درهای بسته استادیوم‌ها به روی زنان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با برداشتن محدودیت‌های کرونایی و بازگشت تماشاگران به استادیوم‌ها بار دیگر تماشاگران فرصت تماشای بازی‌های فوتبال در کشور را پیدا کردند اما نه همه آنها. گویی این وقفه طولانی و بسته بودن درهای ورزشگاه‌ها باعث نوعی بازگشت به عقب شد تا اتفاقات تلخی در بازی ایران و لبنان در مشهد رقم بخورد و زنانی که حتی بلیت خریده بودند از ورود به ورزشگاه منع شوند.

این امر واکنش‌های بسیاری را از سوی جامعه ورزشی کشور به دنبال داشته و بسیاری از پیشکسوتان فوتبال کشور خواستار باز شدن درهای ورزشگاه‌های ایران به روی زنان شدند و حتی برخی اعلام کردند تا زمانی که فرصت حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم نشود برای تماشای هیچ مسابقه‌ای وارد ورزشگاه نمی‌شوند. در این میان سیلی از عذرخواهی‌ها و بیانیه‌ها نیز از سوی وزارت ورزش، فرماندار مشهد، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و اجتماعی شکل گرفت.
«جهان‌صنعت» در این شماره ضمن واکاوی ماجرای مشهد، واکنش‌های مسوولان و فعالان ورزشی، مدنی و سیاسی کشور در این رابطه را بررسی می‌کند.

حواشی بازی ایران و لبنان

مسابقه فوتبال ایران و لبنان در مشهد برگزار شد. مسابقه‌ای که به نظر می‌رسید باتوجه به صعود قطعی ایران به جام جهانی تبدیل به یک جشن بزرگ شود اما با وجود پیروزی دو بر صفر ایران، حواشی این مسابقه و برخوردهای صورت گرفته که مانع ورود زنان به ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد شد کام بسیاری را تلخ کرد. براساس خبرهای منتشرشده، با وجود فروش بلیت به زنان، اما مسوولان امر مانع از ورود آنها به ورزشگاه محل مسابقه در عصر سه‌شنبه نهم فروردین ۱۴۰۱ شدند. فیلم منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد علیه برخی زنان و دخترانی که تلاش می‌کردند وارد ورزشگاه شوند اسپری فلفل پاشیده شده است، اقدامی که با اعتراضاتی همراه شد.
با شکل‌گیری حواشی گسترده پیرامون بازی ایران-لبنان و عدم صدور مجوز برای ورود زنان، سایت رسمی فدراسیون فوتبال بیانیه‌ای با لحنی طلبکارانه صادر کرد. در بیانیه صادره از سوی فدراسیون به این مطلب اشاره شده که تنها ۹ هوادار زن بلیت خریده بودند که هزینه آنها عودت داده می‌شود و مابقی بلیت‌ها جعلی بوده است. جالب آنکه سخنگوی فدراسیون فوتبال نیز در گفت‌وگویی با صدا‌و‌سیما به نحوه برگزاری مسابقه ایران و لبنان نمره قبولی داد و فقط پس از مجادله مجری بود که حاضر شد اعلام کند بابت این اتفاق متاسف است و از این بابت عذرخواهی می‌کند.

مدیرکل اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی نیز خود را مجری تصمیماتی می‌داند که از تهران گرفته شد و اعلام کرده: با توجه به اینکه مشهد به عنوان پایگاه فرهنگی جهان اسلام و تشیع است، بنابراین بعضی از مسائل باید از قبل پیش‌بینی می‌شد.
وی در پاسخ به این پرسش که بلیت‌فروشی بانوان انجام شده پس علت ممانعت حضور زنان در ورزشگاه از تهران بوده و یا خراسان‌رضوی اظهار داشت: «همان‌طور که گفتم کلا هدایت اتفاقات این بازی با تهران بود. صرفا بحث حضور بانوان را نمی‌گویم، تمام اتفاقاتی که در این بازی رقم خورد را می‌گویم. ما استادیوم را در اختیارشان گذاشتیم، تاج فیروز، مجموعه آستان قدس و نیروی انتظامی همکاری بسیار خوبی داشتند. خیلی خوشحالیم که هیچ اتفاق خاصی رقم نخورد.»
اگرچه به زعم مدیرکل اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است اما فیلم‌های منتشرشده از برخورد با زنانی که قصد ورود به ورزشگاه را داشتند و نیز واکنش‌های فعالان ورزشی، مدنی و سیاسی چیز دیگری می‌گوید که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

واکنش‌های سیاسیون به ماجرای مشهد

واکنش‌ها به ماجرای عدم اجازه ورود زنان به ورزشگاه مشهد بسیار گسترده بوده و طیف وسیعی از جمله سیاسیون را شامل می‌شود.
کار تا جایی بالا گرفته که حتی رییس‌جمهور دست به نامه‌نگاری زده و از وزیر کشور خواسته حواشی بازی ایران و لبنان را بررسی کند.
بر این اساس، وزیر کشور ماموریت یافته تا فرآیند فروش بلیت،‌ عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا در رعایت سقف مجاز حضور تماشاچیان در ورزشگاه و نیز تضییع حقوق شهروندانی که برای تماشای این مسابقه بلیت تهیه کرده بودند را بررسی کرده و گزارش آن را ارائه کند.
دو نماینده مجلس نیز به اتفاقات در ورزشگاه امام رضای مشهد در جریان بازی فوتبال ایران و لبنان و جلوگیری از ورود بانوان به ورزشگاه واکنش نشان دادند.مجتبی توانگر در توییتر خود نوشت: «دختران برای تماشای فوتبال بلیت خریدند ولی سهم‌شان گاز فلفل شد! این اقدامات جز هزینه‌تراشی در داخل و خارج نتیجه دیگری ندارد. در اولین فرصت سوال از وزیر ورزش را ثبت می‌کنم. باید پاسخگوی این حادثه باشد. اگر نمی‌توانید در مدار قانون وظیفه‌تان را انجام دهید بهتر است بروید!»
همچنین جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس در توییتی نوشت: «ضمن ارادتی که به آقایان وحیدی و سجادی وزرای محترم کشور و ورزش دارم، روز یکشنبه ۱۴ فروردین، در مورد اتفاقات تلخ ورزشگاه مشهد سوال خود را مطرح خواهم کرد. باید یک بار برای همیشه بساط این رفتارهای ناپسند که باعث از بین رفتن اعتماد و ایجاد دستاویز برای ضد انقلاب می‌شود، جمع شود.»
عباس عبدی فعال سیاسی هم در انتقاد نسبت به فروش بلیت به زنان مشهدی و عدم اجازه برای ورود آنها به استادیوم برای تماشای دیدار تیم ملی ایران و لبنان در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: به نظرم مهم‌تر از راه ندادن خانم‌ها به ورزشگاه، این دودوزه بازی است که نه جرات دارند بگویند راه نمی‌دهیم و دور جام جهانی را خط بشکند و نه شهامت دارند که به تعهدات داده‌شده خود عمل کنند. این کار سوختن اعتماد نزد همه مردم است. چون اعتمادی باقی نمانده که بی‌خیال سوختن خاکسترش هستند.

عکس‌العمل فوتبالی‌ها به حواشی

اولین واکنش فوتبالی به ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه را علیرضا جهانبخش کاپیتان تیم ملی انجام داد تا مشخص شود که فوتبالی‌ها در مقابل این اتفاق سکوت نخواهند کرد.
علیرضا جهانبخش آرزو کرد که در بازی‌های آتی بانوان نیز بتوانند برای تماشای بازی‌های تیم ملی فوتبال کشورمان به ورزشگاه بیایند که البته این صحبت‌های کاپیتان تیم ملی در اخبار صدا‌و‌سیما سانسور شد. سردار آزمون مهاجم تیم ملی نیز با انتشار یک استوری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به حضور نیافتن بانوان در ورزشگاه‌ها و حواشی بازی تیم ملی ایران مقابل لبنان در مشهد واکنش نشان داد و با استفاده از هشتگ shame که به معنی شرمساری است به این اتفاق پرداخت.
امیر قلعه‌نویی پیشکسوت و مربی فوتبال هم با انتشار استوری در اینستاگرام نوشت: مرزبندی‌های کهنه را باید دور ریخت. حضور در مکان‌های مقدس ورزشی حق تمام ایرانیان است. چهار سال پیش نوشتم و هنوز هم اعتقاد دارم ورزشگاه هیچ تفاوتی با خیابان، مترو و فضاهای دیگر ندارد. تنها زیرساخت لازم «مدارا و مهربانی» است.
مجتبی جباری پیشکسوت استقلال نیز در واکنش به اتفاقات بیرون ورزشگاه برای بانوان تماشاگر در بازی ایران و لبنان اعلام کرد تا زمانی که خانم‌ها اجازه حضور آزادانه در ورزشگاه را نداشته باشند به استادیوم نخواهد رفت.
در میان سیل واکنش‌ها به ماجرای برخورد با زنان در ورزشگاه امام رضا خیلی زود فیفا نیز واکنش نشان داد. فیفا طی بیانیه‌ای از فدراسیون فوتبال ایران بابت حواشی به وجود آمده توضیح خواست. رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال با اشاره به اینکه اتفاقات فوتبال ایران را به طور کامل زیر نظر دارند و ارتباط مستقیمی هم با فدراسیون دارند گفت: امیدوارم در آینده بانوان به ورزشگاه بیایند.

مطالبه عمومی ورود زنان به ورزشگاه

حواشی بازی ایران و لبنان به واقع پررنگ‌تر از متن بود و ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه و برخوردهای صورت گرفته باعث قوت گرفتن خواست عمومی برای باز شدن درهای ورزشگاه‌ها به روی زنان شد.
بسیاری معتقدند در شرایطی که در سایر ورزش‌ها امکان ورود زنان به ورزشگاه وجود دارد و در شرایطی که پیش از این در ورزشگاه آزادی لااقل در سه بازی زنان اجازه حضور یافته‌اند و اتفاق خاصی نیز نیفتاده، باید این امکان در بازی ایران و لبنان نیز فراهم می‌شد. این اتفاق نیفتاد و البته برخوردهای مناسبی نیز با زنان هموطن ایرانی که با پرچم مقدس ایران به سمت استادیوم امام رضا (ع) می‌رفتند صورت نگرفت. طبیعی است پیگیری حقوقی در خصوص برخوردهای صورت گرفته و معرفی خاطیان این ماجرا حداقل انتظاری است که از مسوولان امر وجود دارد.
در نهایت باید گفت اگر تاپیش از این ورود زنان به ورزشگاه یک خواست از سوی زنان علاقه‌مند به ورزش فوتبال بوده است، به نظر می‌رسد با وضعیت به وجود آمده و حواشی بازی ایران و لبنان، این امر تبدیل به یک مطالبه عمومی شده که تا زمانی که به نتیجه نرسد موج ایجادشده فروکش نخواهد کرد.

اخبار برگزیدهخواندنیورزشی
شناسه : 253933
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا