سال همزیستی با کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سال ۱۴۰۰ برای تمامی مردم سالی پر از استرس و اضطراب بود. با اینکه دومین سال مبارزه با بیماری کرونا بود اما دغدغه تهیه و تزریق واکسن کرونا نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود. از یک طرف قول و قرارهای تولید و واردات واکسن و از سمت دیگر آغاز پیک پنجم با واریانت دلتا منجر شد خانواده‌های زیادی عزادار شوند، که هنوز هم قصه سوگ و فقدان‌های کرونایی ادامه دارد.

سال ۱۴۰۱ پایان کروناست؟!

برخی از کارشناسان حوزه بهداشت بر این عقیده‌اند که سال ۱۴۰۱ کووید۱۹ کمی آرام می‌گیرد و شاید همانند سرماخوردگی با ما زندگی کند ولی جانی نگیرد. اما برخی دیگر بر این باورند که از سال آینده پاندمی کرونا به اپیدمی تبدیل می‌شود. بنابراین در اپیدمی‌ها هم به واکسن نیاز داریم. زیرا براساس تجربه افراد بالای ۵۵ سال اثربخشی واکسن بیش از شش ماه طول نمی‌کشد؛ بنابراین به احتمال زیاد به تزریق دوزهای بعدی واکسن کرونا در سال‌های بعد نیز نیاز خواهیم داشت. اگر این اتفاق رخ ندهد جان‌های زیادی از دست می‌رود. در هر صورت کارشناسان سال آینده را سال پایان کرونا نمی‌دانند بلکه سال همزیستی با کووید۱۹ می‌دانند.

سال اشک‌ها و لبخندها

دکتر حمید سوری، رییس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا سالی که گذشت را سال اشک‌ها و لبخندها نامید و در ادامه به «جهان صنعت» گفت: به نظرم سال ۱۴۰۰ را می‌توان سال اشک‌ها و لبخندها نامید، البته اشک آن از لبخندش بیشتر بود. البته سال ۱۴۰۰ سالی پر از تاسف برای برخی مدیریت‌ها، عملکردها و تصمیمات اجرایی دولت‌ها درخصوص کنترل کووید۱۹ نیز بود.

 با این حال لبخند آن نیز کم نبود زیرا بالاخره با تهیه واکسن کرونا جان عده زیادی از مردم نجات یافت، اگر چه می‌توانستند با تهیه به موقع واکسن جان افراد بیشتری نجات پیدا کند.

بنابراین در سال ۱۴۰۰ باید از تجارب سال ۹۹ استفاده می‌کردیم تا بلکه درخصوص کنترل و مهار کرونا بهتر عمل کنیم ولی کوتاهی‌ها شد. این در حالی است که با وجود تجربه‌های خوب همانند کنترل کرونا در استان سیستان و بلوچستان که در سال گذشته داشتیم اما مسوولان هیچ استفاده‌ای از آن درخصوص کنترل کرونا در سایر استان‌های دیگر نکردند.

وی افزود: رویکردهای علمی و حضور دائمی که در استان سیستان و بلوچستان شکل گرفت، منجر به کنترل کرونا در مدت بسیار کوتاهی شد. چه بسا طی گذشت چندین ماه هنوز آمار ابتلا و فوتی در این استان بسیار کم است. به همین دلیل بنده انتظار داشتم مسوولان از آن تجربه موفق استفاده لازم کنند و در سایر استان‌ها نیز اعمال شود. کاش حداقل مسوولان از ما سوال می‌کردند که چه شد در مدت زمان بسیار کوتاه کرونا در آن منطقه کنترل شد ولی متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.

دکتر سوری با اشاره به اینکه کرونا در سال آینده نیز همراه ماست، اظهار کرد: براساس تحقیقات علمی کرونا سال‌های طولانی با ما همراه خواهد بود اما اینکه اپیدمی به چه میزان کاهش پیدا کند مشخص نیست زیرا تمامی موج‌ها بستگی به رفتار مردم و مدیریت مسوولان دارد. اگر تصمیمات خوبی گرفته شود، طبیعتا اپیدمی بار کمتری به مردم تحمیل می‌کند ولی اگر اشتباهی صورت بگیرد قاعدتا شرایط اپیدمی بدتر می‌شود.

ثبات نسبی کووید۱۹

دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران درخصوص چشم‌انداز بیماری کووید۱۹ به «جهان صنعت» گفت: امسال درگیر پیک‌های کووید۱۹ از واریانت دلتا گرفته تا اومیکرون بودیم. اکنون از قله عبور کردیم و وارد شیب نزولی شدیم. اما افزایش سفرهای درون‌شهری، خریدهای شب عید و چهارشنبه‌سوری در نیمه دوم اسفند یک عامل تهدید است. با این حال به نظرم سال سختی را از بابت موج‌های کرونایی گذراندیم ولی با وجود واکسیناسیون عمومی کمی شرایط بهتر شد.

همچنین براساس مطالعات جهانی به نظر می‌رسد واریانت اومیکرون پایان بحث کروناست. بنابراین اگر همگان درخصوص واکسیناسیون دوز سوم نیز همکاری کنند به احتمال زیاد سال آینده اگر درگیر بحران جدیدی نشویم شرایط بیماری خیلی بهتر و قابل کنترل‌تر خواهد بود.

امسال پایان کرونا نیست

دکتر آمیتیس رمضانی، دبیر انجمن متخصصان عفونی ایران نیز در مورد چشم‌انداز کووید۱۹ در سال آینده به «جهان صنعت» گفت: به نظرم بیماری کرونا در سال آینده تمام نمی‌شود و سال آینده به احتمال زیاد شاهد سویه‌های جدیدی خواهیم بود اما به نظر می‌رسد در سویه‌های جدید ویروس کرونا نیاز به اعمال محدودیت‌های شدید نخواهیم بود. بیشتر پیش‌بینی‌ها موید این موضوع است که شرایط نسبتا پایداری در دنیا حاکم می‌شود مگر اینکه سویه جدیدی با شدت ذاتی بیشتری بروز پیدا کند. بنابراین سال آینده تمامی جهان از جمله ایران از وضعیت اضطراری و فوتی‌های زیاد خارج می‌شود. زیرا امروزه به دلیل ابتلای زیاد و واکسیناسیون عمومی به ایمنی جمعی دست یافتیم. همین امر منجر به فاصله زیاد بین پیک‌ها و کاهش آمار و مرگ و میر کرونا می‌شود. البته اینکه برخی می‌گویند واریانت بعدی از اومیکرون خفیف‌تر است هنوز معلوم نیست، چرا که براساس مطالعات واریانت بعدی بسیار مسری‌تر از اومیکرون خواهد بود. بنابراین همچنان به تزریق واکسن در سال آینده نیاز داریم. زیرا کرونا از بین نمی‌رود و در کنار ما باقی می‌ماند اما همانند بیماری آنفلوآنزا خواهد شد. طبق مطالعات جهانی سراسر دنیا سه تا پنج سال با کووید۱۹ درگیر است، حال سال آینده سه سال از اپیدمی کرونا می‌گذرد، اما هنوز خطر کرونا در کمین است. با این حال احتمالا سال آینده شرایط نسبتا پایداری در دنیا حاکم می‌شود.

کرونا تمام‌شدنی نیست!

دکتر علی جمالیان، رییس بیمارستان شهید لواسانی درباره چشم‌انداز بیماری کرونا به «جهان‌صنعت» گفت: به نظرم از لحاظ علمی کرونا تمام‌شدنی نیست. روزهای ابتدای شیوع کرونا همگان بر این عقیده بودند که هنگام تابستان کرونا تمام می‌شود، از همان روزهای آغازین تاکنون برای پایان کرونا لحظه‌شماری می‌کنیم. این در حالی است که کرونا نه تنها تمام نشد بلکه با شروع موج‌های پی‌در‌پی آن خانواده‌های زیادی را داغدار کرد. بنابراین حالا‌حالا‌ها باید با بیماری کرونا زندگی کنیم. چه بسا امکان دارد همگی سالی یک‌بار واکسن کرونا را تزریق کنیم، در نتیجه نه تنها سال آینده بلکه سال‌های دیگر نیز کووید۱۹ تمام نمی‌شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 253925
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا