درآمد بالای بلاگرها با انتشار محتوای خانوادگی و سرگرمی
به گزارش جهان صنعت نیوز: جهانگیر رحیمی از آغاز فرآیند مالیاتستانی از اینفلوئنسر و بلاگرها فضای مجازی از سالجاری خبر داد و گفت: فعالیت افراد دارای فالوئرهای بالا در فضای مجازی را از چند جنبه و در چند بحث از لحاظ اقدامات و رویدادهای اقتصادی و تجاری در مقاطع زمانی مختلف را پیگیری میکنیم و سامانه مالیاتی فضای مجازی راهاندازی میشود.
وی ادامه داد: دادهها و دیتاهایی که از سوی مراجع مختلفی رصد و ثبت میشود و به دست سازمان امور مالیاتی میرسانند را براساس الگوریتمهایی که وجود دارد، استوری تبلیغاتی این افراد در اینستاگرام و همچنین تیزرهای تبلیغاتی که منتشر میکنند، و نیز کسبوکارهایی که به صورت مجازی خدمات تبلیغاتی ارائه میدهند، مورد بررسی قرار میدهیم.
مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی با تاکید بر اینکه تمام دادهها و اطلاعات را از مراجع ناظر دریافت کردهایم، گفت: نرخ تبلیغات بلاگرها و اینفلوئنسرها متفاوت است و اطلاعات مراجع ناظر براساس نرخهای مختلف تبلیغات این افراد و عملکرد آنهاست و با این اطلاعات سازمان امور مالیاتی به تعیین پایههای مالیاتی میرسد.
رحیمی افزود: نرخ مالیات پس از تعیین پایه مالیاتی و ثبتنام افراد و اظهار مالیاتی آنها و معاف شدن آنها از مالیات یا معاف نشدن آنها اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه افراد بلاگرها و اینفلوئنسرها نشان میدهد که گزارش درستی از فعالیت خود ارائه میدهند یا نه، گفت: سازمان امور مالیاتی ناظر بر فعالیت این افراد در فضای مجازی نیست و دیتاها و دادهها از مراجع ناظر که فضای مجازی را به صورت گسترده و دقیق رصد میکنند، به دست میآید. مرجع ناظر براساس فعالیت این افراد، آنها را دستهبندی میکنند و سازمان امور مالیاتی براساس قواعد مالیاتی درآمد مالیاتی را تعیین و پیادهسازی میکند و به طور قطع رفتار مودی بر اینکه مشمول معافیتهای مالیاتی میشوند یا نه متاثر خواهد شد.
مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی با اشاره به تعیینتکلیف صفحات فضای مجازی که محلی برای ارائه خدمات یا فروش کالایی هستند، اظهار داشت: کسبوکار عدهای از فعالان اقتصادی در فضای مجازی ایجاد شده است یعنی ادمین یا مالک این صفحات اینفلوئنسر نیستند. ممکن است افراد مغازهای برای کالاهای خود داشته باشند و در فضای مجازی هم نسبت به فروش آن کالا فعال باشند. این دسته هم مشمول پیگیری در سامانه مالیاتی فضای مجازی میشوند.
رحیمی تاکید کرد: امسال تلاش میکنیم هم از بلاگرها، اینفلوئنسرها و هم از صفحات خرید و فروش کالا و خدمات در فضای مجازی براساس درآمدهایی که دارند، مالیات بگیریم.
وی در پاسخ به این سوال که تا به امروز چند اینفلوئنسر و بلاگر مشمول دریافت مالیات شناسایی شدهاند، گفت: در مرحله اول این فرآیند، اینفلوئنسرها و بلاگرها شناسایی شدهاند و مرحله دوم دریافت اطلاعات فعالیت تجاری و اقتصادی این افراد در فضای مجازی است.
مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی ادامه داد: باید توجه داشت که شناسایی افراد در فضای مجازی که دارای فالوئر بالایی هستند، کافی نیست چراکه برخی از افراد به دلیل وجه اجتماعی و یا مشاغل و حرفه خود فالوئر بالای۵۰۰ هزار دارند اما براساس اطلاعاتی که دریافت کردیم این افراد فعالیت اقتصادی و تجاری ندارند یعنی تبلیغاتی را ارائه ندادهاند.
رحیمی تاکید کرد: زمانی میتوان آمار دقیقی از اینفلوئنسرهای مشمول مالیات ارائه داد که مطمئن شویم این افراد فعالیت اقتصادی هم داشتهاند که درآمد مالیاتی آنها تعیین شود.
وی با تاکید بر اینکه با بلاگرهایی مواجه هستیم که در ماه درآمدهای بسیار بالا و قابل توجه داشتند، گفت: برخی از این افراد بدون اینکه تخصصی داشته باشند تنها با انتشار عکس و فیلم خانوادگی یا سرگرمکننده صاحب درآمدهای بالایی با ارائه تبلیغات در صفحه خود شدهاند.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلاندانش و فناوری
لینک کوتاه :