خطر پیک هفتم

به گزارش جهان صنعت نیوز:   عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز روز چهارشنبه در این خصوص در توئیتر نوشت: «سه شرط مجاز برای سفرهای نوروزی،‌ تزریق سه دوز واکسن، دو دوز واکسن که کمتر از سه ماه از آخرین دوز واکسن گذشته باشد و به همراه داشتن تست pcr منفی (برای افرادی که تزریق واکسن کامل نداشته‌اند) است.» شیراوژن پیش‌تر در صفحه شخصی خود در توئیتر مصوبات جلسه گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا درباره سفرهای نوروزی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی در اجتماعات مذهبی ایام نیمه شعبان در اماکن مقدس را اعلام کرده بود.

وی در این توئیتر نوشت: «در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا ضمن تاکید بر اجرای مصوبات قبلی در مورد ضرورت تزریق سه دوز واکسن برای سفرهای نوروزی و اردوهای راهیان نور، بر رعایت جدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری و ماسک در اجتماعات مذهبی ایام نیمه شعبان در اماکن مقدس به ویژه مسجد مقدس جمکران تاکید شد.» همچنین دیروز معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران اعلام کرده است افراد بی‌اعتنا به تزریق دوز اول و دوزهای تکمیلی واکسن کرونا در نوروز ۱۴۰۱ اجازه سفر به استان مازندران را ندارند.

عباس علیپور تاکید کرد: «در ایام نوروزی ۱۴۰۱ در مبادی ورودی مازندران گروه‌های بهداشتی و انتظامی مستقر خواهند شد و در صورتی که حتی یک نفر از سرنشینان خودرو، واکسن کرونا تزریق نکرده باشند، خودرو برگشت داده خواهد شد و مسافران اجازه ورود به استان را ندارند.» اما نگرانی‌هایی در خصوص چرخش ویروس کووید۱۹ و شروع پیک هفتم وجود دارد، زیرا به گفته پزشکان حوزه عفونی ایمنی هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد نیست. اکنون واریانت غالب در کشور نیز اومیکرون است که قدرت انتقال آن بسیار زیاد است. چه‌بسا طی ۵۰ روز گذشته تعداد مرگ و میر سه رقمی بوده است و هنوز مشخص نیست تا چه زمانی این آمار کاهش پیدا می‌کند.

از سویی با ورود مسافران نوروزی به شهرهای مختلف و مبتلا شدن تعداد زیادی از مسافران به بیماری ممکن است بار عظیمی به سیستم بهداشتی و درمانی وارد شود؛ بنابراین پزشکان بر این عقیده‌اند که مسافران حتما قبل از سفر از سلامت خود و همسفران اطمینان داشته باشند، رعایت نکات بهداشتی را بی‌کم‌و‌کاست انجام دهند و به محض مشاهده علامت‌های ابتلا نسبت به قرنطینه کردن خود اقدام کنند، اگرچه رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید۱۹ به طور کلی اجرای محدودیت سفر با کارت واکسن و تست پی‌سی‌آر منفی را قانع‌کننده نمی‌داند زیرا به نظر او نظارت و پایشی در این خصوص انجام نمی‌شود.

بنابراین به گفته پزشکان حوزه عفونی نوروز ۱۴۰۱ نیز همانند نوروز ۱۴۰۰ از پیکی وارد پیک دیگری می‌شویم. چه‌بسا پیش از نوروز ۱۴۰۰ پیک سوم پایان یافت ولی بلافاصله بعد از آن حتی در هفته دوم تعطیلات پیک چهارم با شدت هر چه بیشتر تاخت، چرا که براساس مطالعات به هیچ عنوان یک بار ابتلا به سویه اومیکرون به معنای مصونیت در برابر آن نیست. در نتیجه ممکن است حتی در عرض یک ماه  فرد دو بار به کرونا خصوصا در سویه غالب اومیکرون مبتلا شود. بنابراین این روزها به عقیده پزشکان کرونا تمام‌شدنی نیست و باید از چرخش و جهش آن جلوگیری کرد. طبیعتا سفرهای نوروزی عامل مهمی در چرخش ویروس است که باید از اوج‌گیری آن جلوگیری کرد ولی به دلایل مشکلات اقتصادی و عادی‌انگاری باید منتظر پیک هفتم یا اوج‌گیری پیک ششم باشیم.

چرخش ویروس در سفرهای نوروزی

در همین حال دکتر حمید سوری، رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید۱۹ درخصوص جهش ویروس کرونا در سفرهای نوروزی هشدار داد و به «جهان‌صنعت» گفت: آغاز سفرهای نوروزی طبیعتا منجر به جهش و شروع پیک دیگری خواهد بود. این روزها با وجود اینکه پیک ششم همراه با واریانت اومیکرون کوتاه‌ترین پیک اپیدمی کرونا بوده است ولی فاصله پیک‌ها در ایران بسیار کمتر نیز شده است. همین امر موجب نگرانی سیل عظیمی از پزشکان شده است. چه‌بسا امکان دارد این پیک تا پیک هفتم نیز ادامه پیدا کرد؛ یعنی به گونه‌ای از پیکی وارد پیک دیگر شویم.  با وجود اینکه پیک ششم نزولی شده اما هنوز پیک تمام نشده است، به همین دلیل ممکن است کرونا دوباره موج خیزشی داشته باشد. به همین دلیل امسال نیز همانند نوروز ۱۴۰۰ سفر نوروزی برای جهش و چرخش ویروس بسیار خطرناک است.

وی افزود: پیش از نوروز ۱۴۰۰ درگیر پیک سوم کرونا بودیم و بعد از آغاز سفرهای نوروزی پیک چهارم شروع شد. بنابراین براساس تجربیات سال‌های گذشته بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ نیز با پیک هفتم مواجه خواهیم شد. اما اینکه پیک بعدی چقدر خطرناک است، مشخص نیست ولی متاسفانه هنوز شش میلیون تن واکسینه نشده‌اند، عدم واکسینه کودکان نیز یکی خطرناک‌ترین وضعیت موجود است. چه‌بسا اومیکرون کودکان را نشانه گرفته بود و همین امر منجر به مرگ تعدادی از کودکان شد.

دکتر سوری با اشاره به تعداد زیادی از گروه‌های پرخطر در جامعه اظهار کرد: با وجود اینکه پوشش واکسیناسیون نسبت به نوروز گذشته بسیار زیاد است ولی هنوز درصد زیادی از جامعه واکسینه نشده‌اند. البته واکسیناسیون ایمنی ۱۰۰ درصد نمی‌دهد بنابراین مردم همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، چرا که ویروس کرونا هنوز قابلیت جهش‌های خطرناک را دارد و نباید آن را دست کم گرفت. بنابراین امکان دارد بلافاصله بعد از گذر از پیک ششم وارد پیک هفتم شویم و این نگرانی واقع‌بینانه است. چه‌بسا شاید پیش از اینکه پیک ششم به پایان برسد دوباره افزایش موارد را ببینیم.

کارت واکسن مجوز تردد نیست!

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید۱۹ با اشاره به لزوم سفر نوروزی با کارت واکسن بیان کرد: واکسیناسیون در کاهش قطع زنجیره انتقال نقش دارد ولی الزاما باعث قطع زنجیره انتقال نمی‌شود. بنابراین باید برای قطع زنجیره انتقال از اقدام دیگری نیز استفاده کنیم. با این حال ماهیت سویه اومیکرون با دیگر واریانت‌ها متفاوت است، زیرا سویه اومیکرون با وجود اینکه میزان کشندگی آن پایین است اما سرعت انتقال این سویه بسیار زیاد است. با این حال در پیک ششم نیز موارد ابتلا و بستری زیاد بود و حتی اخیرا تعداد مرگ‌ها به بیش از ۲۰۰ تن نیز رسیده بود. اگرچه تعداد مرگ‌ها طی ۵۰ روز اخیر سه‌رقمی شده است. بنابراین اینکه سفر‌ها به دو یا سه دوز واکسن محدود شود تا حدی موثر است، اما اینکه میزان اثربخشی آن در سراسر کشور به چه میزان باشد مهم است.

او ادامه داد: از سویی اینکه به چه میزان بر قانونی که وضع شده نظارت و پایش می‌کنیم، به نظرم براساس تجربه‌های گذشته مقررات الزام ثبت کارت واکسن بر پلاک خودرو موثر نیست، چه بسا این نگرانی وجود دارد که کنترل شرایط کمی سخت شود. البته شاید در این بین تعدادی نیز جریمه شوند اما جریمه برای مردم بازدارنده نیست. چه بسا جریمه‌های نوروزی تنها درآمدهای کشور را افزایش می‌دهند و درخصوص کاهش سفر نوروزی تاثیرگذار نیست. در نتیجه برای نتیجه‌گیری بهتر باید قانونی که وضع شده به شکل علمی ارزشیابی شود تا در پایان متوجه میزان تاثیر آن در جلوگیری از چرخش کرونا شویم. این در حالی است که تاکنون در برابر نظارت و اجرای محدودیت‌های کرونایی ضعف داشتیم و قانون‌های وضع‌شده را ارزشیابی نکردیم تا میزان تاثیر آن را بسنجیم. ماه‌ها محدودیت تردد شبانه داشتیم، اما هنوز تاثیر آن سنجیده نشده است. عدم ارزشیابی علمی مداخلات اشکالی است که با گذشت دو سال از اپیدمی هنوز نتوانسته‌ایم از تجربه‌های گذشته درس بگیریم.

بازگشایی مدارس در کشورهای دیگر تاثیر متفاوتی  داشته است، زیرا اپیدمی تابع رفتار، شیوه زندگی و عوامل متعددی است. بنابراین اثربخشی محدودیت‌ها از جامعه‌ای به جامعه دیگر متفاوت است. در نتیجه نظارت، پایش و ارزشیابی در اعمال مداخلات پیشگیرانه یا کنترل اپیدمی‌ها عوامل مهمی هستند.

دکتر سوری با تاکید بر اینکه پیشنهاد ممنوعیت سفر نوروزی را مطرح کردیم اما جدی گرفته نشد، بیان کرد: با توجه به واگذاری تصمیم‌گیری استان‌ها به استاندار، استاندار باید استان‌های مورد نظر خود را درخصوص میزان خطر کرونا بررسی کند و محدودیت‌ها را متناسب با شدت خطر اعمال کند. با این حال پیشنهاد ممنوعیت تردد‌های نوروزی را دادیم ولی مورد قبول واقع نشد، زیرا تردد‌های نوروزی در شهرهایی که اپیدمی در آنها نزولی شده می‌تواند منجر به چرخش ویروس و ابتلای تعداد زیادی از سکنه آن شهرها شود، چه بسا همین تردد‌های نوروزی نیز به جهش ویروس کمک می‌کند.

وی افزود: در هر صورت با اینکه مردم خسته شده‌اند و نگه داشتن آنها بعد از دو سال سخت بسیار دشوار است ولی تصمیم‌گیری باید به نحوی باشد که کمترین خطر و آسیب به جامعه وارد شود. البته سراسر کشور توزیع خطر یکسان نیست و نمی‌توان ممنوعیت تردد را اجرا کرد، اما افراد زیادی در نقاط مختلف کشور هنوز واکسن نزده‌اند و نگرانی‌هایی در خصوص آنها وجود دارد. بنابراین وقتی تصمیم‌گیری‌ها در سطح کلان کشور انجام می‌شود، باید نگاهی کلی نیز داشت. اگر چه وقتی مقررات و قوانینی وضع می‌شود، باید برای عملکرد صحیح آن نیز نظارت و پایش کافی انجام بگیرد وگرنه تاثیر چندانی نخواهد داشت.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 252332
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا