ضرورت هدایت سرمایه‌های خرد به حوزه تولید/«ومعادن» پیشرو در توسعه بخش معدن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ومعادن با استفاده از توان تخصصی و به کار گرفتن مشاوران زبده در سطح ملی و بین‌المللی درصدد است تا به عنوان یک شرکت پیشرو در حوزه معدن و بخش فرآوری با استفاده از روش‌های به‌روز و جدید، حداکثر استفاده از ذخایر معدنی کشور را در راستای منافع سرمایه‌گذاران و همچنین تحقق اهداف معدنی کشور داشته باشد.

از آنجا که شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات یکی از پنج شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری در عرصه بورس بوده و سهام قابل‌توجهی از شرکت‌های بزرگ گل‌گهر، چادرملو، گهرزمین، صبانور، فولاد خراسان، ملی مس، فولاد ارفع و… را در اختیار دارد، به این ترتیب می‌تواند نقش موثری در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور و رونق اقتصادی ایفا کند.

هدایت سرمایه‌های خرد به عرصه تولید

چندی پیش بود که با حضور رییس‌جمهور و وزرای صمت، اقتصاد، نفت و دستیار اقتصادی رییس‌جمهور بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری صنعتی کشور کلید خورد. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به ضرورت هدایت سرمایه‌های خرد به حوزه تولید، ایجاد شرکت‌های سهامی عام پروژه را راهی مناسب برای مردمی‌کردن اقتصاد کشور دانست.

امیرحسین نادری با تاکید بر اینکه ایجاد شرکت‌های سهامی عام پروژه مسیری مناسب برای مردمی کردن اقتصاد کشور است، به تجربه موفق تاسیس شرکت تجلی اشاره و اذعان کرد: با توجه به ظرفیت قانونی که این شرکت‌ها دارند می‌توانند با جذب سرمایه‌ها و ثروت‌های خرد و کلان و هدایت آنها به سمت فرصت‌های اقتصادی که دولت ایجاد می‌کند، می‌توان فعالیت‌های اقتصادی مهمی را در کشور اجرا کرد و علاوه بر هدایت نقدینگی به سمت تولید، مردم را نیز از منافع آن منتفع کرد.

در ادامه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با یادآوری تشکیل بزرگ‌ترین کنسرسیوم تاریخ معدنی کشور گفت: این کنسرسیوم با توان مالی و فنی قوی‌ای که دارد به دنبال فعال کردن معادن بزرگ و به‌ ویژه طلا و مس در شرق کشور است. امیدواریم با توجه به سرمایه‌گذاری که در این منطقه انجام می‌شود، مشکلات اقتصادی این منطقه خاتمه یابد.

نادری بر حمایت «ومعادن» از پروژه‌های شرکت تجلی تاکید و عنوان کرد: پروژه‌های تعریف‌شده در شرکت تجلی عمدتا در حوزه گندله، سنگ‌آهن و فرآوری فولاد است که در موقعیت‌های خوب کشور ایجاد شده و بازدهی خوبی دارند و گزارش پیشرفت این پروژه‌ها در بازه‌های سه ماهه به بازار سرمایه ارائه خواهد شد.

برنامه‌ «ومعادن» در مناطق مختلف کشور

فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در راستای سرمایه‌گذاری با استفاده از منابع و ثروت‌های موجود در کشور و هدایت این سرمایه‌ها به حوزه‌های دارای ظرفیت است. در این خصوص امیرحسین نادری با اشاره به وضعیت منابع معدنی در غرب کشور تصریح کرد: از آنجا که منابع و ذخایر بسیار غنی آهن و پلی‌متال در غرب کشور وجود دارد، شرکت «ومعادن» موفق شده است سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه فولاد در این منطقه و در استان‌های کردستان، همدان و آذربایجان‌غربی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در بخش دیگر صحبت‌های خود در توضیح برنامه‌های اکتشافی «ومعادن» با اشاره به تاسیس یک شرکت تخصصی در حوزه اکتشاف نیز گفت: با توجه به نیاز زنجیره در بخش اکتشاف، سرمایه‌گذاری در این بخش در دستور کار قرار گرفت و با تجمیع نیروی انسانی متخصص در کنار تجهیزات به‌روز در این شرکت، به‌زودی گزارشات خوبی در این حوزه منتشر می‌کنیم.

وی با اشاره به آغاز عملیات اکتشافی در پهنه اردبیل از احتمال شناسایی ذخایر مناسب پلی‌متال و سنگ‌آهن در این منطقه خبر داد و اظهار کرد: اقداماتی که در صبانور انجام شد، نشان داد در غرب کشور ذخایر قابل توجه سنگ‌آهن وجود دارد و منطقه مستعد کشف این ماده معدنی است. بر همین اساس و متناسب با مطالعات اولیه، عملیات اکتشاف در حال انجام است و تا امروز نتایج قابل قبولی حاصل شده است.

نادری همچنین با تاکید بر موقعیت مناسب منطقه غرب کشور از نظر دسترسی به بازار، تامین آب و ماده معدنی اولیه، خرید سهام عمده فولاد کردستان را یک اقدام اقتصادی توصیف کرد و ضمن توضیح اقدامات انجام‌شده در این منطقه، نسبت به ساخت و بهره‌برداری از این پروژه در کمترین زمان ابراز امیدواری کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در بخش دیگر صحبت‌های خود به برنامه‌های «ومعادن» برای سرمایه‌گذاری در استان سیستان‌وبلوچستان پرداخت و از تشکیل بزرگ‌ترین کنسرسیوم معدنی کشور برای سرمایه‌گذاری در استان‌های مختلف خبر داد و گفت: این کنسرسیوم متشکل از مجموعه «ومعادن»، گل‌گهر، چادرملو، گوهرزمین و سرمایه‌گذاری غدیر است و آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری در پروژه اعلام‌شده از سوی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت را دارد و با توجه به روشی که شرکت‌های پروژه‌محور دارند، مردم منطقه نیز سهامدار و بعد از اجرای پروژه‌ها منتفع می‌شوند.

در همین راستا چندی پیش بود که کنسرسیومی ‌به هدایت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات شامل هلدینگ صنایع و معادن غدیر، چادرملو، گل‌گهر، تجلی، گهرزمین برنده مزایده معدن مس «جانجا» در سیستان‌وبلوچستان شد. این کنسرسیوم برنده مزایده در خط انتقال آب دریای عمان به سیستان‌وبلوچستان شده و قرار است دست به سرمایه‌گذاری بزند.

برای فعال‌سازی معدن «جانجا» قرارداد ۲۵‌ساله امضا شده است. سال دوم تا پنجم (حداکثر تا انتهای ۱۴۰۵) احداث و راه‌اندازی پروژه خواهد بود و بهره‌برداری از معدن تا حداکثر ابتدای ۱۴۰۶ پیش‌بینی شده است. معدن مس و طلای جانجا که در شهرستان نیمروز واقع شده و از معادن کلاس جهانی محسوب می‌شود، با ذخیره‌ای بالغ بر یک میلیارد تن به یکی از بزرگ‌ترین معادن کشور تبدیل خواهد شد. گفته می‌شود که ورود بنگاه‌های بزرگ صنعتی و معدنی به این استان باعث تبدیل منابع به ثروت و توزیع متناسب سرمایه می‌شود.

نادری همچنین از سرمایه‌گذاری و ساخت یک اسکله در منطقه جنوب کشور و توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل ریلی توسط «ومعادن» خبر داد و افزود: با توجه به اینکه سهم عمده نقل و انتقال مواد معدنی مربوط به حمل‌و‌نقل ریلی است، برنامه‌ریزی برای احداث سه هزار کیلومتر خط راه‌آهن جدید به شبکه ریلی کشور در دستور کار قرار گرفته و با اجرای این طرح سرعت حمل ریلی بازرگانی کشور از چهار کیلومتر به ۹ کیلومتر ارتقا پیدا می‌کند که اقدام مهمی در راستای توسعه صنعتی کشور است.

فعال‌سازی طرح‌های راکد

یکی از مواردی که رونق اقتصادی را به تعویق انداخته، طرح‌های راکد کشور است. این طرح‌ها بنا به دلایلی نتوانسته‌اند ادامه پیدا کنند و در نتیجه سرمایه کلانی متوقف شده است. در واقع سال‌های گذشته پروژه‌هایی به اجرا درآمده که به دلایل مختلف متوقف شده یا روند کندی در اجرا دارد. برای پیشگیری از اتلاف منابع، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اعلام کرده که اولویت نخست، باید تعیین‌تکلیف این طرح‌ها و اجرای به‌موقع و زودهنگام آنها در چارچوب منافع سهامداران باشد.

با توجه به این مساله «ومعادن » فعال‌سازی طرح‌های راکد معادن و فلزات را در دستور کار قرار داده است. راهکاری که در این ارتباط پیش‌بینی شده، تملک و فعال‌سازی یک شرکت سهامی عام در هلدینگ بوده که برای اجرایی شدن سریع‌تر آن این مجموعه با سازمان بورس به نتایج خوبی دست یافته است.رفع موانع و تسریع در اجرای به‌موقع طرح‌ها و پروژه‌های موجود، ارتقای بهره‌وری و سودآوری سرمایه‌گذاری‌ها به وسیله استفاده بهینه از ظرفیت‌های گروه و افزایش تعاملات درون‌گروهی در چارچوب تامین منافع بیشتر سهامداران از جمله مهم‌ترین اولویت‌های راهبردی در مدیریت این شرکت معرفی شده است. در نهایت آورده این شرکت تعدادی طرح و پروژه است که طرح‌های بسیار خوب و دارای نرخ بازدهی بالایی است.

طرح‌های در حال پیشرفت

از جمله مهم‌ترین طرح‌ها و پروژه‌های در حال پیشرفت که شرکت توسعه معادن و فلزات در آن سرمایه‌گذاری کرده می‌توان به واحدهای گندله‌سازی و فولادسازی و افزایش خطوط کنسانتره شرکت گل‌گهر، خط کنسانتره‌سازی شرکت گهرزمین و گندله‌سازی چادرملو اشاره کرد. همچنین پروژه انتقال آب خلیج‌فارس و آب‌شیرین‌کن بندرعباس، گندله‌سازی صبانور، واحدهای فولادسازی و آهن اسفنجی فولاد کردستان و کنسانتره‌سازی شرکت مواد معدنی شرق فولاد خراسان از دیگر طرح‌هایی است که «ومعادن» در آنها به عنوان سرمایه‌گذار حضور دارد.

تامین انرژی چالش اصلی بخش معدن

یکی از مشکلاتی که فعالان معدنی به خصوص فولادکاران در سال‌جاری با آن روبه‌رو بوده‌اند، قطعی گاز و برق بود. تا جایی که گفته شد این مساله رونق تولید را به عقب کشانده است. در همین رابطه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، بهره‌وری نامناسب را چالش اصلی در حوزه انرژی اعلام کرد و گفت: بخش معدن و صنایع معدنی آمادگی سرمایه‌گذاری برای رفع مشکلات مربوط به تامین انرژی را دارد.نادری با اشاره به محدودیت‌های تامین انرژی بخش تولید گفت: در حوزه انرژی، چالش اصلی در بخش بهره‌وری نامناسب است. او با تاکید بر ضرورت اصلاح جایگاه صنعت در بین مسوولان و متولیان حوزه انرژی افزود: در حال حاضر تامین انرژی به عنوان نهاده تولید، یکی از چالش‌های تولیدکنندگان فولاد است.مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با یادآوری شرایط بازار بین‌المللی فولاد، به هزینه‌های تولید اشاره کرد و گفت: برای استفاده از فرصتی که در بخش صادرات وجود دارد، باید وضعیت و میزان تولید خوبی داشته باشیم. وی با اعلام آمادگی بخش معدن و صنایع معدنی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی برای حل مشکلات این حوزه، به تجارب موفق سرمایه‌گذاری در حوزه تامین آب و برق مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی اشاره و اظهار کرد: برای کمک به تولید و رونق بخش معدنی لازم است مشکلات و چالش‌های این بخش شناسایی و تعریف شوند و سپس در راستای رفع آنها سرمایه‌گذاری صورت گیرد.مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تصریح کرد: شرکت «ومعادن» در راستای حمایت و رفع چالش‌های کشور در زمینه تامین برق به ویژه برای بخش معدن، سرمایه‌گذاری در این خصوص را در دستور کار خود قرار داده است.نادری در ادامه افزود: تامین انرژی به عنوان یکی از اولویت‌های شرکت است و امیدواریم با مدیریت و تلاش گروه مپنا، شاهد بهره‌برداری این پروژه در زمان پیش‌بینی‌شده باشیم تا علاوه بر رفع چالش‌های حوزه معدن و صنایع معدنی، گام موثری در جهت شکوفایی اقتصاد کشور برداریم.

عناصر نادر خاکی

عناصر نادر خاکی، عناصر شیمیایی هستند که مقدار آنها در پوسته زمین کم است و تنها در برخی از کانی‌ها وجود دارند. در ایران ۱۷ نوع عنصر نادر خاکی از جمله سریم، لانتانیم، نئودینیم، اتریم و اسکاندنیم یافت شده که براساس مطالعات کارشناسان، این عناصر در آینده بیشتر هم می‌شوند. ایران با اینکه ذخایر خوبی در این حوزه دارد، در بخش استحصال و جداسازی عناصر نادر خاکی با مشکل ضعف دانش و فناوری روبه‌رو است. این موضوع باعث شده برخلاف پیش‌بینی‌ها نتوانیم در این بخش به نتایج ارزشمندی دست پیدا کنیم. هرچند جمهوری اسلامی از نظر تحقیق و پی‌جویی عناصر نادر خاکی در بین کشورهای منطقه و خاورمیانه، رتبه نخست را به خود اختصاص داده و سازمان‌هایی مثل سازمان زمین‌شناسی و ایمیدرو در شناسایی عناصر نادر خاکی در کشور موفق بوده‌اند اما کشور ما با کشورهایی مثل چین فاصله زیادی دارد.

این در حالی است که فعالیت و سرمایه‌گذاری در حوزه عناصر نادر خاکی از دیگر مواردی بوده که «ومعادن» به آن توجه کرده است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در سخنرانی خود به آن اشاره کرد و با توضیح اینکه این عناصر در آینده صنعت نقش اساسی و استراتژیک دارند، افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه عناصر نادر خاکی به ‌خصوص در حوزه لیتیوم، نیکل و کبالت به عنوان فلزات استراتژیک و نیاز آینده صنعت ضروری است و این مهم در برنامه‌های شرکت «ومعادن» تعریف شده و با توجه به توانایی دانشمندان، جوانان نخبه و ظرفیت علمی کشور در آینده‌ای نزدیک خبرهای خوبی را در حوزه فرآوری این عناصر اعلام خواهیم کرد.

آینده‌نگری

ایجاد حداکثر انطباق و هماهنگی استراتژی در شرکت‌های گروه، توجه به مزیت‌های نسبی، آینده‌نگری و برخورداری از نگاه فراشرکتی و ملی از جمله مهم‌ترین عوامل موفقیت مجموعه «ومعادن» است. حالا تلاش این شرکت بر این است که برای حضور در عرصه رقابت‌های جهانی، هماهنگی شرکت‌های بزرگ را فراهم آورد. در این راستا «ومعادن» با شرکت‌های بزرگی چون سرمایه‌گذاری امید، سرمایه‌گذاری غدیر و ذوب‌آهن اصفهان و سایر مجموعه‌های بزرگ به عنوان شرکای استراتژیک خود حداکثر تعامل و همکاری را داشته است.

چندی پیش بود که مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از برنامه هلدینگ «ومعادن» برای ورود به عرصه سرمایه‌گذاری در فلزات استراتژیک آینده همچون لیتیوم، نیکل و کبالت خبر داد. به این ترتیب جلسه‌ای میان مدیران عامل تعدادی از شرکت‌های گروه و مدیران و مشاورین این مجموعه با هدف ایجاد وفاق و هماهنگی در نگاه مدیران گروه نسبت به موضوع استراتژی برگزار شد. در این جلسه که مدیران عامل شرکت‌های صبانور، تجلی توسعه معادن و فلزات، کک طبس، کارخانجات تولیدی شهید قندی، پرتو تابان، گسترش کاتالیست ایرانیان، پویا انرژی و کاوشگران صنایع معدنی راشا حضور داشتند، فعالان معدنی با یکدیگر به تبادل‌نظر پرداختند.

قرار است شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با استفاده از روش‌های به‌روز و جدید تبدیل به یک شرکت پیشرو در حوزه معدن و بخش فرآوری ‌شود. مدتی است که توجه به حوزه‌ فلزات غیرآهنی به ‌خصوص طلا و مس در دستور کار قرار گرفته و قرار است بعد از تایید ذخایر و اتمام مرحله راستی‌آزمایی، مشارکت و سرمایه‌گذاری تا انتهای زنجیره آغاز ‌شود.

علاوه بر سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف، طرح جدیدی برای فعالیت در حوزه بهره‌برداری و در قالب یک شرکت تخصصی پیشنهاد شده تا به عنوان بازوی اجرایی شرکت، کار را به بهترین شکل ممکن اجرا و دنبال کند.

تامین تجهیزات معدنی از طریق واردات و همچنین ساخت داخل، ورود به حوزه مواد غیرآهنی و استحصال عناصر کمیاب و استراتژیک و توجه به توسعه بازار فروش محصولات از دیگر اهداف سرمایه‌گذاری شرکت «ومعادن» خوانده شده است. آثار و نتایج اقداماتی که در شرکت در حال انجام است و اجرای سیاست توجه به کل زنجیره در ماه‌های آتی مشخص می‌شود و این اطمینان وجود دارد که علاوه بر حفظ و ارتقای منافع شرکت، شاهد رونق در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور خواهیم بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 253566
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا