بودن یا نبودن؟ مساله این است!

دکتر صلاح‌الدین هرسنی *

مجلس بریتانیا را سکوتی فرا گرفته است تا ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین بخواهد از طریق ویدئوکنفرانس در این مجلس سخنرانی کند. او از طریق ویدئوکنفرانس در مجلس بریتانیا حضور یافت و تمام اعضای این مجلس از بوریس جانسون نخست‌وزیر و لینزی هویل یعنی رییس مجلس عوام به خاطر حضور زلنسکی در مجلس از جا برخاستند و با یک کف زدن طولانی او را تشویق کردند. لیندسی هویل رییس مجلس عوام بریتانیا از همه نمایندگان مجلس خواست که همه باید سخنان زلنسکی را خوب بشنویم، بنابراین این فرصت مهمی برای مجلس بریتانیاست. حالا زلنسکی از طریق ویدئوکنفرانس در مجلس حاضر شده است و سخنرانی خود را این‌گونه آغاز می‌کند که:

ما تسلیم نخواهیم شد، شکست نخواهیم خورد. ما تا آخر در دریا و آسمان خواهیم جنگید. ما به هر قیمتی که باشد برای سرزمین خود به جنگ ادامه خواهیم داد. مساله اکنون ما بودن یا نبودن است. این سوالی است که شکسپیر می‌پرسد، من می‌توانم یک پاسخ قطعی به شما بدهم: قطعا بله، مساله اصلی، بودن است!!

آری زلنسکی به واقع راست گفته است و نمی‌خواهد کشورش را تسلیم جنون رهبری کند که تهدیدش حالا ورای مرزهای آتلانتیک رسیده و به نظر می‌رسد که قصد عقب‌نشینی هم ندارد. زلنسکی در سخنرانی‌های دیگر هم راست گفته بود که «بعد از ما، نوبت شماست.» پیام آشکار زلنسکی آن است که اگر امروز جنون پوتین مهار نشود، فردا خیلی دیر است و ممکن است با سوار بر خرس سیبری بر چهره اروپا چنگ اندازد. البته تا اینجای کار هم خود پوتین متوجه شده که با مقاومتی که از سوی زلنسکی صورت گرفته، پاهای خرسی که او با سوار بر آن در حال تاختن است لنگ شده و دندان‌ها و ناخن‌هایش نیز به زودی با انبر‌های تحریم اروپا کشیده خواهد شد. اوکراین به باتلاقی برای پوتین تبدیل شده و می‌شود. اگرچه ممکن است روسیه در جبهه جنگ و روی زمین جنون و تباهی به اهدافی دست یافته باشد اما با باتلاقی که از طریق اعمال تحریم‌های چندجانبه غرب و یوروگرایان برای پوتین ایجاد شده است، بعید به نظر می‌رسد که به زودی از آن خارج شود. البته پوتین فقط پشت جبهه جنگ را نباخته، جنگ رسانه‌ای را نیز به زلنسکی باخته است و راز چنین باختی فقط و فقط در مقاومت زلنسکی و تلاش برای بودن است. به واقع می‌توان گفت که جنون پوتین جریمه‌ای است که در قبال اوکراین پرداخته می‌شود و این جریمه البته پایانی ندارد. در این میان یک نکته اهمیت دارد و آن این است که جنگ پایان می‌یابد، اوکراین نیز با ماندن زلنسکی به آرامش و ثبات می‌رسد و آوارگان به خانه بازمی‌گردند، اما مهم‌تر آن است که نام پوتین در لیست جنایتکاران تاریخ (جنایتکارانی چون استالین، هیتلر و موسولینی) ثبت شده است. آینده محتوم جنون همین سرنوشتی است که ولادیمیر پوتین به آن دچار شده است.

* کارشناس مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 251766
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *