زنگ خطر طغیان دوباره کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آن گونه که موارد ابتلا از مرز سه هزار نفر رد شده است و عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی سبب شده تا کرونا بار دیگر به شکل سویه‌های جدید جولان دهد. این در حالی است که هنوز چند هفته از عبور پیک ششم کرونا نگذشته که باز آمار ابتلا و بستری‌ها روند صعودی به خود گرفته است. از سوی دیگر این ویروس ثابت کرده هرجا رعایت‌ها کمرنگ‌تر شود جولان ابتلا و بستری و فوتی افزایش می‌یابد. بنابراین می‌طلبد همه  جوانب احتیاط را در نظر بگیریم چرا که اندک بی‌احتیاطی مردم، ماسک نزدن، تجمعات، همه و همه به افزایش ابتلا کمک می‌کند که در این راستا تزریق واکسیناسیون می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به کرونا کمک کند. این روزها آمارها از افزایش موارد ابتلا و بستری‌های کرونا حکایت دارد. در تهران هم میزان مراجعه‌های سرپایی بالا رفته است.

همچنین معاونت بهداشت وزارت بهداشت نیز دیروز اعلام کرد: در هفته ۱۱۱ همه‌گیری کرونا مصادف با هفته دوم فروردین‌ماه ۱۳ استان تهران، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، کرمان، لرستان، همدان، مرکزی، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی،   گلستان، زنجان و سیستان‌و‌بلوچستان افزایش بارز بستری داشته‌اند.

دکتر نادر توکلی درباره وضعیت کرونا در استان تهران گفته است: «موضوعی که در دهه دوم فروردین با آن مواجه شدیم افزایش موارد سرپایی بود و تعداد بیماران سرپایی به شدت افزایش پیدا کرده است؛ البته هنوز منجر به افزایش بستری نشده است. تعداد مراجعین حوزه درمان به حدود ۳۵۰۰ نفر در روز رسیده است و این در حالی است که پیش‌تر این عدد حتی به زیر ۲۰۰۰ مراجعه هم رسیده بود. اکنون تعداد کل بستری کمتر از ۱۰۰۰ نفر است و مرگ و میر هم که به زیر ۱۰ نفر در روز رسیده بود، اکنون بین ۱۳ تا ۱۵ مورد در روز در نوسان است.»

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران ضمن تشریح وضعیت شیوع این بیماری در پایتخت،‌ بیان کرد: «احتمالا اگر قرار باشد موج هفتم به وقوع بپیوندد این زمان برای هفته اول اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی می‌شود، اما چندان سهمگین نخواهد بود و بیشتر به شکل یک موج در افزایش موارد سرپایی خواهد بود.»

این در حالی است که سعید غضنفری، مدیر عامل سازمان بهشت‌زهرا(س) با اشاره به آخرین آمار فوتی‌های کرونایی در بهشت‌زهرا‌(س) اظهار کرد: «تعداد متوفیان کرونایی‌ در تهران در هفته‌های گذشته رو به کاهش بوده و این روند ادامه دارد. این آمار در حال حاضر به عدد ۱۰ یا ۱۱ نفر در روز رسیده است.» این افزایش آمار کمی نگران‌کننده است. زیرا خبرهای خوبی از شیوع زیرسویه‌های جدید کرونا در دنیا شنیده نمی‌شود. بر اساس آخرین خبرهای رسیده از چین نوع جدیدی از زیرسویه اومیکرون در این کشور شناسایی شده است. این زیرسویه با برچسب «BA.1.1» با سایر انواع ویروس کرونا که توالی‌یابی شده در چین یا به پایگاه داده جهانی گزارش شده است، مطابقت ندارد و در «سوژو»، شهری در مجاورت شانگهای چین، یافت شده است. انگلستان هم زیرمجموعه جدیدی از سویه اومیکرون به‌ نام «XE»  را شناسایی کرده است. بر اساس اعلام آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا صدها نفر در این کشور، تاکنون به XE آلوده شده‌اند که بخش کوچکی از کل عفونت‌های کووید در این کشور است.

قدرت سرایت ۱۰ درصدی

دکتر مهدی یوسفی‌پور، متخصص عفونی درخصوص سویه جدید بیماری کرونا به «جهان صنعت» گفت: سویه جهش‌یافته «XE»  ترکیبی از دو زیرسویه ۱BA.  و ۲BA.  سویه اصلی «اومیکرون» است که تاکنون موارد اندکی از آن در سراسر جهان گزارش شده است. زمانی این واریانت ایجاد می‌شود که فردی همزمان به هر دو سویه ۱BA.  و ۲BA.  مبتلا شود که نتیجه این همزیستی سوش xe می‌شود. سوش xe کرونا اولین‌بار در ماه گذشته در بریتانیا مشاهده شده است. البته هنوز شواهدی از میزان کشندگی آن دیده نشده است. اما قدرت سرایت این سویه حدود ۱۰ درصد بیشتر از واریانت‌های قبلی اومیکرون است. البته در حال حاضر مسری‌ترین سوش کرونا همین سویه ترکیبی xe است. زیرا براساس گزارش‌ها این سویه در عرض سی ثانیه به فرد دیگر منتقل می‌شود.

وی افزود: علائم شایع این سوش همانند اومیکرون است. گلودرد، سردرد، خستگی و ضعف بدنی، گرفتگی صدا، آبریزش بینی در موارد کمتر شایع سرفه و تب در بین بیماران نیز دیده شده است. معمولا دوره این سویه نیز سه تا پنج روز است.

دکتر یوسفی‌پور با اشاره به بازگشایی‌ها اظهار کرد: با اینکه میزان کشندگی سوش xe شدید نیست ولی قدرت سرایت آن بسیار زیاد است. بنابراین اینکه آیا بازگشایی‌ها باید با سرعت و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا شود، درست است یا نه مسوولان وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا باید پاسخگو باشند. مسوولان نباید فراموش کنند که هنوز بیماری کرونا در میان مردم جولان می‌دهد و تمام نشده است. برگزاری مهمانی‌ها، سفر و حضور تمامی افراد در جامعه بسیار نگران‌کننده است. زیرا براساس پیش‌بینی‌ها در اردیبهشت‌ماه شاهد پیک هفتم خواهیم بود اما اینکه با این سویه باشد یا نه مشخص نیست. زیرا به دلیل هزینه‌های گزاف تشخیص سویه‌های جدید کمتر به آن پرداخته می‌شود. اما در هر صورت پیک بعدی با واریانت جدیدی خواهد بود، که البته به دلیل واکسیناسیون عمومی تعداد مرگ و میر در آن کمتر است اما میزان ابتلا بسیار زیاد خواهد بود.

پیک هفتم کرونا با بازگشایی مدارس

دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست درباره شیوع سویه ترکیبی اومیکرون و دلتا تحت عنوان دلتاکرون به «جهان‌صنعت» گفت: در ابتدا گفتند دلتاکرون یک آلودگی آزمایشگاهی هست و سپس مجددا بحث آن داغ شد ولی به نظر نمی‌رسد خیلی مساله جدی باشد و تاکنون هم مجامع بین‌المللی چندان بر این موضوع تاکید نکردند و اگر هم جایی مشاهده شده است به شکل پراکنده بوده و چندان تاثیر جدی بر روند اپیدمی نداشته است.

وی افزود: سویه جدید xe نیز کشنده نیست ولی با توجه به قدرت سرایت آن می‌تواند خطرناک باشد. زیرا با توجه به تعطیلات،‌ سفرها،‌ افزایش مراودات، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها احتمال افزایش موارد ابتلا را خواهیم داشت. در چنین وضعیتی احتمالا وقوع موج هفتم بین دو تا شش هفته آتی خواهد بود و احتمال می‌دهیم در اواسط اردیبهشت پیک هفتم رخ دهد.

او درباره نحوه شکل‌گیری موج هفتم بیماری در کشور، اظهار کرد: هرکجا که تراکم تماس‌ها بیشتر بوده است احتمال اینکه شاهد طغیان بیماری باشیم نیز بیشتر است، ولی کانون‌های اصلی آلودگی مهم هستند. درحال حاضر به نظر می‌رسد ترکیبی از واریانت‌های اومیکرون و دلتا در کشور وجود داشته باشد. احتمالا چرخش ویروس درون کشور رخ دهد و شانس گسترش موج از نقاط پرتردد و پرتماس بیشتر است. با توجه به جابه‌جایی عظیم جمعیت در  نوروز امسال احتمال دارد که سرعت گسترش موج را بیشتر از شرایط عادی شاهد باشیم.

تکرار اشتباهات

دکتر مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی نیز درخصوص کاهش آمار مرگ و میر و مبتلایان به کرونا به «جهان‌صنعت» گفت: با اینکه آمار مرگ و ابتلا به کرونا در ایران کاهش یافته است ولی باید از وضعیت کشورهای دیگر عبرت بگیریم و دچار اشتباه محاسباتی نشویم. زیرا کشورهای توسعه‌یافته زیادی در دنیا هستند که به علت برداشتن زودهنگام محدودیت‌های کرونا مجدد دچار افزایش موارد ابتلا و مرگ شدند. چه بسا این روزها به دلیل تعطیلات نوروز موج جدیدی از کرونا پیش‌بینی شده است، که با شیوع زیرسویه‌های اومیکرون با روند افزایشی کرونا مواجه شویم.

وی می‌افزاید: مساله بسیار مهم در کشور ما این است که آمار دقیقی از وضعیت موجود کرونا نداریم، بخشی از کاهش آمار ابتلا به کرونا می‌تواند به علت کم مراجعه کردن مردم در ایام تعطیلات نوروز باشد. ممکن است افراد زیادی در این روزها دچار علائم کرونا شده باشند و حتی به مراجعه و درمان بستری هم نیازمند بوده باشند اما به علت تعطیل بودن مراکز درمانی یا به تصور اینکه این مراکز بسته هستند، مراجعه نکرده‌اند. بنابراین آمارهای کرونا هنوز قابل اعتماد نیست و باید اجازه دهیم مدتی بگذرد تا آمارهای دقیق را به دست آوریم و بتوانیم قضاوت بهتری درباره وضعیت کرونا در کشور داشته باشیم. چه بسا این روزها آمار مبتلایان سرپایی افزایش داشته است. اما هنوز قضاوت در مورد پیک هفتم زود است.

دکتر یونسیان اظهار کرد: این روزها مدارس بلافاصله بعد تعطیلات نوروز باز شده است. اما نمی‌توان از کودکان انتظار رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشت. وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده فاصله‌گذاری فیزیکی الزامی نیست. وقتی فاصله‌گذاری رعایت شود، دانش‌آموزان درک می‌کنند که باید یکسری اصول بهداشتی را رعایت کنند و به یکدیگر دست نزنند اما وقتی دانش‌آموزان کنار هم نشسته‌اند، دیگر نمی‌شود انتظار داشت این اصول بهداشتی رعایت شود.

وی می‌افزاید: آمارها نشان می‌دهد ابتلای شدید به کرونا و مرگ کرونایی در کودکان کم است و اطلاعات ملی و بین‌المللی نیز این موضوع را تایید می‌کند؛ اما خطر اینجاست که کودکان آلوده به راحتی می‌توانند ویروس را به خانه ببرند، بنابراین اکنون که شرایط ناپایدار است و امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس وجود ندارد، انتظار بازگشایی ناگهانی مدارس را در شروع سال نداشتیم. حداقل امیدواریم ماسک رایگان به تعداد کافی در مدارس بین دانش‌آموزان توزیع شود و تمهیداتی اندیشیده شده باشد و ماسک‌های خریداری‌شده دپو شده باشد، اگر چه چنین اطلاعاتی را در اختیار نداریم.

دکتر یونسیان ادامه می‌دهد: اواخر سال گذشته نیز با وجودی که اومیکرون رو به افزایش بود، تاکید شد که مدارس باز شود، آن زمان تصمیم درستی نبود اما در زمان فعلی و در سال جدید هنوز وضعیت کرونا به درستی در کشور معلوم نیست و نمی‌شود قضاوت دقیقی داشت بنابراین شاید بهتر بود ۱۰ روزی صبر می‌کردیم تا ببینیم وضعیت کرونا در کشور به چه سمتی می‌رود و بعد برای بازگشایی‌ها تصمیم گرفته می‌شد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 255377
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا