واگذاری سهام خودوریی‌ها؛ از وعده تا واقعیت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این روند از هفته‌های پایانی سال گذشته نیز قابل مشاهده بوده است. با این حال اما با توجه به ایجاد ابهامات جدی در مسیر احیای برجام از ابتدای سال جاری، انتظار می‌رفت روند صعودی خودرویی‌ها در بازار سهام با وقفه جدی روبه‌رو شود. با این حال اما بررسی معاملات دو نماد لیدر گروه خودرو نشان می‌دهد از نخستین روز معاملاتی سال جاری بدین سو، نمادها خودرو و خساپا در بازار سهام با افزایش تقاضا و رشد قیمت مواجه بوده‌اند. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر،‌ مذاکرات برجام اوج و حضیض‌های فراوانی به خود دیده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد این بار انتشار خبر واگذاری بلوکی سهام خودروسازان محرک اصلی گروه خودرو باشد. خبری که این بار هم مشخص نیست در حد وعده‌های گاه‌‌گاه مسوولان و زمینه‌سازی برای رنج‌کشی در خودرویی‌ها خواهد ماند یا آنکه می‌تواند رنگ واقعیت بپذیرد.

بررسی خبرهای موثر بر معاملات گروه خودرویی نشان می‌دهد همزمان با آغاز معاملات بازار در سال جدید، فراوانی انتشار خبرهایی مبنی بر آزادسازی واردات خودرو و قطعات و نیز واگذاری سهام عمده خودروسازی‌ها افزایش یافته است. در نخستین قدم،‌ وزیر صمت ششم فروردین‌ماه خبر از واگذاری قطعی ۴۰ درصد از سهام سایپا و ۲۵ درصد از سهام ایران خودرو را داده بود. خبری که تقاضا و قیمت سهام خودرویی را برای چند روز پیاپی مثبت کرد. این در حالی است که به نظر می‌رسد واگذاری سهام خودروسازان با مشکلات و موانع زیادی روبه‌روست. مهم‌ترین مانع بر سر واگذاری سهام خودرویی‌ها، وثیقه سهام دولت است که گفته می‌شود تا زمانی که آزاد نشود از منظر قانون، ‌عرضه آن غیرقابل اجرا خواهد بود. در این میان همچنین عرضه بلوک‌های ۴۰ و ۲۵ درصدی خودرویی‌ها کار را برای مشتریان بخش خصوصی سخت می‌کند. سهامی که می‌تواند سیت مدیریتی در خودروسازان را در اختیار خریدار قرار دهد اما به نظر می‌رسد با موانع مهمی در مسیر خود روبه‌روست. با این حال اما رییس سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرده است که در صورت رفع موانع واگذاری، تا شهریورماه امسال این روند به نتیجه خواهد رسید. اما آنچه در میان این وعده‌ها مورد توجه قرار دارد، افزایش حجم معاملات و قیمت سهام خودرویی‌ها در بحبوحه انتشار این دست از اخبار است. به ویژه آنکه این وعده‌های پرتکرار طی سال‌های گذشته هیچ گاه به واقعیت بدل نشده‌اند اما همواره توانسته‌اند موجی از تقاضا را در گروه  خودرویی بازار سهام ایجاد کنند. بر همین اساس برخی عنوان می‌کنند که مقصود اصلی از انتشار این خبرها رنج‌کشی و موج‌سازی در نمادهای خودرویی باشد. به ویژه آنکه معاملات این نمادها عموما از سر هیجانات یا با هدف نوسان‌گیری انجام می‌شود و به دلیل زیان‌ساز بودن شرکت‌های خودرویی، نگاه بلندمدت سرمایه‌گذاری در آن وجود ندارد. روز گذشته هم شایعاتی مبنی بر آگهی عرضه بلوکی سهام سایپا در هفته آینده منتشر شد؛ شایعه‌ای که البته مرور زمان صحت آن را رد یا تایید خواهد کرد.

وعده‌های تکراری

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درباره واقعیت‌های واگذاری سهام خودروسازان عنوان می‌کند: «آن بخش از سهام خودورسازان که تحت کنترل وزارت صمت است ، سهام سازمان گسترش و نوسازی است. قاعدتا اگر سازمان تامین اجتماعی هم بخواهد سهام خود را واگذار کند،‌ باید به وزارت صمت وکالت بدهند؛ ضمن اینکه مالکیت آنها با مالکیت وزارت صمت متفاوت بوده و ما به ازای سرمایه‌گذاری کارگران کشور است و در واقع شرایط دیگری دارد.» او می‌افزاید: « به صورت عمومی اما واقعیت این است که ما این حرف‌ها را زیاد شنیده‌ایم؛ معمولا هم شکل سهامدار عوض می‌شود اما واقعیت ماجرا تغییری نمی‌کند!» زاوه عنوان می‌کند: «در واقع نکته مهم این نیست که مالک سهام چه کسی است؛ جایی هم که دولت مالک سهام نیست هم همین وضعیت آشفته قابل مشاهده است!»

شعارزدگی

این کارشناس صنعت خودرو هشدار می‌دهد: «در حال حاضر هم این احتمال وجود دارد مانند همان جریان خصوصی‌سازی که آقای احمدی‌نژاد دنبال می‌کرد، بخشی از سهام را اسما از دولت جدا کنند اما رسما یک سهام تودلی برای آنها درست شود. حالا هم ممکن است همین اتفاق و داستان شرکت‌های دیگر در خودروسازان رخ دهد و به کسی واگذار شود که وضعیت را از نابسامانی کنونی هم بدتر کند.» زاوه می‌افزاید: «از همین‌رو نمی‌توان چندان به این موضوع خوش‌بین بود که این شعارها موجب بهبود وضعیت شود. تا زمانی که مسوولان نپذیرند که شرکت‌ها به دلیل نحوه مدیریت امکان دارد ورشکسته شوند و اصرار داشته باشند که شرکت‌ها را به هر وسیله‌ای زنده نگاه دارند، هم خطر بازگشت معامله وجود دارد و هم این خطر وجود دارد که این واگذاری‌ها در قالب واگذاری‌های کاغذی انجام شود و معضل جدیدی به معضلات قبلی اضافه شود.» او عنوان می‌کند: «واقعیت این است که بخش خصوصی اگر رانت نبیند در این معامله وارد نمی‌شود. در واقع هیچ سرمایه‌دار عاقلی،‌ سهام شرکتی که سه تا چهار برابر ارزش سرمایه خود بدهی دارد، محصولات آن به درد نخور هستند، از عمر خطوط تولید آن از بیست سال گذشته و فرسوده شده‌اند و محصولات آن هم به صورت دستوری قیمت‌گذاری می‌شود را نمی‌خرد و به آن وارد نمی‌شود.»

تحریک بازار

امیرعلی امیرباقری کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت و گو با «جهان صنعت» درباره روندی که سهام خودرویی در اثر انتشار اخبار طی می‌کنند، عنوان می‌کند: «در مورد افزایش قیمت سهام گروه خودرو چند نکته حائز اهمیت است و بحث عرضه بلوکی سهام صرفا به عنوان یکی از پارامترهایی که به لحاظ روانی و نه بنیادی بر بازار اثرگذار است تاثیر خود را نشان داده است.»  او می‌افزاید: «در این بین خوشبینی به مذاکرات احیای برجام و ورود تکنولوژی، کاهش بهای تمام‌شده و مواردی از این دست از جمله مسائلی بود که مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفت و قبلا هم پیش بینی می‌شد که در صورت احیای برجام، ‌اقبال به سمت گروه خودرویی افزایش یابد. اما عرضه بلوکی سهام صرفا محرکی بوده است که هر از گاهی تاثیر خود را در گروه خودرویی نشان داده است. این قضیه جدید نیست و چندین سال است که بازار با این داستان دست به گریبان است.»

جریان‌سازی پول‌های هوشمند

این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: «یکی از مهمترین نکاتی که در بازار سرمایه مغفول مانده است،‌ غلبه هیجان و احساسات بر واقعیت اقتصادی بوده است. فعالان بازار بهتر است که بنیاد یک شرکت را مورد توجه قرار دهند و فاندامنتال و چشم انداز سودآوری شرکت را در نظر داشته باشند تا مواردی از قبیل عرضه بلوکی سهام. اما متاسفانه هر از گاهی به بهانه حرکتی که در این گروه قرار است توسط یک سری از پول‌های هوشمند رخ دهد،‌ این بحث به عنوان یکی از محرک‌ها در میان چندین محرک، مطرح می‌شود.» امیرباقری عنوان می‌کند: «اما توصیه همیشگی به فعالان بازار این است که بیش از آنکه دنبال مواردی از این دست باشند که تاثیری در بنیاد شرکت ندارد،‌ به واقعیت‌ها و بنیاد شرکت‌ها برای فعالیت اقتصادی توجه کنند.»

عرصه نوسانگیری

استقبال از گروه خودرویی در بازار سهام در حالی صورت می‌گیرد که بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های خودروسازی همواره حاکی از زیان‌سازی فزاینده و عدم سودآوی بوده است. امیرباقری در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان این نمادها را برای سرمایه‌گذاری ارزنده دانست، می‌گوید: «نکته این است که همواره بحث ارزندگی در بازار سرمایه از منظر طیف‌های مختلف سرمایه‌گذاران،  مقوله متفاوتی بوده است؛ اگر سرمایه‌گذار خرد صرفا با نگاه دریافت سود در مجامع به سهام ورود کند و به عنوان یک جریان نقد سالیانه ارزندگی را مطرح کند، ‌خیر گروه خودرویی گروه مناسبی نیست. گروه خودوریی گروهی است که عمدتا با ورود پول‌های هوشمند حرکتی را نشان داده و پس از خروج آن پول‌ها مجددا به پروسه اصلاحی خود بازگشته است.» این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: «اما از منظر دارایی‌ها و مارکت کپ این شرکت‌ها،‌ می‌توانیم بگوییم که بله خوردویی‌ها در وضعیت مناسبی قرار دارند و با توجه به سرمایه‌گذاری که قصد خرید عمده یا تیک اور را دارد می‌تواند جالب توجه باشد.» او ادامه می‌دهد: «در واقع اگر بخواهیم به طور صرف بحث ارزندگی را در یک دیدگاه سرمایه‌گذاری خلاصه کنیم و از دیدگاه‌های دیگر سلب کنیم، بحثی خواهد بود که در بازار سرمایه چندان موضوعیت ندارد؛ بحث ارزندگی بحثی است که از عوامل متعددی نشات می‌گیرد و سرمایه‌گذار به سرمایه‌گذار با توجه به نسبت ریسک و ریوارد، متفاوت خواهد بود. بنابراین اطلاق اینکه در این قیمت‌ها گروه خودرویی ارزنده است یا خیر، اگر شما دیدگاه DPS محور و سودمحور داشته باشید، خیر ارزنده نیستند؛ با توجه به چشم‌اندازی که برای این گروه وجود دارد به نظر بعید می‌رسد که در کوتاه‌مدت از زیان‌دهی بتوانند خارج شوند. اما اگر از منظر دارایی محور و دیگر دیدگاه‌های سرمایه‌گذاری به این گروه بنگرید، بله می‌توانند برای طیف خاصی از سرمایه‌گذاران ارزنده باشند.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 256472
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا