان است که با تعداد کم و در قالب گروه‌های چهار یا پنج نفره به کشورمان می‌آیند.

در نهایت باید بگویم به نظرم در درجه اول خود ما باید به خودمان احترام بگذاریم تا گردشگری که می‌آید ارزش و غنا را در جامعه ما ببیند و صرفا این نباشد که گردشگر را به موزه ببریم و بگوییم ما پنج هزار سال پیش این بوده‌ایم. باید به گردشگر ورودی نشان داد که امروز هم ما ادامه‌دهنده همان فرهنگ و تمدن هستیم و سنت ما زنده است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 250866
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا