مخالفت پکن با ذهنیت جنگ سرد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  چین بزرگ‌ترین شریک تجاری اتحادیه اروپاست. روابط بین دو طرف پیش از جنگ اوکراین نیز تا حدودی به دلیل تحریم‌های غرب علیه پکن به دلیل تبعیض علیه اویغورها به سردی گراییده بود. با این حال، اتحادیه اروپا تاکنون از تهدید چین به تحریم‌های بیشتری در صورت حمایت رسمی از روسیه در جنگ علیه اوکراین خودداری کرده است.

این در حالی است که روسیه می‌گوید مرحله نخست عملیاتش در اوکراین به پایان رسیده و اکنون بر منطقه دونباس در شرق متمرکز می‌شود. ولادیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین نیز در یک سخنرانی ویدئویی که بامداد دیروز منتشر شد، اعلام کرد انتظار حملات سنگین در شرق اوکراین را دارد. زلنسکی تصریح کرد: سربازان روس به دونباس و خارکف می‌روند و اوضاع در شرق اوکراین همچنان سخت‌تر شده است. ستاد کل ارتش اوکراین نیز اعلام کرد نیروهای روسیه از اطراف نیروگاه اتمی سابق چرنوبیل و از مناطق مجاور با بلاروس خارج می‌شوند. طبق اطلاع ستاد کل اوکراین ظاهرا قرار بوده این نیروها به منطقه بلگورود روسیه منتقل شوند تا از آنجا به سمت خارکف پیشروی کنند.

زلنسکی از عقب‌نشینی نیروهای روسیه نیز خبر داد و گفت که این عقب‌نشینی آهسته پیش‌ می‌رود، اما قابل‌توجه است. او در ادامه صحبت‌های خود افزود روسیه در برخی از مناطق اشغالی اوکراین افراد دست نشانده منصوب کرده که کارمندان و مقامات را برای همکاری تهدید می‌کنند. رییس‌جمهور اوکراین به این افراد درباره عواقب همکاری با روسیه هشدار داد. زلنسکی همچنین درباره اوضاع شهر محاصره شده بندری ماریوپل گفت اروپا حق ندارد درباره آنچه در ماریوپل روی می‌دهد سکوت کند و جهانیان باید به این فاجعه انسانی واکنش نشان دهند.

در این میان جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا گفت، به‌نظر می‌رسد که ولادیمیر پوتین خودش را در روسیه دچار خودانزوایی کرده و ممکن است تعدادی از مشاورانش را اخراج یا به حصر خانگی فرستاده باشد. جو بایدن بدون ذکر منبع اظهاراتش گفت: به ‌نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه منزوی شده و نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از آن است که او برخی از مشاورانش را از کار برکنار کرده یا به حصر خانگی فرستاده باشد، اما در حال حاضر نمی‌خواهم خیلی به این مساله بپردازم، چون مدرک قابل استنادی در دست نداریم.

گمان می‌رود برخی مشاوران پوتین از ترس، واقعیت وضعیت نیروهای روسی در جنگ اوکراین را صادقانه با او در میان نگذاشته‌اند یا او تمایلی به شنیدن خبرهای ناگوار از خود نشان نداده است. بایدن در عین حال گفته در این مورد اطلاعات کاملا موثقی وجود ندارد. او در پاسخ به این پرسش که آیا مشاوران پوتین به او اطلاعات اشتباه داده‌اند می‌گوید در این باره گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد.

از طرفی پنتاگون روز جمعه اعلام کرد که وزارت دفاع ایالات متحده در راستای کمک‌های خود به اوکراین تجهیزات نظامی بیشتری به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به این کشور خواهد داد. بسته کمک‌های جدید دفاعی آمریکا به اوکراین شامل پهپادهای مختلف، سامانه‌های موشکی، خودروهای زرهی، تجهیزات دید در شب، سیستم‌های ارتباطی امن، مسلسل و تجهیزات پزشکی خواهد بود.

دولت ایالات متحده از زمان تهاجم نظامی روسیه به کشور همسایه خود تا به امروز تعهد داده که ۶۵/۱ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین بدهد. کمک‌های ایالات متحده از آغاز سال گذشته میلادی تاکنون نیز ۳/۲ میلیارد دلار بوده است. تحویل تجهیزات جدید پنتاگون به اوکراینی‌ها، کمی زمان می‌برد. طولانی شدن این فرآیند در واقع به خاطر آن است که واشنگتن باید به تولیدکنندگان سفارش ساخت این تجهیزات را بدهد.

در این میان پوتین در اندیشه دلارزدایی از معاملات تجاری خود بوده و به تدریج روبل را وارد عرصه تجارت بین‌المللی خود کرده است. از سوی دیگر چین همچنان بر موضع بی‌طرفانه خود در بحران اوکراین تاکید کرده و به معاملات تجاری همزمان خود با اتحادیه اروپا و روسیه ادامه می‌دهد. این در حالی است که اتحادیه اروپا از چین می‌خواهد روسیه را به پایان جنگ ترغیب کند.

تلاش روسیه برای مبادلات تجاری با روبل

لاوروف در سفری تجاری راهی چین و هند شد. او در این سفر بر مبادلات تجاری با روبل تاکید کرد. چین نیز از تحریم‌های غرب علیه روسیه مجددا انتقاد کرد. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز جمعه اول آوریل (۱۲ فروردین) به هند رفت. این کشور که خواهان پرداخت پول گاز صادراتی خود به روبل است، اکنون فشار بر برخی کشورها برای استفاده از روبل در مبادلات را می‌افزاید. به گزارش رویترز روسیه از هند خواسته است که از ارزی غیر از یورو و دلار برای تجارت با این کشور استفاده کند.
لاوروف در دیدار با همتای هندی‌اش سوبرا مینیام جی شنکر در دهلی نو گفت، غربی‌ها می‌خواهند مسائل مهم بین‌المللی را به بحران اوکراین تقلیل دهند.

روسیه بزرگ‌ترین تامین‌کننده تجهیزات دفاعی هند است. سرگئی لاوروف گفته است، بانک مرکزی روسیه چندین سال پیش سیستمی برای ارتباطات مالی ایجاد کرده که هند نیز سیستمی مشابه آن دارد. به گفته او، می‌توان از طریق این سامانه و با استفاده از ارزهای دو کشور یعنی روبل و روپیه معاملات با یورو و دلار را دور زد. وزیر خارجه هند به همتای روسی خود وعده توسعه مناسبات اقتصادی را داده است.

سرگئی لاوروف قبل از سفر به هند به چین رفته بود. هند و چین از جمله کشورهایی هستند که نه تنها حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرد‌ه‌‌اند، بلکه با تحریم‌های اتحادیه اروپا، بریتانیا و آمریکا علیه روسیه نیز همراه نشده‌‌اند. همزمان اتحادیه اروپا در یک نشست مجازی از چین خواسته است که برای پایان دادن به جنگ اوکراین تلاش کند.

شارلز میشل رییس شورای اتحادیه اروپا پس از این نشست خطاب به لی‌کیانگ نخست‌وزیر چین در توئیتر نوشت: «جامعه بین‌المللی و به ‌ویژه چین و اتحادیه اروپا مسوولیت دارند از نفوذ خود و به کارگیری دیپلماسی برای پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین و بحران انسانی مرتبط با آن استفاده کنند.» در مقابل نخست‌وزیر چین گفته است، کشورش هم جنگ گرم و هم جنگ سرد را رد می‌کند و مخالف جبهه‌‌گیری است.

مخالفت چین با ذهنیت جنگ سرد در جهان

سخنگوی وزارت خارجه چین در بیست‌وسومین دور از نشست مجازی سران اتحادیه اروپا با چین گفت: مخالف ذهنیت جنگ سرد و مجبور کردن کشورها به موضع‌گیری در قبال تحولات جهانی هستیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن ابراز امیدواری در خصوص گسترش همکاری‌های کشورش با اتحادیه اروپا تاکید کرد کشورش رویکرد مستقل در سیاست خارجی دارد و ضمن مخالفت با ذهنیت دوران جنگ سرد، باور دارد کشور‌ها باید بتوانند به صورت مستقل درباره موضوعات جهانی موضع‌گیری کنند. ژائو لیجیان درباره بیست و سومین دور از نشست مجازی سران اتحادیه اروپا با چین در دوران ریاست جمهوری شی جین پینگ که روز جمعه با حضور رییس شورای اتحادیه اروپا و رییس کمیسیون این اتحادیه با مقامات چینی برگزار شد گفت: وضعیت کنونی بین‌المللی به شکلی فزاینده، شکننده و نامطمئن است. دو قدرت جهانی، یعنی چین و اتحادیه اروپا باید ارتباطات راهبردی خود را حفظ و اعتماد راهبردی دوجانبه را تقویت کنند و همکاری‌های خود براساس اجماع را گسترده‌تر کنند که این مساله باعث تقویت و گسترش روابط دوجانبه بین چین و اتحادیه اروپا می‌شود و انرژی مثبتی را نیز به وضعیت کنونی در جامعه جهانی تزریق می‌کند. دیدار سران چین و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا بسیار با اهمیت است و توجه همگان را به خود جلب می‌کند. امید داریم که اتحادیه اروپا با همکاری چین درباره دیدار‌های آتی موفق همکاری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: در خصوص مساله اوکراین، باید بر تعهد چین برای داشتن سیاست خارجی مستقل و آشتی‌جویانه تاکید و اضافه کنم که چین نیز قضاوت خود را براساس حقایق و موضوعات جاری دارد. چین در آرام کردن اوضاع و تشویق برای برگزاری گفت‌وگو‌های صلح و جلوگیری از بحران انسانی نقشی سازنده ایفا کرده است؛ همه کشور‌ها حق دارند که به صورت مستقل درباره سیاست‌های خارجی خود تصمیم‌گیری کنند. آنها نباید دیگران را به جانبداری یا در پیش گرفتن رویکرد‌های ساده‌انگارانه «دوست و دشمن» یا «سیاه و سفید» مجبور کنند؛ باید در برابر ذهنیت مبتنی بر دوران جنگ سرد مقاومت کرد. چین و بسیاری دیگر از کشور‌ها از جمله کشور‌های در حال توسعه در خصوص این مساله همین موضع را دارند.

جایگاه چین در حل بحران اوکراین

رییس کمیسیون اروپا گفت: چین برای حل غائله اوکراین دارای مسوولیتی ویژه است. این گزارش می‌افزاید اورزولا فون درلاین رییس کمیسیون اروپا در نشست خبری مشترک درباره نشست سران اتحادیه اروپا و چین در بروکسل گفت: «بی‌تردید نشست امروز سران دو طرف در حالی برگزار می‌شود که اوضاع اصلا عادی نیست. این نشست در حالی برگزار می‌شود که جنگ همچنان در اوکراین ادامه دارد. ما گفت‌وگو‌های صریحی با رییس‌جمهور و نخست‌وزیر چین داشتیم. کاملا روشن است که زمان کنونی، نه‌تنها مقطعی تعیین‌کننده برای قاره اروپاست بلکه مقطعی تعیین‌کننده برای روابط ما با دیگر کشور‌های جهان است. وقتی به واقعیت‌های میدانی در اوکراین نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که شهروندان اوکراینی متحمل رنج‌های فراوانی هستند، شهر‌ها هدف بمباران و گلوله‌باران هستند و میلیون‌ها نفر مجبور به فرار شده‌اند. با توجه به این واقعیات‌ متوجه می‌شویم که بحرانی انسانی در جریان است و این بحران ناشی از انتخابی است که صورت پذیرفته است.»

او ادامه داد: «ما از مردم اوکراین حمایت می‌کنیم که با تجاوزی غیرموجه روبه‌رو شده‌اند. این جنگ، نقض‌کننده اصول و قواعد مشترکی است که قبل از همه در منشور سازمان ملل متحد گنجانده شده است. اکثریت قابل توجه اعضای سازمان ملل متحد، تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کرده‌اند. باید به قوانین بین‌المللی و همچنین به تمامیت ارضی و استقلال اوکراین احترام گذاشته شود. از این رو، چین در جایگاه یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، مسوولیتی بسیار ویژه برعهده دارد. به همین علت، ما در نشست امروز به گونه‌ای بسیار صریح و آشکار با طرف چینی در این باره صحبت کردیم.»

افزایش روابط تجاری اتحادیه اروپا و چین

اداره آمار کمیسیون اتحادیه اروپا (یورواستات) روز جمعه با انتشار تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که میزان واردات و صادرات این اتحادیه و چین افزایش یافته است.
مراودات تجاری میان اتحادیه اروپا و چین در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. البته بحران کرونا باعث شد تا صادرات و واردات میان اتحادیه اروپا و چین در ماه‌های اول سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش یابد اما در ماه‌های بعد به سرعت دوباره بهبود یافت.
اداره آمار کمیسیون اتحادیه اروپا (یورواستات) با انتشار گزارشی تازه اعلام کرد که میزان واردات اتحادیه اروپا از چین و همچنین میزان صادرات اتحادیه اروپا به چین در فاصله زمانی سال‌ ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. میزان صادرات اتحادیه اروپا به چین در سال ۲۰۲۱ معادل ۲۲۳ میلیارد یورو بوده که بالاترین میزان در این دوره زمانی است. کمترین میزان صادرات اتحادیه اروپا به چین هم در سال ۲۰۱۱ بوده که معادل ۱۲۷ میلیارد یورو است. به این ترتیب میانگین نرخ رشد سالانه صادرات در این دوره زمانی هفت درصد است. در مورد واردات اتحادیه اروپا از چین، یورواستات بیشترین میزان واردات را در سال ۲۰۲۱ عنوان کرده که معادل۴۷۲ میلیارد یورو است. کمترین میزان هم با ۲۳۹ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۳ میلادی ثبت شد. بنابراین متوسط نرخ رشد سالانه واردات در این دوره زمانی شش درصد است.

یورواستات همچنین در گزارش خود اعلام کرده که اتحادیه اروپا بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۲۱ به طور مداوم کسری تراز تجاری را با چین ثبت کرده که از رقم ۱۲۹ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۱ به حداکثر رقم ۲۴۹ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.
چین در سال ۲۰۲۱ با اختصاص ۱۰ درصد کلِ صادرات اتحادیه اروپا به خود، سومین شریک تجاری بزرگ اتحادیه در زمینه تجارت ماشین‌آلات و وسایل نقلیه (۵۲ درصد)، سایر کالاها (۲۰ درصد) و مواد شیمیایی (۱۵ درصد) بود. همچنین چین در سال ۲۰۲۱ با اختصاص ۲۲ درصدِ کل واردات از خارج از اتحادیه اروپا، بزرگ‌ترین شریک تجاری برای این اتحادیه در زمینه تجارت ماشین‌آلات و وسایل نقلیه (۵۶ درصد)، سایر کالاها (۳۵ درصد) و مواد شیمیایی (هفت درصد) بود. یورواستات آخرین برآوردهای خود را از روابط تجاری اتحادیه اروپا و چین همزمان با نشست سران این اتحادیه با رهبران پکن در اول آوریل منتشر کرده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 253868
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا