بررسی طرح جدید مقابله با لوازم‌یدکی قاچاق/حرکت بر مدار بی‌حاصل گذشته

به گزارش جهان صنعت نیوز: در همین راستا روز گذشته علیرضا شاه‌میرزایی، معاون وزیر صمت اعلام کرد که تاکنون بیش از ۶۰ هزار شناسه کالا برای لوازم‌یدکی خودرو صادر شده است. طبق اعلام معاون وزیر صمت،  جمع‌آوری لوازم‌یدکی تقلبی و قاچاق شامل چند مرحله است و در مرحله نخست باید فعالان قطعات یدکی خودرو (تولیدکننده، واردکننده، توزیع‌کننده و خرده‌فروش‌ها) در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کنند. وی همچنین گفت: تاکنون ۲۷۰ تولیدکننده و بیش از ۴۰ هزار خرده‌فروش در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کرده‌اند که رقم قابل‌توجهی است.

روشی که جوابگو نیست

در همین رابطه محمود نجفی‌سهی فعال قطعه‌سازی در صنعت خودرو و نماینده اتاق بازرگانی ایران در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» توضیح  ‌داد: معتقدم روشی که با آن به مقابله با قاچاق پرداخته می‌شود، علیرغم هزینه‌های جانی و مالی که تاکنون داشته‌ایم، کارآمدی لازم را نداشته است. در جلسه اخیری که در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حضور داشتیم، در حالی روی ایجاد هولوگرام و برچسب تاکید می‌شد که مسوولان هم اذعان داشتند که هولوگرام‌ها و برچسب‌ها را نیز جعل کرده‌اند. در نتیجه این مسائل و اقدامات امروز پاسخگو نبوده و بهترین اقدامی که در این خصوص می‌توانیم انجام دهیم، اجرای کامل و دقیق مالیات بر ارزش‌افزوده است. با این اقدام هم در فعالیت‌های اقتصادی شفاف‌سازی صورت می‌گیرد و هم با قاچاق مبارزه می‌شود. چرا که کالا به هر صورتی که وارد کشور شود، زمانی که به فروش می‌رود، اگر فاکتور آن صادر شود، کاملا می‌توان رصد کرد که آن کالا قاچاق است یا خیر. یعنی اگر ورودی نامشخص و برای خروجی کالا فاکتور صادر شود، مشخص می‌شود که چنین کالایی قاچاق بوده است.

در غیر این صورت هر نوع سامانه‌ای هم که ایجاد شود پاسخگوی این مساله نخواهد بود و به همین دلیل هم هست که معتقدم چنین صحبت‌هایی که اکنون مطرح می‌شود، چندان جدی نیست، زیرا اگر بخواهند مالیات بر ارزش‌افزوده را کامل اجرا کنند، تمام فعالیت‌های اقتصادی ملزم به صدور فاکتور رسمی و اظهارنامه خواهد بود. بنابراین از آنجا که قصدی بر شفاف‌سازی در آن طرف قضیه وجود ندارد، راه‌هایی را انتخاب می‌کنند که جوابگو نیست. یعنی وقتی گفته می‌شود ۳۰ درصد لوازم یدکی موجود در بازار قاچاق است، روش‌ها و راه‌هایی که به منظور مقابله با آن دنبال می‌شود، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

قانون مالیات بر ارزش‌افزوده را به دقت اجرا کنید

نجفی‌سهی با بیان اینکه پیشنهاد من اجرای کامل و دقیق مالیات بر ارزش‌افزوده است، ‌افزود: این مساله باید برای تمامی فعالیت‌های اقتصادی اعمال شود، زیرا هم شفافیت ایجاد می‌کند و فرار مالیاتی را نیز مشخص خواهد کرد. اکنون طی آماری که ارائه می‌شود در حدود ۷۰ درصد فرار و معافیت مالیاتی به صورت سرجمع داریم. در این رابطه یکسری فعالیت‌هایی وجود دارد که قصد افشای آنها نیست. این موضوع به اعتقاد من هیچ اشکالی ندارد، زیرا می‌توان کارشناسان مالیاتی را در این حوزه‌های خاص قرار داد و به پرونده‌هایی که قصد باز شدن آنها را نداریم در این حوزه‌ها رسیدگی کنیم. در عین حال به این فعالیت‌ها نیز لازم است اظهارنامه داده و حتی سامانه‌ای جداگانه برای آنها در نظر گرفته شود. این مساله مشخص می‌کند که طبق  اظهارنامه‌های ارائه شده، کدام فعالیت‌های اقتصادی معاف از مالیات هستند و کدام بخش‌ها ملزم به پرداخت مالیات خواهند بود. بنابراین هم جلوی فرار مالیاتی گرفته می‌شود و هم از ورود کالای قاچاق به کشور جلوگیری خواهد شد.

با این شرایط از تولیدکننده چه انتظاری می‌رود؟

نجفی‌سهی همچنین در پاسخ به  این موضوع که امروز انتقادات زیادی در بحث کیفیت خودروها و قطعات یدکی وجود دارد و از سوی مقابل هم گفته می‌شود اقدامات نظارتی اینچنینی نتیجه خاصی در بر نخواهد داشت، توضیح ‌داد: زمانی که قطعه‌ساز مواد اولیه خود را به صورت نقد خریده و پس از شش ماه مطالبه خود را وصول می‌کند، با توجه به تورم موجود و چندین برابر شدن قیمت‌ها، اگر مطالباتش به صورت نقد پرداخت شود، باز هم برای تامین نقدینگی لازم به مشکل خواهد خورد. کمااینکه سیستم بانکی نیز به هیچ عنوان همکاری لازم را در این زمینه با قطعه‌سازان ندارد. زمانی صحبت از دلار سه هزار تومان بود، اما امروز دلار به نزدیک سی هزار تومان رسیده است. یعنی نیاز به سرمایه در گردش برای من تولیدکننده بیش از هشت برابر افزایش یافته است. بنابراین شرایطی ایجاد شده که تولیدکننده چندان دل‌خوشی برای فعالیت خود ندارد؛ مگر آنکه آنچنان زد و بند داشته باشید که در این شرایط هم کار برای شما سود خوبی در بر داشته باشد.

علاوه بر این باید یادآوری کنم که تمام کیفیت هم در اختیار من تولیدکننده نیست. میزانی از کیفیت به داخل کارخانه بازمی‌گردد و بخش قابل توجهی از آن نیز به عوامل بیرونی بستگی دارد. وقتی مواد اولیه ما کیفیت لازم را ندارد و نیروی کار هم با توجه به سختی زندگی و وضعیت معیشتی‌اش، چندان دلگرم به کار نیست، به عنوان یک تولیدکننده چگونه می‌توانم از او انتظار داشته باشم که کار خوب تحویل دهد؟

در این رابطه اگر خودروساز مطالبه من را به موقع پرداخت کند، من با سود مناسب و راضی کردن نیروی کار، حتما قادر خواهم بود که کیفیت تولید خود را بالا ببرم. اما وقتی تمام شرایط برای من تولیدکننده دشوار شده است، چگونه از من انتظار تولید یک محصول باکیفیت وجود دارد؟ یک ضرب‌المثل وجود دارد که می‌گوید، گریه کردن نیز دل خوش می‌خواهد. وقتی به یکباره به فردی شوک وارد می‌شود، حتی قادر به گریه کردن هم نیست و اطرافیان به او می‌گویند که گریه کن تا آرام شوی. تولیدکننده امروز ما اکنون توان گریه کردن هم ندارد. البته ناامیدی مطلق در بین ما نیست، زیرا با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام داده‌ایم، مجبور هستیم به هر طریقی تولید و کار کرده و مقاومت کنیم تا درب کارخانه باز بماند.

از سوی دیگر لازم به تاکید است که خودروساز امروز نمی‌تواند روی قطعه‌ساز فشار وارد کند، زیرا به قطعه‌ساز بدهکار بوده و ناچار است به دلیل اینکه چندین ماه بدهی خود را به تعویق انداخته، کوتاه بیاید. بنابراین امروز ما با یک زنجیره به هم پیوسته مواجه هستیم که قصد داریم با یک ارابه خراب آن را بکشیم؛ امری که طبیعتا نمی‌توان از آن انتظار کیفیت و عملکرد مناسب داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن

شناسه : 255378
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا