معامله با چاشنی احتیاط

به گزارش جهان صنعت نیوز:  یک کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت: بازار در وضعیت کنونی در شرایطی است که چاشنی احتیاط در نحوه و نوع خریداران محسوس است و افزایش حجم و ارزش دادوستدها طی دو هفته اخیر از خروج خریداران از لاک دفاعی حکایت دارد. محمد پورتدین با اشاره به سنگین شدن سایه مذاکرات بر سر بازار سرمایه اظهار کرد: به نظر می‌رسد کفه ترازو به سمت انجام توافق در این هفته است و بازی روسیه با کارت برجامی ایران، عایدی دیگری برای آنها در پی نخواهد داشت، بر همین اساس در صورت اعلام رسمی توافق، کلیت بازار طی هفته پیش‌رو و پس از تعطیلات سال جدید، صعودی خواهد بود و صعود بازار تا آغاز فصل مجامع ادامه خواهد داشت.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه در صورت انجام توافق، بی‌تردید صنایع ریالی بازار سرمایه نظیر صنایع خودرویی، بانکی، حمل‌ونقل، بیمه‌ای، سیمانی و ساختمانی از اقبال بیشتری نسبت به صنایع دلارمحور برخوردار خواهند بود؛ اقبالی که در روز چهارشنبه هفته گذشته، به ‌خوبی نمایان شد.

پورتدین با اشاره به صنایع غذایی و دارویی عنوان کرد: به نظر می‌رسد در این صنایع به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و صنعت پالایشگاهی به دلیل رشد چشمگیر قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی، شرایط ایده‌آل بنیادی حاکم شود و احتمالا جزو صنایع پیشرو هفته آینده و نیمه اول سال جدید خواهند بود. او کاهش قیمت ارز و در نتیجه کاهش محتمل قیمت نمادهای آنها پس از توافق برجام را نکته مهم و قابل توجه پیرامون سهام دلار محور و صنایع صادراتی کشور برشمرد و در این باره اذعان کرد: کم‌رنگ شدن جهش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها در چند هفته اخیر (با شروع جنگ اوکراین- روسیه)، افت ناشی از افت قیمت دلار را پوشش داده است و به نظر صنایع دلارمحور بازار سرمایه نیز همسو با کلیت بازار به اندازه رشد میانگین کلی بازار، رشد قیمتی را تجربه خواهند کرد.

برتری ایران در بازارهای جهانی

پورتدین با اشاره به موقعیت لجستیک ایران اذعان کرد: کشور به دلیل قرار گرفتن در منطقه جغرافیایی بسیار مناسب، خاک حاصلخیز و بسیار غنی، داشتن دومین ذخایر گازی جهان و در صدر صادر‌کنندگان نفت و گاز و انرژی دنیا، بزرگ‌ترین صادر‌کننده اوره و آمونیاک خاورمیانه، صادرات قابل توجه مس، فولاد، آلمینیوم، متانول، پلی‌اتیلن و انواع پلیمرها و دیگر محصولات پتروشیمی و شیمیایی می‌تواند افزون بر تامین نیاز کشورهای همسایه و شریک تجاری روسیه که اکنون درگیر سنگین‌ترین تحریم‌های بین‌المللی است، در تامین نفت و گاز و انرژی اروپا و جهان نقش پررنگ‌تری بازی و خلاء عدم صادرات دو کشور تاثیرگذار اوکراین و روسیه را برطرف کند. این کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار امیدواری کرد از شرایط مناسبی که برای شرکت‌های صادراتی و تولیدی و واحدهای پتروشیمی، فلزی و معدنی کشور فراهم شده، به خوبی بهره‌برداری شود.

تغییر روند بازار از دید حرفه‌ای‌ها

پورتدین با اشاره به افزایش محسوس حجم و ارزش دادوستدها در دو هفته اخیر تصریح کرد: این موضوع عمدتا به دلیل انتشار اخبار مثبت برجام و رشد چشمگیر قیمت‎های جهانی کامودیتی‌ها بوده که به عنوان مهم‌ترین نشانه تغییر روند بازار از دید فعالان حرفه‌ای است. این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: به نظر می‌رسد این موضوع، خریداران حرفه‌ای و میان‌مدت را متقاعد به خرید و خوش‌بینی نسبت به هفته‌های آینده بازار کرده باشد؛ انتظاری که با گذر حجم و ارزش دادوستدها از حدود شش هزار میلیارد تومان به‌ویژه رسیدن به ۱۰ هزار میلیارد تومان، آهنگ سریع‌تری خواهد گرفت.

موج بی‌اعتمادی معامله‌گران

پورتدین بی‌اعتمادی عمومی نسبت به بازار به دلیل تصمیمات اشتباه متولیان و دولتمردان قبلی را از دیگر موضوعات مهم و اثرگذار بر بازار سرمایه خواند و تصریح کرد: برای رفع این نگاه، افزون بر گذشت زمان کافی، تلاش در انجام کارهای زیرساختی همچون بهبود نوع و نحوه سرمایه‌گذاری تازه‌وارد از روش مستقیم به غیرمستقیم، بهبود سیستم اطلاع‌رسانی و سیستم‌های معاملاتی، افزایش ابزار‌های مالی و ابزارهای مشتقه، ثبات در تصمیمات کلان و تاثیرگذار بر صنایع، حذف محدودیت‌های حجم مبنا و دامنه نوسان لازم است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: این رخدادی است که در زمان حاضر، اگرچه به کندی اما در حال انجام است. وی خاطرنشان کرد: در صورت حصول توافق و پایان جنگ اوکراین و روسیه، افزون بر کاهش تنش‌های بین‌المللی و آرام گرفتن بازار جهانی کامودیتی‌ها، شرایط دلار داخلی نیز از ثبات بیشتری برخوردار خواهد شد، به‌طوری که در محدوده ۲۴- ۲۳ هزار تومان که البته عدد مورد توافق میان صادرات‌کنندگان و وارد‌کنندگان بزرگ کشور، بانک مرکزی و دولت است، تک‌نرخی شدن ارز را امری محتمل خواهد کرد. در نهایت این امر با این ثبات ارزی میان‌مدت، تمامی اهالی اقتصادی کشور و به‌ویژه فعالان بازار سرمایه را به سرمایه‌گذاری با فراغ بال و دورنمای بهتری سوق خواهد داد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 252169
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا