سه سناریوی شاخص کل در سال ۱۴۰۱

علی هدیه *

با توجه به اهمیت شاخص کل در سال جاری، سناریو‌های پیش‌روی این شاخص در سه حالت مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن، سناریو کوتاه‌مدت آن ارائه خواهد شد. شباهت سناریو‌های مذکور در نزول از محدوده‌های یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد و یا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد است، اما تفاوت‌های آن در مدت زمان اصلاح مورد نیاز است.

نخست به سناریوی خوش‌بینانه می‌پردازیم؛ در سناریوی خوش‌بینانه با شروع نزول شاخص از هر یک از محدوده‌های مذکور (یک میلیون و ۵۰۰، یک میلیون و ۶۰۰ و یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد) برای تکمیل موج E از مثلث خنثی، حداقل یک ماه برای تکمیل این موج نزولی زمان لازم است و نزول حداقلی تا سطوح یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد محتمل است. پس از آن رشد حداقل دو ماهه در قالب ایکس موج دوم در انتظار شاخص است که می‌تواند باعث صعود شاخص تا سطوح یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد شود.

در سناریوی میانه، ساختار کلی الگوی دیامتریک هفت موجی فرض می‌شود که با خاتمه موج صعودی F در هر یک از محدوده‌های یک میلیون و ۵۰۰، یک میلیون و ۶۰۰ و یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد، نزول حداقل دو ماه‌های تا سطوح یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد و یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در انتظار شاخص است.

اما در سناریوی بدبینانه ساختار کلی الگوی فلت در نظر گرفته می‌شود که با شروع موج نزولی C از محدوده‌های مقاومتی یک میلیون و ۵۰۰، یک میلیون و ۶۰۰ و یا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد، حداقل مدت یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد محتمل‌تر است.

نکته آنکه تمامی سهم‌های با ارزش بازار بالا، از هر صنعتی (از جمله فولاد، فملی، وغدیر، وتجارت و…) در تایم‌فریم‌های روزانه واگرایی قابل‌توجهی داشته و این به معنای نزول شاخص است. اما نکته مبهم این است که آیا نزول از سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد اتفاق افتاده و نزول بیست و سوم فروردین ماه آغاز آن است؟ یا شاخص پس از چند روز نزول، صعود دوباره‌ای تا سطح یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد خواهد داشت و بعد از آن نزول شاخص آغاز خواهد شد؟ آنچه شروع نزول از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را محتمل‌تر می‌کند، نزول پرشتاب اندیکاتور RSI در تایم‌فریم روزانه است.

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 256114
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *