چشم امید پوتین به چین؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: به نقل از سی‌ان‌ان‌، روسیه برای دریافت تجهیزات نظامی شامل پهپاد از پکن کمک خواسته است. مقامات آمریکایی به روزنامه‌های واشنگتن‌پست و نیویورک‌تایمز درباره این معامله تسلیحاتی بالقوه خبر دادند، اما جزییاتی در مورد نوع تسلیحات و تجهیزات درخواستی از سوی روسیه ارائه نکردند.

 نیویورک‌تایمز همچنین گزارش داد که مسکو خواستار کمک اقتصادی بیشتر از جانب پکن شده است. این کشور در شرایطی اصلی‌ترین متحد روسیه شده که جهان به دنبال منزوی ساختن روسیه است. این در حالی است که وزارت خارجه چین  گزارش  نیویورک تایمز را رد کرد.

برخلاف تصورات قبلی، پیشروی ارتش ولادیمیر پوتین در شهرهای اوکراین به دلیل مقاومت ارتش و نیروهای مردمی این کشور سریع و برق‌‌آسا نبوده است؛ روندی که به باور کارشناسان تشدید حمله‌های روسیه در مناطق پرجمعیت و هدف گرفتن زیرساخت‌ها را به دنبال داشته است. همچنان گفت‌و‌گوهای صلح بین روسیه و اوکراین ادامه دارد. اظهارات کرملین درباره انجام نشدن گفت‌و‌گو‌ها در روز یکشنبه با اظهارات مشاور رییس‌جمهوری اوکراین که گفته بود روز یکشنبه درباره وضعیت ماریوپل گفت‌و‌گو شده است، در تضاد است. همزمان تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه برای کمک به یافتن راهی برای آتش‌بس ادامه‌ دارد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز متعهد شده است که کشورش به بررسی گزینه‌ها برای تقویت توان دفاعی اوکراین در مقابل تجاوز روسیه ادامه دهد.

در این میان براساس گزارش‌ها، مقامات روسیه با همتایان چینی خودشان درباره گرفتن تجهیزات نظامی از این کشور در بحبوحه ادامه حملات مسکو به اوکراین تماس گرفته‌اند. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «ایالات متحده این اواخر دست به پخش اخبار جعلی درباره چین زده است.» سخنگوی سفارت چین در واشنگتن گفته که اصلا چیزی در رابطه با درخواست کمک از سوی مسکو نشنیده است.

لیو پنگیو، سخنگوی این سفارتخانه گفت که هدف چین این است که نگذارد این اقدام نظامی روسیه در اوکراین از کنترل خارج شود. او در واکنش به سوال رویترز گفت: وضعیت کنونی در اوکراین قطعا نگران‌کننده است. اولویت اصلی اکنون جلوگیری از تشدید وضعیت کنونی یا از کنترل خارج شدن آن است. پکن امیدوار است که وضعیت آرام شود و صلح در سریع‌ترین زمان ممکن بازگردد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا که قرار است به زودی با یانگ جیچی، همتای چینی خود دیداری داشته باشد، یکشنبه به چین نسبت به ارائه هرگونه حمایت از روسیه که به آن در دور زدن تحریم‌های جهانی کمک کند، هشدار داد.

سالیوان به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: ما به طور مستقیم و خصوصی به پکن تاکید کرده‌ایم که تلاش در مسیر دور زدن تحریم‌ها یا حمایت از روسیه برای جبران آنها قطعا تبعاتی در پی خواهد داشت. ما اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم و نمی‌گذاریم راه نجاتی برای روسیه از دست این تحریم‌های اقتصادی به دست هر کشوری در هر کجای جهان ایجاد شود.

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، مسکو با موجی از تحریم‌های غرب مواجه شده و آمریکا و انگلیس هم به تازگی گفته‌اند که نفت و گاز طبیعی و واردات زغال‌سنگ روسیه را ممنوع می‌کنند. براساس گزارش واشنگتن‌پست، برخی از مقامات گفته‌اند که با ادامه بحران جاری در اوکراین، برخی از ذخایر مهماتی روسیه رو به کاهش می‌رود. اریک سایرز، مشاور سابق فرماندهی هند-پاسیفیک آمریکا به این روزنامه گفت: چنانچه پکن هر نوع کمک نظامی برای یاری‌رساندن به جنگ مسکو در اوکراین ارائه دهد، اثرات جانبی آن روی سیاست آمریکا-چین گسترده خواهد بود.

حساب مالی مسکو روی چین برای مقابله با تحریم‌ها

در حالی که بنابر اعلام مقامات اقتصادی روسیه تحریم‌ها مانع از دسترسی این کشور به ۳۰۰ میلیارد دلار طلا و ذخایر ارزی‌اش شده‌اند، کرملین می‌گوید برای مقاومت در برابر تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی روی چین حساب می‌کند.

کشورهای غربی از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه نظام مالی و شرکت‌های روسی اعمال کرده‌اند. بنابر اعلام آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه، تحریم‌ها مسکو را از دسترسی به ۳۰۰ میلیارد دلار از ۶۴۰ میلیارد دلار ذخایر ارز و طلای خود محروم کرده است.

سیلوانوف در این باره اضافه کرد: ما بخشی از ذخایر ارز و طلای خود را به یوان واحد پول چین داریم. ما می‌بینیم که چه فشارهایی از سوی کشورهای غربی بر چین برای ممانعت از دسترسی به این ذخایر و همین‌طور محدود کردن تجارت متقابل با روسیه اعمال می‌شود.

وزیر دارایی روسیه با بیان اینکه مسکو روی کمک چین حساب می‌کند گفت: اما من فکر می‌کنم که شراکت ما با چین به ما امکان می‌دهد نه تنها همکاری‌هایی را که با هم داریم حفظ کنیم، بلکه در فضایی که بازارهای غربی در حال رفتن از روسیه هستند می‌توانیم آن را گسترش نیز بدهیم.

چین یکی از معدود کشورهایی بوده است که از انتقاد از روس‌ها به دلیل حمله نظامی به اوکراین اجتناب کرده است. شی جین پینگ رییس‌جمهور چین چند هفته پیش به مناسبت افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی پکن میزبان ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه بود و دو رهبر بیانیه‌ای صادر کردند که در آن دوستی بین دو کشور «بدون حد و مرز» اعلام شد.

چین پس از اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین بازار صادراتی روسیه است. به گفته آژانس گمرک چین، صادرات روسیه به چین در سال ۲۰۲۱ به ارزش ۳/۷۹ میلیارد دلار بوده که نفت و گاز ۵۶ درصد آن را تشکیل می‌دهد.

تحریم ذخایر روسیه به یکی از دردناک‌ترین اقدامات برای اقتصاد روسیه تبدیل شده است. سیلوانوف یک ماه پیش گفت که روسیه به لطف ذخایر فراوان قادر به مقاومت در برابر تحریم‌ها خواهد بود و حتی در نظر دارد پس از کاهش نوسانات بازار، اوراق قرضه یورو را به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه دهد. او گفت تحریم‌ها حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ۶۴۰ میلیارد دلاری را که روسیه در ذخایر طلا و ارز خود داشت مسدود کرده است. سیلوانوف همچنین گفت که روسیه به تعهدات بدهی دولتی خود عمل خواهد کرد.

همزمان سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که وضعیت جنگ در اوکراین می‌تواند همه‌گیری کووید‌۱۹ را وخیم‌تر کند و تلاش‌ها برای محدود کردن گسترش بیماری‌های عفونی را با مشکلات بیشتری مواجه کند.

وندی شرمن: نشانه‌هایی از تمایل روسیه برای مذاکره

با اینکه تا به حال مذاکرات صلح اوکراین و روسیه به جایی نرسیده و نتیجه‌ای در بر نداشته است، اما معاون وزیر خارجه آمریکا به فاکس‌نیوز ساندی گفت که روسیه نشانه‌هایی از تمایل برای انجام مذاکرات واقعی و جدی در خصوص اوکراین نشان داده است.

وندی شرمن در این خصوص اظهار کرد: دولت جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا تلاش کرده تا فشار زیادی علیه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه اعمال کند تا بتواند به این جنگ خاتمه دهد و به آتش‌بس میان روسیه و اوکراین دست یابد. وی افزود: این فشارها تا حدودی تاثیر خود را گذاشته است. ما شاهد نشانه‌هایی از تمایل برای انجام مذاکرات واقعی و جدی از سوی رییس‌جمهوری روسیه هستیم. اما باید بگویم که آنچه تاکنون اتفاق افتاد این است که ولادیمیر پوتین قصد نابودی اوکراین را دارد و ما باید به هر طریقی که می‌توانیم به اوکراینی‌ها کمک کنیم.

رییس سازمان سیا: پوتین در جنگ اطلاعاتی باخته

بایدن در نوامبر سال گذشته برنز را فورا به روسیه اعزام کرد تا با کرملین مذاکره کند و به آنها نسبت به پیامدهای حمله به اوکراین هشدار دهد. در نهایت برنز رکن اصلی تصمیم غیرمعمول دولت بایدن برای افشای اطلاعات مربوط به عملیات «پرچم دروغین» روسیه در اوکراین به عنوان راهی برای مختل کردن پیام‌رسانی و پایان بازی پوتین بود.

دنیل فراید، سفیر سابق آمریکا در لهستان و یکی از اعضای برجسته شورای آتلانتیک گفت: این حقیقت که دولت بایدن برنز را به مسکو فرستاد، کاملا درست است. من هم اگر بودم همین کار را می‌کردم. وی افزود: برنز تاثیرگذار و ماهر بود و با روس‌ها خوب کنار می‌آمد چرا که او میانه‌رو، آرام و باملاحظه بود و در بهترین دوران روابط میان این دو کشور یعنی در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش در مسکو بود. او با پوتین زمانی ملاقات کرد که اوضاع خیلی خوب نبود اما جو مذاکرات آنها خیلی بد نبود.

برنز به عنوان مدیر سیا مدیریت سازمانی را برعهده دارد که وظیفه‌اش حفظ اسرار در شرایط غیرمعمول است. اما دولت بایدن به ویژه برنز و آوریل هینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا تصمیم گرفتند تا رویکرد جدید و پرخطری را اتخاذ کنند چرا که روسیه تهدیدات علیه اوکراین را افزایش داده بود؛ اقدامی که به گفته دولت بایدن برنامه‌های جنگی پوتین را مختل کرد.

ویلیام برنز، مدیر سازمان سیا اخیرا به کمیته اطلاعات سنا گفت: در تمامی سال‌هایی که به عنوان یک دیپلمات خدمت کردم، موارد زیادی را دیدم که در جنگ اطلاعاتی با روس‌ها شکست خوردیم. در این مورد فکر می‌کنم که در مختل کردن تاکتیک‌ها و محاسبات روس‌ها تاثیرگذار بودیم و به کل جهان نشان داده‌ایم که این یک حمله از پیش برنامه‌ریزی شده و بی‌دلیل است که بر پایه دروغ و روایت‌های دروغین ساخته شده است. به نظر من این یکی از جنگ‌های اطلاعاتی است که پوتین در آن شکست خورده است.

درخواست دوباره منطقه پرواز ممنوع

رییس‌جمهوری اوکراین در هجدهمین روز از حمله روسیه به کشورش، بار دیگر از ناتو خواست در اوکراین وضعیت پرواز ممنوع اعلام کند و هشدار داد که روسیه به اوکراین بسنده نخواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی درباره حمله اخیر روسیه به یک مرکز آموزشی اوکراین در نزدیکی مرز لهستان گفت: در آنجا هیچ چیزی نبود که ممکن باشد قلمرو فدراسیون روسیه را تهدید کند. زلنسکی اضافه کرد: سال گذشته، هشدار صریحی به رهبران ناتو داده و گفتم که اگر تحریم‌های بازدارنده سنگینی علیه روسیه در کار نباشد، جنگ به پا خواهد شد. درست گفتم. مدت‌هاست می‌گویم که «نورد استریم» سلاحی است که اروپا را نشانه خواهد گرفت و حالا چنین شده است.

رییس‌جمهوری اوکراین گفت: امروز بار دیگر می‌گویم که اگر آسمان ما را نبندید، دیر یا زود موشک‌های روسیه در قلمرو شما فرود خواهد آمد، در قلمرو ناتو، بر سر خانه‌های شهروندان کشورهای ناتو. او همچنین مرگ روزنامه‌نگار آمریکایی، برنت رناود را حمله عامدانه ارتش روسیه دانست.

زلنسکی که روز یکشنبه به بیمارستانی سرزده بود که سربازان مجروح در آن نگهداری می‌شوند، گفت: در ضمن، یک سرباز ارتش روسیه از شهر رازیان (شهری در روسیه) نیز در همین بیمارستان تحت مداوا قرار دارد. زلنسکی گفت: او با مدافعان ما در یک بخش است، از همان پزشکان کمک می‌گیرد. علی‌رغم اقدامات این مرد علیه اوکراین، پزشکان اوکراینی او را نجات دادند و این واضح است. زیرا آن‌ها انسان هستند، نه وحوش. ما باید به این جنگ تن دهیم تا انسان بمانیم.

او گفت اوکراین حمایت دیگر کشورها را احساس می‌کند، کشورهایی از جمله بلغارستان، اسلواکی، جمهوری چک، رومانی، لهستان و انگلیس. ولودیمیر زلنسکی همچنین درباره تلاش‌ها برای ترتیب ملاقاتی میان او و همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین گفت: مسیر سختی است، اما مسیری است که به آن نیاز داریم.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 252539
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا