کرونا مهمان ناخوانده بهار

دکتر بهاران فرخنده‌مهر *

بهار رسید و کرونا همچنان در چرخش است؛ ویروسی که بسیاری از افراد، دوست دارند از وضعیت فعلی آن مطلع باشند و در عین حال آن را نادیده بگیرند.

 ظهور واریانت‌های جدید از ویروس کرونا با درجات مختلف در ماه‌های آینده اجتناب‌ناپذیر است. این سویه‌ها می‌توانند از هرجایی که انتقال گسترده‌ای وجود دارد ایجاد شوند، اما تنها زمان است که نشان می‌دهد چه اتفاقی خواهد افتاد! به همین دلیل، بهترین کار این است که همچنان تمام موارد پیشگیری از بیماری را رعایت و به آنها توجه کنیم.

واریانت جدید از کرونا به نام XE  از طرف WHO  (سازمان بهداشت جهانی) تایید شد که از مُسری‌ترین سویه قبلی که اومیکرون  BA.2  بود، ۱۰ درصد مُسری‌تر است. این سویه در انگلیس شناسایی شده و تاکنون حدود ۶۰۰ مورد قطعی از این ساب‌تایپ وجود داشته است. این ساب‌تایپ از ترکیب دو ساب‌تایپ اومیکرون یعنی BA.1  و BA.2 به وجود آمده است. در مورد  این ساب‌تایپ، شدت بیماری یا کشندگی بیشتر گزارش نشده است و از نظر بیماری‌زایی احتمالا در حد اومیکرون با قدرت سرایت بیشتر باشد. دو ساب‌تایپ جدید ترکیبی اومیکرون با دلتا هم اخیرا با نام‌های XO و XF شناسایی شده‌اند که به خاطر قدرت سرایت پایین‌تر از ساب‌تایپ‌های اومیکرون شیوع چندانی نیافته‌اند.

مطالعات و شواهد نشان می‌دهند که وضعیت موارد ابتلا و بستری در روزهای نوروزی که گذشت نسبتا قابل قبول بود، چراکه ما به تازگی از قله اومیکرون عبور کرده‌ایم و این امر طبیعی است که نسبت به چند هفته قبل، تعداد مرگ‌و‌میر و بستری کمتر باشد و همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود اکنون یک روند نسبتا افزایشی را درپیش داریم.

از جمله علل افزایش در تعداد موارد بیماری، عادی‌انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و شیوع ساب‌تایپ جدید ویروس و بی‌توجهی به واکسیناسیون و دوز بوستر باشد. عادی‌انگاری‌هایی که با شروع تعطیلات نوروزی و انجام مهمانی‌ها و دورهمی‌ها و سفرها از طرف مردم صورت گرفت و کماکان نیز ادامه دارد. حضور در دورهمی‌ها و مراسمی که می‌تواند با جمعیتی کمتر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند گذشته باشد. متاسفانه بهار و عید نوروز بهانه‌ای برای عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده است. رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و ماسک زدن صحیح و شست‌وشو و ضدعفونی کردن دست‌ها نیز نسبت به قبل بسیار کمتر شده است.

ساب‌تایپ جدید کرونا (XE) که ۱۰ درصد مسری‌تر از اومیکرون BA.2 است می‌تواند دلیلی بر افزایش تعداد موارد کرونا باشد که بی‌توجهی به واکسیناسیون و دوز بوستر نیز، در این امر خیل است. حدود شش میلیون نفر از جمعیت کشور هنوز هیچ‌گونه واکسنی را دریافت نکرده‌اند و به نظر می‌رسد تا امروز هیچ تصمیمی هم برای انجام این امر ندارند که در این مورد با ایجاد اعتمادسازی و آگاهی‌رسانی و اطلاعات لازم با روش‌های مختلف، می‌توانیم تعداد جمعیت واکسن‌نزده را به تعداد بسیار زیادی کاهش بدهیم. هنوز ۴۶% از مردم کشور عزیزمان دوز سوم واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، یعنی میزان واکسیناسیون دوز سوم کافی نیست که این امر هم نیازمند اطلاع‌رسانی و آموزش و اعتماد‌سازی است.

سازمان بهداشت جهانی شرایطی را برای بازگشایی مراکز آموزشی از جمله مدارس مشروط کرده که با احتیاطات ذکرشده در برخی کشورها و ازجمله کشور عزیزمان درحال اجرا شدن است که البته عوارض و منافع قابل بحث خود را دارد. از دید پزشکان درمانگر، مهم‌ترین مساله حفظ جان افراد، رعایت صحیح پروتکل‌ها، واکسیناسیون کافی و خروج کامل از پیک کرونا است، در صورت وجود شرایط ذکرشده قبلی، امکان بازگشایی مراکز آموزشی با رعایت موارد زیر امکان‌پذیر است:

۱- دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان، مربیان، اساتید و کادر محیط آموزشی حتما ماسک داشته باشند.

۲- اطمینان حاصل شود که افراد حاضر در فضای آموزشی‌، واکسن کووید را دریافت کرده‌اند.

۳- از وجود آب و مواد ضدعفونی‌کننده برای بهداشت دست‌ها اطمینان حاصل شود.

۴- پنجره‌های فضای آموزشی به منظور تهویه هوا باز نگه داشته شوند.

۵- فاصله اجتماعی در فضای آموزشی رعایت شود.

۶- اگر فردی بیمار یا مشکوک به بیماری است حتما در منزل بماند.

در شرایطی که ساب واریانت جدید ویروس کرونا به وجود آمده است و درحال چرخش است و دوز بوستر دوم (دوز چهارم واکسن) در دسترس همگان نیست فقط افرادی با حداقل ۱۲ سال (با فرض دارا بودن ایمنی و پیوند عضو) و افراد ۵۰ سال یا بیشتر که چهارماه از دوز سوم واکسن آنها گذشته باشد، می‌توانند دوز بوستر دوم (دوز چهارم واکسن) را دریافت کنند و هنوز حدود شش میلیون نفر از هموطنان عزیزمان هیچ‌گونه واکسنی دریافت نکرده‌اند! با رعایت پروتکل‌های بهداشتی (صحیح ماسک زدن و شست‌و‌شوی صحیح و مداوم دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی و واکسیناسیون کافی و لازم)، مراقب مهمان ناخوانده بهار باشیم.

* متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 255048
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا