xtrim

کانال صادراتی سنگ از دست رفت

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این راستا می‌توان به سهم یک درصدی ایران از بازار جهانی سنگ اشاره کرد. بر اساس آنچه تحلیلگران می‌گویند، ایران در صنایعی همچون صنعت سنگ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و به عنوان مثال به لحاظ تولید با کشور ترکیه که آن کشور هم در گروه سنگ‌های آهکی مزیت نسبی دارد، برابری دارد. اما نگاهی به آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹، جمع کل صادرات ایران به ۲۲۰ میلیون دلار هم نمی‌رسد اما در همین سال ترکیه توانسته ۹ میلیون تن از ۱۱ میلیون تن سنگ تولیدی کشورش را در حوزه صادرات به کار بگیرد و سهمی ۷۴/۱ میلیارد دلاری را از بازارهای جهانی سنگ به خود اختصاص دهد. در واقع این اعداد و ارقام بیانگر این است که اگرچه صنایع کشور ما در برخی حوزه‌ها از توان تولید بالایی برخوردار هستند اما در حوزه صادرات بسیار ضعیف عمل کرده‌اند که در این راستا به طور حتم عدم توجه دولت به صنعت نمایشگاهی نقش پررنگی داشته است.

در این راستا یکی از تحلیلگران صنعت سنگ در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» نسبت به حضور کمرنگ شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه ازمیر ترکیه که در فروردین ماه برگزار شد واکنش نشان داد و با بیان بررسی‌های آماری اعلام کرد که عدم توجه به صنعت نمایشگاهی، عقب‌ماندگی زیادی را برای ایران به دنبال داشته است و باعث شده ایران شانس و کانال بزرگ صادراتی خود را از دست دهد و نتواند به شبکه‌ای از متقاضیان و مشتریان در نقطه‌نقطه جهان دسترسی پیدا کند. نکته قابل تامل در این باره آن است که کشور ترکیه با برگزاری این نمایشگاه که سال‌ها برای آن هزینه کرده است، توانسته مشتریان را از همه جای دنیا در یک نقطه جمع کند، اما با این وجود هم نتوانستیم از این فرصت بزرگ صادراتی به درستی استفاده کنیم. این در حالی است که برای کشورهایی مثل ایران که وابسته به نفت و برخی کالاها هستند‌، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی توسعه و صادرات غیرنفتی را به همراه دارد و می‌تواند کمک قابل توجهی برای اقتصاد کشور باشد.

برابری ایران و ترکیه به لحاظ تولید

opal

در همین خصوص تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ به «جهان‌صنعت» گفت: در رابطه با مساله بغرنج صادرات سنگ ایران و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، بحث نمایشگاهی از اهمیت زیادی برخوردار است.
سیامک حاج‌سیدجوادی با اشاره به آمارهای تولید سنگ در دنیا اظهار کرد: تولید سنگ دنیا در سال ۲۰۲۰‌، ۱۵۵ میلیون تن بوده است که ۸۸ میلیون تن از آن به گروه سنگ‌های آهکی یا ماربل اختصاص دارد و ۶۲ میلیون تن از آن سهم سنگ‌های گروه گرانیت یا سیلیسی است. وی با بیان اینکه ایران جزو تولیدکنندگان برتر سنگ‌های گروه آهکی است و در این حوزه مزیت نسبی داریم، افزود: این در حالی است که بزرگ‌ترین رقیب کشور ما در بازار جهانی، ترکیه است که در سال ۲۰۲۰ حدود ۲/۱۱ میلیون تن تولید داشته است. در مقابل اما ایران طبق آمارهای جهانی حدود هشت میلیون تن تولید داشته، اگرچه وزارت صمت در این خصوص اعلام می‌کند که تولید سنگ ایران نیز حدود ۱۱ میلیون تن بوده است. بنابراین می‌توان گفت که ایران به لحاظ تولید با کشور ترکیه که آن کشور هم در گروه سنگ‌های آهکی مزیت نسبی دارد، برابری دارد. حاج‌سیدجوادی بیان کرد: ظرفیت استخراج معادن سنگ در ایران ۳۰ میلیون تن است اما ما تنها با یک‌سوم ظرفیت کار می‌کنیم. اما در مقایسه با کشوری همچون ترکیه، تنوع سنگ‌های ایران به مراتب بالاتر است و از هر جهت که بررسی کنیم، می‌بینیم که ایران در این حوزه دارای مزیت نسبی بیشتری نسبت به ترکیه است. این در حالی است که ایران با وجود اینکه در تولید سنگ دنیا چهارمین کشور است و می‌تواند اولین تولیدکننده سنگ‌های گروه آهکی در دنیا باشد اما در بخش صادرات عملکرد قابل توجهی ندارد و در این حوزه ضعیف است. تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ در ادامه افزود: ترکیه در سال ۲۰۲۰ حدودا ۵/۳ میلیون تن سنگ به صورت بلوک و سه میلیون تن سنگ به صورت فرآوری‌شده صادر کرده است که اگر تصور کنیم ۵۵ درصد از سنگ بلوک به صورت فرآوری‌شده درمی‌آید، این کشور حدودا ۵/۵ میلیون تن سنگ را فرآوری کرده که در نهایت توانسته سه میلیون تن سنگ فرآوری‌شده را صادر کند. به این ترتیب می‌توان گفت که ترکیه ۹ میلیون تن از ۱۱ میلیون تن سنگ تولیدی کشورش را در حوزه صادرات به کار گرفته و توانسته راندمان خوبی را به دست بیاورد. همچنین این کشور توانسته سهمی ۷۴/۱ میلیارد دلاری را از بازارهای جهانی سنگ به خود اختصاص دهد.

سهم ۱ درصدی در بازار جهانی

سیدجوادی با بیان اینکه رقم کل جابه‌جایی بازار‌های جهانی حدود ۱۹ میلیارد دلار است که ۷/۱ میلیارد دلار از آن یعنی حدود ۹ درصد از بازار از آن ترکیه شده است، گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ام و همینطور آمارهای ثبتی، ایران در سال ۱۳۹۹‌، ۶۲۲ هزار تن سنگ به صورت بلوک صادر کرده که ارزش میانگین آن ۱۱۰ میلیون دلار بوده است. همچنین حدودا ۷۵۰ هزار تن سنگ به صورت برش‌خورده و فرآوری‌شده از سوی ایران صادر شده که حدودا ۱۳ میلیون مترمربع با ارزش ۱۱۰ میلیون دلار بوده است. به این معنا که جمع کل صادرات ایران در سال مورد بررسی به ۲۲۰ میلیون دلار هم نمی‌رسد و تنها سهم یک درصدی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۵/۸۲ درصد از صادرات سنگ‌های ایران به صورت کوپ به چین و ۵/۹ درصد از آن هم به کشور هند بوده که در نتیجه می‌توان گفت ۹۲ درصد صادرات سنگ ایران به صورت کوپ به دو کشور چین و هند انجام شده است. در بخش سنگ‌های فرآوری‌شده نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۶۲ درصد از صادرات به کشور عراق، شش درصد به آذربایجان، پنج درصد امارات و چهار درصد به ترکمنستان بوده است. نگاهی به کشورهای هدف نشان می‌دهد که ایران در حوزه صادرات چندان قوی عمل نکرده و به مقاصد جدیدی صادرات انجام نداده است. به عبارتی این آمارها ضعف ما را نشان می‌دهد که با این توان تولید، در صادرات خیلی ضعیف عمل می‌کنیم.

لزوم حضور در نمایشگاه‌های کشورهای رقیب

تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ در ادامه با تاکید بر اهمیت حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی و همینطور بازارهای هدف گفت: نمایشگاه‌های بازارهای هدف یکی از بهترین جایگاه‌هایی است که می‌توانیم در آنها حضور پیدا کنیم و از اسب‌های زین‌شده‌ای که کشورهای رقیب ایجاد کرده‌اند، بهره ببریم. منظور از کشورهای هدف، کشورهایی هستند که تقاضای مشتریان آنها برای واردات سنگ‌های فرآوری‌شده و یا به صورت بلوک سنگ‌های آهکی زیاد است. بنابراین ما نیز می‌توانیم جهت دستیابی به این مشتریان و متقاضیان، در نمایشگاه‌های کشورهای رقیب حضور پیدا کنیم.
سیدجوادی با اشاره به مزیت حضور در نمایشگاه کشورهای رقیب گفت: حضور در نمایشگاه‌های بزرگ‌ترین صادرکننده‌های سنگ‌های گروه آهکی و صادرکنندگان سنگ می‌تواند برای ما فرصت خوبی باشد، چرا که تمام متقاضیان دنیا برای بازدید‌، جمع‌آوری اطلاعات و همینطور خرید سنگ در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند. از این رو حضور ایران در این نمایشگاه‌ها می‌تواند در راستای معرفی محصولات و معرفی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های کشور به بازارهای جهانی نتیجه‌بخش باشد.
وی افزود: به عنوان مثال با توجه به اینکه ترکیه بزرگ‌ترین رقیب ایران در حوزه صادرات سنگ است، قطعا حضور در نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه ازمیر ترکیه می‌تواند از اهمیت قابل توجهی برای ایران برخوردار باشد، چرا که تمام مشتری‌های دنیا و تمام کسانی که متقاضی خرید سنگ‌های گروه آهکی و ماربل هستند، برای بازدید از نمایشگاه ازمیر ترکیه حاضر می‌شوند و می‌توانیم بدون اینکه هزینه‌های بالای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی و همچنین هزینه مارکتینگ را پرداخت کنیم، محصولات خود را به کشورهای هدف که حدود ۲۶ کشور هستند معرفی کنیم و در راستای توسعه صادرات صنعت سنگ کشور گام برداریم.
تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ با اظهار تاسف نسبت به بی‌توجهی مسوولان برای پرداخت مشوق‌های لازم در راستای حضور صنعتگران ایرانی در نمایشگاه ازمیر ترکیه که از ۱۰ تا ۱۳ فروردین (۳۰ مارس تا ۲ آوریل ۲۰۲۲) برگزار شد، گفت: در صورت حضور حداکثری در این نمایشگاه می‌توانستیم از پتانسیلی که ترک‌ها طی ۲۵ سال برای آن تلاش کردند، استفاده کنیم و با مشتریان اصلی سنگ در بازارهای جهانی ارتباط بگیریم. سیدجوادی بیان کرد: البته ترک‌ها نیز در رابطه با نمایشگاه ورونای ایتالیا همین کار را انجام دادند و با حضور در آن نمایشگاه توانستند محصولات خودشان را به دنیا معرفی کنند. در واقع ترک‌ها توانستند با همین روش، سهم خود را از بازارهای جهانی همچون بازار ایتالیا، اسپانیا و… اخذ کنند.

وی با بیان اینکه تمرکز روی نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه سنگ ورونای ایتالیا، هندوستان، شیامن چین، ازمیر ترکیه و… بسیار اهمیت دارد، افزود: این کشورها سال‌هاست که برای مارکتینگ هزینه کرده‌اند و تمام مشتری‌های دنیا را برای بازدید از نمایشگاه‌های کشورشان دعوت می‌کنند. بنابراین از آنجایی که ما می‌توانیم به این طریق پتانسیل‌های صنعت سنگ کشور را به دنیا معرفی کنیم، در حوزه افزایش تولید و توسعه صادرات و همینطور ارزآوری برای اقتصاد کشور نیز کار بزرگی انجام خواهیم داد.

حضور کمرنگ شرکت‌ها در نمایشگاه ازمیر

تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ با انتقاد از اینکه تنها ۲۰ شرکت ایرانی در نمایشگاه سنگ در ازمیر ترکیه شرکت کردند، اظهار کرد: در نمایشگاهی که ۱۳۸ کشور دنیا حضور داشتند و برای بازدید و خرید سنگ وارد آن شدند، تنها ۲۰ شرکت ایرانی دارای غرفه بودند. این در حالی است که در کشور ما بیش از ۸۰۰ معدن فعال وجود دارد و یا به گفته وزارت صمت تعداد معادن فعال ۱۱۰۰ معدن است. در این میان پنج هزار کارخانه فرآوری در کشور وجود دارد که دست‌کم ۵۰۰ کارخانه فرآوری اسلب در کشور ما توانایی صادرات با کیفیت و استاندارد جهانی را دارند. به عبارتی ۵۰۰ واحد معدنی در کشور ما وجود دارد که می‌توانند محصولات اسلب خودشان را به بازارهای جهانی عرضه کنند.

وی ادامه داد: در زمینه خطوط تایل نیز از ۵ هزار کارخانه، به طور متوسط ۳۰۰ کارخانه فرآوری در کشور وجود دارد که می‌توانند محصولات تایل خود را به بازار جهانی ارائه دهند. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که حدود ۱۵۰۰ واحد معدنی در کشور ما وجود دارند که می‌توانند به صورت فعال وارد بازار جهانی شوند اما از این تعداد تنها ۲۰ شرکت در نمایشگاه سنگ ازمیر ترکیه شرکت داشتند که ضعف بزرگی برای ایران است.

سیدجوادی با بیان اینکه یکی از دلایل این حضور کمرنگ به عدم آگاهی صنایع معدنی و سنگ ایران از این نمایشگاه و همچنین تاثیرات مثبتی که می‌تواند در فروش و صادرات آنها داشته بر می‌گردد، گفت: البته صنایع از برگزاری این نمایشگاه در کشور ترکیه اطلاع دارند اما آنچه خیلی از آن اطلاع ندارند این است که با ورود به این نمایشگاه به چه نتایجی دست پیدا خواهند کرد.
وی با بیان اینکه با کم کاری برای حضور در نمایشگاه سنگ در ازمیر ترکیه، دسترسی خود را به شبکه‌ای از متقاضیان و مشتریان از دست داده‌ایم، افزود: متاسفانه حمایت‌های دولتی نیز در این زمینه وجود ندارد اما در کشوری همچون ترکیه که ۹۰ درصد از تولیدات سنگ خود را صادر می‌کند، تمام هزینه‌های نمایشگاهی از سوی دولت ترکیه به صنایع پرداخت می‌شود.
تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ افزود: حمایت‌های دولتی در این حوزه بسیار کم است و تشکل‌های بخش خصوصی نیز عملکرد چندان قابل قبولی ندارند در حالی که ما به تشکل‌هایی نیاز داریم که بتوانند چنین حرکت‌هایی را هدایت کنند. اما متاسفانه تشکل‌های صنعت سنگ نیز کاملا خنثی هستند و تبلیغاتی انجام نمی‌دهند. در نهایت نیز شاهد این هستیم که هیچ حرکتی برای اینکه ما از این شانس و کانال بزرگ صادراتی استفاده کنیم، نمی‌شود.

سیدجوادی با تاکید بر اینکه رصد بزرگترین رقیب ما در نمایشگاه ترکیه بسیار مهم است، گفت: ما باید با حضور در چنین نمایشگاه‌هایی، تغییرات قیمتی و میزان تقاضا در رابطه با هر محصولی را بسنجیم.
وی با بیان اینکه آنالیز کشورهای رقیب یا بازارهای هدف بسیار حائز اهمیت است، افزود: این مسوولیت را باید شرکتی بر عهده بگیرد که نسبت به بازار شناخت و اشراف کامل داشته باشد و بتواند در گام بعدی در حوزه اجرا نیز موفق عمل کند. البته به طور حتم این شرکت به حمایت‌های دولتی و حمایت از طرف اهالی صنعت نیز به شدت نیاز دارد.
تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ بیان کرد: در واقع این گروه، شرکت و یا تشکل است که می‌تواند در تعیین استراتژی برای صنعت سنگ و تجزیه و تحلیل بازار این کالا حرفی برای گفتن داشته باشد چرا که بازارهای هدف را همواره بررسی و آنالیز می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه ما باید در نمایشگاهی همچون نمایشگاه ورنای ایتالیا که در آینده برگزار می‌شود شرکت کنیم و دست کم ۳۰۰ شرکت معدنی داشته باشیم که در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

عملکرد خنثی روشان روز

سیدجوادی همچنین در ادامه با انتقاد از عملکرد خنثی شرکت روشان روز به عنوان شرکتی که مسوول برگزاری حدود ۲۸ نمایشگاه در صنعت سنگ بوده است، افزود: این شرکت در زمینه صنعت سنگ کشور گام‌های بسیار بزرگی برداشته است و توانسته در راستای توسعه این صنعت بسیار مفید و پررنگ باشد اما جای تعجب دارد که چرا این شرکت در شرایط فعلی عملکرد چندان قابل قبولی ندارد و به عنوان مثال در رابطه با نمایشگاه ازمیر ترکیه، اصلا وارد عمل نشده است.
وی همچنین با قدردانی از حلاجیان مدیر پاویون ایران در نمایشگاه ازمیر ترکیه اعلام کرد: اگرچه توقع ما این بود که دست کم ۳۰۰ شرکت در نمایشگاه ازمیر ترکیه حضور پیدا کنند اما همین حضور اندک هم سختی‌های خود را دارد و در این خصوص از مسوولان امر قدردانی می‌کنیم چون به مراتب عدم حضور ما در این نمایشگاه دارای تبعات منفی بسیار بیشتری بود.
تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ در نهایت اظهار کرد: امیدوارم با تمرکز بر این بخش بتوانیم صنعت نمایشگاهی به عنوان بازوی اصلی توسعه صادرات و رشد تولید در صنایع معدنی و صنعت سنگ را تقویت کنیم و شرایطی را ایجاد کنیم که شرکت‌های صنعتی و معدنی کشور بتوانند قابلیت‌ها و پتانسیل‌های خود را در رویدادهای این چنینی به رخ بکشند و سهم خود را از بازار جهانی افزایش دهند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 256564
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *