بررسی روند شاخص گروه شیمیایی

علی هدیه *

ساختار کلی شاخص گروه شیمیایی‌ها را از مرداد ۱۳۹۹ می‌توان در قالب ترکیبی ۲ یا ۳ گانه‌ای در نظر گرفت که اکنون الگوی دوم یعنی Y در حال شکل‌گیری است. با ریزش پرشتاب این شاخص از محدوده ۱۰۹ هزار واحد، می‌توان نتیجه گرفت که این موج نزولی، آغاز یک الگوی اصلاحی جدید بوده و الگو‌های اصلاحی حداقل سه موج خواهند داشت. به همین خاطر انتظار می‌رود حداقل یک موج نزولی دیگر در انتظار این شاخص باشد و با رسیدن این شاخص به هر یک از محدوده‌های مقاومتی ۱۰۲ و ۱۰۹ هزار واحد، نزول مجدد آن در قالب موج C آغاز خواهد شد.

در صورتی که صرفا با سه موج این الگوی اصلاحی خاتمه یابد، می‌توان نتیجه گرفت که الگوی Y به صورت الگوی فلت بوده است. اما نکته بااهمیت آن،‌ حداقل زمان مورد نیاز برای تشکیل الگو است. الگوی واسط میانی (ایکس موج بزرگ) در الگو‌های ترکیبی نمی‌تواند زمانی بیش از ساختار W و Y سپری کند و از آنجا که ایکس موج به میزان پنج زمان سپری کرده پس به همین خاطر الگوی W حداقل به میزان پنج ماه زمان سپری خواهد کرد. به همین خاطر الگوی اصلاحی Y را نمی‌توان به صورت الگوی فلت سه موجی در نظر گرفت و الگوی آن به صورت مثلث یا دیامتریک خواهد بود.

به همین خاطر می‌توان نتیجه گرفت در صورتی که شاخص کل قادر به رشد تا محدوده‌های ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ هزار واحد باشد، شاخص شیمیایی را نمی‌توان لیدر این رشد در نظر گرفت و احتمالا شاخص فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی لیدر این رشد خواهند بود. به همین خاطر در تحلیل‌های بعدی، این شاخص‌ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 251882
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا