تجارت خارجی غیرنفتی کشور ۱۰۰میلیارد دلاری شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:   «علیرضا مقدسی» در خصوص صادرات کشور در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: ۱۲۲ میلیون تن کالای ایرانی به ارزش ۴۸ میلیارد دلار به اقصی نقاط جهان صادر شد که این میزان ۱۴ میلیارد دلار بیشتر از سال قبل بود و رشد ۴۱ درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: در سالی که گذشت بیش از ۴۰ میلیون تن کالا، به ارزش ۵۲ میلیارد دلار نیز وارد کشور شد که عمدتا کالای اساسی، مواد خام و ماشین آلات تولید بودند، میزان کالاهای وارداتی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ رشد ۲۱ درصدی در وزن و ۳۶ درصدی در ارزش را به همراه داشت که نشان از اهتمام دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی مردم دارد.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: رکورد صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ در حالی به دست آمد که سخت ترین تحریم های ظالمانه، توسط نظام سلطه علیه ملت ایران در این سال وضع و اجرا شد، اما به لطف خدا و به همت جهادگران و فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و همکاری دستگاه های مرتبط با تجارت خارجی رکوردی تاریخی به ثبت رسید که در دهه های اخیر بی سابقه بوده و نشان از شکست سیاست تحریم های حداکثری علیه ایران دارد.

رییس کل گمرک در خصوص پنج شریک اول فروش کالا به ایران در سال ۱۴۰۰، گفت: کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و فدراسیون روسیه،‌پنج کشور عمده طرف معامله واردات کالا به کشور در سال ۱۴۰۰ بودند.

وی در خصوص مقاصد اصلی صادراتی کالاهای ایرانی افزود: کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان، پنج کشور عمده مقصد کالاهای صادراتی کشورمان در سال ۱۴۰۰ بودند.

رییس کل گمرک در پایان در تشریح رشد ترانزیت خاطرنشان کرد: کالاهای عبوری خارجی از مسیر کشورمان در سال ۱۴۰۰ با رشد ۶۸ درصدی، به ۱۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید که پس از هفت سال مجددا کشور توانست به این میزان ترانزیت کالا بازگردد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 253316
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا