مصوبات نمایشی سازمان بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  عباسعلی حقانی‌نسب کارشناس بازار سرمایه این دست از مصوبات هیات‌مدیره سازمان بورس را فرمایشی و نمایشی می‌داند و با اشاره به خلف‌وعده رییس سازمان بورس در تغییر دامنه نوسان تا پایان سال‌جاری، بر این نکته تاکید می‌کند که بهتر است سازمان بورس به جای مشغول شدن به مسائل جنبی، معمای دامنه نوسان را برای معامله‌گران بازار حل و فصل کند!

هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است که در جدیدترین جلسه خود و در راستای بهبود فرآیندهای نهادهای مالی مواردی را از تصویب گذرانده که عموما بر صندوق‌های بازار متمرکز است. بر اساس مصوبات هیات‌مدیره سازمان بورس از این پس مقرر شده است که موسسات رتبه‌بندی، مجاز به تصدی سمت متولی صندوق‌ها نیز باشند، در همین راستا همچنین مقرر شده است افزایش سقف قبولی سمت متولی، به ۵۰ صندوق افزایش یابد. با این حال اما این مصوبه مورد انتقاد کارشناسان قرار دارد. به ویژه اینکه حدود اختیارات و وظایف موسسات رتبه‌بندی و صندوق‌ها به کلی متفاوت است. هیات‌مدیره سازمان بورس همچنین ایجاد امکان تاسیس صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال به مدت نامحدود، جهت کاهش امور اداری تمدید صندوق‌ها را نیز تصویب کرده است. اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس همچنین در مصوبه دیگر امکان سرمایه‌گذاری منابع مازاد صندوق‌های بازارگردانی تا ۲۰ درصد دارایی را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت فراهم کرده‌اند. به گفته کارشناسان شاید بتوان گفت این مصوبه تنها مورد از مصوبات جدید هیات‌مدیره سازمان بورس است که تا حدی می‌تواند به بهبود وضعیت صندوق‌های بازارگردانی منجر شود. با این حال اما تاکید می‌شود اکنون بازار در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته و نیازمند تصمیم‌گیری‌های مهم‌تری است!

تداخل وظایف نهادهای بازار

عباسعلی حقانی‌نسب کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» مصوبات اخیر هیات‌مدیره سازمان بورس را بی‌اهمیت توصیف می‌کند و می‌گوید: «آن‌طور که سازمان بورس مطرح می‌کند مصوبات خیلی مهمی داشته نیست، اتفاقا متولی‌گری موسسات رتبه‌بندی کار بسیار غلطی است.» او می‌افزاید: «اینکه به موسسه‌ای با تعریف وظایف مشخص، کار متولی‌گری و نظارت داده شود، به نظر من کار غلطی است. این متولی‌گری را می‌توانند برای موسسات حسابرسی که رتبه پایینی دارند قرار دهند.» این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح می‌کند: «این کار غلطی است که شرکت‌های رتبه‌بندی که کارشان ارزیابی و رتبه‌بندی است را درگیر نظارت کنند. کار رتبه‌بندی مشابه حسابرسی داخلی مستقل است.» حقانی‌نسب می‌افزاید: «به نظر من این بند از مصوبه بیشتر جنبه کاسبی و درآمدی دارد. به عبارتی برای اینکه موسسات رتبه‌بندی هم درآمدی از این محل داشته باشند، چنین بندی از تصویب گذشته است، چراکه در واقع کار نظارتی باید در اختیار موسسات نظارتی باشد نه موسسات اجرایی! به نظر من این تصمیم درستی نبوده است.»

تنوع سرمایه‌گذاری بازارگردان‌ها

این کارشناس بازار سرمایه درباره مجاز شدن صندوق‌های بازارگردانی برای سرمایه‌گذاری مازاد دارایی‌های خود در صندوق‌های با درآمد ثابت می‌گوید: «قاعده‌ای در صندوق‌های بازارگردانی وجود داشت که اگر این صندوق‌ها منابع مازادی دارند که وارد عمل بازارگردانی نمی‌شود، نمی‌توانند با آن سهم دیگری هم خریداری کنند. صندوق‌ها مجاز بودند منابع مازاد خود را در سپرده‌های بانکی قرار دهند یا با آن اوراق بخرند. اما این مصوبه دست صندوق‌های بازارگردانی را باز گذاشته تا منابع مازاد خود را در صندوق‌های با درآمد ثابت هم قرار دهند و یونیت‌های این صندوق‌ها را خریداری کنند.» حقانی‌نسب می‌افزاید: «صندوق‌های بادرآمد ثابت هم درصدی از پول خود را سهام می‌خرند، بر این اساس درصد کوچکی از منابع صندوق‌های بازارگردانی مجددا به سمت سهام هدایت می‌شود.» او تاکید می‌کند: «با این حال اما این سرمایه‌گذاری حجم زیادی ندارد و بسیار اندک است.»

سرریز شدن جعبه ابزار بازار سرمایه

حقانی‌نسب تاکید می‌کند: « بهتر است سازمان بورس به جای این دست از مصوبات، تاکید خود را روی افزایش دامنه نوسان بگذارد.» این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: «به نظر من آنچه سازمان بورس به آن می‌گوید «تصمیمات مهم» فقط نمایش است و می‌خواهند بگویند کاری انجام می‌دهند. اما اگر می‌خواهند کاری انجام دهند باید به مسائل با اهمیت بازار مثل دامنه نوسان بپردازند.» او اظهار می‌کند: «طی روزهای اخیر هم از ابزارهای جدید رونمایی کرده‌اند اما آنقدر ابزار طراحی کرده‌ایم که دیگر جعبه ابزار بازار سرمایه پر شده است!» او تاکید می‌کند: «این در حالی است که برای اصل قضیه بازار تصمیم‌گیری نمی‌کنند. آقای عشقی قول داده بود که تا پایان سال دامنه نوسان قدری افزایش پیدا کند. این اقدام می‌توانست بازار را از کوتاه‌مدت‌نگری، فقدان تحلیلگری و دستکاری خارج کند اما متاسفانه اتفاقی در این زمینه رخ نداد! باید منتظر بمانیم و ببینیم در سال جدید قرار است چه تغییری صورت گیرد.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه

شناسه : 251907
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا