مسکو و توکیو؛ نمادهای شر وخیر

محمد بهشتی‌وند *

پیش از اینکه مطلب اصلی امروز را بخوانید ابتدا به چند خبر منتشر شده در هفته‌ها و ماه‌های تازه‌سپری‌شده توجه کنید:

اسپوتنیک روسیه: روسیه جنگنده جدید رهگیری ساخته است که می‌تواند هدف‌ها در فضا را شناسایی، دنبال و نابود کند.

اسپوتنیک روسیه: سوخو- ۳۵ ساخت روسیه در رزمایش مشترک با بلاروس متخلف را رهگیری کرد.

اسپوتنیک روسیه: جنگنده‌های آمریکایی اف۳۵ نتوانستند به بمب‌افکنی روسی توپولف ۱۶ برسند.

یورونیوز: ژاپن در جهان مایع جدیدی برای خاموش کردن آتش سازگار با محیط‌زیست ساخته است که ۱۷ برابر کمتر آب مصرف می‌کند.

یورونیوز: ژاپنی‌ها به فناوری تازه‌ای دست یافته‌اند که حالا در قاره آفریقا به کار گرفته می‌شود و به کاهش مرگ در هنگام زایمان منجر می‌شود.

یورونیوز: متخصصان ژاپنی در جاکارتا مترویی ساخته‌اند که فاصله دوساعته با اتومبیل را به ۱۸ دقیقه کاهش داده است.

رهبران ژاپن در جنگ دوم جهانی همکاری گسترده و راهبردی با هیتلر و موسولینی داشتند و شکست خوردند. رهبری و شهروندان ژاپن پس از جنگ اما مدارا و بردباری را به جای انتقام و آمادگی جنگی دوباره برای آینده انتخاب کردند. این راهبرد نو راه را برای خیررسانی کشور ژاپن به شهروندان این کشور هموارکرد. ژاپن سال‌های سال کشور دوم اقتصاد جهان است و شهروندان این کشور آرامش خیال و آسایش مادی دارند و با هیچ کشوری به جنگ برنخاسته‌اند. شهروندان جهانی تلویزیون، اتومبیل و سایر کالاهای صنعتی ژاپن را دوست دارند و می‌خواهند آنها را به دست آورند.

در مقابل، اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی که یکی از پیروزهای جنگ بود، راه دیگری رفت. رهبران این کشور، اقتصاد برنامه‌ریزی را برگزیدند و همه شهروندان را به حبس کشیدند و شرق اروپا و چندین کشور را با زور اسلحه و نظام‌های خودکامه به خود سنجاق کرده‌اند. رژیم مستبد و دور از دموکراسی شوروی سابق به نابودی آن منجر شد و روسیه تازه متولد شد. روسیه نو اگر از دموکراسی و سنت آزادی پیروی می‌کرد شاید الان از بسیاری کشورها از نظر اقتصادی جلوتر بود اما خوی استبدادی پوتین که همانند چنگیزخان فقط به دنبال کشورگشایی است، روسیه را از نظر اقتصادی ضعیف نگهداشته است. رهبری روسیه منابعی را که چندان هم زایش نداشتند، به ساخت تجهیزات و ارتش و پلیس و نیروهای لباس‌شخصی اختصاص داده و به مرور به نماد شر در جهان تبدیل شدند. در مقابل روسیه اما ژاپن به نماد خیر در دنیای امروز تبدیل شده است. ژاپن دهه‌های پست‌سر هم است که با خرید نفت ایران، به این سرزمین خیر می‌رساند اما روسیه با مسدود کردن راه صادرات گاز، با ترفندهای گوناگون به ایران شر رسانده است. می‌توانیم این را بررسی کنیم.

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 251505
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا