خشم و بهت جامعه جهانی نسبت به نسل‌کشی روسیه در اوکراین/تراژدی «بوچا»

به گزارش جهان صنعت نیوز: خبرنگاران پس از ورود به شهر از اجساد قربانیان در خیابان‌ها با کیسه‌های آذوقه یا با دستان از پشت بسته با لباس‌های غیرنظامی خبر داده‌اند. به نظر می‌رسد که آنها از فاصله نزدیک کشته شده‌اند. علت مرگ قربانیان کشف شده بلافاصله مشخص نشده است. به گفته شهردار بوچا، آناتولی فدوروک، قربانیان توسط نیروهای روسی با گلوله در پشت گردن کشته شدند. این در حالی است که روسیه که در پنج هفته اخیر سرگرم حمله‌های هوایی و زمینی گسترده به شهرهای اوکراین بوده، ادعا می‌کند که همه تصاویر و شواهدی که حاکی از جنایت جنگی نیروهای روسیه است یک اتهام است؛ چرا که به گفته وزیر دفاع روسیه همه نیروهای این کشور در ۳۰ مارس از بوچا خارج شده بودند.

در این میان، یک شرکت خصوصی آمریکایی اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای، گودالی به طول ۴۵ فوت (۷/۱۳ متر) در محوطه یک کلیسای اوکراینی را نشان می‌دهند؛ جایی که در پی عقب‌نشینی نیروهای روس از شهرک بوچا یک گور دسته‌جمعی کشف شد.

گزارشگران خبرگزاری رویترز که روز شنبه از شهرک بوچا بازدید کردند، اجساد متعددی را در خیابان‌های آن مشاهده کرده‌اند. یکی از گورهای دسته‌جمعی هنوز پوشیده نشده و دست‌ها و پاهای اجساد از میان خاک رس قابل مشاهده هستند. اوکراین نیروهای روسیه را به ارتکاب «کشتار دسته‌جمعی» در شهرک بوچا، واقع در ۳۷ کیلومتری شمال غرب کی‌یف متهم کرد. روسیه اما چنین اتهامی را رد کرد و آن را تحریک‌آمیز خواند.

شرکت خصوصی مکسار که تصاویر ماهواره‌ای از اوکراین تهیه و منتشر می‌کند، گفت که نخستین نشانه‌های حفاری برای یک گور دسته جمعی در کلیسای سنت اندرو و سنت پیرووزانوهو روز ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) دیده شده است. این شرکت در ادامه اطلاعیه خود افزود: کشفیات اخیر در روز ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) محل این گور دسته جمعی به طول ۴۵ فوت در بخش جنوب غربی نزدیک به کلیسا را نشان می‌دهد.

رویترز می‌نویسد که به‌طور مستقل نمی‌تواند این تصاویر را راستی‌آزمایی بکند و مشخص نیست تصاویر منتشرشده توسط مکسار از همان کلیسایی گرفته شده باشد که گزارشگران رویترز روز شنبه از آن بازدید کرده‌اند.

در عین حال مسکو خواستار برگزاری نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وقایع بوچا شد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اعلام کرد: فدراسیون روسیه خواستار برگزاری یک نشست در شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با تحریکات ارتش اوکراین و افراطیون در شهر بوچا شده است. او اضافه کرد: هدف رژیم کی‌یف برای ارتکاب جنایت بعدی خود، بر هم زدن مذاکرات صلح و تشدید خشونت‌هاست.

واکنش‌های جهانی به جنایت جنگی روسیه

کشف گورهای دسته‌جمعی در بوچا واکنش‌های جهانی را به دنبال داشته است و از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، آن را شوکه‌کننده خوانده و خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره آن شده است.

دبیرکل ناتو دیوان بین‌المللی کیفری را مسوول تحقیقات در رابطه با جرائم جنگی بالقوه در اوکراین دانست و گفت که تمامی عاملان این جنایات جنگی باید به پای میزمحاکمه کشیده شوند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو کشتار غیرنظامیان در شهر بوچای اوکراین را وحشیگری دیده نشده در اروپا طی دهه‌های اخیر دانست و گفت:‌ مرگ آنها لزوم توقف این جنگ توسط پوتین را بیش از پیش ضروری کرد.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه اقدامات نظامیان روسیه علیه شهروندان اوکراینی به ویژه آنچه در بوچا روی داده است را محکوم کرد و خواستار محاکمه و مجازات عاملان آن شد. لودریان گفت اطلاعاتی دریافت کرده است که حکایت از جنایات وسیع نظامیان روسیه در مناطق تحت اشغال خود در خاک اوکراین، به ویژه در بوچا داشته است. اگر ارتکاب چنین مواردی تایید شود، جنایات جنگی خواهند بود. وزیر خارجه فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد که در همکاری نزدیک با مقامات اوکراین و شرکای اروپایی و مراجع قضایی بین‌المللی از جمله دیوان بین‌المللی دادگستری در حال بررسی ابعاد موضوع هستند.

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، با صدور بیانیه‌ای گفت: تصاویر جنایات بوچا و سایر مناطق آزاد شده به‌دست ارتش اوکراین، باعث بهت و حیرت ما شده‌اند… مقامات روسیه باید بلافاصله به حملات پایان دهند، دست از خشونت علیه شهروندان غیرنظامی بردارند، و باید برای آنچه صورت گرفته است، مسوولیت‌پذیر باشند.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا، از «وحشت، درد و خشم» در پی دیدن تصاویر بوچا خبر داد. او در توئیتر نوشت: «جنایاتی جنگی که در حال وقوع است که نباید بی‌مجازات بماند. تمام همبستگی، کمک و پشتیبانی ما با مردم اوکراین است.»

وزارت خارجه اسپانیا در واکنش به انتشار تصاویر غیرقابل تحمل از اجساد غیرنظامیان در اوکراین خواستار تحقیق درباره ارتکاب جنایت‌های جنگی در این کشور شد. لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفته است باید درباره احتمال ارتکاب جنایت جنگی توسط نیروهای روسیه در این مناطق تحقیق شود.

زلنسکی: نسل‌کشی روسیه در اوکراین

رییس‌جمهوری اوکراین در واکنش به این اقدام، روسیه را به ارتکاب نسل‌کشی و تلاش برای نابودی کل ملت اوکراین متهم کرد. ولودیمیر زلنسکی روز یکشنبه به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت: این نسل‌کشی است. نابود کردن کل ملت و مردم. او اظهار کرد: ما شهروندان اوکراین هستیم. ما بیش از ۱۰۰ ملیت داریم. این اقدام به منظور از بین بردن و نابودی همه ملیت‌هاست. و این اتفاق در اروپای قرن ۲۱ رخ می‌دهد. در نتیجه این شکنجه کل کشور است.

رییس‌جمهوری اوکراین افزود: مادران سربازان روسی باید این صحنه‌ها را ببینند. ببینند که چه فرزندانی بزرگ کرده‌اند. آدمکش‌ها، سارقان و قصاب‌ها. زلنسکی خواستار عقب‌نشینی کامل ارتش روسیه از خاک کشورش به مرزهای قبل از تهاجم روز پنجم اسفند شد.

واکنش قاطع به مرگ غیرنظامیان اوکراینی

نخست‌وزیر لهستان با فراخواندن دادگاه بین‌المللی برای تحقیقات در مورد کشتار در شهر بوچا، خواستار اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه و تحویل سلاح‌های بیشتر به اوکراینی‌ها شد. ماتئوش موراویسکی در صفحه فیسبوک خود نوشت: جنایات روسیه علیه حدود ۳۰۰ ساکن بوچا و دیگر شهرهای خارج از کی‌یف باید نسل‌کشی خوانده شده و چنین با آن برخورد شود. او اضافه کرد: هرکسی که مستقیم یا غیرمستقیم مسوول است، باید شدیدا توسط دادگاه بین‌المللی مجازات شود.

نخست‌وزیر لهستان از اتحادیه اروپا خواست که تحریم‌های شدیدتری علیه روسیه وضع کرده و اوکراینی‌ها را به سلاح‌های بیشتر مجهز کند. موراویسکی اظهار کرد: «اتحادیه اروپا باید تمام دارایی‌های روسیه در بانک‌های غربی به علاوه دارایی‌های الیگارش‌های این کشور را ضبط کند. روابط تجاری باید بدون تاخیر قطع شود.»

بلینکن: تصاویر کشته‌شدگان در بوچا ضربه‌ای هولناک است

وزیر خارجه آمریکا نیز تصاویر منتشر شده از غیرنظامیان اوکراینی که به دست نیروهای روسی کشته شده‌اند را ضربه‌ای هولناک توصیف کرد. آنتونی بلینکن به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که از نظر دولت جو بایدن، نیروهای روسی مرتکب جنایات جنگی شده‌اند و ما در زمینه جمع‌آوری شواهد کمک می‌کنیم. او اظهار کرد: باید جواب پس بدهند، اما مهمتر اینکه نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم. نمی‌توانیم این را عادی‌سازی کنیم. این واقعیتی است که هر روز که بی‌رحمی روسیه ادامه پیدا می‌کند اتفاق می‌افتد.

وزیر خارجه آمریکا حاضر نشد به این سوال پاسخ دهد که آیا اقدامات اخیر ارتش روسیه را می‌توان نسل‌کشی دانست. بلینکن در عین حال گفت: ما عمیق این موضوع را دنبال کرده و هرچیزی را که می‌بینیم مستند می‌کنیم و آن‌ها را کنار هم می‌گذاریم تا مطمئن شویم که نهادها و سازمان‌های مربوطه، از جمله وزارت خارجه، این موضوع را دنبال می‌کنند.

آلمان: روسیه باید بهای جنایات جنگی خود را بپردازد

در همین حال، وزیر خارجه آلمان کشتار غیرنظامیان اوکراینی در بوچا توسط ارتش روسیه را جنایت جنگی خواند و گفت باید با وضع تحریم‌های شدیدتر، مسکو بهای اقدامات خود را بپردازد.

النا بائربوک در صفحه توئیتر خود نوشت: تصاویر بوچا غیرقابل تحمل است، خشونت بی‌محابای پوتین جان خانواده‌های بی‌گناه را می‌گیرد و هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. او افزود: کسانی که مسوول این جنایات جنگی هستند باید پاسخگو باشند. ما تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید کرده و حتی به اوکراین بیشتر کمک می‌کنیم تا از خودش دفاع کند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نیز در بیانیه‌ای گفت ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، و حامیان او عواقب اقدامات خود را احساس خواهند کرد و غرب باید تحریم‌های بیشتری علیه این کشور وضع کند.

بمباران تاسیسات و بندر اودسا

از سوی دیگر، ارتش روسیه یک پالایشگاه در استان پولتاوا را هدف حملات موشکی قرار داد و تاسیسات حساس نفتی در نزدیکی بندر اودسا را نیز بمباران کرد. پالایشگاه کرمنچوک در ۲۵۰ کیلومتری جنوب کی‌یف، پایتخت اوکراین، قرار دارد و تنها پالایشگاه کشور است که با ظرفیت کامل کار می‌کرد.

فرماندار پولتاوا روز یکشنبه اعلام کرد که حملات موشکی روسیه این پالایشگاه را منهدم کرده است. به‌گفته او، حریق در پالایشگاه مهار شده اما تاسیسات آن به کلی ویران شده است. این پالایشگاه پارسال ۲/۳ میلیون تن نفت پالایش کرده بود.

وزارت دفاع روسیه تایید کرده است که این پالایشگاه همراه با سه مخزن ذخیره سوخت در نزدیکی بندر اودسا هدف حمله موشکی قرار گرفته است. نیروهای روسیه روز یکشنبه همچنین به خود بندر اودسا از مهم‌ترین بنادر کشتیرانی اوکراین و برخی بنادر این کشور در ساحل دریای سیاه مانند ماریوپل و میکولائیف نیز حمله کردند.

صدای دو انفجار در شهر بلگورود روسیه

خبرگزاری رویترز از قول دو شاهد محلی گزارش داد که روز یکشنبه صدای دو انفجار در شهر بلگورود روسیه در نزدیکی مرز اوکراین شنیده شده است. هنوز علت این انفجارها اعلام نشده، اما یکی از شاهدان گفته است انفجار به حدی قوی بوده که شیشه‌های پنجره خانه را به شدت لرزانده است.

روز جمعه نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد دو هلی‌کوپتر اوکراینی تاسیسات ذخیره نفت در بلگورود را هدف قرار داده‌اند. یک مقام محلی نزدیک به شهر بلگورود تایید کرده که انفجار در روستای تومارووکا اتفاق افتاده، اما کسی زخمی نشده و خسارات مالی نیز بر جای نگذاشته است. او نگفت علت انفجار چه بوده است. معلوم نیست آیا انفجار این روستا مربوط به دو انفجاری است که در بلگورود شنیده شده یا نه.

تمرکز ارتش روسیه بر شرق و جنوب اوکراین

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای روسیه با خروج از نواحی شمال اوکراین بر نواحی شرق و جنوب این کشور تمرکز کرده‌اند که مناطق وسیعی را در آنجا تحت کنترل دارند. میخایلو پودولیاک، مشاور رییس‌جمهوری اوکراین، در شبکه‌های اجتماعی نوشت که روسیه یک تاکتیک متفاوت را در اولویت خود قرار داده است: عقب‌نشینی به سمت شرق و جنوب. او تاکید کرد که ما بدون جنگ‌افزار سنگین قادر به بیرون راندن نیروهای روسیه نیستیم.

با این حال مقامات اوکراین از عقب‌نشینی روس‌ها از مناطق شمال به عنوان رخدادی مثبت یاد کرده‌اند. گانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، در فیسبوک نوشت که ایرپین، بوچا، هوستومل و کل منطقه کی‌یف از دست دشمن متجاوز آزاد شده است.

مقامات اوکراین همچنین روز شنبه اعلام کردند که جسد ماکس لوین، عکاس معروف، در نزدیکی دهکده‌ای اطراف کی‌یف پیدا شده است. دادستانی اوکراین در اطلاعیه‌ای گفت: طبق اطلاعات اولیه، ماکس لوین غیرمسلح با شلیک دو گلوله توسط نیروهای مسلح روسیه کشته شده است. مقام‌های اوکراینی تخمین می‌زنند که تاکنون ۲۰ هزار نفر در این جنگ کشته شده‌اند. بیش از ۱۰ میلیون نفر از شهروندان اوکراین نیز در این جنگ از خانه خود آواره شده‌اند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 254394
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا