امیدها به برقراری آتش‌بس در دوازدهمین روز جنگ در اوکراین/کی‌یف در بیم و امید

به گزارش جهان صنعت نیوز: نبرد بین نیروهای روسی و اوکراینی در اطراف کی‌یف در دوازدهمین روز از جنگ شدت گرفته است. گزارش‌های متعددی از کشته شدن غیرنظامیان اوکراینی منتشر شده شهرهای مختلف اوکراین از جمله ماریوپل و ایرپین و… شاهد نبرد شدید میان نیروهای روسی و اوکراینی در مسیرهای منتهی به کی‌یف است. به گفته مقام‌های نظامی اوکراین ارتش روسیه در حال پیشروی از سه طرف برای محاصره  کی‌یف، پایتخت این کشور است. آنها همچنین از تلاش روسیه برای محاصره شهرهای شرق اوکراین از جمله سومی، خارکف، چرنیهیف و میکولائیف خبر داده‌اند.

تلاش جامعه بین‌الملل برای ایجاد یک دالان امن جهت خروج غیرنظامیان از مناطق تحت محاصره، بمباران مناطق مسکونی و وخامت وضعیت انسانی، نگرانی‌ها نسبت به ادامه بحران را تشدید کرده است. هشدار برخی کشورها و نیز نهاد‌های حقوقی نسبت به نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی و انجام جنایات جنگی درجریان تهاجم نظامی ارتش روسیه به خاک اوکراین به نگرانی‌های موجود افزوده است.

از طرفی خبرها حاکی از آن است که شهر ایرپین در حومه پایتخت اوکراین سقوط کرد. ایرپین در حومه شهر کی‌یف قرار دارد. پس از حمله شدید و متوالی طی ۱۵ ساعت گذشته ارتش اوکراین از ایرپین عقب‌نشینی کرد و نیروهای روس کنترل کامل شهر را دست گرفتند. چندین خانواده غیرنظامی هنگام خروج از شهر با بمباران روس‌ها کشته شدند.

در این میان، خبرهای منتشر شده از سوی مخالفان دولت اوکراین، حاکی است که ارتش این کشور با موشک مخازن نفت در منطقه لوهانسک را هدف قرار داده‌ است. نیروهای جدایی‌طلب لوهانسک خاطرنشان کردند که ارتش اوکراین با موشک «توچکا-یو»، مخازن نفت در این منطقه را هدف قرار داده‌ که به آتش‌سوزی در این مخازن منجر شده است.

امیدواری به برقراری آتش‌بس نیز روز یکشنبه و به‌ویژه پس از مکالمه تلفنی امانوئل ماکرون با ولادیمیر پوتین کمرنگ‌تر شد. رییس‌جمهوری فرانسه می‌گوید ولادیمیر پوتین برای دستیابی به اهداف تعیین شده در اوکراین مصمم است. روند خروج رسانه‌های خارجی و توقف فعالیت شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌های خارجی در روسیه ادامه دارد. شمار پناهجویانی که اوکراین را به مقصد کشورهای همسایه ترک کرده‌اند، در این روز از مرز یک میلیون و پانصد هزار نفر فراتر رفت.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در توییتی اعلام کرد که تلاش برای تخلیه غیرنظامیان از زیر حملات ارتش روسیه در شهر ماریوپل اوکراین به جایی نرسیده است. صلیب سرخ نوشت: «مردم ماریوپل در وحشت زندگی می‌کنند و نیاز مبرمی به جای امن دارند. تلاش برای تخلیه حدود ۲۰۰ هزار نفر از این شهر، به دلیل نبود توافقی مشخص و عملی بین طرفین درگیری ناکام ماند.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت ایالات متحده گزارش‌های بسیار معتبری از حملات عمدی روسیه به غیرنظامیان در اوکراین مشاهده کرده است که معادل جنایت جنگی به شمار می‌آیند. او همچنین گفت کشورش مشغول رایزنی با متحدان اروپایی برای بررسی احتمال منع واردات نفت از روسیه برای زیر فشار گذاشتن بیشتر ولادیمیر پوتین است.

از سویی، یک گروه ناظر بر امور روسیه می‌گوید تنها در روز یکشنبه ۴۳۵۷ تظاهرکننده ضدجنگ در شهرهای مختلف روسیه بازداشت شده‌اند. در همین حال، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز یکشنبه اعلام کرد از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین،‌ بیش از ۳۶۰ غیرنظامی در حملات ارتش روسیه کشته و ۱۱۲۳ نفر هم زخمی شده‌اند. این نهاد سازمان ملل گفت ارقام واقعی احتمالا بسیار بیشتر است.

استخدام شبه‌نظامیان سوری‌ برای جنگ با اوکراین

با کشیده شدن هر چه بیشتر جنگ روسیه به داخل شهرهای اوکراین، مقام‌های آمریکایی مدعی شدند که مسکو در حال جذب سوری‌های ماهر در جنگ شهری، برای نبرد در اوکراین است.

چهار مقام آمریکایی گفتند، ارزیابی آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که روسیه که از سال ۲۰۱۵ در داخل جنگ سوریه فعال است، طی روزهای اخیر شبه‌نظامیانی را از آنجا جذب کرده و امیدوار است که تجربه و تخصص آنها در نبرد شهری بتواند برای تصرف کی‌یف راهگشا باشد و ضربه‌ای مهلک به دولت اوکراین وارد آورد.

به گفته یک مقام، مشخص نیست چه تعداد شبه‌نظامی جذب شده‌اند اما برخی از آنها وارد روسیه شده و برای ورود به جنگ آماده می‌شوند. این مقام‌ها اطلاعات بیشتری درخصوص استقرار شبه‌نظامیان سوری در اوکراین، وضعیت آنها یا گستردگی فعالیت آنها ارائه نکردند.

براساس گزارش نشریه‌ای مستقر در دیرالزور سوریه، روسیه به نیروهای داوطلب از این کشور بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار پول پیشنهاد می‌دهد تا به مدت شش ماه به اوکراین بروند و به عنوان نگهبان مشغول کار شوند.   پیشتر خبرگزاری رویترز هم به نقل از رمضان قدیروف، رهبر چچن که متحد ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه است، گزارش داده بود که نیروهای چچنی در اوکراین مستقر شده‌اند.   همچنین نیروهایی برای جنگ در کنار دولت مستقر در کی‌یف عازم این کشور می‌شوند. ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین هفته گذشته گفت که ۱۶ هزار خارجی برای جنگ در اوکراین داوطلب شدند و قرار است بخشی از یک «لژیون بین‌المللی» شوند.

روسیه از ۲۴ فوریه حمله‌ای را به اوکراین آغاز کرده است. ده‌ها هزار نظامی روس داخل اوکراین حضور دارند و حملات موشکی و خمپاره‌ای و دیگر موارد هر روز در شمال‌، شرق و مناطق جنوبی این کشور گزارش می‌شود. صدها هزار اوکراینی از خانه‌هایشان گریخته‌اند. اوکراین همچنان در دست دولت زلنسکی است و بزرگترین شهرها، کی‌یف، پایتخت و خارکیف در شرق هنوز در کنترل دولت هستند. روسیه فعلا شهر بندری خرسون را در کنترل دارد و دیگر شهرهای اوکراینی زیر حملات روسیه قرار دارند.

رابطه متفاوت روسیه با غرب در آینده

این در حالی است که یک مقام وزارت خارجه روسیه گفت، رویدادهای اوکراین منجر به ایجاد کیفیت جدیدی از روابط بین مسکو با آمریکا، اروپا و همچنین ناتو خواهد شد. اولگ تیاپکین، یکی از مدیران دپارتمان اروپای وزارت خارجه روسیه گفت: ما بر این باور هستیم که در نتیجه اتفاقات جاری، روسیه روابطی با کیفیتی جدید با کشورهای اروپایی و همچنین اتحادیه اروپا، آمریکا و پیمان ناتو داشته باشد. روسیه در ۲۴ فوریه به عنوان کمک به جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک به اوکراین حمله نظامی کرد، حمله‌ای که مسکو آن را عملیات ویژه نظامی نام نهاد. کرملین هدف از این حمله را خلع‌‌سلاح و نازی‌زدایی از اوکراین بیان کرده و تاکید می‌کند که قصد تصرف اوکراین را ندارد.

چین: توسعه روابط با روسیه ادامه دارد

در این میان، وزیر خارجه چین اعلام کرده که کشورش آماده است در صورت لزوم با جامعه بین‌المللی برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین همکاری کند. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین ابراز امیدواری کرد روسیه و اوکراین در دور سوم مذاکرات پیشرفت بیشتری داشته باشند.

وانگ در یک کنفرانس مطبوعاتی سالانه گفت: روسیه و اوکراین دو دور مذاکرات را برگزار کرده‌اند و ما امیدواریم که طرفین در دور سوم مذاکرات آتی به پیشرفت‌های جدیدی دست‌ یابند. برای صلح میانجیگری می‌کنیم؛ ما و روسیه به دنبال احیای جنگ سرد نیستیم. او تاکید کرد: حل مشکلات پیچیده به آرامش و عقلانیت نیاز دارد، نه دامن زدن به آتش.

وانگ همچنین با بیان اینکه روابط روسیه و چین علیه هیچ کشور ثالثی نیست، تاکید کرد: با وجود هرگونه تغییر بین‌المللی، دو کشور به توسعه روابط ادامه خواهند داد. او گفت: هدف واقعی استراتژی هند و اقیانوس آرام، آمریکا ایجاد نسخه هند و اقیانوسیه ناتو است. هدف از این راهبرد حفظ یک سیستم هژمونیک تحت سلطه ایالات متحده است که ساختار همکاری منطقه‌ای مبتنی بر همکاری در داخل آسه‌آن را تخریب می‌کند.

وانگ یی همچنین گفت: مسائل اوکراین و تایوان کاملا متفاوت است و نمی‌توان آنها را با هم مقایسه کرد. تفاوت اساسی این است که موضوع تایوان منحصرا یک موضوع داخلی چین است، زیرا این جزیره بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک چین است، در حالی که مساله اوکراین یک اختلاف بین کشورهاست.

وزیر خارجه چین همچنین گفت که چین کمک‌های بشردوستانه به اوکراین خواهد فرستاد. او روابط چین و روسیه را مهم‌ترین روابط دوجانبه جهان توصیف کرد که به صلح، ثبات و توسعه جهانی کمک می‌کند. وزیر امور خارجه چین به تعهدی که در سفر چند هفته پیش پوتین به پکن اعلام شد اشاره کرد و گفت: به وضوح و بدون تردید شراکت و پیوند ما به جهان نشان می‌دهد که هر دو کشور به طور مشترک با احیای جنگ سرد و دامن زدن به تقابل‌های ایدئولوژیک مخالف هستند.

تاکید دوباره شی بر امنیت غلات و تولید داخلی

از طرفی رییس‌جمهوری چین گفت که کشورش باید امنیت تامین غلات و اتکا به بازار داخلی برای حفظ تولید را تضمین کند.

شی جین پینگ، رییس‌جمهوری چین یکشنبه در نشست با هیات‌هایی از کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین که یک نهاد مشورتی در پارلمان است، گفت: چین باید ظرفیت در داخل و واردات غلات را تضمین کند.   شی گفت: نباید فکر کنیم که مشکل غذا به اندازه ورود به صنعتی شدن ضروری نیست و نباید به بازار بین‌المللی تکیه کنیم. اظهارات رییس‌جمهوری چین در شرایطی مطرح می‌شود که زنجیره تامین غلات جهانی به علت درگیری روسیه و اوکراین که دو تولیدکننده برتر غلات هستند، مختل شده است. چین هم از آغاز پاندمی کرونا، تمرکز بر امنیت غذایی را افزایش داده است.

چین به هیات‌های مشورتی گفت که چین باید تولید غذا و غلات را تثبیت کند و تولید دانه سویا و دانه‌های روغنی را گسترش دهد تا اطمینان حاصل شود که کاسه‌های چینی عمدتا با غذاهای چینی پر می‌شوند. او همچنین به توسعه صنعت بذر برای کمک به تحقق خوداتکایی اشاره کرده و گفت: امنیت بذر به امنیت ملی مرتبط است.

کمک ۷۴ میلیون یورویی انگلیس به اوکراین

این در حالی است که دولت انگلیس اعلام کرده که ۷۴ میلیون یورو دیگر به اوکراین کمک می‌کند. این کمک که از طریق بانک جهانی ارائه خواهد شد، می‌تواند در تامین بودجه بخش دولتی، ادامه فعالیت بخش‌های حیاتی دولت، حمایت از شبکه‌های ایمنی اجتماعی و حقوق بازنشستگان اوکراین مورد استفاده قرار گیرد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس گفت: گرچه تنها رییس‌جمهوری روسیه می‌تواند به مناقشه اوکراین پایان بخشد، اما بودجه جدید امروز، به کسانی کمک می‌کند که با شرایط رو به وخامت انسانی مواجه هستند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 251319
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا