به بخش خصوصی واقعی میدان بدهید

جهان صنعت نیوز|  مهدی پورقاضی  اظهار کرد: متأسفانه در اقتصاد ایران، دولت حرف اول و آخر را می‌زند. یعنی از یک سو تمام سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها از سوی دولت ابلاغ می‌شود و از سوی دیگر در بخش قابل توجهی از فضای اجرایی، همچنان این شرکت‌های دولتی یا شبه دولتی هستند که نقش‌آفرینی می‌کنند و در چنین بستری نمی‌توان انتظار داشت که بخش خصوصی نقش محوری داشته باشد.

وی با اشاره به تجربه بسیاری از کشورهای دنیا در اداره فضای اقتصادی‌شان، توضیح داد: یکی از مسائلی که امروز و با توجه به تحریم‌های جدید به ما اثبات شد این بود که بخش خصوصی در اقتصاد کشورهای اروپایی تا چه میزان سهم و قدرت دارد. یعنی در شرایطی که دولت‌های اروپایی از برجام حمایت می‌کنند اما این بخش خصوصی آنهاست که تصمیم می‌گیرد با کدام کشورها و شرکت‌ها همکاری کرده یا حضور خود را محدود کند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: با وجود این تجربه، امروز بخش خصوصی ما به هیچ عنوان چنین نقشی ندارد و با هر حرکت و تصمیم دولت، شرایط برای فعالان اقتصادی تغییر می‌کند.

پورقاضی با بیان اینکه عبور از محدودیت‌های خارجی با قدرت دادن به فعالان اقتصادی واقعی تسهیل می‌شود، اظهار کرد: در فضای واقعی، ابعاد مختلف فعالیت‌های اقتصادی شفاف می‌شود و وقتی تکلیف تولیدکننده، صادرکننده و واردکننده مشخص باشد، رانت و سودجویی شخصی کاهش می‌یابد. از این رو کاهش حضور دولت در اقتصاد و از بین رفتن تصدی‌گری شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی در این عرصه، مسئله‌ای جدی است که باید بعد از دورانی طولانی در اقتصاد ایران، مدنظر قرار گیرد.

اقتصاد کلان
شناسه : 25330
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا