صندوق های دولتی مایه آبروریزی است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  روز گذشته دومین نشست خبری رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد. در این نشست مجید عشقی ‌بخشی از اقدامات و عملکرد سازمان بورس در سال جاری را تشریح کرد. بنا بر اعلام وی در سال جاری بازار سرمایه تامین مالی ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کرده است. عشقی در تشریح جزئیات این تامین مالی اظهار کرد: تامین مالی از اوراق بدهی در مجموع ۲۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است که بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان آن را اوراق دست اول و تازه انتشار یافته تشکیل داده و باقی آن تسویه اوراق پیشین بوده است.

وی همچنین در آسیب‌شناسی تامین مالی از بازار سرمایه تصریح کرد: در بحث تامین مالی از بازار سرمایه فرآیندها بسیار طولانی است و برای بهبود این روند باید برخی دستورالعمل‌ها اصلاح شوند. شرکت‌های تامین سرمایه به دلیل محدودیت‌هایی که سال جاری و سال گذشته داشته‌اند تا حدی در تامین و پذیرش مالی با مشکل مواجه بوده‌اند؛ بر همین اساس در مذاکره با بانک مرکزی به دنبال آن هستیم که شرکت‌های تامین سرمایه با دست بازتری بتوانند تامین مالی کنند. عشقی عنوان کرد: قبول داریم که عمده تامین مالی در سال جاری از اوراق دولتی بوده است؛ هر چند که اوراق دولتی هم عمدتا برای بازپرداخت اوراق قبلی بوه است. وی همچنین اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های جدی سازمان بورس در سال ‌جاری، انحصارزدایی از فعالیت‌های ارائه خدمات در بازار سرمایه نظیر کارگزاری‌ها بوده است. در همین ارتباط همچنین هشت موافقت اصولی تاسیس شرکت سبدگردان، سه موافقت اصولی تاسیس مشاور سرمایه‌گذاری و دو مجوز فعالیت پردازش اطلاعات مالی داشته‌ایم.

صندوق‌های دولتی آبروی بورس را برده‌اند

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که سازمان بورس چه فکری برای جبران ضرر و زیان مردم در صندوق پالایش یکم و دارایکم کرده است گفت: صندوق‌های ETF دولتی برای ما تبدیل به معضلی جدی شده‌اند. ریشه معضل آنها هم در ساختار خود صندوق‌هاست. عشقی با بیان اینکه اساسنامه این صندوق‌ها مصوبه هیات وزیران است عنوان کرد: این صندوق‌ها دارای ساختار خاصی هستند که بر اساس آن یونیت‌های ممتاز در اختیار دولت است. در واقع دولت زمانی که این صندوق‌ها را فروخته،‌ حق مدیریت و اعمال رای را در دست خود نگاه داشته است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: به دلیل همین ساختار و شرایط خاص، فاصله زیادی بین NAV و قیمت بازار این صندوق‌ها ایجاد شده است. ما با مشورت دوستان، اصلاحاتی را برای بهبود ساختار این صندوق‌ها به شورای عالی بورس پیشنهاد داده‌ایم تا در هیات دولت مطرح شود. اگر این اصلاحات انجام شود و ساختار اساسنامه این صندوق‌ها تغییر کند و مانند دیگر صندوق‌های بازار سرمایه شود،‌ قیمت‌ها به راحتی به ارزش ذاتی صندوق‌ها می‌رسد. عشقی بیان کرد: ما موافقت کلی این تغییرات اساسنامه را گرفته‌ایم اما حتما باید مورد تصویب هیات دولت قرار گیرد. وی افزود: ما در بازار صندوقی نداریم که تا این حد با NAV خود فاصله داشته باشد و این شرایط مختص این دو صندوق دولتی است؛ این دو صندوق در واقع هم آبروی بازار سرمایه را برده‌اند، هم آبروی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دولت را!

افزایش تدریجی دامنه نوسان

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین درباره نحوه افزایش دامنه نوسان از رو‌زهای ابتدایی سال آینده اظهار کرد: این روند را به صورت تدریجی شروع خواهیم کرد تا در هر دوره یک درصد دامنه بازتر شود؛ در دوره‌های سه ماهه بازخوردهای بازار را بازبینی می‌کنیم و بر اساس آن دامنه افزایش پیدا می‌کند. عشقی افزود: این دامنه قطعا باید متقارن باشد و برای نامتقارن بودن آن تصمیمی گرفته نشده است. وی اضافه کرد: تلاش این است که این افزایش بخش عمده بازار از جمله بورس و فرابورس را در بر بگیرد اما بازار پایه شرایط خود را دارد و به طور مجزا درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد. رییس سازمان بورس با بیان اینکه دامنه نوسان یکی از مولفه‌های اثرگذار بر بازار سهام است عنوان کرد: با این حال میزان فعالیت سهامداران خرد، فعالیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردانی در بحث تعادل‌بخشی به بازار موثر است؛ لذا باید جمع این عوامل را در نظر بگیریم و سپس در خصوص حدود افزایش دامنه تصمیم‌گیری شود، زیرا دامنه نوسان به خودی خود نمی‌تواند بازار را به تعادل برساند. عشقی بیان کرد: افزایش نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار و اصلاح شیوه بازارگردانی نیز بسیار مهم است. در مورد ریزساختارهای دیگر بازار مانند حجم مبنا هم مطالعات و بررسی‌هایی در حال انجام است اما از آنجا که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است اعلام نمی‌کنیم.

همکاری سازمان بورس و قوه قضاییه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: طبق دستورالعملی که رییس قوه قضاییه ابلاغ کرده بود کارگروه مشترکی با قوه قضاییه در بحث ساماندهی پرونده‌های بازار سرمایه داریم و همکاری نزدیکی بین سازمان بورس و قوه قضاییه در این زمینه وجود دارد. عشقی با اشاره به تشکیل اتاق فکر مدیریتی در سازمان بورس گفت: برای تصمیم‌گیری در خصوص اقدامات سازمان بورس در سطوح مختلف جلسه شورای مشورتی تشکیل می‌شود و افراد صاحب نظر و روسای قبلی سازمان از دهه ۸۰ به بعد در این شورای مشورتی حضور دارند. وی بیان کرد: با فعالان قدیمی بازار نشست‌های مستمری برگزار می‌شود. همچنین با شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های تامین سرمایه، نهاد‌های مالی و هلدینگ‌های بزرگ نشست‌هایی به صورت دائم برگزار می‌شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: در سطح کلان نیز در حوزه وزارت اقتصاد و ستاد اقتصادی دولت نیز به صورت موردی مسائلی که نیاز به تصمیم‌گیری دارد جلسات تشکیل می‌شود و گزارش‌هایی ارائه و در خصوص آن تصمیم‌‌گیری خواهد شد.

چالش جدی تشکیل کانون سهامداران حقیقی

عشقی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره روند تشکیل کانون سهامداران حقیقی اظهار کرد: کانون سهامداران حقیقی با یک مشکل جدی روبه‌روست؛ به عبارت دیگر اگر قرار باشد این کانون به صورت سراسری تشکیل شود، مدیریت آن یک چالش جدی است. لذا باید تدبیری اندیشیده شود که این کانون به صورت منطقه‌ای یا صنفی یا به صورت استانی یا هر چند استان یک کانون درخواست داده شود و مورد بررسی قرار گیرد، تا کنون هم کسی درخواستی نداده است. وی افزود: اگر مجموعه‌هایی بخواهند می‌توانند درخواست بدهند و ما هم بررسی می‌کنیم که اساسنامه باید به چه شکلی نهایی شود که اهدافی که از راه‌اندازی این کانون‌ها در ذهن داریم به بهترین شکل محقق شود. اما به دلیل همان مشکل گستردگی، هنوز در هیات‌مدیره سازمان اساسنامه‌ای نهایی نشده است، زیرا این مساله ابعاد زیادی دارد.

دورنمای مبهم بازگشت شاخص

این مقام مسوول در پاسخ به انتقادات درباره روند شاخص کل و زیان سهامداران عنوان کرد: اینکه در بازار چه زمانی زیان مردم جبران خواهد شد را در واقع هیچ فردی نمی‌داند. هیچ فردی نمی‌تواند حرف محکم یقینی در این خصوص بزند که زیان مردم چه زمانی جبران می‌شود. عشقی تاکید کرد: اصلا در بازار سرمایه و کل بازارهای مالی دنیا کسی نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد؛ ضمن اینکه ما در این بازار افراد مختلفی داریم که چون سهم‌های مختلفی را خریداری کرده‌اند ‌وضعیتی کاملا متفاوت از یکدیگر دارند. افرادی را داریم که در یک سهم به صورت تک‌سهم بوده‌اند و ۹۰ درصد زیان کرده‌اند و افرادی را هم داریم که بسیار کمتر زیان دیده‌اند و البته برخی هم حتی سود کرده‌اند. عشقی همچنین تاکید کرد: قطعا نمی‌توانم بگویم که در تاریخ معینی شاخص برمی‌گردد و قیمت سهام به آن قیمت قبلی خواهد رسید.وظیفه ما به عنوان سازمان بورس این است که ریسک‌های کلی بازار را رصد کنیم و تا جایی که می‌شود آنها را کنترل کنیم؛ مانند کاری که در مورد بودجه انجام دادیم.

جلوگیری از رسوب سود در شرکت‌ها

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین با بیان اینکه دغدغه پرداخت سود، دغدغه مهم و جدی سهامداران است، اظهار کرد: اولین کاری که در این زمینه انجام شد این بود که بحث پرداخت الکترونیکی سود در قانون بودجه گنجانده شد. اگر می‌خواستیم منتظر اصلاح قانون تجارت یا بازار اوراق بهادار باشیم، ممکن بود زمان زیادی صرف شود. اما از سال آینده تمامی شرکت‌ها ملزم هستند که سود را از طریق سجام پرداخت کنند. عشقی اظهار کرد: ما از نظر قانونی هم مبنای محکمی داریم. در فاز اول، سود سال آینده که در مجامع تقسیم می‌شود را از طریق سجام پرداخت خواهیم کرد. فاز دوم بحث پرداخت سود هم این است که سودهای رسوب کرده در حساب شرکت‌ها را از آنها مطالبه خواهیم کرد تا از طریق سجام پرداخت کنند.

او در ادامه اظهار کرد: اتفاق دیگری که باید رخ دهد در بحث زمان و نحوه تقسیم سود است. قانون تجارت متعلق به سال‌های بسیار گذشته و زمانی است که سیستم‌های الکترونیکی در کار نبوده است. مهلت هشت‌ماهه‌ای که برای پرداخت سود گذاشته شده هم متعلق به بیش از ۶۰ سال قبل است. مورد دیگر بحث موعد افزایش سرمایه و موعد استفاده از حق‌تقدم ۶۰ روزه است. این قوانین متعلق به زمانی بوده که این بسترهای الکترونیکی وجود نداشته است. اکنون با وجود ارتباط الکترونیکی سامانه‌ها و امکان انجام کارها در مدت زمان بسیار کم، باید به سمت اصلاح آنها پیش برویم. رییس سازمان بورس در این باره افزود: پیشنهاد شده بود که در اصلاح قانون بازار بحث تقسیم سود را به کمتر از چهار ماه برسانیم. حتی تقسیم سود به صورت دوره‌های سه‌ماهه هم مطرح است که در جلسات کارشناسی مورد بحث قرار می‌گیرد. کاهش مهلت استفاده از حق‌تقدم به کمترین زمان ممکن که شرکت‌ها بتوانند با سرعت بیشتری افزایش سرمایه دهند نیز مورد توجه است. اکنون با گسترش تعداد سهامداران برخی از شرکت‌ها عملا امکان افزایش سرمایه از محل آورده نقدی را ندارند، زیرا آنقدر تعداد سهامداران زیاد است که نمی‌صرفد برگه حق‌تقدم را برای تک‌تک این افراد پست کنند و پول جمع کنند. برخی اوقات هزینه تشریفات افزایش سرمایه از مبلغ افزایش سرمایه در برخی شرکت‌های کوچک زیادتر می‌شود که اصلا توجیه اقتصادی ندارد. عشقی تاکید کرد: اصلاحات باید به نحوی انجام شود که بتوانیم مبالغ این افزایش سرمایه‌ها را به صورت الکترونیکی جمع‌آوری کنیم.

گام رو به جلو در حوزه سهام عدالت

رییس سازمان بورس در ادامه عنوان کرد: فکر می‌کنم در بحث سهام عدالت امسال موفقیت خوبی داشتیم که توانستیم سود شرکت‌ها را در یک مرحله از تمام شرکت‌ها اخذ و توزیع کنیم. عشقی با بیان اینکه نزدیک به ۹۹ درصد سود جمع‌آوری شده است، اظهار کرد: با توجه به وضعیت شرکت‌ها قابل تصور است که برخی از آنها مشکل مالی داشته باشند، هر چند ما از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهیم کرد که حتما این سود را بگیریم. وی افزود: یکی از این شرکت‌ها هم موعد پرداخت سودی که قبلا اعلام کرده بود گزارش اردیبهشت بود اما همچنان پیگیری خواهیم کرد که این سود را دریافت و اگر مبلغ آن توجیه داشته باشد به سهامداران پرداخت کنیم، اما در صورتی که مبلغ خیلی ناچیز باشد با سود سال آینده پرداخت می‌شود.
عشقی تاکید کرد: در مجموع سیاست ما این است که سود به صورت تجمعی پرداخت شود و در عین حال کمترین رسوب پول در حساب سپرده‌گذاری مرکزی رخ دهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 252111
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا