آشفته‌ بازار سفرهای هوایی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اخیرا خبرهای ضد و نقیضی در خصوص دریافت مالیات بر ارزش افزوده از پروازهای خارجی شنیده می‌شود؛ اخبار و گزارش‌هایی مبنی بر افزایش غیرقانونی قیمت در برخی از خدمات سفر که سردرگمی، نارضایتی و شکایت مسافران پروازهای خارجی را به همراه داشته است. در همین راستا به رغم اینکه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است قانون مالیات بر ارزش‌افزوده شامل پروازهای خارجی نمی‌شود،‌ اما ظاهرا برخی شرکت‌های هواپیمایی این قانون را رعایت نمی‌کنند و از قیمت بلیت پروازهای خارجی همچنان مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت می‌کنند، هزینه‌های مازادی که طبق قوانین بین‌المللی و داخلی خلاف قانون محسوب می‌شود.

مسبب گرانی بلیت پروازها کیست؟

نزدیک به دو ماه پیش و بر اساس قانون مصوب مجلس عوارض پنج درصدی شهرداری برای بلیت هواپیما حذف اما به جای آن مالیات بر ارزش‌افزوده ۹ درصدی تصویب و اعمال شد که بر این اساس قیمت بلیت هواپیما با افزایش چهار درصدی مواجه شد؛ مالیاتی که در آن در خصوص پروازهای خارجی به دلایل متعددی ابهاماتی وجود داشت. در این خصوص مقرر شده بود تا بازنگری در این زمینه صورت گیرد و احتمالا این مالیات برای پروازهای خارجی حذف شود. به هر صورت این مساله باعث شد تا مردم انتقادات بسیاری در این باره مطرح کنند. البته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این باره گفت: ایرلاین‌ها مقصر این افزایش قیمت نیستند و برخی نمایندگانی که همواره نسبت به افزایش قیمت بلیت هواپیما اعتراض می‌کنند با وضع و تصویب این قانون باعث این افزایش نرخ شده‌اند. او با بیان اینکه موافق اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده در حمل‌ونقل هوایی نیستیم، افزود: ایرلاین‌ها بر اساس قانون مذکور موظف هستند که مالیات بر ارزش‌افزوده را از مصرف‌کننده نهایی یعنی مسافر دریافت کرده و به حساب سازمان هواپیمایی کشوری برای پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده واریز کنند و این مساله سبب می‌شود تا قیمت‌ها در این صنعت بالاتر رفته و بیش از پیش به ایرلاین‌ها فشار وارد شود.

در همین راستا سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرد: با توجه به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده مختص عرضه کالا و خدمات در ایران است، لذا مشمول پروازهای خارجی نمی‌شود. این سازمان در خصوص نحوه دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده در پروازهای داخلی نیز اعلام کرد: بلیت صادره پروازهای سیستمی یا چارتری اعم از الکترونیکی یا جلدی در حکم صورتحساب صادره است. لذا درج اجزای تشکیل‌دهنده بهای بلیت الزامی است، زیرا ماخذ محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده، بهای خالص بلیت است و عوارض و تعرفه‌هایی از قبیل عوارض فرودگاهی، هلال‌احمر و تعرفه نظارت بر ایمنی مسافر در پروازها که به موجب قانون، مصوبات هیات وزیران و غیره در بلیت از مسافر اخذ می‌شود، جزو محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده نیست.

 

لزوم پاسخگویی سازمان امور مالیاتی

پس از طرح این اظهارات، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که به دلیل وجود برخی ابهامات در این زمینه، احتمال حذف مالیات بر ارزش‌افزوده از پروازهای خارجی وجود دارد.

حسن خوشخو در این باره اظهار کرد: باید در این زمینه قانون شفاف باشد که مالیات بر ارزش‌افزوده در پروازهای غیرمستقیم و با چند توقف به کدام بخش از ارزش بلیت هواپیما تعلق می‌گیرد و از آنجا که قیمت بلیت هواپیما در پروازهای خارجی غیرمستقیم با چندین کانکشن بالاتر است باید قانون شفاف مشخص باشد که این مالیات شامل کدام قسمت از بهای بلیت هواپیماست. او با اشاره به احتمال حذف مالیات بر ارزش‌افزوده از پروازهای خارجی افزود: یکی دیگر از ابهامات مطرح‌شده این بود که با برخی از کشورها و شرکت‌های هواپیمایی خارجی توافقاتی برای معافیت‌های مالیاتی دو و چندجانبه امضا شده است، مشخص نیست در این قانون برای این پروازها چه تصمیم‌گیری شده و چگونه باید عمل کنیم. بنابراین و با توجه به اینکه مردم در مسیرهای خارجی در حال خرید بلیت هواپیما هستند باید هر چه سریع‌تر جزئیات این مساله روشن شود و به همین دلیل سازمان امور مالیاتی در اسرع وقت قرار است به این ابهامات به صورت مکتوب پاسخ دهد.

به ‌م ریختگی بازار و سردرگمی مسافران

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز در این باره گفت: وقتی قانونی به صراحت ابلاغ می‌شود همه ارائه‌دهندگان خدمات ملزم به رعایت آن هستند، وقتی یکی رعایت و دیگری امتناع کند بازار به‌هم می‌ریزد و مشتری هم ناراضی خواهد بود، تکلیف مشخص است طبق قانون دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده برای پروازهای خارجی باید حذف شود.

حرمت‌الله رفیعی درباره گران‌فروشی بلیت پروازهای خارجی و دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده توضیح داد: طبق قوانین مصرح بین‌المللی که کشور ما هم از آن تبعیت می‌کند، دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از بلیت پروازهای خارجی خطا و خلاف قانون است تا تکلیف مالیات بر ارزش‌افزوده در خدمات سفر مشخص نشود، سفر ارزان نمی‌شود.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: ارزش‌افزوده به محصول و کالایی تعلق می‌گیرد که قیمت آن از کارگاه تولیدی تا بنکدار و عمده‌فروش، از بازار تا مصرف‌کننده افزایش دارد، اما قیمت بلیت هواپیما به عنوان یک محصول در صنعت هوایی از تولید تا زمانی که دست مسافر می‌رسد باید ثابت باشد و ارزش‌افزوده ندارد که مالیات به آن تعلق گیرد. او افزود: بر اساس قانون اگر خدمات در ایران انجام شود بابت آن باید مالیات بر ارزش‌افزوده اخذ شود، اگر دفاتر خدماتی بلیت می‌فروشند مالیات را از آنها باید بگیرند، اما وقتی شرکت هواپیمایی خودش بلیت را می‌فروشد و نظارت هم نمی‌شود، از همین جا گرانی و نارضایتی ایجاد می‌شود.

این اتفاقات در حالی رخ داده که ایرلاین‌ها همچنان این قانون را اجرا می‌کنند و تاکنون خبری از تغییر در این قانون که البته نیاز به اصلاح از سوی مجلس دارد، نیست. به نظر می‌رسد ایرلاین‌ها برای اجرای این قانون در پروازهای خارجی با ابهامات بسیاری رو‌به‌رو هستند و نمی‌دانند که اگر این قانون را اجرا کنند چه تبعاتی در برخی پروازهای خارجی که مورد توافق طرفین قرار گرفته به وجود بیاید.

 

نرخ بلیت پروازهای خارجی

ایرلاین

تاریخ پرواز

مبدا

مقصد

قیمت (تومان)

قشم‌ایر

چهارشنبه، ۱۸ اسفند

تهران

استانبول

۶۰۰/۹۱۱/۶

ماهان

چهارشنبه، ۱۸ اسفند

تهران

دوبی

۵۰۰/۳۷۰/۴

ایران‌ایرتور

سه‌شنبه، ۲۴ اسفند

تهران

ایروان

۰۰۰/۲۰۰/۵

ایران‌ایر

جمعه، ۲۰ اسفند

تهران

بمبئی

۵۰۰/۸۷۰/۷

ماهان

یکشنبه، ۲۲ اسفند

تهران

آنکارا

۰۰۰/۹۷۷/۶

ایران‌ایر

دوشنبه، ۲۳ اسفند

تهران

بیروت

۵۰۰/۹۹۱/۴

ماهان

جمعه، ۲۷ اسفند

تهران

کوالالامپور

۰۰۰/۵۸۴/۱۵

آتا

چهارشنبه، ۱۸ اسفند

مشهد

نجف

۷۰۰/۳۶۶/۴

ایران‌ایر

جمعه، ۲۰ اسفند

تهران

پاریس

۵۰۰/۴۵۱/۱۷

ایران‌ایر

پنجشنبه، ۱۹ اسفند

شیراز

دوبی

۰۰۰/۹۰۸/۳

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 251527
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا