روزهای سرنوشت‌ساز پوتین

به گزارش جهان صنعت نیوز:   مقامات آمریکایی گفتند پوتین تحت فشار است تا ثابت کند می‌تواند به پیروزی دست یابد و شرق اوکراین جایی است که او احتمالا می‌تواند به سرعت این کار را انجام دهد. ۹ مه یک روز تعطیل و برجسته در تقویم روسیه است؛ روزی که این کشور تسلیم شدن نازی‌ها در جنگ جهانی دوم را با رژه نظامی در میدان سرخ در مقابل کرملین جشن می‌گیرد.

طبق ادعای مقامات، پوتین دنبال آن است در این روز نشان دهد که قادر است پیروزی در جنگ را جشن بگیرد، اما برخی مقامات دیگر می‌گویند که حتی اگر جشن روسیه برگزار شود، پیروزی واقعی ممکن است دور باشد.

این در حالی است که چشم‌انداز جنگ اوکراین هنوز مبهم است، اما آنچه مسلم است اینکه دولت روسیه دست‌کم به تمامی اهداف خود نخواهد رسید. همچنین روسیه بعد از جنگ اوکراین از لحاظ نظامی، راهبردی، اقتصادی، سیاسی و روابط بین‌الملل در موقعیت ضعیف‌تری خواهد بود. مذاکرات صلح که در چند مسیر موازی مستقیم و با میانجی‌گری دولت‌های مختلف در جریان است تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است. یک مقام نظامی اروپایی در این خصوص گفت: پوتین بدون توجه به وضعیت جنگ یا مذاکرات صلح، رژه پیروزی را در ۹ مه برگزار می‌کند. با این حال، مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند که هر ضرب‌الاجلی که مسکو در حرف تعیین کند، واقعیت را تغییر نمی‌دهد.

در این میان یک دیپلمات اروپایی نیز اعلام کرد، در حالی که کرملین خوش‌بینانه صحبت می‌کند، پوتین در حال آماده شدن برای یک جنگ طولانی به سبک چچن است، زیرا جایی برای رفتن ندارد. مقامات دلایل متعددی را پشت بازه زمانی ماه آینده می‌بینند و بر این باورند با پایان یافتن یخبندان زمستانی، مانور یگان‌های زمینی سنگین روسیه دشوار خواهد بود و این بدان معناست که طبق اطلاعات آمریکا، لازم است این نیروها هر چه زودتر به جایی که هستند برسند.

مقامات اوکراینی نیز به طور علنی به این تاریخ اشاره کرده‌اند. الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت اوکراین، روز پنجشنبه گفت: پوتین قبل از ۹ مه، آن را زمانی برای نشان دادن پیروزی در این جنگ تعیین کرده است. آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر سابق اوکراین روز جمعه به سی‌ان‌ان گفت که اوکراینی‌ها معتقدند در حالی که پوتین تلاش می‌کند تا ضرب‌الاجل تعیین شده را رعایت کند، با ماه بسیار پیچیده و دشواری روبه‌رو هستند.

در حال حاضر ویژگی اقتدارگرایانه دولت روسیه و سرکوب تجمعات اعتراضی مخالفان اجازه نداده تا فشار افکار عمومی روسیه منجر به تجدیدنظر دولت این کشور در محاسباتش شود. تحریم‌های سنگین غرب اقتصاد روسیه را تحت فشار قرار داده اما برخورداری از فروش نفت و گاز در سایه افزایش بها باعث شده تا دولت روسیه به مقاومت ادامه دهد.

افزایش تقاضاها در جامعه جهانی برای توقف جنگ در اوکراین و باخت تمام‌عیار پوتین به لحاظ «قدرت نرم» دولت روسیه را با تنگنای جدی مواجه ساخته‌است. حتی برخی از متحدان روسیه مانند چین نیز خواهان پایان دادن به جنگ و آتش‌بس هستند.

دولت چین ضمن حفظ مناسبات تجاری با روسیه اما در عین حال در تقویت نظامی روسیه خودداری پیش کرده و منفعتی در تداوم جنگ نمی‌بیند. شکست روسیه در شکست مقاومت «کی‌یف»، «ماریوپل» و «خارکف» و از دست دادن کنترل شهر «خارسف» موازنه قوا را باوجود برتری هوایی و شلیک قریب به ۱۴۰۰ موشک به ضرر روسیه تغییر داده‌است.

اعلام تلویحی تمرکز فعالیت‌های نظامی در «دونباس» نشانگر احتمال عقب‌نشینی ارتش روسیه از تصرف کامل اوکراین با توجه به درک عملی محدودیت‌ها و ناتوانی در جلورفتن و تثبیت پایدار مواضع است. برمبنای تخمین‌ها بین هفت تا ۱۵ هزار نظامی روسیه ظرف یک ماه در جنگ اوکراین کشته شده‌اند که از کل تلفات ارتش آمریکا در جنگ ۲۰ ساله با افغانستان و سه ساله با عراق بیشتر است.

گذشت زمان به نفع دولت روسیه نیست. در این شرایط تغییر معادلات میدانی به استفاده ارتش روسیه از تسلیحات کشتار جمعی چون بمب شیمیایی و اتمی گره خورده‌است که هزینه‌های زیادی برای روسیه دارد. گسترش جنگ به ابعاد جهانی نیز برای روسیه اقدام پرریسکی است که با توجه به نمایان شدن ضعف ارتش روسیه در اوکراین و فاصله زیاد توانایی آن با زمان شوروی در نهایت بعید است فرجامی جز شکست سنگین روسیه در برداشته باشد.

خطای بسیار بزرگ پوتین

در این میان اولاف شولتس صدراعظم آلمان در خصوص جنگ تهاجمی روسیه علیه اوکراین گفت: مسائل اجتماعی و اقتصادی جهان که در اثر پاندمی کرونا ایجاد شده بودند، در پی این جنگ تشدید شده است. به باور شولتس، پوتین افکار امپریالیستی سده‌های پیشین را دنبال می‌کند، اما او با مقاومت روبه‌رو خواهد شد. این سیاستمدار سوسیال دموکرات با اشاره به اینکه پوتین دچار خطای محاسبه شده است، افزود که اوکراین همچنان با تسلیحات دفاعی مورد پشتیبانی قرار خواهد گرفت.

صدراعظم آلمان در ادامه سخنان خود تصریح کرد که پوتین تنها بانی مرگ و ویرانی نیست، بلکه او آینده روسیه را نابود می‌کند. این خطای بسیار بزرگ پوتین بوده است. اولاف شولتس گفت، تمام اقدامات لازم صورت خواهد گرفت تا جنگ هر چه زودتر خاتمه یابد و نظم صلح اروپایی بار دیگر حاکم گردد و مرزهای آن مخدوش نشوند.

شولتس با اشاره به صدراعظم‌های پیشین سوسیال دموکرات آلمان، ویلی برانت و هلموت اشمیت اظهار کرد، این دو سیاستمدار به خوبی آگاه بودند که باید خود را قدرتمند ساخت، تا مانع پایمالی و شکستن حق توسط خشونت شویم. صدراعظم آلمان با اشاره به صندوق ۱۰۰ میلیارد یورویی تجهیز ارتش کشورش گفت، به همین دلیل است که آلمان هماهنگ با ناتو عمل می‌کند، به همین دلیل باید ارتش آلمان را تقویت کرد.

در حالی که ولادیمیر پوتین در حال آماده شدن برای اعلام پیروزی در ماه مه است، اوکراین از باز‌پس‌گیری کی‌یف خبر داده و برای نخستین‌بار از زمان آغاز حمله روسیه، مدعی کنترل کامل بر کی‌یف شد. همزمان با تجدید قوای روسیه برای نبرد در شرق اوکراین، آثار پنج هفته نبرد در شهرهای پیرامون کی‌یف قابل مشاهده است. غیرنظامیان کشته‌شده در خیابان‌ها رها شده‌اند و ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، روسیه را به مین‌گذاری این شهرها متهم کرده است.

از زمان عقب‌نشینی روسیه پایتخت اوکراین و مناطق پیرامونش در هفته گذشته، نیروهای اوکراین بیش از ۳۰ شهر و روستا در اطراف پایتخت این کشور را بازپس گرفته‌اند. معاون وزارت دفاع اوکراین در فیس‌بوک مدعی شد: تمامی منطقه کی‌یف از اشغالگران آزاد شده است.

جسد غیرنظامیان رهاشده در خیابان

شهرک بوچا، در نزدیکی کی‌یف نیز که در اشغال نیروهای روسیه بود اکنون به کنترل نیروهای دولتی درآمده است. آناتولی فیدوروک، شهردار بوچا به خبرگزاری فرانسه گفته این شهرک بر اثر درگیری‌های نظامی به شدت ویران شده است.

در یکی از خیابان‌های بوچا دست‌کم ۲۰ جسد دیده شده که ظاهرا متعلق به شهروندان غیرنظامی بوده است. برخی ساکنان شهرک به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند سربازان روس غیرنظامیان را بدون هیچ دلیلی سربه نیست کرده‌اند.

شهردار بوچا می‌گوید از آنجا که گورستان شهر در تیررس سربازان روس بود جسد ۲۸۰ قربانی به اجبار در گورهای جمعی دفن شده است. او افزود هنوز به طور دقیق مشخص نیست چند نفر در درگیری‌های هفته‌های اخیر جان خود را از دست داده‌اند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 254165
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا