ماتریس سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ۲۰۲۱

به گزارش جهان صنعت نیوز: سطوح بی‌سابقه سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد ظرفیت‌های جدید برای تولید تراشه، باعث تغییر ماتریس FDIدر سال ۲۰۲۱ شد و رقم بالای سرمایه‌گذاری در این حوزه موجب شد تا برای اولین بار در این سال بخش نفت و گاز از فهرست ۱۰ بخش برتر دریافت‌کننده FDI خارج شود. بر همین اساس معاونت بررسی اقتصادی اتاق تهران در این گزارش فهرست ده فعالیت برتر جذب‌کننده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی(FDI)   در جهان در سال ۲۰۲۱ و تحولات آن را ارائه کرده است.

با وجود تحولات سال ۲۰۲۱، تولیدکنندگان نیمه‌هادی بلندپروازانه‌ترین برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود را در این سال به اجرا درآوردند و از بحران تراشه که کلیه صنایع سرتاسر جهان را متاثر کرده بود، به عنوان فرصتی برای افزایش سرمایه‌گذاری استفاده کردند. پس از ماه‌ها گمانه‌زنی، شرکت سامسونگ الکترونیک بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی خود را در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ اعلام کرد و از سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلاری در یک کارخانه فابریکی جدید در شهر تیلور تگزاس رونمایی کرد. همچنین دو شرکتTSMC  تایوانی و اینتل امریکایی نیز به ترتیب یک پروژه ۰۵/۷ میلیارد دلاری در ژاپن و یک پروژه ۷ میلیارد دلاری در مالزی را اعلام کردند. به طور کلی، در مجموع کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در قالب ایجاد واحد جدید (سرمایه‌گذاری سبز) در بخش نیمه‌هادی‌ها در سال ۲۰۲۱ به ۶/۵۶ میلیارد دلار رسید که تا به امروز بالاترین سطح سرمایه‌گذاری با افزایش ۲۷۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ است. داده‌های هفته‌های نخست سال ۲۰۲۲ نیز نشان می‌دهد که موج سرمایه‌گذاری در این بخش همچنان در حال افزایش است. اینتل ۲۰ میلیارد دلار برای ساخت یک کارخانه بزرگ در اوهایو (بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری که امریکا تاکنون جذب کرده) متعهد شده است وTSMCبه تنهایی برای افزایش ظرفیت تولید در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را در نظر گرفته است.

بررسی ارقام بازارهای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱، فقط دو بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و بخش ارتباطات در سال ۲۰۲۱ بیش از حوزه نیمه‌هادی‌ها،FDI جاذب کردند. بخش انرژی‌های تجدیدپذیر برای سومین سال متوالی، به عنوان بزرگ‌ترین بخش دریافت‌کننده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان ثبت شد. به طور کلی، این بخش در سال گذشته ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرد که اگرچه نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۸ درصد کاهش داشته ولی همچنان در سازگاری با ابرچرخه‌ای است که در سال ۲۰۱۹ در راستای افزایش تقاضا برای این بخش آغاز شد. در حالی که انرژی خورشیدی و باد همچنان پرطرفدارترین فناوری‌های انرژی سبز هستند، سال ۲۰۲۱ سال هیدروژن بود. سرمایه‌گذاران خارجی بیش از ۱۰۰ پروژه به ارزش ۷/۲۹ میلیارد دلار در تولید هیدروژن سبز و سایر فعالیت‌های مرتب را اعلام کردند. با این حال، در شرایط فعلی هیچ کارخانه تجاری هیدروژن سبز وجود ندارد و چندین سال طول می‌کشد تا اکثر این پروژه‌ها به نتیجه برسند.

در سال ۲۰۲۱، بخش ارتباطات حدود ۴/۶۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان را به خود اختصاص داد. رونق دیجیتال در این سال موجب شد تا مسیر برای شرکت‌هایی همچون آمازون، هوآوی، کلودفر و آلفابت، هموار شود و بتوانند پروژه‌های سرمایه‌گذاری بزرگی را در زیرساخت‌های ابری در طول سال اعلام کنند.

ارقام سرمایه‌گذاری تصویر متفاوتی را برای صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱ ترسیم کرد که به نوعی تاییدی بر این موضوع است که‌ گذار به سوی وسایل نقلیه الکتریکی  (EVs)یک بازی با جمع صفر ظریف است. از یک سو، سرمایه‌گذاری در ظرفیت جدید تولید باتری‌های EV در سال ۲۰۲۱ به ۹/۸ میلیارد دلار رسید که نسبت به ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت (اگرچه رقم مزبور همچنان از نظر تاریخی در سطوح بسیار بالایی قرار دارد). از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری در زمینه تولید تجهیزات اصلی خودرو هم از ۲/۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به پایین‌ترین رکورد جدید خود یعنی ۴/۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ تنزل یافت. با دور شدن انرژی و حمل و نقل از مصرف سوخت فسیلی، جریان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز بیشتر کاهش یافته است. ‌این بخش در سال ۲۰۲۱ تنها ۲/۱۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را به خود اختصاص داد که از پایین‌ترین رقم قبلی یعنی ۶/۴۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ بیشتر است. با وجود تنگناهای بازار که منجر به افزایش شکاف قیمت در ماه‌های گذشته شد، سرمایه‌گذاری در ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع نیز از این قاعده مستثنی نبود. چرخه سرمایه‌گذاری برای بخش هتل‌ها و گردشگری نیز همچنان تیره و تار است، در سال ۲۰۲۱ یک رکورد جدید به میزان هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این حوزه، جذب شد که نسبت به ۶/۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۰، حدود ۴۵ درصد افت کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 252546
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا