اختلافات باقی‌مانده در وین کمتر از تعداد انگشتان یک دست است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: رویکرد روسیه تا به امروز در جریان مذاکرات وین برای رسیدن به توافق دسته‌جمعی در وین سازنده بوده و منتظر هستیم که در وین اگر جزئیات بیشتری دارند به ما بدهند.

رابطه سوالات آژانس و توافق در وین

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر اخیر گروسی به تهران و توافقات حاصل شده در این سفر و تاثیر آن در مذاکرات وین تصریح کرد:‌ سفر آقای گروسی به تهران در چارچوب توافقات در حوزه فنی بین ایران و آژانس انجام شد.
وی ادامه داد: در سفر آقای گروسی که مقدمه آن گفت‌وگوهایی در وین بود همکاری‌های جامع فنی بین ایران و آژانس توافق شد که براساس آن یک توافق چندمرحله‌ای خواهیم داشت.

خطیب‌زاده تصریح کرد: سوالاتی از سوی آژانس در مورد برخی اماکن در ایران مطرح شده بود که ایران پاسخ این سوالات را داده ولی لازم بود در یک بستر زمانی تعیین و تعریف‌شده با چشم‌انداز روشن بدانیم که اینها (پرونده سوالات) بسته خواهد شد. بر این اساس توافقی صورت گرفت که طی یکی،‌ دو ماه آینده همه سوالات با همکاری فنی بین ایران و آژانس و با رویکرد فنی و فاصله گرفتن از رویکرد سیاسی یا فشارپذیری آژانس پاسخ داده شود و این موضوع انجام شود.

خطیب‌زاده افزود: رابطه مستقیمی بین بسته شدن این سوالات و توافق در وین است و ضمن اینکه مسیر فنی این توافق حفظ می‌شود اما روشن است که این توافق باید به صورت همزمان و جزئی از آن توافق (توافق وین) لحاظ شود.

اختلافات باقی‌مانده

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اختلافات باقی‌مانده در جریان مذاکرات وین و طرح برخی از ضرب‌الاجل‌ها از سوی برخی از طرف‌ها در این مذاکرات تصریح کرد:‌ نکات اختلافی باقی‌مانده در جریان مذاکرات وین از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است البته اگر موضوع جدیدی را کسی اضافه نکند.

وی تصریح کرد: همه آنها هم منتظر پاسخ ایالات متحده هستند. اگر آمریکا رویکرد منطقی داشته باشد و دغدغه ایران و ۱+۴ را در نظر بگیرد و به این درخواست‌ها پاسخ مناسبی بدهد در کمترین زمان توافق در دسترس است.

خطیب‌زاده تصریح کرد:‌ بار دیگر تاکید می‌کنم ما هیچ زمانی را به عنوان ضرب‌الاجل نمی‌پذیریم. ملاک برای ما رسیدن به یک توافق خوب است؛ ‌توافقی که منافع ملت ایران در آن لحاظ شود و اگر امروز این اتفاق انجام شود همین امروز آمادگی داریم که در وین این توافق را انجام دهیم.

مذاکرات با عربستان

خطیب‌زاده در ادامه درباره مذاکرات با عربستان سعودی و اینکه زمان شروع دور بعدی مشخص شده یا خیر، گفت:‌ گفت‌وگوها بین ایران و عربستان در بغداد در چهار دور گذشته در فضای خوب، محترمانه و مثبتی انجام شده است. البته باید تاکید کنم که نتایج ملموسی از این گفت‌وگوها تا به امروز به دست نیامده و یا اینکه نتایج کم و محدود بوده است.

وی ادامه داد:‌ تاریخ برگزاری دور پنجم مذاکرات هنوز قطعی نیست ولی اراده دو طرف برای برگزاری دور بعدی است.
جنگ، راه‌حل نیست

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با نگاه ایران در مورد نظامی‌گری ناتو در منطقه نیز گفت: ما تشریک مساعی می‌کنیم با دوستان در روسیه و در ارتباطاتی که با طرف‌های دیگر داریم که مذاکرات فوری به یک آتش‌بس در اوکراین بینجامد. نگرانی‌های جدی در طرف روسیه نسبت به چند دهه اقدامات تحریک‌آمیز ناتو و آمریکا مطرح شده است. توافقاتی هم بین شوروی و روسیه کنونی با ناتو بوده و نادیده گرفته شده است و باید به آنها پرداخته شود.

خطیب‌زاده اضافه کرد: ولی جنگ راه‌حل نیست و مردم باید از این‌گونه منازعات بین دولت‌ها دور بمانند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 251333
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *