لزوم توسعه بسترهای هوشمندسازی معادن

به گزارش جهان صنعت نیوز:   حالا که با وجود رشد دانش و تکنولوژی مراحل معدنکاری در حال هوشمندسازی هستند ما هم ناچار هستیم که با این روند جهانی همراه شویم. در این حوزه کارشناسان باور دارند که نمی‌توانیم صبر کنیم و بگوییم دنیا به آن سمت می‌رود و ما تمایلی برای تغییر نداریم. چراکه اگر نخواهیم از روش‌های نوین استفاده کنیم عقب مانده و نخواهیم توانست به اهداف توسعه دست یابیم.

از طرفی کارشناسان پیشنهاد می‌دهند که در این روند نباید دست به بزرگنمایی زد و از هوشمندسازی یک غول بسازیم. چراکه با این کار تنها معدنکاران را از روش‌های نوین دلزده می‌کنیم! در واقع اگر هوشمندسازی نتواند به معدنکاران سود برساند، باعث می‌شود که به بی‌راهه برویم. ضمن اینکه بدون هدف نمی‌توان پیش رفت و برای این مهم باید زیرساخت‌ها را فراهم کرد. توجه به همکاری بخش خصوصی و دولت، ایفای نقش وزارت صمت برای توسعه هوشمندسازی، تمرکز بر آموزش از جمله آنهاست.

در این رابطه یک فعال معدنی با اشاره به اینکه ما ناگزیر هستیم به سمت هوشمندسازی معادن حرکت کنیم به «جهان‌صنعت» گفت: انقلاب صنعتی چهارم در ارتباط با هوشمند‌سازی معادن است. به این ترتیب ما چاره‌ای جز همراهی با جهان و حرکت به سمت هوشمندسازی نداریم.

سیداحمد مشکانی با اشاره به مزایای این مهم خاطرنشان کرد: برآورد هزینه‌ها و کسب سود قابل توجه از نقاط مثبت هوشمندسازی معادن است. با استفاده از این روش، روند بهینه‌سازی یک پروژه بهتر پیش رفته و هزینه‌ها کاهش می‌یابند. به این ترتیب این موارد ما را ناگزیر و تشویق می‌کند که به سمت هوشمندسازی معادن پیش برویم.

راه‌های هوشمندسازی

بزرگنمایی یکی از مشکلات پیشرفت است. به طور مثال بارها پیش آمده که روی یک موضوع بیش از حد تاکید شده و نتیجه‌اش حذف صورت مساله بوده است. در این رابطه مشکانی گفت: اولین کاری که باید برای هوشمندسازی معادن کشور انجام داد این است که از بزرگنمایی دوری کنیم. اگر همه کارها را رها کنیم و مدام تاکید کنیم که معادن را هوشمندسازی کنیم و در غیراین صورت نمی‌توان پیش رفت، نتایج لازم را به دست نخواهیم آورد. بنابراین باید آهسته و پیوسته به سمت هوشمندسازی پیش رفت.

این فعال معدنی در ادامه به موضوع آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: ازآنجاکه در این روند همه خوب تربیت نشده‌اند و آموزش‌های لازم را ندیده‌اند در نتیجه نتایج دلخواهی را به دست نمی‌آوریم. به این ترتیب بهتر است با این موضوع واقع‌گرایانه برخورد کرد و سعی کنیم پایه‌ها را اصلاح کنیم. مشکانی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در حوزه زیرساخت‌ها کلیدی است بحث آموزش است، ادامه داد: باید کاری کرد که افراد آموزش‌های لازم را ببینند. در این زمینه دولت باید گام بردارد و ریسک آموزش‌های لازم برای هوشمند‌سازی را بپذیرد.

این فعال معدنی در ادامه با اشاره به اینکه باید مراحل هوشمندسازی را گام به گام انجام داد، تصریح کرد: در ادامه بهتر است از اساتید داخلی و خارجی بهره برد تا بتوان از همه نظرات استفاده کرد. اساتیدی که خبره هستند و با روش‌های بین‌المللی آشنا هستند در این عرصه وارد شده و بتوانند آگاهی را افزایش دهند. سپس موضوع را به صورت موردی در چند جا تجربه کنیم و در صورت مثبت بودن نتایج به کل کشور تعمیم دهیم. بنابراین نیاز است که واقع‌گرایانه و با ذکاوت این مسیر را طی کنیم تا توقعات بی‌دلیل ایجاد نکرده و معدنکاران را از روش‌های نوین دلزده نکنیم.

او با اشاره به اینکه مساله سودآوری باید اصل قرار گیرد، گفت: اگر هوشمندسازی نتواند به معدنکاران سود برساند، هزینه‌ها سر بار شده و باعث می‌شود که به نتایج خوبی نرسیم. حاصل عملکردمان هم تنها دلزدگی معدنکاران از ادامه فعالیت است.

هوشمندسازی یک رابطه دو طرفه

باور بر این است که زیرساخت‌های توسعه هنوز در کشور فراهم نشده است و ما در حوزه زیرساخت‌ها ضعیف هستیم. مشکانی درباره این پرسش که چه باید کرد، گفت: سوال بسیار کلیدی را مطرح کردید. به طور مثال ما به اینترنت پرسرعت دسترسی نداریم و بعد بر توسعه هوشمندسازی تاکید می‌کنیم!

این فعال معدنی با تاکید بر نقش وزارت صمت گفت: این نهاد مسوول ناگزیر از هوشمندسازی است. مسوولین در این وزارتخانه خود باید از این مهم استفاده کنند. به طور مثال دوربین‌های دیجیتال کار بگذارند تا باربری را کنترل کنند. از طرفی معدنکار هم خیالش راحت است که دولت در حال رصد است و تخلفی نمی‌تواند انجام دهد. دولت هم از آنجاکه کنترل داده‌ها را در اختیار دارد دیگر نمی‌تواند معدنکار را متهم به تخلف کند و مشکلات عدیده‌ای که امروز معدنکاران با آن روبه‌رو هستند، دیگر به وجود نمی‌آید.

او در ادامه با اشاره به نقش دولت برای توسعه و رونق معدنکاری گفت: گاهی خرید تجهیزات برای هوشمندسازی صرفه اقتصادی ندارد. از طرفی هم در اثر تحریم‌ها نمی‌توانیم یکسری از ابزارآلات را خریداری کنیم. بنابراین اگر دولت نیازهای اولیه معادن را خریداری کرده و در اختیار معدنکاران بگذارد می‌تواند به نتایج مثبتی منجر شود و در توسعه هوشمندسازی گام‌های موثری را بر خواهد داشت.

مشکانی تصریح کرد: به این ترتیب زیرساخت‌هایی از جمله تامین بودجه،‌ برخورداری از دانش فنی و حمایت دولت باید لحاظ شود چراکه در غیراین صورت معدنکاران به مشکل برخورده و نمی‌توانند به درستی پیش بروند. امروز مسیر هوشمندسازی معادن روندی است که باید طی کنیم. در این روند ارتباط میان دولت و بخش خصوصی کلیدی است. این دو بخش باید با همکاری با یکدیگر بتوانند اطلاعات را منتقل کرده تا در فضای تحریم‌ها موارد مورد نیاز را با کمترین قیمت وارد کشور کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 254183
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا