تنها ۲ میلیون «بیت‌کوین» قابل دسترس

به گزارش جهان صنعت نیوز:   شبکه بیت‌کوین به نقطه عطف جدیدی دست پیدا کرد و طبق آمار، استخراج ۱۹ میلیون بیت‌کوین را پشت سر گذاشت. این لحظه تاریخی و مهم در ارتفاع بلاک (Block Height) 730,034 رخ داد و اکنون تنها دو میلیون از این رمزارز باقی مانده که می‌تواند استخراج شود. هنگامی که «ساتوشی ناکاموتو» ناشناس شبکه بیت‌کوین را ایجاد کرد، حداکثر میزان قابل استخراج آن را حدود ۲۱ میلیون تعیین کرد که به گفته برخی منابع، میزان دقیق آن ۸۱۷/۹۹۹/۲۰ است. داشبورد بیت‌کوین سایت clarkmoody.com که استخراج ۱۹ میلیون بیت‌کوین را در روز جمعه تایید کرده، نشان می‌دهد که (در هنگام نوشتن این خبر) فقط ۲۳/۷۰۶/۹۹۸/۱ بیت‌کوین برای استخراج باقی مانده است. «کیتیل هوو پترسن» از Kryptovault، بزرگترین ارائه‌دهنده و اپراتور مرکز داده در نروژ ضمن تایید این خبر، اعلام کرد: «شاید در نگاه اول، دو میلیون عدد کمی به نظر برسد، اما من اعتقاد دارم که بهترین روزهای ماینینگ هنوز در پیش رو است.»هر زمان که یک بلاک توسط ماینرها پیدا می‌شود، انتشار سکه در هر بلوک به میزان ۲۵/۶ بیت‌کوین (۲۸۹۶۵۶ دلار) افزایش پیدا می‌کند. تقریبا هر ده دقیقه یک بلاک جدید کشف می‌شود که با این وجود انتظار می‌رود تنصیف بعدی که در آن نرخ انتشار به نصف کاهش می‌یابد، در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد. پس از آن، ماینرها در هر بلاک ۳/۱۲۵ بیت‌کوین دریافت خواهند کرد و‌ هاوینگ بعدی احتمالا در سال ۲۰۲۸ انجام خواهد شد. تا به امروز، السالوادور تنها کشوری است که رسما این ارز دیجیتال را به عنوان پول قانونی معرفی کرده و چندین کشور دیگر از جمله برزیل تلاش‌هایی در این زمینه داشته‌اند. با وجود اینکه تنها کمتر از ۱۰ درصد بیت‌کوین برای استخراج باقی مانده، جدی‌ترین خریداران این رمزارز با رقابت دشواری مواجه خواهند شد.

«بیت‌کوین» متعلق به همه مردم دنیا است

همچنین به نقل از یک منبع آگاه «جک دورسی» طی جلسه پرسش و پاسخ با جمعی از نمایندگان دموکرات کنگره دیدار به سوالاتی در مورد نگرانی‌های رایج حوزه رمزارز پاسخ داده و در مورد موضوعاتی همچون مصرف انرژی بیت‌کوین، کاربرد آن در پولشویی و گردش محدود آن به عنوان روش پرداخت پاسخگو بوده است. در طرف مقابل دورسی به تغییرات صورت گرفته در بخش مصرف انرژی بیت‌کوین اشاره کرد و همچنین از شفافیت تراکنش‌های مبتنی بر بلاک‌چین برای سرمایه‌گذاران صحبت کرد. او همچنین توضیحاتی در خصوص رشد مخاطبان شرقی رمزارز هم ارائه داد. گفتنی است که نمایندگان همچنین به اقدام بلاک جهت تمرکز روی پرداخت از طریق بیت‌کوین نیز توجه خاصی نشان دادند و دورسی در این باره اعلام کرد: «ما خواهان ساخت سرویسی غیر از ویزا و مسترکارت هستیم. ما می‌خواهیم واسطه‌ای آزاد برای تمام مردم دنیا باشیم.»لازم به ذکر است تشکیل این جلسه به خودی خود غیرمعمول‌تر از گفت‌وگو‌های انجام شده در آن است زیرا حرف‌های رد و بدل شده در این دیدار قبلا هم در جلسات عمومی کنگره گفته و شنیده شده بودند. همچنین نمایندگان دموکرات پیش از این نیز دیدار مشابهی را در ماه بهمن با گری گنسلر رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برگزار کرده بودند. در کنار تمامی این موارد تا زمان انتشار خبر هیچ یک از حاضرین جلسه منجمله «مکسین واترز» رییس کمیته خدمات مالی که میزبان این دیدار هم به شمار می‌رود، توضیحی در خصوص این جلسه و هدف آن ارائه نداده‌اند.

چراغ سبز کره‌جنوبی به صنعت کریپتو

بنابر گزارشات فاش شده، فدراسیون بانک‌های کره‌جنوبی احتمالا از ریاست‌جمهوری آینده کره درخواست کند تا به بانک‌هایی که می‌خواهند در زمینه رمزارزها خدمات دهند مجوز دهد. بنابر گفته‌های KFB که بزرگترین نهاد بانکی در کره‌جنوبی است؛ بانک‌ها باید اجازه ارائه خدمات رمزارزی و فعالیت در زمینه دارایی‌های مجازی را داشته باشند. این خدمات می‌تواند ایجاد کیف پول رمزارزی برای کاربران و حتی نگهداری و خرید و فروش رمزارزهای آنها باشد. در پیش‌نویس ارائه‌شده آمده است که ورود بانک‌ها به حوزه فعالیت‌های رمزارزی در کره‌جنوبی می‌تواند تا حد زیادی از حقوق سرمایه‌گذاران دفاع کند. گفتنی است که درحال حاضر قوانین کره‌جنوبی مانع فعالیت بانک‌ها در زمینه رمزارزها شده است.

حنای «ایلان‌ماسک» برای «دوج کوین» بی‌رنگ شد

همچنین «ایلان‌ماسک»، مدیرعامل شرکت‌های «تسلا» و «اسپیس ایکس» که از طرفداران پر و پا قرص میم‌کوین محبوب دوج کوین است، ویدئویی از میم در مورد DOGE منتشر کرده است. این ویدئو در پاسخ به توئیت «برت وینتون»، مدیر بخش تحقیقات شرکت سرمایه‌گذاری «آرک اینوست» (Ark Invest) که درباره ماینرهای بیت‌کوین بود، منتشر شده است.
در همین راستا، «وینتون جوکی» را توئیت کرده که در واقع، گفت‌وگوی کوتاهی را بین فردی آگاه در مورد بیت‌کوین و استخراج آن و شخصی که نمی‌داند «ماینرها» سخت‌افزار هستند، نشان می‌دهد. در این توئیت، شخص دوم یک مادر است، یک فرد قدیمی و با عقاید سنتی که کریپتو را درک نمی‌کند و نمی‌داند که «ماینر» نه فقط به مردم، بلکه به میکروچیپ‌ها هم گفته می‌شود.
ایلان‌ماسک ویدئویی را در مورد دوج کوین منتشر کرده و می‌گوید که این ویدئو می‌تواند همه چیز را به آن مادر توضیح دهد. این ویدئو، یک سگ شیبا اینو را نشان می‌دهد که سوار موشکی می‌شود که به آن اجازه می‌دهد بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال بزرگ از لحاظ ارزش بازار را پشت سر بگذارد. در ادامه، قیمت DOGE افزایش می‌یابد و این کوین به سمت ماه می‌رود. این ویدئو همچنین به طور خلاصه میکروچیپ‌ها را هم نشان می‌دهد که از آنها برای الگوریتم استخراج رمزارزهای مبتنی بر اثبات کار مانند دوج کوین، بیت‌کوین، لایت‌کوین و دیگر کوین‌های نسل اول، استفاده می‌شود. «بیلی مارکوس»، یکی از بنیانگذاران دوج کوین نیز به این بحث ملحق شده و این ویدئو را «بهترین ویدئوی دنیای کریپتو در طول تاریخ» نامیده است.

در اوایل ماه مارس، مدیرعامل «تسلا» در توئیتی اعلام کرد که هنوز دوج‌کوین، بیت‌کوین و اتریوم‌های خود را نگه داشته و قصد ندارد آنها را بفروشد. قیمت دوج‌کوین بلافاصله به این توئیت واکنش مثبت نشان داد و ۹ درصد افزایش یافت که البته مدت زیادی دوام نیاورد. در گذشته، توئیت‌های ارسالی توسط ایلان‌ماسک تاثیر قوی‌ای بر قیمت دوج کوین داشتند و باعث رشد چشمگیر آن می‌شدند. اما اکنون به نظر می‌رسد که این «اثر ماسک» بر قیمت DOGE در حال از بین رفتن است.

یکی از بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ کریپتو رقم خورد

همچنین شبکه بلاک چین Ronin با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هکرها تقریبا ۶۲۵ میلیون دلار رمزارز که شامل حدود ۶۰۰/۱۷۳ توکن اتر، واحد پول بلاکچین اتریوم و ۵/۲۵ میلیون دلار توکن USDC را سرقت کرده‌اند. این شبکه بیشتر به دلیل ارتباطش با یک بازی NFT به نام Axie Infinity شناخته می‌شود که در آن بازیکنان می‌توانند با پرورش و آموزش هیولاهای پوکمون مانند به کسب درآمد، تجارت و فروش توکن مشغول شوند.

هرچند در زمان اعلام این سرقت، زیان آن ۶۲۵ میلیون دلار گزارش شده بود، اما دارایی‌های مذکور در ۲۳ مارس و زمان انجام هک، ۵۴۰ میلیون دلار ارزش داشته‌اند که با این وجود، حمله سایبری به شبکه Ronin از نظر ارزش در بین سرقت‌های رمزارز انجام شده تمام تاریخ در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. البته می‌توان حالا آن را بزرگ‌ترین سرقت تاریخ کریپتو هم درنظر گرفت. Ronin در بیانیه خود درباره نحوه انجام این سرقت توضیح می‌دهد یکی از زنجیره‌ها (Sky Marvis) از ۹ نقطه اتصال اعتباردهنده تشکیل شده است. برای تشخیص تراکنش‌های انجام شده در این زنجیره، صادر شدن پنج تاییدیه مورد نیاز است. ظاهرا هکر موفق شده تا کنترل چهار اعتباردهنده Sky Marvis و یک اعتباردهنده شخص ثالث که توسط Axie Infinity اجرا می‌شود را در دست بگیرد. همچنین گزارش شده که هکر هنوز موفق نشده تا بیشتر وجوه سرقتی خود را جابه‌جا کند و ظاهرا به دنبال راهی مطمئن برای این کار است. با وجود ظهور فناوری‌های جدید در حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) کلاهبرداری در حوزه رمزارزها رشد زیادی پیدا کرده و در ژانویه گذشته شرکت تجزیه و تحلیل بلاکچین Chainalysis گزارش کرده بود در سال میلادی گذشته ۱۴ میلیاردکه دلار ارز دیجیتال به سرقت رفته است. هک شبکه Poly که در آگوست سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاد و ارزش دارایی‌های سرقت شده آن ۶۱۱ میلیون دلار ادعا شد، بزرگترین سرقت رمزارز تمام تاریخ است. البته در این مورد، هکرها تمام وجوه سرقت شده را بازگرداندند و ادعا کردند که فقط قصد افشاگری خطرات امنیتی پلتفرم را داشته‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری

شناسه : 254177
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا