پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در ماه مبارک رمضان

سرهنگ سیده‌زهرا آزادی‌امیری *

۱- آیا می‌دانید در ماه مبارک رمضان میزان ارتکاب جرم و جنایت در جوامع اسلامی کاهش یافته و امنیت و احساس امنیت افزایش می‌یابد؟

رمضان ماه ارزش‌ها و هنجارهای دینی و اخلاقی است، کارشناسان الگوی رفتاری دین را یکی از عمده‌ترین متغیرهای موثر بر رفتار و عاملی اساسی در بهداشت فردی و اجتماعی می‌دانند. مراقبت از خود در برابر گناهان زبان همواره به عنوان عاملی بازدارنده مانع وقوع بسیاری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی می‌شود. روزه‌داران واقعی، ماه مبارک رمضان را فرصتی برای اصلاح زبان خود می‌دانند و برای اجتناب از گناهان زبان از جمله: دروغ، غیبت، تهمت و بدزبانی با خانواده و افراد جامعه تلاش می‌کنند.

۲- آیا می‌دانید هر سال همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان تا حد چشمگیری از میزان پرخاشگری در روابط اجتماعی افراد کاسته می‌شود؟

روزه‌داری به عنوان شاخص‌ترین رفتار مسلمانان در ماه مبارک رمضان‌‌، در واقع تمرینی است برای صبر و بردباری در برابر سختی‌ها و ناملایمات زندگی. حاکم شدن فضای عطرآگین و سرشار از معنویت در ماه مبارک از وقوع لجام‌گسیخته جرائم خشن می‌کاهد و این وضعیت مرهون آرامش و رضایت قلبی روزه‌داران است.

آرامش روانی برگرفته از رضایت قلبی، مهم‌ترین دستاوردی است که افراد به واسطه تغییر در نگرش یا رفتار اعتقادی خود از قبیل خواندن نماز اول وقت، رفتن به مسجد، حضور قلب در نماز‌، خواندن تعقیبات نماز و تدبر در مفاهیم قرآن‌، توسل به ائمه و مانند اینها را تجربه می‌کنند.

۳- آیا می‌دانید انس با قرآن و تدبر در مفاهیم آیات الهی، دستیابی به ارتباط نظم و امنیت عمومی جامعه را در ماه مبارک رمضان بیش از پیش ممکن می‌سازد؟

پروردگار هستی با توصیه به رعایت فضایل احلاقی و نهی از انجام رذایل اخلاقی در کتاب الهی، پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی و برخورداری از جامعه‌ای امن و عاری از فساد و تباهی را اراده فرموده است.

تلاوت قرآن همراه با تدبر در مفاهیم آیات آن، مانع از شکل‌گیری زمینه جرم و بزه در جوانان خواهد شد.

۴- آیا می‌دانید توجه به کسب روزی حلال و فضای سرشار از معنویت ماه مبارک رمضان، به کاهش چشمگیر جرایم اقتصادی در این ماه منجر می‌گردد.

بسیاری از سارقان و کلاهبرداران در این ماه توبه کرده و تصمیم می‌گیرند به جای فریب دادن دیگران یا دستبرد زدن به حاصل تلاش آنها، قناعت پیشه کنند. کاهش آمار سرقت و کلاهبرداری در ماه مبارک رمضان مبین این موضوع است که بشر بر اساس فطرت خود، به پایمال کردن حقوق دیگران و استفاده ناجوانمردانه از حاصل دسترنج آنها گرایش ندارد.

۵- آیا می‌دانید از برکات ماه مبارک رمضان، افزایش قانون‌مداری در جامعه است. اهتمام به ترک گناهان شرعی، خواسته یا ناخواسته کاهش آمار ارتکاب جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی را به همراه دارد.

هنگامی که افراد خود را به رعایت قوانین الهی ملزم می‌کنند، قانون‌گرایی به میزان قابل ملاحظه‌ای در جامعه رواج می‌یابد. ثبات نظم و امنیت، رهاورد پایبندی به چارچوب قانون است و می‌تواند زمینه لازم برای آسایش و آرامش نوع بشر را فراهم کند.

قوانین راهنمایی و رانندگی، مصداق بارز قوانین بشری است که فضای معنوی ماه مبارک رمضان، افراد جامعه را به رعایت آن مصمم می‌کند.

۶- آیا می‌دانید توجه به حقوق شرعی و قانونی روزه‌داران، نشانه بارز از فرهنگ بالای ایرانی بوده و در ایجاد فضای معنوی ماه مبارک رمضان بسیار تاثیرگذار است؟

یکی از مصادیق مهم رعایت اخلاق در این ماه با عظمت، احترام به افراد روزه‌دار توسط کسانی است که به دلیل عذر شرعی روزه‌دار نیستند. خوردن و آشامیدن و استعمال دخانیات در انظار عمومی یکی از ناهنجاری‌های اخلاقی و مغایر با شرع و قانون در روزهای ماه مبارک رمضان است.

رعایت حال افراد روزه‌دار از وظایف مهم هر ایرانی با تعصب و اخلاق‌مدار است.

۷- آیا می‌دانید پلیس ایران بر اساس مطالبه مردم و قانون، موظف به برخورد با مصادیق روزه‌خواری و شکستن حرمت ماه مبارک رمضان است؟

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان اصلی‌ترین سازمان مسوول نظم و امنیت جامعه، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان از هموطنان گرانقدر انتظار دارد تا در خلال این ماه پرعظمت که ماه خوبی‌ها و زیبایی‌هاست، با اهتمامی بیشتر از گذشته به حقوق یکدیگر احترام گذاشته و زمینه آزار و اذیت دیگران را به ویژه از طریق تظاهر به روزه‌خواری فراهم نکنند.

* معاونت اجتماعی و مشاوره کلانتری ۱۰۳ گاندی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 254864
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا