پروژه میانکاله و فشار مجلس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اسماعیل گرامی‌مقدم، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی دلیلش را فشار مجلس می‌داند. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «در این دست پروژه‌ها که به شکل کش‌مکش بین دستگاه‌های اجرایی بروز و ظهور پیدا می‌کند و نمای بیرونی آن هم برای کل مجموعه حاکمیت فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی، بسیار زشت و ناپسند است، ریشه در اعمال نفوذهای سیاسی دارد.»

وی توضیح داد: «در واقع به جای اینکه نظر کارشناسی حاکم باشد، ورود عناصر سیاسی به دلیل برداشت‌ها و تبلیغات سیاسی صورت می‌گیرد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه «تلاش برای توسعه سیاسی در یک منطقه بسیار خوب و قابل قبول است» گفت: «این امر البته وقتی توجیه دارد که نظر تمام دستگاه‌های مربوطه مثبت باشد، به ویژه سازمان محیط‌زیست، چون در شرایطی هستیم که در کشور روزبه‌روز محیط‌زیست بیشتر تخریب می‌شود؛ آلودگی‌های پایتخت از یک طرف و از بین رفتن جنگل‌ها، آلوده شدن دریاها و آب‌های زیرزمینی و… همه اینها یعنی عدم محافظت از محیط‌زیست خیانت به نسل آینده است و حتی در شرایط کنونی ما را با مشکلات و بیماری‌های بسیاری مواجه می‌کند.»

گرامی‌مقدم درباره دلایلی که وضعیت فعلی پروژه میانکاله می‌تواند داشته باشد، نیز گفت: «ریشه این موضوع به کش‌مکش‌های سیاسیون و دستگاه‌های اجرایی برمی‌گردد. مثلا نمایندگان مجلس برای اینکه به مردم منطقه خود نشان دهند که دنبال توسعه منطقه هستند و کاری کرده‌اند که دوره بعد هم شایسته رای‌آوری باشند، دولت‌ها و دستگاه‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند تا پروژه‌ها تصویب و اجرایی شود، بدون اینکه نظر کارشناسی محیط‌زیست، جهاد کشاورزی و… را گرفته باشند. در مواردی هم که مجوزها را می‌گیرند، تحت فشار و با اهرم‌هایی مثل سوال از وزیر و… مجوز می‌گیرند. این‌گونه است که دستگاه نظارت که خود عاملی برای حسن اجرای قانون است، عاملی برای فشار به قانون و انحراف از آن می‌شود. در مناطق مختلفی از کشور می‌بینیم که نمایندگان مجلس ورود کرده و در حالی که اصلا وظیفه قانونی آنها نبوده است، به موضوعاتی می‌پردازند. این رویه تداوم دارد.»

وی ادامه داد: «از طرف دیگر دستگاه قضایی به مساله پتروشیمی ورود پیدا کرده و مانع شروع آغاز آن شده است. به عبارتی آنها یک طرف این طناب را می‌کشند و مجلس هم طرف دیگر را. این طناب‌کشی در نهایت حتما در جهت منافع ملی نخواهد بود و به کشور آسیب می‌زند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه مگر فشار مجلس و نمایندگان چقدر است که حتی دستور رییس‌جمهور بر توقف پروژه بلااثر شده و پیمانکار به فعالیت خود ادامه می‌دهد؟ گفت: «بالاخره وقتی که پیمانکار به کار خود ادامه می‌دهد، یعنی اعمال نفوذ آن طرفی که خواهان ادامه کار هستند، قوی‌تر است. در این موضوع نمایندگان مجلس هستند که می‌خواهند این کار پیش برود. توانایی اعمال فشار از سوی نمایندگان به این خاطر است که اگر کار پیش نرود وزیر مربوطه را تهدید به عزل می‌کنند و این مسائل است که سبب می‌شود وقتی حتی رییس‌جمهور دستور توقف داده، کار ادامه پیدا می‌کند.»

گرامی‌مقدم گفت: «واقعا به نظر نمی‌رسد که این پتروشیمی‌ها در جهانی که ما زندگی می‌کنیم و در روزگار فعلی توجیه اقتصادی داشته باشد. دلیلش نیز همین تخریب محیط‌زیست است. بهتر است که قدری به سرنوشت پتروشیمی‌های آلمان و کشورهای توسعه‌یافته توجه کنیم تا ببینیم که آنها هم رفته‌رفته پتروشیمی‌ها را به دلیل آثار سوء که بر محیط‌زیست دارد، از حیطه صنعت خارج می‌کنند. آلودگی‌ای که در آب منطقه ایجاد می‌کند و تخریب جنگل‌ها و… سبب می‌شود که این پتروشیمی اصلا صرفه نداشته باشد اما به دلیل فشارهایی که به نظر می‌رسد از سوی مجلس وارد می‌شود، در حال اجراست. البته قدری آن‌طرف‌تر در گرگان یا در استان‌های غربی هم مسائلی مثل این داریم و دنبال ساخت پتروشیمی هستند. سازمان محیط‌زیست نیز با همه آنها مخالف است و همه آنها را خسارتبار می‌داند.»

وی تاکید کرد: «لازم است که این پروژه هر چه سریع‌تر متوقف شود چراکه حفظ محیط‌زیست خیلی مهم‌تر از احداث یک مجتمع اقتصادی است. می‌توان مجتمع‌های اقتصادی با کاربری تولیدی دیگری را احداث کرد که کمترین آسیب را به محیط‌زیست داشته باشند نه اینکه تنها محیط نسبتا سالمی که از آب و هوا در ایران مانده یعنی همین استان‌های شمالی را به دست خود تخریب کنیم.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 256423
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا