گذر صنایع‌دستی از رکود کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز: بر اساس آخرین مطالعه بین‌المللی انجام شده، رشد بازار صنایع‌دستی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل تغییر چشمگیری خواهد داشت. بر اساس این مطالعه طی پنج سال آینده نیز بازار صنایع‌دستی همچنان رشد خواهد کرد.

در این مطالعه، سال ۲۰۲۱ به عنوان سال پایه و ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ به عنوان دوره پیش‌بینی برای برآورد اندازه بازار صنایع‌دستی در نظر گرفته شده است.

گزارش تحقیقاتی جهانی با نام «بازار صنایع‌دستی» تجزیه و تحلیل کلیدی را در مورد وضعیت بازار تولید کنندگان صنایع‌دستی با ارقام ارائه داده است و عوامل مختلف اثرگذار بر بازار صنایع‌دستی همچون قیمت، درآمد، حاشیه ناخالص و سهم بازار، ساختار هزینه و نرخ رشد و درآمد حاصل از فروش در آن مدنظر قرار گرفته است.

همان‌طور که گزارش مذکور نشان می‌دهد بازار جهانی صنایع‌دستی در حال عبور از عواقب همه‌گیری کرونا است و البته به تبع آن‌ گذار بازار صنایع‌دستی ایران به دوران پساکرونا نیز در نوروز ۱۴۰۱ کلید خورده است.

در این گزارش سعی می‌کنیم ضمن اشاره به اطلاعات و داده‌های گزارش بین‌المللی «بازار صنایع‌دستی» نگاهی به وضعیت و آینده بازار صنایع‌دستی در ایران داشته باشیم و از لا‌به‌لای صحبت‌های مسوولان و فعالان بخش خصوصی، آینده بازار صنایع‌دستی در دوران پساکرونا را ارزیابی کنیم.

*تاثیر کرونا بر بازار صنایع‌دستی

شیوع ناگهانی همه‌گیری کرونا منجر به اجرای مقررات سختگیرانه قرنطینه در چندین کشور شده بود که این امر موجب اختلال در فعالیت‌های واردات و صادرات صنایع‌دستی شد.

در سال ۲۰۲۰، اندازه بازار جهانی صنایع‌دستی بسیار بزرگ بود و بر اساس مطالعه صورت گرفته انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۶ با نرخ رشد ترکیبی سالانه شگفت‌انگیز بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۶ بار دیگر این بازار اوج بگیرد.

انتظار می‌رود بازار در آمریکای شمالی در طول دوره پیش‌بینی رشد قابل توجهی داشته باشد. پذیرش بالای فناوری پیشرفته و حضور بازیگران بزرگ در این منطقه احتمالاً فرصت‌های رشد فراوانی را برای بازار ایجاد می‌کند. انتظار می‌رود بازار صنایع‌دستی در آمریکای شمالی بیشترین سهم بازار را داشته باشد.

با وجود رقابت شدید با توجه به مشخص بودن روند بهبود جهانی، سرمایه‌گذاران همچنان به بهبود وضعیت بازار صنایع‌دستی خوش‌بین هستند و همچنان سرمایه‌گذاری‌های جدید بیشتری در آینده وارد این عرصه خواهد شد.

*صنایع‌دستی ایران در پساکرونا

بازار صنایع‌دستی ایران نیز از این الگوی جهانی پیشرفت تبعیت کرده و آن‌طور که پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌گوید در نقاط مختلف کشور امسال بازارچه صنایع‌دستی راه‌اندازی شده و شاهد فروش بالای هنرمندان صنایع‌دستی بوده‌ایم، به گونه‌ای که بعضی از استان‌ها تا ۱۰ میلیارد تومان فروش محصولات صنایع‌دستی داشتند.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نوروز امسال را پایان روزهای سخت فعالان حوزه صنایع‌دستی دانسته و می‌گوید‌: بعد از دو سال و نیم اتفاقات تلخ کرونا تمام بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های موقت و دائمی امسال در ۳۱ استان کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و با برگزاری بازارچه‌های نوروزی صنایع‌دستی توانستیم شاهد حضور و استقبال گردشگرانی باشیم که بعد از دو سال و نیم به استان‌های مختلف کشور سفر کردند.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابراز امیدواری کرد روندی که آغاز شده برای بازارچه‌های مناسبتی برای مثال در ایام عید فطر و نیز برای بازارچه‌های تابستانی ادامه داشته باشد.

*رونق بازار صنایع‌دستی در استان‌ها

خبر خوب برای فعالان غیر تهرانی صنایع‌دستی ایران اما رونق این صنعت- هنر در استان‌ها و شهرستان‌ها است. آمار اعلامی از سوی مسوولان استانی گویای خروج فعالان شهرستانی حوزه صنایع‌دستی از بحران کرونا است.

یکی از استان‌هایی که توانسته از دوران رکود شیوع کرونا خارج شود استان کرمانشاه است.

معاون صنایع‌دستی کرمانشاه به تازگی از فروش ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی صنایع‌دستی و سوغات در نمایشگاه‌های نوروزی این استان خبر داده است.

حسین ویسی با اشاره به برپایی ۱۲ نمایشگاه نوروزی صنایع‌دستی و سوغات در شهرستان‌های استان کرمانشاه گفت‌: جمعا ۲۵۶ غرفه شامل ۱۲۸ غرفه صنایع‌دستی، ۴۰ سیاه چادر و ۸۸ غرفه سوغات در این نمایشگاه‌ها دایر شد.  از این تعداد ۸۱ غرفه در قالب نمایشگاه نوروزی طاق‌بستان در کرمانشاه برپا بود که با استقبال بسیار بالای گردشگران در این ایام مواجه شد. در نمایشگاه طاق‌بستان در طول ایام نوروز جمعا هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش صنایع‌دستی و سوغات داشتیم. مجموعا فروش نوروزی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی سطح استان ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود که بیشترین آمار فروش را رشته‌های سراجی سنتی، زیورآلات سنتی و احجام چوبی به خود اختصاص دادند.

کرمانشاه اما تنها استانی نبوده که گردنه رکود دوران کرونا را با موفقیت پشت سر گذاشته است. افزایش چشمگیر فروش صنایع‌دستی استان زنجان نیز این روزها به تیتر رسانه‌های محلی این استان تبدیل شده است.

براساس اعلام مدیرکل میراث‌فرهنگی استان زنجان فروش صنایع‌دستی این استان نسبت به نوروز دو سال گذشته رشد بسیار چشمگیری داشته است. مدیرکل میراث‌فرهنگی استان زنجان ضمن اشاره به توسعه صنعت مس، چاقو و ملیله‌کاری در این استان گفت‌: تعداد تولیدات صنایع‌دستی فلزی در استان زنجان قابل توجه است و این استان جزو سه استان برتر تولید صنایع‌دستی فلزی در کشور شمرده می‌شود. او می‌گوید‌: پیش از عید نوروز  حجم فروش مس برای هدیه دادن و چیدمان سفره هفت سین بالا بود، اما در عید نوروز فروش چاقو از مس بیشتر شد.

*آینده روشن صنایع‌دستی

نتایج گزارش تحقیقاتی جهانی با نام «بازار صنایع‌دستی» نشان می‌دهد که بازار صنایع‌دستی در سراسر جهان از جمله در آمریکا، اروپا و خاورمیانه سیر صعودی خواهد داشت.

اگرچه ایران مشخصا در این تحقیق مورد بررسی قرار نگرفته اما در شرایطی که سایر کشورهای حوزه خاورمیانه سیر صعودی داشته‌اند انتظار می‌رود که ایران نیز از این رویه کلی تبعیت کند. افزون بر این تعدد شاخه‌های صنایع‌دستی در ایران از یک سو و انبوه هنرمندان فعال در زمینه تولید صنایع‌دستی در کشور از سوی دیگر، پیش‌بینی آینده روشنی را در دوران پساکرونا برای صنایع‌دستی کشور رقم می‌زند.

از این نقطه به بعد طبیعتا چشم فعالان صنایع‌دستی از یک‌سو به دولت برای اجرای صحیح مقررات و اعطای تسهیلات در حوزه صنایع‌دستی است و از سوی دیگر از مردم انتظار دارند که با خرید صنایع‌دستی ایران، گامی بلند در جهت خروج کامل صنایع‌دستی از رکود و بحران بردارند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 254437
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا