خطیب‌زاده: هنوز پاسخ جدیدی از سوی آمریکایی‌ها دریافت نکردیم

به گزارش جهان صنعت نیوز:   سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نخستین نشست هفتگی خود در سال ۱۴۰۱ با اشاره به کارنامه دستگاه دیپلماسی در سال گذشته، گفت: در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها برای ارتقای تجارت خصوصی و دولتی، نفتی و غیرنفتی، نمره قابل قبولی داشتیم.

وی افزود: در حوزه رفع تحریم‌ها هم اقدامات گسترده‌ای انجام شد و حجم بسیار زیادی از فعالیت‌های دیپلماسی در حوزه منطقه‌ای و آفریقا و آمریکا در چارچوب سیاست خارجی ما قرار گرفت.

سخنگوی وزرات امور خارجه با اشاره به موضوع جلوگیری از ورود یکی از هنرمندان کشورمان به آمریکا اظهار داشت: آنچه در خصوص یکی از هنرمندان ما اتفاق افتاد، نمونه‌ای از اتفاقات است که ایالات متحده نشان داد از نظر واشنگتن همه چیز سیاسی است و برخلاف تمامی شعارهایشان آنچه در نهایت برایشان مهم است، صرفاً سیاست‌های واشنگتن است.

خطیب‌زاده اضافه کرد: آنچه در وین شاهد آن هستیم نیز به‌خاطر همین نقطه توقف آمریکاست و هنوز واشنگتن در مورد مسائل باقی‌مانده تصمیمات خود را نگرفته است. ما تا ابد صبر نمی‌کنیم و منتظر چیزی نمی‌مانیم و ایالات متحده باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آقای مورا در سفر به تهران حامل نکاتی بود، تأکید کرد: پیام ما و خواست ما بسیار روشن بود و تلاش کردیم مسیر دیگری را طی کنیم اما هنوز پاسخ جدیدی از سوی آمریکایی‌ها دریافت نشده است.

خطیب‌زاده افزود: آنچه بیش از پیش روشن شده، این است که آقای بایدن و کاخ سفید تصمیم خود را نگرفته‌اند. آمریکا مسئول توقف امروز مذاکرات است و راه‌حل هم در کاخ سفید است و باید به پاسخ ایران جواب منطقی بدهد تا دوباره به وین برویم.

وی خاطر نشان کرد: اگر آمریکا تصمیم خود را بگیرد، توافق در دسترس است. آمریکا در گام‌های پایانی تلاش می‌کند مانع انتفاع چرخه اقتصادی و انتفاع ما از برجام شود.

خطیب‌زاده ادامه داد: تحریم‌های غیرقانونی جزو رَویه آمریکا شده است و باورش شده که پلیس دنیاست. بازیگران و کُنش‌گران بین‌الملی نیز می‌ببیند که بایدن، همان مسیر ترامپ را می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه گردن‌کشی و زیاده‌خواهی جواب نمی‌دهد، متذکر شد: آمریکا باید بپذیرد که می‌بایست بر اساس یک حقوق برابر وارد گفت‌وگوها شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط ایران و عربستان نیز بیان داشت: آمادگی داریم گفت‌وگوها ادامه پیدا کند و اختلافات حل شود. ما نظرات خود را مکتوب به طرف سعودی ارائه کرده‌ایم و آن‌ها باید نظرات خود را اعلام کنند.

خطیب‌زاده گفت: افغانستان امروز با مشکلات زیادی روبه‌روست و مردم این کشور در فشار و سختی هستند. آقای امیرعبداللهیان به صراحت اعلام کرد پذیرفته نیست که حقوق اولیه فرزندان و دختران آن‌ها نادیده گرفته شود و باید تلاش کنیم افغانستان از این دوران گذار عبور کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در خصوص پیش‌نویس متن توافق گفت: وزارت خارجه، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و متعلق به آحاد ملت و در واقع وزارت خارجه موافق و مخالفین توافق هست، اما وزارت خارجه فقط یک مأموریت دارد که باید به‌عنوان یک دستگاه حاکمیتی وظیفه خود را انجام دهد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: اگر امروز پافشاری ما بر حقوق ملت نبود، شاید توافقی نیم‌بند در ماه‌ها قبل انجام شده بود.

وی خاطر نشان کرد: کل توافق معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است و هفته‌هاست که معطل همین هستیم و موضوع هم افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی و انتفاع اقتصادی ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقض آتش‌بس از سوی عربستان گفت: دولت نجات ملی هنوز اظهار نظری در این خصوص نداشته ولی ایران از آتش‌بس در یمن استقبال می‌کند و این اقدام باید با آغاز گفت‌وگوی یمنی – یمنی کامل شود و باید منتظر ماند.

وی  درخصوص موضع ایران در خصوص جایگاه زنان و دختران در افغانستان؛گفت:  ‌افغانستان امروز با مشکلات زیادی روبرو است. دختران، زنان، کودکان و مردان و تمامی اقشار مردم افغانستان در فشار و سختی هستند.  به صراحت آقای امیرعبداللهیان در ملاقات‌ها در چین اعلام کرد که پذیرفته نیست حقوق اولیه دختران و زنان افغانستان برای تحصیل نادیده گرفته شود. هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید مسؤولیت پذیر باشد و همه باید تلاش کنیم افغانستان از دوران گذار به خوبی عبور کند. و دولت فراگیر تشکیل شود که همه این نگرانی ها مرتفع شود و حقوق رعایت شود.

سخنگوی دستگاه وزارت خارجه گفت: اجلاس همسایگان افغانستان در چین یکی از موضوعات مهم آن مردم افغانستان بودند. برای ایران مردم افغانستان اولویت هستند و از همین باب است که در میانه زمستان سخت افغانستان تلاش کردیم سوخت را برسانیم و بازارچه‌های مرزی باز بماند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 254216
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا