مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد/نوسانات بخش حقیقی اقتصاد در دی ۱۴۰۰

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر اساس این گزارش، تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه‌های مختلف، عاملی کلیدی در تحلیل‌های خُرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد است. شاخص تولید بخش صنعت به دلیل تأثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش‌های دیگر اقتصاد، به عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مرکز پژوهش‌های مجلس به صورت ماهیانه شاخص تولید، فروش و قیمت شرکت‌های بورسی را محاسبه می‌کند. اهمیت این شاخص به روز، برای اقتصاد ایران که تحولات زیادی دارد بیشتر خواهد بود، چراکه بازخورد شوک‌های وارده به اقتصاد ایران و واکنش‌های سیاستگذاران باید در تواتر کمتر از فصل مورد رصد قرار گیرد، این درحالی است که آمار رسمی بخش حقیقی به صورت فصلی و با تاخیر ارائه می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی دی ماه۱۴۰۰، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی با کاهش ۳/۱ درصدی و شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی با افزایش ۶/۹ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شدند. به عبارتی از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی پنج رشته فعالیت رشد منفی و ۱۰ رشته فعالیت رشد مثبت را تجربه کرده‌اند. در این ماه بیشترین سهم در کاهش شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی متعلق به رشته فعالیت‌های «شیمیایی (به جز دارو)»، «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر»، «سایر کانی‌های غیرفلزی»، «چوب و کاغذ» و «ماشین‌آلات و تجهیزات» بوده است. طی دی‌ماه ۱۴۰۰، شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی با کاهش ۵/۱ درصدی و شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی با کاهش ۵/۲۷ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شدند. به عبارتی از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی هشت رشته فعالیت رشد منفی و هفت رشته فعالیت رشد مثبت را تجربه کرده‌اند. در این ماه بیشترین سهم در کاهش شاخص فروش نیز متعلق به رشته فعالیت‌های «شیمیایی (به جز دارو)»، «ماشین‌آلات و تجهیزات»، «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر»، «سایر کانی‌های غیرفلزی»، «فلزات پایه»، «چوب و کاغذ»، «منسوجات» و «کک و پالایش» بوده است.

در دی‌ماه ۱۴۰۰ نرخ رشد ماهانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی ۹/۱ درصد افزایش یافت، رشد نقطه به نقطه آن به ۶۳ درصد رسید و همچنین، میانگین سالانه ۱۰۶ درصد افزایش یافته است.

شاخص‌های تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی

شاخص تولید و فروش فعالیت‌های صنعتی بورسی در دی‌ماه ۱۴۰۰، به ترتیب ۳/۱ و ۵/۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش داشته، همچنین نتایج طرح شامخ اتاق بازرگانی ایران نیز نشان می‌دهد شاخص تولید در دی‌ماه کاهش داشته است. طی سه ماهه منتهی به دی‌ماه ۱۴۰۰، رشد میانگین متحرک سه ماهه شاخص تولید کاهش ۱/۰ درصدی و شاخص فروش آن یک افزایش ۴/۲ درصدی را نشان می‌دهند. رشد شاخص تولید فعالیت‌های صنعتی بورسی در دی‌ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل کاهش ۷۷/۱ درصدی و شاخص فروش کاهش ۶۷/۲ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین طی ۱۰ماهه منتهی به دی‌ماه ۱۴۰۰، شاخص تولید فعالیت‌های صنعتی بورسی کاهش ۸۴/۰ درصدی و شاخص فروش آن افزایش ۷۶/۰ درصدی را نشان می‌دهد.

شاخص‌های تولید و فروش به تفکیک رشته فعالیت‌های صنعتی بورسی

طی دی ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی پنج رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید و ۱۰ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند. رشته فعالیت‌های «چوب و کاغذ»، «شیمیایی به جز دارو»، «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر»، «سایر کانی‌های غیرفلزی» و «ماشین‌آلات و تجهیزات» کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند. همچنین در این ماه، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی هفت رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و هشت رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش را تجربه کرده‌اند. رشته فعالیت‌های «ماشین‌آلات و تجهیزات»، «شیمیایی به جز دارو»، «منسوجات»، «چوب و کاغذ»، «سایر کانی‌های غیرفلزی»، «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر»، «فلزات پایه» و «کک و پالایش» کاهش در شاخص فروش را تجربه کرده‌اند.

در این ماه رشته فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «خودرو و قطعات»، «دارو»، «کاشی و سرامیک»، «سیمان»، «محصولات فلزی به جز ماشین‌آلات و تجهیزات» و «لاستیک و پلاستیک» همزمان افزایش در شاخص‌های تولید و فروش را تجربه کرده‌اند. طی دی‌ماه ۱۴۰۰، رشته فعالیت‌های «شیمیایی به جز دارو»، «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر»، «سایر کانی‌های غیرفلزی»، «چوب و کاغذ» و «ماشین‌آلات و تجهیزات» به ترتیب بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی داشته‌اند. همچنین در این ماه بیشترین سهم در کاهش شاخص فروش نیز متعلق به رشته فعالیت‌های «شیمیایی به جز دارو»، «ماشین‌آلات و تجهیزات»، «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر»، «سایر کانی‌های غیرفلزی»، «فلزات پایه»، «چوب و کاغذ»، «منسوجات» و «کک و پالایش» بوده است.

شاخص‌های تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات

در دی‌ماه ۱۴۰۰ شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات برمبنای شرکت‌های بورسی، ۴/۱۶ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل و شاخص فروش آن ۴۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است.

شاخص‌های تولید و فروش رشته فعالیت شیمیایی به جز دارو

در دی‌ماه ۱۴۰۰ شاخص تولید و فروش رشته فعالیت شیمیایی به جز دارو برمبنای شرکت‌های بورسی، به ترتیب ۲/۱۸ و ۹/۱۹ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش داشته است.

شاخص‌های تولید و فروش رشته فعالیت فلزات پایه

در دی‌ماه ۱۴۰۰ شاخص تولید رشته فعالیت فلزات پایه برمبنای شرکت‌های بورسی، ۴/۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته که در مقابل شاخص فروش آن ۸/۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش داشته است.

شاخص قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی

در دی‌ماه ۱۴۰۰، نرخ رشد ماهانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی ۹/۱ درصد افزایش یافت، رشد نقطه به نقطه آن به ۶۳ درصد رسید و همچنین میانگین سالانه ۱۰۶ درصد افزایش یافته است. بررسی شاخص قیمت کل صنعت بیانگر رشد نقطه به نقطه و نرخ رشد سالیانه کاهشی است.

شاخص‌های تولید و فروش شرکت‌های معدنی بورسی

در دی‌ماه ۱۴۰۰ شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی ۶/۹ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. در مقابل، شاخص فروش آن ۵/۲۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش داشته است.

شاخص مدیران خرید (شامخ)

براساس داده‌های بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در دی‌ماه عدد ۳۱/۵۰ را نشان می‌دهد. به اعتقاد اکثر فعالان بخش صنعت، نرخ رشد فعالیت‌ها به کمترین مقدار پنج ماهه اخیر رسیده است. شاخص مقدار تولید محصولات در دی‌ماه ۵۴/۵۰ بوده که نسبت به آذرماه کاهش داشته و طی پنج ماه اخیر از مردادماه به کمترین مقدار خود رسیده است که دلیل اصلی آن کاهش شدید تقاضای مشتریان و کمبود نقدینگی است. شاخص میزان فروش محصولات در دی‌ماه ۶۳/۴۵ بوده که کمترین مقدار پنج ماهه خود از مردادماه را ثبت کرده است. به عقیده فعالان اقتصادی کاهش قدرت خرید و نقدینگی و شرایط نابسامان قیمت ارز باعث سردرگمی مشتریان برای تصمیم در خرید شده است. به طور کلی در دی‌ماه، برخلاف انتظارات ماه گذشته که تولیدکنندگان پیش‌بینی رونق و بهبود شرایط را داشتند، اکثر صنایع به دلیل کاهش شدید سفارشات ناچار به کاهش تولید شدند. همه صنایع با افزایش چندبرابری قیمت گاز روبه‌رو بوده‌اند که به همراه نگرانی از افزایش مالیات‌ها، برایشان برنامه‌ریزی با در نظر گرفتن قدرت خرید جامعه بسیار دشوار شده است. صنایع وابسته به محصولات پتروشیمی‌ها باز هم در زنجیره تامین مواد اولیه خود با مشکل روبه‌رو هستند و خودروسازی‌ها نیز با ادامه روند پرداخت نکردن تعهدات خود، قطعه‌سازان را دچار مشکل کرده‌اند. همچنین پرداخت بدون نظارت یارانه به دارو و مواد غذایی با ناکارآمدی زیادی صورت می‌گیرد و در نهایت به جای تامین مایحتاج مردم، صرف صادرات می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 251332
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا