طرح صیانت به روسیه رسید

به گزارش جهان صنعت نیوز: اما خود روسیه هم با راه‌اندازی اینترنت داخلی هر روز نسبت به دوری‌گزینی از جامعه بین‌الملل تمایل بیشتری نشان می‌دهد. گویا دولت روسیه هم قصد دارد از کاربران روس صیانت کند.

پس از جنگ‌افروزی روسیه، اوکراینی‌ها برای تنبیه ولادیمیر پوتین از جامعه جهانی خواست تا ارتباط اینترنتی روسیه را با دنیا قطع کنند. اما خود روسیه هم با راه‌اندازی اینترنت داخلی هر روز نسبت به دوری‌گزینی از جامعه بین‌الملل تمایل بیشتری نشان می‌دهد.

روسیه می‌خواهد با این حرکت کاربران روس را تحت نظر بگیرد، اطلاعات را سانسور کند و مخالفت سیاسی را سرکوب کند. دقیقا شبیه به طرح صیانت که در مجلس ایران در حال بررسی آن است.

به نقل از financial times، معمولا کشورها برای ساکت کردن اعتراضات، کنترل انتخابات و پنهان کردن نقض حقوق بشر در کشور خود دست به قطع کردن اینترنت می‌زنند.

پیش‌تر هم این کشور محدودیت‌هایی برای فیس‌بوک، یوتیوب و توییتر اعمال کرد.

سرانجام در سال ۲۰۱۹ پوتین استقبال خود از اینترنت ملی را نشان داد. بر این اساس تمام ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت باید از فیلتر دولت عبور می‌کردند.

جنگ اوکراین هم باعث شد تا محدودیت بیشتری بر شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک اعمال شود. این کار گوگل روسی که Yandex نام دارد و سایر کمپانی‌های تکنولوژی را تحت تاثیر خود قرار دارد.

مردم روس ممکن است از طریق فیلترشکن‌ها یا دارک وب بتوانند به اینترنت جهانی دسترسی داشته باشند. اما احتمال دارد انجام این کار به مرور سخت‌تر شود. کشورهای غربی نیز صادرات و واردات محصولات تکنولوژیک را از روسیه ممنوع خواهند کرد.

بر خلاف تصوری که از اینترنت به‌عنوان یک منبع جهانی وجود داشت، اکنون به سرعت در حال تقسیم شدن به سه دسته عمده است: نسخه آزد آمریکایی، نسخه محدودتر اروپایی و نسخه فیلترشده چینی. روسیه هم به تدریج به سمت نسخه چینی اینترنت پیش رفتند.

اخبار برگزیدهدانش و فناوریسیاسی
شناسه : 251831
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا